CB750 Nighthawk ketting afstellen / bijstellen

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.370
623
Gelderland
Hoi Lui,

In de originele onderhoudshandleiding kon ik niet vinden hoe de motor moet staan om de ketting speling te meten. Er is verschil of de motor op de zijstandaard of middenbok staat.
Ik weet alleen, m.b.v. , de onderhoudshandleiding dat de speling tussen 1 en 3 cm moet zijn. Zijstandaard of middenbok bij het meten van de ketting speling?

Alleen, nog een 2de dilemma: als ik alleen zit of een medepassagier heb, wat moet dan de speling zijn?

Iemand die uit ervaring weet wat de juiste manier is voor beide vragen?

Edit: moer (rechts als je achter de motor bent) aanspannen met 88.1 NM heb ik gelezen uit forum. moment sleutel heb ik, alleen de maat mis ik nog.
 
je begrijpt het verkeerd : je stelt ze af in 1 bepaalde positie, en dan is die goed voor alle posities. je speling is het kleinst als de centers van as achterwiel-as achterbrug en as voorste tandwiel op 1 lijn staan.
 
de makkelijkste manier om de spanning te checken is ga op de motor zitten , haal hem van de middenbok en dan moet je terwijl je erop zit de ketting ongeveer 1 cm omhoog kunnen duwen.

Misschien de makkelijkste maar je weet nog steeds niet of het goed is.
Als je het goed wil doen zonder manual of gegevens van de fabrikant, zou je alle centers van de uitgaande as (versnellingsbak), voor tandwiel en achter as in een horizontale lijn moeten zeten. Hier is je ketting het langst, en daar is de speling voor nodig.
Het is ff wat werk maar zo weet je wat de speling zou moeten zijn.
 
volgens mij vroeg hij ook , hoe te meten , middenbok, jiffy of gewoon …… maar ik snap dat je dus alleen advies mag geven indien je maten van sleutels vermeld of het hebt over dat de centers van assen, ik zal me er in het vervolg aan proberen te houden
 
neen, wat voor 1 bepaalde fiets misschien wel opgaat, kan je niet tot een algemene regel omtoveren.
kettingspeling hangt van zoveel factoren af (veerweg, lengte achterbrug, hoek achterbrug, ...) dat wat jij zei onmogelijk goed kan zijn voor alle moto's en dus per axioma slecht advies was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan