CB750 olieniveau stijgt en olielamp brandt?

DinkyToy

Rookie
25 sep 2004
2
0
Capelle a/d IJssel
In rust (koude motor) komt het olieniveau net in de marge van de peilstok.
Als ik start is de olielamp direct uit, maar als ik wat langer rijd en wat meer vermogen ga gebruiken begint de olielamp te branden en gaat niet meer uit.
Het olieniveau is dan gestegen tot 2 cm onder de tandkdop. Ik gebruik half synthetische olie.

Mijn vragen:
1. stijgt het niveau altijd zo enorm (veel verschil tussen koude en warme motor)
2. moet ik peilen als de motor koud is of warm?
3. moet ik me zorgen maken over de oliedruk of is de drukmeter waarschijnlijk kapot?

iemand anders een vergelijkbare ervaring (en oorzaak/oplossing)?

Gisteren dag vrij genomen voor motortocht maar durfde na 10km niet verder :(

Alvast bedankt!
 
Over het algemeen moet je pijlen met warme motor.
Dan moet je je pijlstokkie eerst wel ff schoon vegen. hem erin draaien, en dan checken. (Anders meet je alleen maar hoe hoog je olie op spat ;) )
Motor trouwens op middenbok zetten, of zelf ff recht houden.

Als je lampje gaat branden en ook weer uit gaat, dan zit er toch wel ergens iets fout ben ik bang (Die sensoren doen het, of ze doen het helemaal niet meer)
Misschien problemen met je oliepomp?
 
Over het algemeen moet je pijlen met warme motor.
Dan moet je je pijlstokkie eerst wel ff schoon vegen. hem erin draaien, en dan checken. (Anders meet je alleen maar hoe hoog je olie op spat ;) )
Motor trouwens op middenbok zetten, of zelf ff recht houden.

Als je lampje gaat branden en ook weer uit gaat, dan zit er toch wel ergens iets fout ben ik bang (Die sensoren doen het, of ze doen het helemaal niet meer)
Misschien problemen met je oliepomp?

olie pijlen met warme motor ????????!! eh, Ok maar dan wel nadat 'ie een minuut of 10 uitstaat...dan voelt het blok nog wel warm, maar is veel olie al teruggesijpelt naar beneden het carter in.. maar toch echt liever (een paar rare auto's..vreemde motoren en/of smeersystemen daargelaten..) met een KOUDE motor !!
 
en olieniveau stijgen is wel nieuw hoor, oliepeil zakt.

Dus ff op een rijtje
1. olie meten met koude motor op de middenbok.
2. Peilstok eruitdraaien, schoonmaken en terug in het gat plaatsen maar NIET er in draaien.
3. zorgen dat peil tussen markeringen zit, niet er onder en ook niet er boven.

Als je dit nu hebt gedaan, rondje rijden en kijken wat ie doet. Kan goed zijn dat de olie de je gebruikt niet echt geschikt is voor je CB.
 
..maar dat indraaien of erop leggen is me nooit duidelijk geworden. Ik heb gewoon maar eens bij een 50cc SS50 van Honda..die mooie 4 takt brommertjes zegmaar :) .. eens gekeken naar heoveel erin zat door de olie af te tappen. bij half op het peilstokje was het precies 700cc (ik meen me te herinneren dat dat de hoeveelheid was) en wat was voorgeschreven. Bij alleen het 'eropleggen'kwam ik toen inderdaad tot boven het bovenste.
laten we een poll aanmaken.
 
Volgens mij is de cb750 een dry sump,dus met aparte olietank ;)
Er zit ergens een klep in je blok die voorkomt dat de olie terug je blok in loopt als ie koud is,is deze klep lek/stuk loopt de olie weer terug je blok in.
Als je het vermoeden heb dat dit gebeurd kun je dus beter bijna meteen na een stukkie rijden olie peilen.

maakt volgens mij niet uit wat je met je peilstok doe,is volgens mij een bajonetsluiting ?

eeeeeh of gaat het hier niet om het type cb dat ik in m'n hoofd heb :?
 
Ik zit net te denken aan mijn Joe Bar strip, nog ff en we zitten met zijn alle zijn cb uit elkaar te schroeven om de oorzaak te vinden en er dan na demontage van alle onderdelen te moeten zeggen, mmmmh nope kan niks zien :+
 
;?
dat is het eerste wat ik hoor ,dat je de pijlstok er niet moet terug inschroeven
maw ,dan ben ik al gans de tijd verkeerd aan het meten '(
lijkt me gek maar ja,zijn jullie er zeker van,ik heb namelijk niet altijd zoveel verytrouwen in die wat over de grens wonen :+
 
Van welk bouwjaar is tie eigenlijk ?

O ja en welkom ennuh piccie van je motor ?
 
een cb750 is een dry-sump motor dus moet je olie peilen als de motor minstens een minuut of 5 gedraaid heeft.
dit omdat het afsluitmechanisme vanaf de pomp vaak niet helemaal afsluit en de motor dan gaat "wet-sumpen" dwz dat de olie je carter inloopt.

als ik het probleem zo lees is het probleem weg als je die halfsyntetische olie eruit gooit en er normale minerale olie ingooit.
nu lekt de olie bij stilstand kennelijk door de retourpomp het blok in en kan de waarschijnlijk bejaarde pressurepomp niet genoeg druk meer opbouwen om het lampje uit te laten gaan.
met een te lage druk zou ik zeker niet doorrijden.
de oliekwaliteit van 1969 kennende is de motor tevreden met de goedkoopste 10w40 die je kan vinden dus die zou ik er eerst insmijten voor je de oliepompen gaat reviseren.
 
;?
dat is het eerste wat ik hoor ,dat je de pijlstok er niet moet terug inschroeven
maw ,dan ben ik al gans de tijd verkeerd aan het meten '(
lijkt me gek maar ja,zijn jullie er zeker van,ik heb namelijk niet altijd zoveel verytrouwen in die wat over de grens wonen :+
De motoren die ik tot nu toe gehad heb moest je de peilstok en NIET indraaien maar gewoon op het gat leggen. Kijk anders ff je manual na.
 
Hoi.

Wat ik me uit het werkplaatshandboek kan herinneren (ik heb dat boek maar kan het ff niet vinden) heeft de CB750 SOHC een dubbele oliepomp. Een om de smering van de motor te verzorgen (deze bouwt de oliedruk op) en een met een iets grotere capaciteit om de olie vanuit het carter terug te pompen naar de olietank.

In de oliepomp zit een klep die moet voorkomen dat de olie vanuit de olietank het motorblok inloopt als de motor stilstaat. Deze klep lekt nogal eens. Gevolg is dat er olie in het carter lekt, maar deze olie wordt als de motor draait teruggepompt in de olietank. Het niveau in de olietank stijgt dan. Het oliepeil moet dan ook gecontroleerd worden als de motor een tijdje loopt (of gelopen heeft).

Wat nog wel eens gebeurt is dat de aanvoerslang vanaf de olietank naar het motorblok geknikt is. Dit kan resulteren in een te lage oliedruk. Dat teruglopen van de oliedruk valt dan pas op als de motorolie warm is en deze dunner wordt.
Ook is het mogelijk dat de voornoemde klep blijft hangen. Als de carterpan opengemaakt wordt (ongeveer 10 bouten) is de oliepomp met drie bouten eenvoudig te verwijderen. De klep is ook eenvoudig uit de pomp te halen. Deze reinigen en controleren. (nieuwe losse onderdelen zijn volgens mij nauwelijks meer te krijgen). Ook kun je dan meteen controleren of het pomphuis niet gescheurd is. (dit komt soms wel eens voor)
Dit alles is te doen met het blok gewoon in het frame. Vergeet de olie niet af te tappen uit het carter en uit de olietank!

Een foefje (of lapmiddel) is overschakelen op een 20W40 olie. Deze blijft iets dikker en de oliedruk valt minder snel weg. Maar omdat de olie iets dikker is wordt deze wel minder rondgepompt!!

groeten en suc6
zeepok
 
Bedankt allemaal voor deze uitgebreide reacties. Ik ga eerst maar eens met wat dikkere olie proberen.

De CB is overigens uit 73.

Nog even: Zeepok geeft een uitgebreide uitleg waarom het oliepeil zo enorm gestegen kan zijn. Betekent dit dat bij een normale motor het oliepeil niet zo enorm stijgt? (dus van net op de markering als ie koud is to 1-2 cm onder de dop als ie warm is.)
 
zoveel als jij noemt is niet normaal i.d.d... maar bij warme motor is het peil wel hoger, dat klopt wel. Daarom dus ook met KOUDE motor meten, omdat je dan altijd hetzelfde meet. Als je 10 minuten rijdt heeft de olie een andere tempratuur als dat je een paar uur rijd. Dus altijd KOUD, tenzij je instructieboekie anders zegt.

Gebruik van semisyntetisch of niet maakt niet uit. Het gaat er om dat je de juiste aangegeven viscositeit van olie hebt, en het liefst bijvullen met het zelfde spul.

Als er dus 10W40 staat, die ook gebruiken, en niet iets anders. De motorfabrikant heeft getest en ontworpen na de hand van de door hun aangegeven soort olie.
 
Maar let op !!!!!! Als jouw motor dus een dry sump is (aparte olietank)
en die klep (die voorkomt dat de olie terug je blok in loopt als de motor uit staat)
is lek MOET je warm peilen !!

Die link die ik je gegeven had naar die rene van maanen kan je er alles over vertellen !

Ennuh ff een piccie van je motor ?
 
In jouw geval moet je met warme motor peilen. Als de motor een tijdje gedraaid heeft en het peil stijgt niet meer dan kun je betrouwbaar peilen. Dan mag het niveau dus niet boven het maximum teken uitkomen. In jouw geval (2cm onder de dop) zit er dus veel te veel olie in. Aftappen dus.
 
In mijn WHB staat dat ik de motor 'enkele minuten stationair moet laten draaien en vervolgens enige tijd moet laten staan om te kunnen peilen'.
Dus hij moet wel warm zijn, maar hij mag niet te warm zijn :?
Kan iemand me een indicatie aangeven hoelang je dan zou moeten wachten? Als je te lang wacht is de olie natuurlijk alweer gaan zakken en peil je wellicht teveel olie terwijl er te weinig inzit.

Iemand ervaringen / ideeen?

PS ik heb een CB750k uit 1983.


CB'er
 
oliepeilen bij een cb 750 met een sohc blok doe je zo:

- eerst een stukje rijden (10 km ofzo)
- motor op middenbok zetten(of horizonaal houden)
- dan enkele minuten stationair laten draaien
- motor uitzetten
- peilstok eruit draaien
- peilstok ff droogmaken
- en dan peilen(stok er niet indraaien)
- als die dan tussen min en max staat is het goed

trouwens als je niet zeker bent van je oliedruk(er zit in een sohc blok een oliedrukmeter, welke het lampje aan laat gaan bij een te lage druk) kun je dus tijdelijk even een oliedrukmeter aansluiten, meestal is de druk wel goed maar is de schakelaar slecht :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan