CB750 trekt niet meer door

1 apr 2010
85
0
Hoi,

vandaag, ik keiharde regen, begon mijn motor (CB750F, 1981) plotseling niet meer door te trekken. Ik had dit al een week geleden, maar toen was het maar even en daarna kwam die weer op gang. Nu echter, blijft die maar maximaal 80 km/h rijden en trekt bijna helemaal niet meer... vooral op lage touren.

In een eerdere topic over een Kawa zag ik, dat het de een 'membraam in een van de carburateurs' zou kunnen wezen. Ik neem aan, dat dit voor mijn Honda ook zou kunnen?
Zou er ook een verband met het weer kunnen zijn (een week geleden regende het ook keihard)? Ik had ooit in het verleden met een brommer altijd last als ik in de regen reed.

Ook uit die topic:
'Check eens de compressie.' Hoe doe je dat?

'Ook de carburateur is in dit geval de eerste verdachte. En speciaal het stationair gedeelte.' Wat is het stationair gedeelte?

Alvast bedankt.
 
zijn de bougiekabels oud? Deze worden op den duur poreus en bij hevige regen kunnen die voor problemen zorgen. Vroeger ooit eens gehad op een CBX, precies dezelfde veschijnselen. Na korte tijd drogen de kabels door de warmte van het blok en zijn de problemen tijdelijk voorbij. Bij de volgende hevige regen, opnieuw hetzelfde.

Twee oplossingen:
* Je bougiekabels inspuiten met een siliconenspray; helpt maar tijdelijk !!
* Nieuwe bougiekabels.

greetz
 
Laatst bewerkt:
een cb750 heeft geen membramen van rubber maar het zijn zuigers van aluminium, die bovenop de gasschuif zitten.
dus lek zoals bij een rubberen membraam kan niet.
ik denk, net zoals hierboven, dat je het richting bougiekabels moet zoeken.
 
zijn de bougiekabels oud?
greetz

Ja, dat zou een verklaring kunnen wezen. De kabels zien er oud uit. Maar dan zou de motor ook op minder cyclinders moeten draaien, toch? De motor klinkt wel een beetje anders, maar eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe het klinkt als de motor op minder cylinders draait.... Dus durf ik niet te zeggen, of dit het geval is.

Na korte tijd drogen de kabels door de warmte van het blok en zijn de problemen tijdelijk voorbij.greetz

Ik ben daarna nog rond 20 km gereden, de laatste vijftien zonder regen, maar het werd niet beter... Dit zou toch sneller droog moeten zijn? Maar ik hoop je hebt gelijk. Iig zou die het dan vanavond weer moeten doen. Ben benieuwd.
 
Als je kabels en/of doppen slecht zijn kan een of meer bougies tijdelijk niet vonken. Na drogen van de kabels wil het nog niet zeggen dat ze weer wel mee gaan vonken.
Door een tijd niet meelopen kan er best een bougie kapot gegaan zijn.
Voel eens of alle vier de uitlaten warm worden?
 
Voel eens of alle vier de uitlaten warm worden?

Dat is inderdaad een makkelijke manier...
Inderdaad, de twee cilinders buiten doen het wel, de twee in het midden niet...

Ervan uitgaande dat aan het eind van de dag de motor nog steeds maar op twee cilinders draait... kan het kwaad, als ik dan nog naar huis rij (57 km)? Of loopt er dan continu benzine in de cilinder, die niet wordt verbrand?
 
Dat is inderdaad een makkelijke manier...
Inderdaad, de twee cilinders buiten doen het wel, de twee in het midden niet...

Ervan uitgaande dat aan het eind van de dag de motor nog steeds maar op twee cilinders draait... kan het kwaad, als ik dan nog naar huis rij (57 km)? Of loopt er dan continu benzine in de cilinder, die niet wordt verbrand?
Er wordt inderdaad constant benzine door die 2 cilinders gepompt, en het is maar de vraag waar die onverbrande meuk terecht komt. In je uitlaat of in je olie? Geen van beide een prettig idee lijkt mij..
 
De twee binnenste cilinders zitten samen op 1 bobine, daar moet je het dus gaan zoeken.

Het bleek uiteindelijk de ontstekingsversterker voor cilinders 2 en 3 te zijn. Gelukkig is er kennelijk geen of tenminste niet veel benzine in de motor terecht gekomen en met een goede versterker deden het de cilinders 2 en 3 zonder enig probleem. Bedankt voor de hulp!
 
Toch raar dat het met "vocht" lijkt te zijn begonnen. Sommige motors hebben zoiets als een putje/gootje rondom de bougies dat verstopt/gesloten kan raken en dan blijft er water in staan ....
 
Sorry dat ik dit topic gebruik om mijn vraag te stellen, maar de problemen lijken erg op elkaar.

Ik heb een cb500 met 100.000 km's op de klok gekocht voor weinig, en daar ging ik een maandje geleden mee naar Spa.
De heenweg ging perfect, maar toen we eenmaal in de buurt van Spa kwamen, begon de motor niet harder dan 80km/h te rijden.
Als ik binnen de bebouwde kom rustig reed ging het best aardig (af en toe wat gestotter), maar zodra ik harder dan 50 km/h wilde rijden begon de motor te stoten en sloeg uit eindelijk af.

Ik heb echt geen idee wat het kan wezen, het lijkt mij een electronisch probleem, iemand een idee?
Ik zal er even bij vertellen dat ik totaal niet technisch ben, maar ik ken wel veel motorische termen uit mn hoofd.

Alvast bedankt, aangezien mijn maatje geen tijd heeft (hij is monteur) heb ik sindsdien geen meter meer gereden op mijn motor. :/
 
Ow, wat ik er even bij wil zeggen:

Als ik vanaf een verkeerslicht optrek doet de motor het ineens weer prima, maar na 5 minuten begint hij dan weer te stotteren.
 
Ow, wat ik er even bij wil zeggen:

Als ik vanaf een verkeerslicht optrek doet de motor het ineens weer prima, maar na 5 minuten begint hij dan weer te stotteren.
Eerste proefje: bij droog weer en niet al te volle tank, rijden zonder tankdop; helpt dat dan deugt je tankventilatie niet.

Andere kansen:
- "ergens" vuil/bladders/stolsels in het brandstoftraject en/of een verkeerd-om geplaatst filtertje-met-doorstroompijl.
- gaar vlotternaaldje

Dit zijn de eenvoudige dingen .... de echt moeilijke weet ik niet.

8-)


Pas op: indien filtertje-verkeerd-om, NIET omkeren maar vervangen, anders oude troep je systeem in ...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Willem!

Ik heb laatst een stukje gereden met droog weer, toen stotterde de motor even erg als met nat weer .. dus lijkt me geen draadboomsluiting.
 
Ik heb echt geen idee wat het kan wezen, het lijkt mij een electronisch probleem, iemand een idee?
:/

Dat het een elektronisch probleem is lijkt me sterk want elektronische onderdelen werken over het algemeen niet 'soms wel en soms niet', tenminste als het over langere periodes gaat. Je geeft aan, dat de motor vanaf de stoplicht het altijd een tijdje goed doet, dus kun je de elektronica denk ik uitsluiten.

Maar als je 100% zekerheid wilt hebben, dan zou ik gewoon eens een reservebougie meenemen en zodra de motor stottert, een op een de bougiekabels aan de reservebougie aansluiten en de massa tegen het motorblok houden. Dan zie je zo meteen of die goed vonken.
 
Laatst bewerkt:
Dat het een elektronisch probleem is lijkt me sterk want elektronische onderdelen werken over het algemeen niet 'soms wel en soms niet', tenminste als het over langere periodes gaat. Je geeft aan, dat de motor vanaf de stoplicht het altijd een tijdje goed doet, dus kun je de elektronica denk ik uitsluiten.

Maar als je 100% zekerheid wilt hebben, dan zou ik gewoon eens een reservebougie meenemen en zodra de motor stottert, een op een de bougiekabels aan de reservebougie aansluiten en de massa tegen het motorblok houden. Dan zie je zo meteen of die goed vonken.
Bedankt voor de tip! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan