CB750F bol d'or zijspan

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Hallo beste spanners,

Ik ben in het bezit van een CB750 bol d'or uit 1981, en ik zou er ooit eens een zijspan van willen maken. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om zo'n zijspan volledig zelf te bouwen. Waar moet je op letten, wat is de regelgeving, is het een dure affaire (als je het zelf doet?) enz...


Thanks voor de info!

large
 
Toch vind ik het tijd worden voor een sticky topic met standaard uitleg.
Tuurlijk kan je zelf een span bouwen. Ligt heel erg aan hoe handig je zelf bent.'
Of mensen om je heen natuurlijk. Leuke basis in ieder geval die 900cc Honda.
 
Om weg lopen te voor komen

Een span bouwen is vreselijk makkelijk, iedereen kan het en het rijden stelt ook helemaal niets voor

Dus welkom hier en geniet van je nieuwe hobby
 
zoek even in het deel aankooptip van de week.
Daar staan wat foto's van de combinatie van hertog jan. Dat is cb750. Het geeft jou misschien een mooi voorbeeld van hoe het eruit kan gaan zien.
 
Dit is niet de moeilijkste fiets om een span van te maken.

  • wiegframe waardoor bevestigingspunten eenvoudig te maken zijn
  • comstarwielen die eenvoudig te converteren zijn naar 15 inch autoband
  • Ketting aandrijving: eenvoudig de overbrenginging aanpassen
 
joh, stelt geen ruk voor . ik heb een barrel gekocht . solo en er thuis in 1 middag een bak aan gerotzooid die ik voor een paar euro's ergens op de kop getikt had . alles bij elkaar amper 2 ruggen . niks veranderd aan vork, hulpframe verbouwd dat van een yammerhout , euh yamahahaha , kwam . en gaan met het mormel .
nou is mijn laskunst niet al te sterk ontwikkeld, dus op 1e treffen brak 1 van de schoorstangen los : bos tyeribs en spanband trokken bak weer tegen fiets en hoppa , vol gas terug naar limburg .
beroerder was het toen ik op terugweg naar limboland een andere keer een ijselijk gekreun hoorde en het hele subframe loskwam van motor . dus afsleepdienst maar gebeld .
en nu heb ik beide armen naar zijn grootje omdat een voorvork toch enige aanpassing vergt , wil je niet dezelfde belasting hebben als met een truck in de natte klei bij elke bocht . wie was dat trouwens van die voorloopverstellers, heren? ik geloof dat ie in mij een aanhanger gaat vinden . wil daar graag meer over weten .

dus, als je kunt lassen, en niet , zoals ik , volledig ongehinderd door enig inzicht en kennis van zaken , je eigen gang wilt gaan, kom t het best wel goed met zelfbouw inspiraties .
 
Linking goed lezen wat blackrat allemaal schrijft

Hem maakt het geen bal uit of hij zelf verongelukt met zijn schroot en daabij nog wat mensen mee neemt die hij toevalig onderweg tegen komt

praten we nog niet over de persoon die in het bakje zit
Dit soort verhalen zijn of uit je duim gezogen of je hebt geen spierverstand


En maar janken als er dadelijk een a.p.k komt voor motoren
een bewijs van aanbouw door een erkent vakman ( lees euro''s )

Linking , ga info halen bij zijspanclub het derde wiel
Lees hier veel en zorg voor een echte lasser en bespaar nergens op
Of email hier iemand waarvan je ziet dat dit allemaal profesioneel er uit ziet
En niet dit soort klets verhalen

Grt en su6
 
Daarmee niet zeggen dat hier geen kennis is natuurlijk. Blackrat's knipoog niet gezien?

Bewijs van aanbouw van erkent vakman is onzin. In NL is geen wet dus doe het verantwoord.

Stel je vragen hier en je zal een eerlijk en duidelijk anwoord krijgen van de diverse vaklui hier op het forum. Het derde wiel is een club, en geen verzameling techneuten. Al zeg ik daar niet mee dat daar geen kennis zit.
 
Hallo janFillemJansen

geen knipoog gezien

Die wet is er zo als er maar genoeg info richting denhaag komt in de vorm van politieraporten,verzekeraars die de schade uit moeten keren, als het die richting uit gaat dat doen we zelf
En we hoeven geen brave jongetjes te zijn . maar toch maak geen slapende honden wakker

Het derdewiel heeft een boekje uitgegeven waar heel veel in staat over het aanbouwen
dit heb ik ook gebruikt
 
D'r zit wel een behoorlijk grote kern van waarheid in voorgaand verhaal.
Je kunt wel quasi onverschillig verhalen over hoe je het allemaal effe in elkaar bakt maar als we willen voorkomen dat we elk jaar bij de keuring staan moeten we wel onze verantwoording nemen.

En dat kan gelukkig heel goed low-budget.
Een goede las is niet duurder dan een slechte en stalen wielen zijn net zo goed als lichtmetaal. En de luxe van de bak heeft niks met veiligheid te maken.

Bedenk dat een gedreven hobbyist net zo goed werk kan leveren als een professional.
Simpelweg omdat een hobbyist meer tijd erin kan steken, geen uurtje-factuurtje!
Overschat je zelf niet maar een zijspan is geen rocket-science.

Als je een tuinhek fatsoenlijk kunt lassen kun je ook een zijspan lassen.
Op internet is volop informatie te vinden over zijspan bouw.
De kunst is om de onzin eruit te filteren want die staat er ook weleens tussen.

En voor ik het vergeet, we houden hier nogal van foto's!

Succes en veel plezier

PS
Dat boekje van het derde wiel is goed maar inmiddels wel wat gedateerd met zijn PK monsters van wel 100 pk
 
Laatst bewerkt:
Hallo janFillemJansen

geen knipoog gezien

Die wet is er zo als er maar genoeg info richting denhaag komt in de vorm van politieraporten,verzekeraars die de schade uit moeten keren, als het die richting uit gaat dat doen we zelf
En we hoeven geen brave jongetjes te zijn . maar toch maak geen slapende honden wakker

Het derdewiel heeft een boekje uitgegeven waar heel veel in staat over het aanbouwen
dit heb ik ook gebruikt


Heb je je eigen nou echt aangemeld om deze twee dingen te posten??? :?

Misschien moet je voor je reageerd eerst een de moeite nemen om goed te lezen, en de mensen hier te leren begrijpen, ik snap namelijk heel goed wat blackrat bedoelt.
Er zitten hier een heel aantal zelfbouwers. en erg is heel erg veel kennis op dat gebied. Dus ga niet zomaar lopen roepen.
Daarbij, stel je zelf eerst eens netjes voor. Dat is toch heel normaal als je in een nieuw gezelschap komt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo janFillemJansen

geen knipoog gezien

Die wet is er zo als er maar genoeg info richting denhaag komt in de vorm van politieraporten,verzekeraars die de schade uit moeten keren, als het die richting uit gaat dat doen we zelf
En we hoeven geen brave jongetjes te zijn . maar toch maak geen slapende honden wakker

Het derdewiel heeft een boekje uitgegeven waar heel veel in staat over het aanbouwen
dit heb ik ook gebruikt

Die knipoog voel ik wel hoor ;) En de manier waarop hij het bedoeld snap ik ook wel.
Maar uh.. Wie maakt hier nu slapende honden wakker?

Verder ben ik het ook wel met Rutger eens. Wie ben je? Welkom hier trouwens.


Edit: Zie dat je al vanaf 2006 hier meeleest en zelf knappe voorvork kan maken.

Laten we hier blijven uitdragen dat we professioneel bezig zijn en elkaar helpen waarnodig. Iedereen snapt dat zijspan aanbouwen geen prutswerk moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad ik lees hier al vanaf 2006 mee :W

Heb al enkele spannen gebouwd waaronder twee lowbuget
verder de bmw k100 met de eigen gemaakte voorvork met een nieuw span toen
de RX 5 , ook al eens op zijn kop in de sloot gelegen vanwege een degelijk aangebouwd
span door derde :(

verder alles gehad/gerestaureerd op oltimergebied,
In mijn jonge tijd enkele cb 750 versleten , De bijna allereerste kawa 900 (gammel aparaat ) . Nog eens meegedaan in de begin tijd van de veteranenrace met een velo 500

Waar ik nu nog mee rij zijn H-D truimph 900 , bSA 500 , gillet 500

Ik heb eigenlijk gereageerd met het doel wat in beweging te krijgen
Natuurlijk zijn dit leuke verhalen om te vertellen achter een of ....... glazen bier

Maar je moet wel opletten met schrijven iedereen leest dit anders en zeker mensen die geen ervaring heben , en je loopt de kans dat het allemaal wel veilig word gevonden omdat er toch niets ergs gebeurd, je neemt gewoon een spanbandje mee en hoppa volgas naar huis , Er zijn mensen die dit echt denken dat dat allemaal een eitje is
als ze zo'n verhaal lezen van blackrat
Van daar mijn manier van reageren :+

tegenwoordig hoef je geen slapende honden wakker te maken
dat komt uit een hoek waar je het niet verwacht, namelijk de gewone burger die niets met motoren heeft maar wel de weg weet naar de media :r

Heb het zelf mee gemaakt met een span van de kleppenjagers , dit stond bij een terasje
er stonden wat mensen bij en het eerste wat ik hoorde : snap jij dat nu hoe ze hier mee durven te rijden / en als ik naar de APK moet met mijn auto vallen ze over......... :?
en zo iets hoeft niet gekeurd te worden........

Maar goed lees hier ook leuke reactie's op mijn eerste verhaal
Ik blijf hier lezen in elk topic , leer er altijd iets van en het is leuk om te weten hoe andere hun hobby beleven , ik doe het al dik 35 jaar :] en het is nog steeds leuk

grt
 
Ach juust. Nou op dit moment is het hier echt schijtweer..
Nou, wij hebben ons deze middag op aanraden van de 'huttenwirt' bij wie we schuilden voor gewitter, nog laten 'evacueren' door de sessellift. Hij vond dat beter dan door te lopen. Dat vinden ze niet schnell, want de sessellift is ook niet erg fijn met onweer.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan