Cb750f boldor cilinder 3 en 4 valt uit als de motor goed warm is. (bj1980)

Johnyyy

Die hard MF'er
19 aug 2008
696
124
Someren
Goededag,
Ik zit met een probleem met me cb750f boldor uit 1980 waar ik niet helemaal aan uit kom.
Als ik de motor start loopt die goed, na +-10km valt 1 cilinder uit (nr3) en loopt die nog maar op 3 cilinders.
Als ik dan verder rij duurt het niet heel lang en er valt weer 1 cilinder uit (nr4).
Ik heb dit getest door de bougie dop los te trekken en hij reageert er dan niet op, dan weet ik dat die cilinder dus niet mee doen.
Als er 2 cilinders zijn uit zijn gevallen is er niet meer mee te rijden en moet ik langs de kant stoppen.
Na een paar minuten kan ik de motor dan weer starten en loopt die weer op 3 of soms weer op 4 cilinders.
Als ik dan verder ga rijden, en hij word weer wat warmer beginnen de cilinders weer uit te vallen.
Nadat de motor volledig is afgekoeld start die gewoon weer perfect, totdat ik er weer +-10km mee gereden heb en dan begint het feest weer opnieuw.

Is er hier iemand die dit bekent voorkomt? en waar ik eventueel de oorzaak kan zoeken?

De vonkversterkers, bobines, kabels en bougies zijn allemaal nieuw.
Het is duidelijk dat hoe warmer de motor word, hoe meer getrubbel ik heb met cilinder die uit vallen.
 
Ooit met een Kawasaki gezien tijdens een ritje, sommigen hier zullen zich dat ook wel herinneren. Er was een bobine aan het overlijden. Dat ding werd warm bij de stoplichten en stopte er dan mee. Tijdens het rijden koelde hij weer een beetje en ging weer mee doen. Op de plek van de bestemming is er een bobine van een Honda opgefrankensteint.
Nu weet ik alleen niet hoe de bobines aangesloten zijn bij een ouwe Honda. Bij mijn ouwe Suzuki’s is het 1-3 en 2-4
Een Suzuki rijdt trouwens gewoon door op 2 cilinders. Niet echt heel snel maar thuis kom je altijd. Been there done that :9
 
Krijgen de carburateurs wel voldoende benzine.
Zover ik weet wel.
Vlotter niveo is goed, ze zijn ultrasoon gereinigd en voorzien van revisie setjes.
Heb het idee dat ik geen vonk krijg of onregelmatige vonken krijg op de uitvallende cilinders.
Alleen zit 1-4 op een bobine en 2 en 3 en cilinder 3 en 4 vallen uit en deze zitten op verschillende bobines die dus ook recent vernieuwd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ontstekingskastjes willen nog wel eens problemen geven,,
Deze zijn ook vernieuwd.
lijkt wel of er met warme motor vonk overslag op treed ofso, dat hij daarom niet vonkt of onregelmatig.
Of zou er iets met de ontsteking zijn wat met warme motor anders is als met koude motor wat ik zou kennen proberen/controleren?
 
Zover ik weet wel.
Vlotter niveo is goed, ze zijn ultrasoon gereinigd en voorzien van revisie setjes.
Heb het idee dat ik geen vonk krijg of onregelmatige vonken krijg op de uitvallende cilinders.
Alleen zit 1-4 op een bobine en 2 en 3 en cilinder 3 en 4 vallen uit en deze zitten op verschillende bobines die dus ook recent vernieuwd zijn.
Vanwege het feit, dat ze op verschillende bobines zitten, denk ik eerder aan benzine toevoer. Toen ik wat jaren terug de carbs van mijn toenmalige cb550 had gereinigd, was het metaal wat gaan oxideren. Daardoor bleven de vlotternaalden in de boring hangen. Hierdoor ook onvoldoende benzine toevoer. Ik heb het opgelost door de boringen met wattenstaafjes en stahlfix (rvs polijstpasta) te polijsten.
 
Vanwege het feit, dat ze op verschillende bobines zitten, denk ik eerder aan benzine toevoer. Toen ik wat jaren terug de carbs van mijn toenmalige cb550 had gereinigd, was het metaal wat gaan oxideren. Daardoor bleven de vlotternaalden in de boring hangen. Hierdoor ook onvoldoende benzine toevoer. Ik heb het opgelost door de boringen met wattenstaafjes en stahlfix (rvs polijstpasta) te polijsten.
Carburateurs zijn recent nog helemaal schoon gemaakt.
Ook is de gasnaald, vlotternaald, en het busje waar de gasnaald in zakt vernieuwd met de carburateur revisie.
Als ze te weinig benzine zoude krijgen, zou dit volgens mij al vanaf het begin te merken zijn, niet na 10km pas.
En als ik hem stationair laat draaien dan loopt die nog steeds net zo beroerd, totdat die zo slecht loopt dat die gewoon af slaat.
En na paar minuten wachten start die weer goed totdat die weer op een bepaalde temperatuur is lijkt het wel.

Zal de volgende x eens een losse bougie mee nemen, en op het moment dat de cilinder 3 en 4 uit gaan vallen dan kijk ik met de losse bougie of ik nog wel gewoon een goede vonk heb, of dat ik bvb geen vonk meer heb, of en onregelmatige vonk.
Vraag is alleen waar ik het dan moet gaan zoeken mocht dit het geval zijn.
Vonkversterkers, bobine, en kabels en doppen zijn nieuw.

Nogmaals met koude motor start die gewoon zonder shoke, loopt netjes stationair en rijd goed.. en na een km of 10 begint het probleem zich voor te doen en word steeds erger totdat er totaal niet meer mee te rijden is.
Na een tijdje wachten loopt die weer goed en begint het probleem weer te ontstaan.
 
My two cents: klinkt als een ontstekingsprobleem (bobines of doorgeslagen bougiekabels).
Als het aan de bobine zou liggen moeten cilinder 1 en 2 ok problemen geven. Dit is niet het geval.
Als de motor eenmaal beroerd loopt ken ik bij cilinder 3 en 4 de dop eraf trekken en hij blijft precies hetzelfde beroerd lopen. En als je hem koud start en je trekt de dop eraf hoor je dat de cilinder weg valt.
 
Wat gebeurt er als de de choke gebruikt op zo'n moment?
Wordt het dan beter?

Dat is een goede vraag... Dit zou ik even moeten testen morgen.
Indien hij dan wel weer op 3 of 4 cilinder gaat lopen kan het duiden op een benzine tekort.
Alleen maakt stationair of volgas en hoog of laag in toeren tijdens het rijden tot zover niet uit nadat die eenmaal kut loopt.
Blijft constant met de uitgevallen cilinders rijden, ze gaan dus niet af en toe wel mee doen.
Ik ga ook even met een losse bougie kijken of hij nog wel constant vonkt als de problemen beginnen, of dat misschien de vonk over spingt of we helemaal geen vonk meer krijgen.
 
Wel een keer met een 900 gehad dat deze slecht ging lopen dat kwam door condens in de olie,die smurrie
verzamelde zich rond de ontsteking pick up,s daardoor ging de motor slecht lopen,maar dat zal hier wel niet het geval zijn omdat
de temperatuur te hoog is nu.Heb je de laadspanning nog gecontroleerd,een te laag voltage geeft ook rare effecten.
Deze koolborstel dynamo,s zijn niet de meest betrouwbare.
 
Als het aan de bobine zou liggen moeten cilinder 1 en 2 ok problemen geven. Dit is niet het geval.
Als de motor eenmaal beroerd loopt ken ik bij cilinder 3 en 4 de dop eraf trekken en hij blijft precies hetzelfde beroerd lopen. En als je hem koud start en je trekt de dop eraf hoor je dat de cilinder weg valt.
Niet als hij twee bobines heeft en in dat geval zou je ze kunnen wisselen en kijken of het probleem zich verplaatst naar de andere cilinders.
 
Niet als hij twee bobines heeft en in dat geval zou je ze kunnen wisselen en kijken of het probleem zich verplaatst naar de andere cilinders.
Cilinder 1 en 4 zitten op een bobine en 2 en 3.
En ik heb met cilinder 3 en 4 als die warm is getrubbel die dus elk op een andere bobine zitten die ook voor de vonk zorgen voor 1 en 2 en die blijven goed.
 
Wel een keer met een 900 gehad dat deze slecht ging lopen dat kwam door condens in de olie,die smurrie
verzamelde zich rond de ontsteking pick up,s daardoor ging de motor slecht lopen,maar dat zal hier wel niet het geval zijn omdat
de temperatuur te hoog is nu.Heb je de laadspanning nog gecontroleerd,een te laag voltage geeft ook rare effecten.
Deze koolborstel dynamo,s zijn niet de meest betrouwbare.
Ik zal de laadspanning de volgen x eens meten als ik een stuk gereden heb en de cilinders beginnen weer uit te vallen.
Dit heb ik nog niet gecontroleerd. Ook is de tank ontluchting in orde, dit heb ik ook gecontroleerd.
 
Vapour lock in de brandstof leiding? Ook zeer temperatuur afhankelijk. Misschien met reviseren van de carbs verkeerd teruggeplaatst.
Hoe zien de bougies eruit wanneer de motor begint te haperen? Al gecheckt of ze dan nog vonken?
 
Eventjes een update, vandaag weer een testrondje gemaakt, toen de olie precies 80 graden werd viel de buitenste cilinder weer uit nr4 en na 5 minuten nr 3. Toen ik de choke erop trok leken de cilinder heel eventjes weer mee te doen waardoor ik het dus bij de benzine toevoer moest zoeken.

Tot mijn grote verbazing was mijn bezine filter vrijwel helemaal leeg en na wat kloppen en schudden begon die ineens weer te stromen.

Ik zag alleen dat er rode tjap in zat wat duid op roest in de tank.

Ga nu eventjes kijken hoe ik de roest in de tank op kan lossen, laat zo de vlotters even leeg lopen om te kijken of hier ook roestige Tjap in zit, en nu gaan we het probleem eventjes bij de oorzaak aan pakken.

Bedankt voor het mee denken mannen!
 

Bijlagen

  • 92F6405D-F812-4873-9EB7-286F79C5DCCF.jpeg
    92F6405D-F812-4873-9EB7-286F79C5DCCF.jpeg
    353,6 KB · Weergaven: 33
  • A228DFB5-859A-4A20-A2F1-AC567997D639.jpeg
    A228DFB5-859A-4A20-A2F1-AC567997D639.jpeg
    151,4 KB · Weergaven: 31
Terug
Bovenaan Onderaan