Cb750f boldor cilinder 3 en 4 valt uit als de motor goed warm is. (bj1980)

Johnyyy

Die hard MF'er
19 aug 2008
696
124
Someren
Goededag,
Ik zit met een probleem met me cb750f boldor uit 1980 waar ik niet helemaal aan uit kom.
Als ik de motor start loopt die goed, na +-10km valt 1 cilinder uit (nr3) en loopt die nog maar op 3 cilinders.
Als ik dan verder rij duurt het niet heel lang en er valt weer 1 cilinder uit (nr4).
Ik heb dit getest door de bougie dop los te trekken en hij reageert er dan niet op, dan weet ik dat die cilinder dus niet mee doen.
Als er 2 cilinders zijn uit zijn gevallen is er niet meer mee te rijden en moet ik langs de kant stoppen.
Na een paar minuten kan ik de motor dan weer starten en loopt die weer op 3 of soms weer op 4 cilinders.
Als ik dan verder ga rijden, en hij word weer wat warmer beginnen de cilinders weer uit te vallen.
Nadat de motor volledig is afgekoeld start die gewoon weer perfect, totdat ik er weer +-10km mee gereden heb en dan begint het feest weer opnieuw.

Is er hier iemand die dit bekent voorkomt? en waar ik eventueel de oorzaak kan zoeken?

De vonkversterkers, bobines, kabels en bougies zijn allemaal nieuw.
Het is duidelijk dat hoe warmer de motor word, hoe meer getrubbel ik heb met cilinder die uit vallen.
 
Ja dat filter ziet er niet fris uit,overigens gooien de carbs meestal benzine uit de overloop bij een roestige tank,
blijkbaar heeft het filter goed z,n best gedaan.
 
Flink wa tjap erin. Ben de benzine door een keukenrol aan het filteren in een jerrycan om te kijken hoeveel tjap er mee komt.
Misschien dat er alleen een klein beetje roest in is gekomen door het spoelen met water tijdens het spuiten/schuren van de tank.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 10
Ja dat filter ziet er niet fris uit,overigens gooien de carbs meestal benzine uit de overloop bij een roestige tank,
blijkbaar heeft het filter goed z,n best gedaan.
Aaa oké, dat wist ik niet.
Ga de tank een paar x spoelen en dan kijken of de benzine schoon blijft. Als dat zo is dan nieuwe filter erop en verse benzine en komende tijd ff in de gaten houden wat het gaat doen.

Indien er wel roest in komt ga ik ff de binnenkant van de tank coaten of behandelen tegen de roest.
 
Aaa oké, dat wist ik niet.
Ga de tank een paar x spoelen en dan kijken of de benzine schoon blijft. Als dat zo is dan nieuwe filter erop en verse benzine en komende tijd ff in de gaten houden wat het gaat doen.

Indien er wel roest in komt ga ik ff de binnenkant van de tank coaten of behandelen tegen de roest.
Als de tank niet lek is, geen coating erin alleen zorgen dat de roest eruit is en zorgen dat er geen nieuwe roest inkomt (lees;voor stalling aftanken met echte benzine)
 
Toch brandstofprobleen dus.
Ik was wel benieuwd hoe het zou aflopen.

Waarom dan toch steeds bepaalde cilinders er eerder mee stoppen?
Dit kan ik denk ik wel verklaren. Mijn brandstof leiding gaat tussen carburateur 1 en 2 naar binnen. Dus carburateur 3 en 4 liggen het verst af. Vandaar dat eerst cilinder 4 uit viel, en snel genoeg 3.

Ben blij dat de oorzaak zo simpel is. Alle bobines, vonkversterkers, dynamo en kabels enzo is allemaal recent vervangen dus maakte me al beetje zorgen.

Heb nu 20 liter azijn in de tank gedaan om het roest los te weken, volgende week goed uit spoelen en verse benzine erin met nieuwe filter en rijde met die hap
 
Terug
Bovenaan Onderaan