CB750F loopt nog maar op 2 cilinders

1 okt 2014
39
0
Haren
Beste Forumleden,

Twee week geleden 2 nieuwe bobines op mijn CB750F geinstalleerd. In eerste instantie kreeg ik geen vonk op cilinder 2 en 3.
Dee bobines zijn "aftermarket" onderdelen en verschillen ligt van de originelen. De haakse stekker van de bobine veroorzaken kortsluiting met de montage beugel. Dit ging dwars door het isolatie materiaal heen die om de haakse stekker zit. Ik kwam dit op het spoor omdat er mooi blank materiaal ontstond waar de kortsluiting insloeg op de beugel.
Met wat vul ringen heb ik de stekker verbinding verder bij de beugel kunnen wegkrijgen. En ik heb de stekkers met isotape beter geisoleerd.

Tweede poging, over alle 4 de bougie's een vonk, succes! En de motor ronkt mooi op 4 cilinders. Na ongeveer 2 minuten verloor ik 1 cilinder en na 15 minuten liep de motor nog op 2 cilinders. Cilinder 1 en cilinder 3 lopen niet meer mee.

Ik begin nu te twijfelen of de kortsluiting niet wat heeft gedaan met de kwaliteit van mijn bobines. Daarom zou ik ze graag willen doormeten.

Ik krijg de primaire spoel bij beide bobines goed door gemeten. Deze komt voor beide op 4.1 ohm uit.

Maar als ik de secundaire spoel wil doormeten krijg ik geen reactie van mijn multimeter. Ik verwacht tussen 10k en 20k ohm te meten. Heb verschillende methodes geprobeerd maar zonder resultaat.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn secundaire spoel kan doormeten aan de hand van het plaatje hieronder?
full


Verder:
-Carburateurs zijn gereinigd, nieuwe sproeiers, nieuwe pakking
-Kleppen gesteld
-Nieuwe bougies
-Nieuwe bougie kappen

Kan het ook aan de timing liggen dat cilinder 1 en 3 niet meelopen en wat kan ik er algemeen nog aan doen om het probleem te achter halen?
 
verwissel eens je kabels en kijk als de andere nu uitvallen.

Trouwens, ik heb op mijn 750F2 dezelfde bobines en heb éxact hetzelfde meegemaakt!
van de ene op de andere dag had ik een 2 cilinder...

Na lang zoeken en doormeten tot dezelfde conclusie gekomen dat het beugeltje kortsluiting gaf aan het frame.
Ik heb het dan ook beter geisolleerd maar verder geen problemen mee gehad.
Ik heb trouwens wel een 5 tal km zo rond gereden.
 
verwissel eens je kabels en kijk als de andere nu uitvallen.

Trouwens, ik heb op mijn 750F2 dezelfde bobines en heb éxact hetzelfde meegemaakt!
van de ene op de andere dag had ik een 2 cilinder...

Na lang zoeken en doormeten tot dezelfde conclusie gekomen dat het beugeltje kortsluiting gaf aan het frame.
Ik heb het dan ook beter geisolleerd maar verder geen problemen mee gehad.
Ik heb trouwens wel een 5 tal km zo rond gereden.

Hoi Koen,

Dit is al te tweede keer dat je me helpt. De vorige keer had ik problemen met het in elkaar zetten van mijn revisie setje van mijn rempomp achter.
Bijzonder dat we beide het overslaan van de vonk hebben geconstateerd op de beugel.

Cilinder 2 en 4 werken.

Heb eerst de kabels van 2 en 3 <--> verwisselt:
Resultaat: Nog steeds werkt cilinder 2 en 3 doet nog niks. Dus probleem verhuist niet mee.

Heb daarna de bougie kabel van cilinder 4 --> cilinder 1 geplaatst. Helaas was het niet mogelijk om de bougie kabel van cilinder 1 --> 4 te te verplaatsen omdat ik mijn kabel naar cilinder 1 te kort heb afgesneden.... |( ik heb extern een bougie verbonden aan de kabel
Resultaat: Cilinder 1 loopt nog steeds niet mee. en de externe bougie creëert vonken.

Verder heb ik de bougies uit cilinder 1 en 3 verwijderd en geïnspecteerd ze waren goed nat. Dus ze krijgen volgens mij genoeg brandstof.

Ik heb de carburateurs volledig uit elkaar gehad, gereinigd en weer in elkaar gezet volgens de handleiding. Ik heb ze niet goed afgesteld/gefinetuned.
Kan het zijn dat ze zo rijk staan afgesteld dat ze daarom niet meelopen?

Verder ben ik er nog niet achter hoe ik mijn secundaire spoel kan meten kan iemand hier bij helpen?
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog nooit van een OKI kastje gehoord dus denk niet dat dat erop zit!

ivm de bougies. Je zegt dat ze goed nat staan... Das niet zo positief. Dan gaan ze niet vonken.

Staan je vlotters op de juiste hoogte?

ivm de sproeiers, heb je zo'n revisiesetjes gekocht in doorzichtige verpakking met rode letters? Want die sproeiers zijn niet gelijk aan de originele (heb ik helaas zelf ondervonden, dan maar oude opnieuw gebruikt).

niet dat het aan de sproeiers zal liggen dat ze niet meevonken maar best even controleren.
 
trouwens, aangezien ze al op 4 cil hebben gelopen en je de bougie ziet vonken denk ik niet dat er wat met je bobines etc scheelt maar wel de carbs.

Te veel / te weinig benzine en dan heb je geen ontploffing meer
 
Doormeten secundair doe je tussen de massa en de bougiekap, dus een pin van de multimeter aan de massa en de andere in de bougiedop.
Heb je de draden van 2-4 al eens op de bobine van 1-3 gezet met uiteraard bougies in de kappen en gekeken of ze dan vonken.
Wel vonk dan is de bedrading naar bobine 1-3 niet goed , geen vonk dan is de bobine stuk.
 
Wat een hulp, geweldig!

Howell:
full

Kijkende naar het plaatje heb ik verschillende opties geprobeerd zonder resultaat:
Pin van multimeter in D andere pin op B
Pin van multimeter in D andere pin op E
Pin van multimeter in D andere pin op A en of C
Ik heb ook de bougie kap van de kabel afgeschroefd en op de draad in de kabel gezet en dan de ander op B, E en A/C.

En als ik de primaire spoel meet voor bobine 1-4 dan gebruik ik A en B met waarde 4.1 ohm
primaire spoel bobine 2-3, B en C met waarde 4.1 ohm

Je tweede opmerking over het wisselen van de draden snap ik niet. De draden zitten in de bobines gegoten en kan deze dus niet uit wisselen. En helaas zijn de draden van bobine 2-3 te kort om naar cilinder 1-4 te gaan.

Kan ik nog op een ander manier de secundaire spoel van mijn bobines doormeten?
 
De draden van de ontsteking per bobine omwisselen , dus van 2-3 op A, dan kijken met bougie in de dop ,bougie wel massa laten maken op het blok en kijken of die vonkt.

Gaat het hierom een oud type Cb750 SOHC ?
 
Laatst bewerkt:
trouwens, aangezien ze al op 4 cil hebben gelopen en je de bougie ziet vonken denk ik niet dat er wat met je bobines etc scheelt maar wel de carbs.

Te veel / te weinig benzine en dan heb je geen ontploffing meer

De stationair sproeiers heb ik alleen vervangen. De hoofdsproeier van mijn revisie set waren inderdaad behoorlijk anders. Ik heb die ook niet vervangen.
Ik heb de vlotters afgesteld volgens deze webside: http://www.salocal.com/sohc/tech/carb/asmpg_mgs/flthgt.htm

De naalden clip van de naalden staan op de middelste positie en daar stonden ze ook voor dat ik de carburateurs onder handen heb genomen en dit is volgens het handboek ook de correcte stand. Wat ik wellicht niet helemaal goed heb staan is de hoogte van mijn naald ten opzichte van de trekarm van de gaskabel. Ik zal hier morgen eens naar kijken.
 
trouwens, aangezien ze al op 4 cil hebben gelopen en je de bougie ziet vonken denk ik niet dat er wat met je bobines etc scheelt maar wel de carbs.

Te veel / te weinig benzine en dan heb je geen ontploffing meer

Koen:
Jij hebt op je F2 een elektronische ontsteking, ben je hier tevreden over, was dit makkelijk te installeren, welk type, zou je het aanraden, geen probleem met timing?
 
Koen:
Jij hebt op je F2 een elektronische ontsteking, ben je hier tevreden over, was dit makkelijk te installeren, welk type, zou je het aanraden, geen probleem met timing?


Is het duidelijk wat ik nu bedoel inzake de draden, de draad die naar de onsteking gaat van 1-4 op bobine 2-3 aansluiten en dan kijken of je vonk hebt.
De Accent electr.onts. is heel makkelijk te monteren en betrouwbaar en goed en de motor loopt veel beter.

http://shop.honda4.nl/catalog/index.php?cPath=778&osCsid=mjfns61ig24oj8nvq6tqsbvbt3

http://doc.honda4.nl/elz2coil/handleiding.htm
 
Is het duidelijk wat ik nu bedoel inzake de draden, de draad die naar de onsteking gaat van 1-4 op bobine 2-3 aansluiten en dan kijken of je vonk hebt.
De Accent electr.onts. is heel makkelijk te monteren en betrouwbaar en goed en de motor loopt veel beter.

http://shop.honda4.nl/catalog/index.php?cPath=778&osCsid=mjfns61ig24oj8nvq6tqsbvbt3

http://doc.honda4.nl/elz2coil/handleiding.htm

Draden verwisselen is helder.
Koen:
Jij hebt op je F2 een elektronische ontsteking, ben je hier tevreden over, was dit makkelijk te installeren, welk type, zou je het aanraden, geen probleem met timing?


Is het duidelijk wat ik nu bedoel inzake de draden, de draad die naar de onsteking gaat van 1-4 op bobine 2-3 aansluiten en dan kijken of je vonk hebt.
De Accent electr.onts. is heel makkelijk te monteren en betrouwbaar en goed en de motor loopt veel beter.

http://shop.honda4.nl/catalog/index.php?cPath=778&osCsid=mjfns61ig24oj8nvq6tqsbvbt3

http://doc.honda4.nl/elz2coil/handleiding.htm

Is er nog verschil met deze electronische ontsteking en bijvoorbeeld een Dyna S?

Ik heb met de voorgaande test al geconstateerd dat de bobines wel voor vonk zorgen. Maar voor de zekerheid zal ik morgen de bobine 2-3 omwisselen met bobine 1-4 zoals je voorstelt en dan met een externe bougie controleren of ik inderdaad vonk heb over de verschillende kabels.
Wat toch nog frappant blijft is dat ik geen weerstand meet over de secundaire spoel van beide bobines maar ik wel vonk constateer. Moet de bobines in aangesloten toestand worden doorgemeten?
 
Er is verschil maar vraag me niet welke, de Accent is gewoon goed , eenvoudig aan te sluiten, heb er al jaren ervaring mee, zelfs op een racer.
Bobine los doormeten.
 
Doormeten secundair doe je tussen de massa en de bougiekap, dus een pin van de multimeter aan de massa en de andere in de bougiedop.
En dan moet de multimeter een oneindig hoge weerstand aangeven.

Deze bobines hebben secundair geen verbinding met massa. Ze werken volgens het "Wasted Spark" principe, het ene uiteinde secundair gaat naar bougie 2 en het andere uiteinde naar bougie 3.

Je moet dus tussen de 2 bougiekappen van één bobine ca 40 kOhm + 2 x 5 kOhm van de bougiekappen = 50 kOhm meten. Dan nog eens kijken of de bougies zelf ook een weerstand van 5 kOhm hebben, er staat dan een R in de typeaanduiding. Zowel bougies als de kappen zijn ook weerstandsloos te koop. Ook op de kappen zal met enige moeite de aanduiding "5 k" te lezen zijn.

Verder vermoed ik dat er toch primair nog overslag plaats vindt tussen de aansluiting en massa. Dit kan je controleren door de bobines los te halen van het frame en los te laten hangen. Als de motor dan wel op 4 cilinders loopt is overslag naar massa de oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
ik heb dezelfde ontsteking als Howell aangeeft.
super makkelijk te installeren. Geen problemen met timing, staat een led lampje op zodat je hem op de juiste positie kan zetten.

aansluiten is bijna net hetzelfde als de originele, behalve dat je een + signaal moet halen van je remlichtschakelaar maar das is gewoon kwestie van 1 kabel loshalen en deze ertussen steken.

Zit duidelijk handleiding bij hoor.

Dyna S etc ken ik ook maar vind het allemaal wat duur. Ik heb 120eu betaald voor die van mij en heb nog niks van problemen gehad, behalve dan kabeltje dat loskwam van de printplaat maar een beetje soldeersel erop en dan was weer gefixt..
 
Bij een normale bobine liggen de secundaire en de primaire wikkeling beiden aan een kant aan massa.

Bij de dubbele bobine ligt de secundaire wikkeling nergens aan massa en staan de beide bougies ahw in serie en vonken tegelijk. Wil je die wikkeling doormeten dan moet je meten over beide bougiekabels.

2cv063.jpg


In bovenstaand schema kun je goed het verschil zien tussen de enkele en de dubbele bobine. Wil je meer weten over de werking van de ontsteking, het internet staat er vol mee, maar ik heb al het een en ander bij elkaar geharkt op een ander forum:

Gratis forum
 
Bij een normale bobine liggen de secundaire en de primaire wikkeling beiden aan een kant aan massa.

Bij de dubbele bobine ligt de secundaire wikkeling nergens aan massa en staan de beide bougies ahw in serie en vonken tegelijk. Wil je die wikkeling doormeten dan moet je meten over beide bougiekabels.

[afbeelding]

In bovenstaand schema kun je goed het verschil zien tussen de enkele en de dubbele bobine. Wil je meer weten over de werking van de ontsteking, het internet staat er vol mee, maar ik heb al het een en ander bij elkaar geharkt op een ander forum:

Gratis forum

Wat een informatie, geweldig.
Als ik het goed begrijp staan de bougies in serie geschakeld en wordt loep gesloten door dat de bougies in verbinding met elkaar staan door het blok.

Ga vanavond de boudel doormeten. En ik heb een elec.ontstekking besteld bij René.
 
Laat even weten hoe het afloopt en wat je meet. Zo te zien heb je bougiekappen met ingebouwde weerstand van 5 k. Dat betekent dat als je over beide kappen meet, dan meet je 10 k meer dan de secundaire wikkeling en als je dan ook nog koolstofkabels hebt wordt het wel erg hoog wat je gaat meten. Ik meet over een lossse koolstof bougiekabel al meer dan 10 k.

Een secundaire wikkeling van een bobine meet gewoonlijk ergens tussen de 5 en 10 kOhm.

Electronische ontsteking is niet meer of minder dan een vervanger voor de onderbrekerpuntjes, een electronische onderbreker. Die is sneller een exacter, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij beter loopt. Als een motor niet goed wil lopen en starten is er iets mis met de ontsteking en/of de carburatie, of er is een mechanisch probleem zoals compressieverlies.
 
Bobine 1-4:
Primair 4.1 Ohm
Secundair 25.9k Ohm
Bobine 2-3:
Primair 4.1 Ohm
Secundair 24.0k Ohm

Gemeten inclusief kappen.

Wat betreft electronische ontsteking, volgens mij zijn mijn punten niet goed meer. Er zit oxidatie op en tijdens het lopen van de motor zie ik vonken overschieten tussen de contact punten dat lijkt me niet goed. Hier voor heeft de motor lange tijd stil gestaan voor ik hem gekocht heb.

Ik had de keuze of om nieuwe punten te kopen of electronische ontstekking, gekozen voor electronische ontstekking.

Dat het niet aan de bobines ligt ben ik nu uit en de zoektocht gaat verder.

Is het zien van vonken bij je contactpunten in orde?
 
Als je vonken ziet bij de contactpunten dan zijn je condensatoren defekt en dan heeft punten vervangen weinig zin want die branden meteen weer weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan