CB750F projectje

zork1200

Die hard MF'er
23 okt 2012
443
0
Ik ben inmiddels al ehhh.. ja hoe lang heb ik dat ding nu al... In ieder geval al best lang in het bezit van een Honda CB750F uit '76.
Het was ooit mijn dagelijkse motor, en toen ik wat anders kocht heb ik hem er bij gehouden.

Nu heb ik er de laatste jaren niet heel veel aan gedaan, behalve het nodige onderhoud en af en toe een ritje.

Mischien neem ik de CB nog een keer echt onder handen, maar om te beginnen een klein projectje.

Zo als wel meer CB's heeft deze bij regen nog al eens last van ontstekings problemen.
De boegiekabels die vast in de bobines zitten slaan dan door.
Nu heb ik nog een complete ontsteking van mijn vorige motor (Yamaha FJ1200) liggen.
Dus om te beginnen gaat de FJ ontsteking op de CB.


Deze werkte probleemloos, dus kan ik straks probleemloos rijden bij regen, en ben dan ook van de puntjes en mechanische vervroeger af.

Om te beginnen de boel maar eens op tafel aan elkaar geknoopt, en met de accuboor de krukas gesimuleerd. en het werkt *O* *O*
full


Dus over een tijdje als het lekker weer is, de boel op de CB monteren.
Het enige waar ik nog over na aan het denken ben is hoe de rotor goed gecenterd en op tijd op de krukas krijgen. Voor zo goed als gratis :+ Maar dat gaat vast wel lukken.
 
Laatst bewerkt:
Ja na het monteren van de FJ ontsteking vorig jaar niet veel met de CB meer gedaan, maar vandaag heb ik de CB maar weer even van stal gehaald en een paar kleine stukjes gereden, en de FJ ontsteking lijkt goed te voldoen.
Aangezien de accu in de CB er al ruim 10 jaar in zit moet ik na de winter altijd even de kickstarter gebruiken, maar die zit er niet voor niets op, en na 4 X trappen liep die op alle vier cilinders. Minder moeite met starten dan normaal na lang stilstaan.

Tijd voor wat plaatjes:
zo zit de opnemer en de rotor. De rotor is niet symetrisch, want heeft een lange nok om cilinder 1 op BDP te herkennen. Op de FJ zit de rotor links, waardoor de omtrek van de rotor dicht tegen het blok zit. Bij de CB zit de ontsteking rechts, dus steekt de rotor wat meer uit.
Hierdoor moet ook de opnemer wat verder naar buiten. Hiervoor heb ik een paar bussen uit een oude SCSI harde schijf gebruikt. past mooi :Y
full

full



De rotor staat op een paar bussen die ik nog had liggen, en de boel op tijd gezet door het BDP van de FJ en CB ontsteking te vergelijken t.o.v. de rotor van de FJ.
De rotor heeft op de CB dus nu de zelfde positie t.o.v. BDP als op de FJ.
full

En daar zit de Electronica.

En ook de bobine's van de FJ zijn overgezet.
full

full


Doordar de rotor en opnemer van de FJ onsteking wat verder uitsteken dan de orginele ontsteking moest ik een kleine aanpassing doen om het ontstekingsdeksel er nog op te krijgen. De oplossing, een 15mm alu randje om een verfblik buigen. Eigenlijk was 10mm genoeg, maar die had de bouwmarkt niet :+
full

De nieuwe vulrand maakt wel pijnlijk duidelijk dat de CB wel een poetsbeurt kan gebruiken :$
 
Ben zelf altijd een beetje huiverig als het om electronica gaat maar zo te zien heb jij daar geen last van. Knap gedaan! :Y
 
Nee, geen last van, maar electronica is dan ook een belangrijk deel van mijn werk, maar natuurlijk ook een hobby.

Verder is dit niet zo lastig hoor, gewoon even het schema uitpluizen en goed aansluiten.

omdat de FJ redenlijk overen komt kwa toerengebied, matched het kwa vervroeging ook redenlijk goed (rood is bij de FJ 1000rpm hoger)
 
Laatst bewerkt:
Ja had al het idee dat dit een beetje je vakgebied is......., motor loopt zo te horen best netjes met de fj onderdelen, nu de rest van de cb nog ff toonbaar maken, vooral het frame is zo te zien wel aan een nieuwe laklaag toe. :W
 
Ja had al het idee dat dit een beetje je vakgebied is......., motor loopt zo te horen best netjes met de fj onderdelen, nu de rest van de cb nog ff toonbaar maken, vooral het frame is zo te zien wel aan een nieuwe laklaag toe. :W

Tja, de CB kan in het algemeen wel wat onderhoud gebruiken (vooral optisch, technisch is het wel oke).
Want hoewel ze niet stuk te krijgen zijn, verdient deze cb inmiddels wel wat aandacht.
Het plan is voor als nog de fiets gewoon rijdend te houden, maar stukje bij beetje dingen aan te pakken en verder normaal onderhoud.
Wat ik vooral wil doen is kijken hoe goed sturend ik de CB kan krijgen.
Maar wel binnen een beperkt budget.
Ik wil vooral proberen het (onafgeveerde) gewicht naar beneden te krijgen.
Dus mischien alu spaakwielen o.i.d andere achterbrug, voorvork e.d.
De standaard wielen zijn vrij zwaar, heb achter een F2 wiel en dat is al beter.
Maar verder rustig aan.
Verder het uiterlijk wat aanpakken.
 
Denk dat je met deze maatregelen idd een beter sturende en remmende motor krijgt, heb ongeveer hezelfde gedaan met mijn 1100 unitrack, 17 inch wielen, modernere voorvork en achterbrug, betere vering en de remmerij naar huidige maatstaf gebracht, een wereld van verschil dat is zeker. Ben benieuwd, altijd mooi zulke projecten. Succes! :)
 
@GPZ, Ja dat is ook wat ik wil doen. Maar ik moet nog even kijken wat ik voor onderdelen ga gebruiken die er zonder al te veel aanpassingen in passen. Met name Draai en freswerk wil ik proberen te voorkomen, want dat is gereedschap dat ik helaas niet heb.
Maar het is een rustig aan project, en ik ben eerst nog met mijn Guzzi V35 bezig.
@ Koendd,
Dank voor het aanbod, maar dat heb ik ook nog liggen, maar vindt de F2 wielen en vork nog best zwaar, en denk dat ik het liefst voor spaakwielen met alu hoog schouder velgen ga. Staat denk ik mooi, en wel leuk om je eigen wiel te spaken.
 
And now for something completely different:
Een benzine tank na een close encouner met een paar spuitbussen:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan