CB750F2 projectje

AlexHozee

Die hard MF'er
2 feb 2008
324
41
Emmen
Tijdens de verbouw van mijn cbr600 (zie ander topic) kwam ik een leuke fiets tegen die ik niet kon laten staan. Een CB750F2 uit '78. Er was al het een en ander aan gedaan.
Aangezien ik nog wel even met de cbr bezig ben is dit een leuke fiets om wat aan te rommelen en vd zomer op te tuffen.

Op kenteken staat dat het een F2 uit '78 is, echter als ik naar de samestelling kijk vd fiets en de nummers vergelijk op het www dan kom ik op een frame van een K0, een blok van een F3? en carburateurs van een K0, en spaakvelgen van een ??? nu ben ik geen cb expert dus wellicht zit ik er volledig naast, maar het lijkt erop dat hij samen is gesteld van meerdere modellen. Mochten er CB kenners zijn, ik ontvang graag meer info!

De remmerij voor zijn (na enig speurwerk): Schijf van een cbr600rr uit 05/06 en een brembo klauw van een ducati?
Schijf is middels een 10mm alu adapter op de naaf gezet, klauw ook via een adapter op de poot, niet geheel uitgelijnd want de blokken zaten ca. 4mm buiten de schijf, dit moet dus anders. De velg bleek na wat meten ook uit het midden te staan, 5 mm en voorzien van een lichte slag.

Bougies waren pikzwart en bij verdere inspectie bleek er in carb #1 een grotere sproeier te zitten dan de overige..... nu weet ik dat er wel grotere sproeiers in de middelste twee carbs worden toegepast maar niet in één vd buitenste.

Maar goed, hij stond al langere tijd stil dus enige TLC was vereist.
Aanpassingen/onderhoud die ik nog voor de zomer wil doen:
- dubbele schijf voor, waarschijnlijk overstap naar digitale snelheidsmeter door dubbele schijf
- Uitlaat wrappen
- Carbs reinigen, sproeier setting aanpassen
- NIeuwe inlaatrubbers
- Benzine filter plaatsen en slangen vervangen
- Synchroniseren carbs
- nieuwe bougies
- Nieuwe accu
- Andere handvatten
- Bedrading netjes maken en schilderstape........ verwijderen
- Knippers plaatsen
- Start knop plaatsen
- Signalering lampjes aanpassen naar LED
- Bedieningsschakelaars opknappen

Volgend jaar wil ik de kleurstelling en zadel aanpakken. eerst dit maar doen en rijden vd zomer.
 

Bijlagen

  • 482FDD01-EE21-46AD-AA76-234DA2556900.jpg
    482FDD01-EE21-46AD-AA76-234DA2556900.jpg
    143,8 KB · Weergaven: 39
  • Blok.jpg
    Blok.jpg
    255,1 KB · Weergaven: 44
  • CB750F2 lv.jpg
    CB750F2 lv.jpg
    346,3 KB · Weergaven: 47
  • CB750F2 rv.jpg
    CB750F2 rv.jpg
    228,7 KB · Weergaven: 40
en nog wat foto's.
Tot nu toe gedaan:
- Carbs ultrasoon gereinigd
- KM-teller was erg sportief dus alles open gehad om te checken, nog niet gevonden wat het is. Eerst maar weer rijden.
- Bed. schakelaars inwendig gereinigd, contacten netjes gemaakt, alles gecontroleerd en gepolijst.
- Onderdelen besteld
- passen meten voor een tweede schijf.
 

Bijlagen

  • IMG_0550.jpg
    IMG_0550.jpg
    234,1 KB · Weergaven: 39
  • IMG_0552.jpg
    IMG_0552.jpg
    251,5 KB · Weergaven: 41
  • IMG_0553.jpg
    IMG_0553.jpg
    216,7 KB · Weergaven: 37
  • IMG_0556.jpg
    IMG_0556.jpg
    167,1 KB · Weergaven: 35
  • IMG_0562.jpg
    IMG_0562.jpg
    178,6 KB · Weergaven: 43
  • IMG_0566.jpg
    IMG_0566.jpg
    168,2 KB · Weergaven: 33
  • IMG_0868.jpg
    IMG_0868.jpg
    106,8 KB · Weergaven: 42
  • B2A62FD7-6BFC-4170-9604-5F66E3F62516.jpg
    B2A62FD7-6BFC-4170-9604-5F66E3F62516.jpg
    116 KB · Weergaven: 39
  • IMG_0327.jpg
    IMG_0327.jpg
    177 KB · Weergaven: 36
  • IMG_0987.jpg
    IMG_0987.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 32
  • IMG_0988.jpg
    IMG_0988.jpg
    162,9 KB · Weergaven: 33
oude en nieuwe signalering behuizing.
Koperen plaatje in geplaatst en als de Ledjes binnen zijn deze verwerken. Uiteraard nog ff mooi polijsten.
 

Bijlagen

  • 17264335-B0B4-4612-A124-2F2D58EB60D4.jpg
    17264335-B0B4-4612-A124-2F2D58EB60D4.jpg
    139,3 KB · Weergaven: 23
  • IMG_0873.jpg
    IMG_0873.jpg
    215,2 KB · Weergaven: 24
Weer wat kleine stapjes verder.
  • Van een mede MF'er een mooi setje Brembo klauwen kunnen aanschaffen, Wave remschijven zijn inmiddels besteld en onder weg. Dan volgt de uitdaging om alles passend te maken.
  • Knippers voor aan het uiteinde van het stuur met kleine spiegels. Deze wil ik aan de onderzijde uit laten komen.
  • Stofhoezen geplaatst, tevreden over.
  • Mooie lamp gezien (en gekocht) maar na testplaatsen vind ik hem toch te klein. Nog eentje bestellen en dan komen die naast elkaar op mijn andere project. Toch maar weer de 7" koplamp terugzetten.
  • Intussen ook het e.e.a. aan elektra los getrokken en toch maar een beetje aandacht aan gaan besteden en netjes maken.
VD week toch ook wel een erg gaaf idee gezien voor de CB....... mooi klusje voor volgend jaar (laatste foto).
 

Bijlagen

  • IMG_1019.jpg
    IMG_1019.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 21
  • IMG_1062.jpg
    IMG_1062.jpg
    191,6 KB · Weergaven: 18
  • 9893B2C9-B749-4C7F-AD6E-935CFF7D5470.JPG
    9893B2C9-B749-4C7F-AD6E-935CFF7D5470.JPG
    56,9 KB · Weergaven: 23
  • 91F25892-A52B-4A71-AEE0-FCA4B1FA99B7.JPG
    91F25892-A52B-4A71-AEE0-FCA4B1FA99B7.JPG
    54,2 KB · Weergaven: 21
  • 18654CF1-F293-4B3D-95DF-1BD358D1A8C7.JPG
    18654CF1-F293-4B3D-95DF-1BD358D1A8C7.JPG
    50,9 KB · Weergaven: 24
  • CE5A7ED5-7C54-49D0-A890-5EBF520263DE.JPG
    CE5A7ED5-7C54-49D0-A890-5EBF520263DE.JPG
    58,3 KB · Weergaven: 40
  • IMG_1073 (Edited).jpg
    IMG_1073 (Edited).jpg
    80,4 KB · Weergaven: 26
Goedemorgen, het is alweer ff geleden maar ondertussen niet stil gezeten. Hierbij een update over de voortgang voor de geïnteresseerden.
- Knippers en spiegels gemonteerd.
- Bedrading door het stuur laten lopen. Was nog een k*tklus vanwege de vorm van het stuur.
- Kabelboom netjes gemaakt, soldeerverbindingen, nieuwe massapunten gemaakt en alles netter gemaakt.
- Kentekenplaatverlichting geplaatst.
- Koplamp geschuurd en gespoten
- Ledjes in het koperen plaatje, olie, neutraal, groot licht
- KM-teller en opnemer uit elkaar en gereinigd, werkt weer.
- Andere handvatten
- Schijf en klauw weer terug. Ik kwam erachter dat de brembo klauw smaller is gemaakt. Mooi setje gouden brembo's aangeschaft via een mede MF'er, die dus nu 2mm smaller moeten worden. dubbele schijf en klauwen wordt dus een iets langer klusje. Eerst zorgen dat hij rijdt en dan verder met de voorkant. Aangezien de zomer eraan komt wil ik wel kunnen rijden.
- bougies vervangen, nieuwe accu, olie en filter liggen al klaar.
- uitlaatband geplaatst.
- Stalen remslang (zwart omhult)

Gister gestart en hij kwam mooi tot leven. Beetje ploffen maar nu gaan afstellen. 120 sproeiers erin, 15 minder dan erin zat. Bougies waren pikzwart dus nu gaan experimenteren. Ik heb een setje verschillende maten liggen. Ontsteking moet afgesteld worden en dan kijken of de boel synchroon staat.

De tank en spatbordje worden nog een andere kleur, eerst maar is rijden. Begint behoorlijk te kriebelen!!
 

Bijlagen

  • IMG_1256.jpg
    IMG_1256.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 18
  • IMG_1259.jpg
    IMG_1259.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 19
  • IMG_1305.jpg
    IMG_1305.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 23
  • IMG_1353.jpg
    IMG_1353.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 21
  • IMG_1382.jpg
    IMG_1382.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 21
  • IMG_1428.jpg
    IMG_1428.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 20
  • IMG_1431.jpg
    IMG_1431.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 20
  • IMG_1432.jpg
    IMG_1432.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 18
Las net ff je topic door,een F3 bestaat niet je heb alleen een F1 en F2 gehad,de eerste had spaakwielen de 2e gietwielen,
er is wel een K3 geweest dat is de gewone uitvoering,de F1 en F2 zijn de sportievere versies,de F1 had een blank blok en
de F2 een zwart blok.Als je frame echt van een K0 is dan zuinig op zijn dat is geld waard.
Verder goed bezig:t
 
leuke cb!

iig geen F frame, want die hadden beide schijf achter en daardoor andere setup aan de voetsteunen.
K frame dus.

ivm motor, F3 heeft wel bestaan, maar dan op US market.

Stuur even een mail naar david silver spares. Zei kunnen je zeggen wat je precies hebt, staat een speciaal contactformulier voor op hun website.
 
Frame is van een K dat zie je aan de benzinetank en de olietank. F heeft een andere olietank en andere ophanging. Als je een rechter zijkap zoekt, dan eentje van een K model (k0-k6) K7 is weer anders. in NL alleen F, F1 en F2 (1976, 77, 78) geleverd. In US wordt er van F0, F1, F2 en F3 gesproken.
F blokken hebben andere cylinderkoppen en nog wat kleine andere verschillen tov de K modellen.
Vrijwle elk bouwjaar had andere carburateurs of andere sproeierbeztting.

Bougies zijn idd erg zwart, maar: met moderne benzines is het moeilijk aflezen, een sonde in de pijp vertelt je wel het goeie verhaal.
Deze machines zijn berucht om het lastige afstellen met air pods. Voordeel is deze blokken lopen vrijwlel altijd en blijven lopen ook bij geen of nauwelijks onderhoud.

Leuke fiets trouwens !

Hoe dat kenteken een F2 van 78 kan vermelden is voor mij een raadsel, een beetje gerommeld met invoer denk ik. Wat is de afgiftedatum?
 
Frame is van een K dat zie je aan de benzinetank en de olietank. F heeft een andere olietank en andere ophanging. Als je een rechter zijkap zoekt, dan eentje van een K model (k0-k6) K7 is weer anders. in NL alleen F, F1 en F2 (1976, 77, 78) geleverd. In US wordt er van F0, F1, F2 en F3 gesproken.
F blokken hebben andere cylinderkoppen en nog wat kleine andere verschillen tov de K modellen.
Vrijwle elk bouwjaar had andere carburateurs of andere sproeierbeztting.

Bougies zijn idd erg zwart, maar: met moderne benzines is het moeilijk aflezen, een sonde in de pijp vertelt je wel het goeie verhaal.
Deze machines zijn berucht om het lastige afstellen met air pods. Voordeel is deze blokken lopen vrijwlel altijd en blijven lopen ook bij geen of nauwelijks onderhoud.

Leuke fiets trouwens !

Hoe dat kenteken een F2 van 78 kan vermelden is voor mij een raadsel, een beetje gerommeld met invoer denk ik. Wat is de afgiftedatum?
De F2 stond nou niet bepaald om zijn betrouwbaarheid bekend,was de slechtste van alle sohc ,s.
 
Bedankt voor de reacties, verder uitpluizen dus.

@huls; afgifte is 25-04-1978.
@koendd; Ik zal je tip opvolgen en mailen met alle nummers, wie weet brengt dat me weer een stapje verder, leuk om te weten. Nu wel lastig om specifieke onderdelen te bestellen als je niet precies weet wat je hebt. Ga nu op plaatjes af als ik wat bestel.

Na het plaatsen van dit bericht wilde ik de contactpunten even controleren, cil. 1-4 bleek een opening van 0.05mm te hebben, bevestigingsschroef m4 was dol.... opgeboord en m5 ingetapt, werkt weer prima. opening van 0.40 en hij loopt alweer een stuk beter.
carb 1 en 3 lekken nu, vlotternaaldjes sluiten niet goed af, alles al schoongemaakt etc maar is versleten. hier ook ff wat mee doen.


Gistermiddag ff blokje gereden. Met de kleinere sproeiers pakt hij hem met normaal rijden prima op. Terugschakelen en sportief optrekken vindt ie niet zo fijn, krijgt te weinig peut. Stapje met de sproeiers omhoog dus. Ook bij een warme motor blijft het toerental te hoog staan, afstelschroef is niet voldoende om dit naar beneden te krijgen.

Ik heb het idee dat de rempomp niet krachtig genoeg is, nu ben ik de cbr gewend met dubbele schijf dus daar kan het ook aan liggen. Dit is natuurlijk wel weer een heel andere fiets. maar de trommelrem achter lijkt beter in te grijpen dan de schijf voor,.

Groet, Alex
 
Hier ga ik ook even mee rommelen, zit nog wel even wat werk in om hem goed te krijgen.
 
Leuk projectje, ik had je topic niet eerder gezien.

Ik heb er ook 1 gehad voor zo'n 20 jaar met veel carburateur lekkage. Hier zijn ook vlotternaalden met rubberen tip voor, misschien is dat een verbetering?
 
Die had ik idd ook gezien @Ivan, nu zijn ze van messing en hoeven maar iets scheef te zitten of wat vervuiling te hebben en ze lekken al.
 
Toch zouden OEM af fabriek onderdelen ook goed moeten zijn.

Het is voor mij even geleden maar meen die met rubber geprobeerd te hebben en later weer normale. Weet ook niet hoe dat rubber zich houdt met hedendaagse benzine. Wat ik me nog kan heugen als de dag van gister was de iritatie aan de aanhoudende lekkages 😉
 
Toch zouden OEM af fabriek onderdelen ook goed moeten zijn.

Het is voor mij even geleden maar meen die met rubber geprobeerd te hebben en later weer normale. Weet ook niet hoe dat rubber zich houdt met hedendaagse benzine. Wat ik me nog kan heugen als de dag van gister was de iritatie aan de aanhoudende lekkages 😉
Toen die motoren nog nieuw waren lekte ze ook niet,dus origineel moet goed werken,ik heb zelf diverse CB,s gehad en die lekte geen van alle,
zorg er ieder geval voor dat de tank roestvrij en schoon is anders helpt geen 1 naald ,zet er desnoods een benzinefilter tussen,en een goede,
niet die goedkope zooi.Rubber kan wel tegen hedendaagse benzine zolang het maar Ethanol vrij is,Ethanol mag sowieso niet in een CB.
 
@RG-gamma en @Ivan - Mee eens, OEM moet prima functioneren, dit spul zit er al jaren in en kan versleten zijn, ze doen het niet allemaal.. De tank is niet zuiver meer van binnen en er komt nog een filter tussen. Alleen de reserve doet het nog vd benzinekraan, dus ook hier ff naar kijken. Volgend winter is de tank binnen en buiten aan de beurt.

trouwens al bericht van David Silver spares. Op basis vd nummer is het frame wel een F2 en het blok van een K5? Zie reactie hieronder.
"The frame number appears to be from the 1978 CB750F2 model and the engine
number.
My best guess for the engine would be the CB750K5 model."


Ik heb vandaag wat foto's gestuurd, wel even benieuwd of ze op basis hiervan nog wat meer kunnen zeggen, Lijkt erop dat het een samengestelde fiets is van diverse modellen.

Nu maar weer aan het werk..... wel lastig dat thuis werken als je projecten in de schuur staan te wachten en het zonnetje schijnt! })
 
De F2 stond nou niet bepaald om zijn betrouwbaarheid bekend,was de slechtste van alle sohc ,s.
De F2 had een andere cylinderkop met andere klephoek, kleppen en vorm van de verbrandingskamer. De klepgeleiders versleten daardoor sneller. Dan gaan ze roken maar blijven wel rijden.
 
De F2 had een andere cylinderkop met andere klephoek, kleppen en vorm van de verbrandingskamer. De klepgeleiders versleten daardoor sneller. Dan gaan ze roken maar blijven wel rijden.
Kan kloppen, hij rookt idd. rijdt er prima onder. Mooi winterproject einde vh jaar. Blok uit elkaar en tank coaten etc.
 
Zo, weer aan het prutsen geweest.

Toch maar de knoop doorgehakt en bij RvM een electronische ontsteking besteld ter vervanging vd puntjes. veel goed berichten over gelezen dus we gaan het zien. Gaat er dit weekend in.

De tank van binnen was aardig verroest en voorzien van zaken die niet thuis horen in een tank......... ringen, borgboutje, verf schilfers etc. Ik heb zand met steentjes uit de speeltuin gepakt, beetje accuzuur en water. geheel onder de kolomboor gezet met een mixer erin en laten draaien voor een paar uur. Nacht laten staan en afgegoten tot een klein laagje en toen met zand gaan schudden tijdens het kijken van Netflix (je moet wat he). Vervolgens uitspoelen en een schone tank als resultaat. Zojuist een setje van Tank cure besteld om de binnenkant te coaten, anders zit er zo weer roest in.

Maar...... helaas gaat accuzuur niet goed samen met lak..... nu was de lak toch al niet erg mooi meer door pitjes en slecht spuitwerk, maar ik was pas van plan volgend winter dat aan te pakken. Dus nu maar even naar voren gehaald. Aan kleurenopties geen gebrek en er zijn ook vele kleuren die ik mooi vindt. KEUZESTRESS dus. Ik vind mat erg mooi, antraciet, cognac o.i.d. Nu had ik nog wat staan, een grijze lak vd A.C.tion dus gewoon ff proberen. Moet zeggen dat ik dit ook niet gek vind staan. zwarte pinstripe erover en een zomer aankijken. is het niet mooi haal ik het er wel weer van af. Dus nu afbeitsen en beginnen met het lakproces.

Ook maar even een nieuwe benzinekraan besteld, oude gaat het niet lang meer volhouden en aan het schuren.
 

Bijlagen

  • IMG_1501.jpg
    IMG_1501.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 11
  • IMG_1504.jpg
    IMG_1504.jpg
    1 MB · Weergaven: 13
  • IMG_1506.jpg
    IMG_1506.jpg
    3 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1509.jpg
    IMG_1509.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 13
  • IMG_1515.jpg
    IMG_1515.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1518.jpg
    IMG_1518.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1541.jpg
    IMG_1541.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 15
  • IMG_1543.jpg
    IMG_1543.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 12
Weer een middagje gerommeld.

Ontsteking gemonteerd. Loopt er mooi mee maar nog niet kunnen rijden en verder kunnen gaan met afstellen i.v.m. de tank die eraf ligt. Zal tijdelijk ff een tankje maken om mee te kunnen rijden in de buurt want de tank ligt er nog wel even af.......

Met het verwijderen vd lak schoten de tranen in mijn onderbroek. Overduidelijk waarom er blaasjes onder de lak kwamen. De tank was een het roesten en er is flink geknoeid met plamuur zeg maar. De uitsparing waar het Honda embleem zat was nu gevuld met plamuur en hieronder zat nog steeds wat restlak en roest. Een hoop putcorrosie her en der en de nodige deukjes. Zo maar is even struinen naar vertin materialen en de tank weer netjes maken en waar het embleem zat een plaatje inlassen. ook ga ik de randen strak maken i.p.v. het ruig te laten. Op een vd foto's is al een stukje te zien.

Dit zet me gelijk weer aan het denken om niet standaard de tank weer te spuiten maar er iets speciaals mee te doen. Bijv. busjes oplassen in hierop van koper 78 (bouwjaar) op te monteren. Een plaatje van 2/3mm op de zijkant lassen en deze 'verhoging' een andere tint te geven. Nog even over nadenken, tips welkom uiteraard!

Hier wat foto's.
 

Bijlagen

  • IMG_1554.jpg
    IMG_1554.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 11
  • IMG_1555.jpg
    IMG_1555.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1557.jpg
    IMG_1557.jpg
    2 MB · Weergaven: 10
  • IMG_1560.jpg
    IMG_1560.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1561.jpg
    IMG_1561.jpg
    840,5 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1562.jpg
    IMG_1562.jpg
    823,2 KB · Weergaven: 9
  • IMG_1563.jpg
    IMG_1563.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 7
Ooit nieuw gekocht in '78 en na 3 maanden kon blok eronderuit vanwege te hoog olieverbruik. Bleken de klepgeleiders niet genoeg gehard waren. Fabrieksfoutje en Honda Ridderkerk zette er nieuwe onder fabrieksgarantie. Daarna nog 4 jaar met veel plezier gereden. Zelfs op deze motor getrouwd. Intussen allebei ingeruild...😁
 
Vertin spullen en tank-cure binnen. Vertinnen lukt redelijk vwb deukjes. Wat minder lukt is de putjes door corrosie. Ik heb alles kaal, geborsteld, ontvet en vervolgens smeer ik het in met pasta, warm maken, verkleuren en dan tin toevoegen, wax op de spatel en netjes uitsmeren, niet te heet maken. De putjes blijven opentrekken, ik heb het al meerdere keren gedaan, telkens weer. Net alsof het daar niet hecht wat normaal gebeurd als je niet goed ontvet..... wat ik wel doe.

Iemand ervaring hiermee???
 

Bijlagen

  • IMG_1580.jpg
    IMG_1580.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 10
  • IMG_1581.jpg
    IMG_1581.jpg
    613,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG_1582.jpg
    IMG_1582.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 14
  • IMG_1583.jpg
    IMG_1583.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 10
  • IMG_1584.jpg
    IMG_1584.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 11
  • IMG_1605.jpg
    IMG_1605.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 10
  • IMG_1606.jpg
    IMG_1606.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 11
  • IMG_1607.jpg
    IMG_1607.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan