CB750F2 projectje

Er zit waarschijnlijk nog roest in en dan hecht het niet

Dat zou ik begrijpen als er roest in zat. Ik heb het compleet blank gemaakt voordat ik begon. Ook ontvet met wasbenzine. Ook geprobeerd met remmen reiniger. Ik ga nogmaals een aantal pogingen wagen. De aanhouder wint.
 
Dat zou ik begrijpen als er roest in zat. Ik heb het compleet blank gemaakt voordat ik begon. Ook ontvet met wasbenzine. Ook geprobeerd met remmen reiniger. Ik ga nogmaals een aantal pogingen wagen. De aanhouder wint.

Roestputjes kun je alleen maar blank en schoon krijgen met stralen.
In die putjes zit nu gewoon nog roest
 
ik betwijfel of het echt de hoofdoorzaak is maar ontvetten met wasbenzine lijkt me ook niet optimaal.. heb je geen thinner?
 
Ook wel eens een tank gerepareerd met tin en die paarse S39 voor RVS, werkt prima.
Wel met HG roestoplosser behandeld om de roest weg te krijgen en de enkele gaatjes voorzien van messing spijkerkopjes.
 
Ik heb een deel gestraald, voor een test een straalpistool gekocht bij de lidl, die kan de prullenbak in, maar een deel wel gestraald. Ik heb nog een beetje grit, ik zal een stukje doen en direct vertinnen.

V.w.b. Thinner, heb ik ook nog wat, ga ik ook proberen.

Ik heb ook nog zuur liggen voor rvs, om de las schoon te krijgen. wie weet lukt dat.

Inmiddels wel wat stapjes verder gekomen, trial en error. De uitsparing van het logo is ook bijna dicht.

Het is ook iets wat ik nog nooit eerder heb gedaan. Blijven proberen.

Dank voor de reacties!
 

Bijlagen

  • IMG_1625.jpg
    IMG_1625.jpg
    985,9 KB · Weergaven: 16
  • IMG_1626.jpg
    IMG_1626.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 11
  • IMG_1627.jpg
    IMG_1627.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 16
Gewoon de oude S 39 gebruiken dat is zuur voor de Tin streng verboden niet meer te koop . Wax is te vet
 
Gewoon de oude S 39 gebruiken dat is zuur voor de Tin streng verboden niet meer te koop . Wax is te vet

S39 is idd gewoon te koop. Met wax bedoel ik eigenlijk vertinpasta en wax voor op de spatel om goed uit te strijken.
 
Moggeh iedereen, Even een tijdje rustig geweest, corona drukte, zwembad opzetten, tuin doen etc. etc. Maar goed, weer wat gedaan.
De tank begint aardig op te knappen en wat laatste restpuntjes met een beetje plamuur wegwerken. Vertinnen is redelijk gelukt voor een eerste poging.
Nu voor de details een koperen rand toegevoegd aan de voorzijde vd tank. Nu afwerken.

Hieronder wat foto's.
 

Bijlagen

  • IMG_1770.jpg
    IMG_1770.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 11
  • IMG_1771.jpg
    IMG_1771.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1776.jpg
    IMG_1776.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1777.jpg
    IMG_1777.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 14
  • IMG_1779.jpg
    IMG_1779.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 14
  • IMG_1840.jpg
    IMG_1840.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 14
  • IMG_1861.jpg
    IMG_1861.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 12
Ziet er goed uit zo en die toevoeging van de koperen rand leverd een fraaie afwerking op
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen :t

Ik heb een koperen remleiding genomen, deze in vorm gebogen, aan een zijde open geslepen en over de naad vd tank geplaatst. Dit voorzichtig uiteraard vanwege risico op verbuigen en vervormen vd koperen leiding.

Toen alles op maat en in vorm was vertinpasta erop, verwarmen en lood/tin toevoegen. Nu aan het vijlen en schuren om alles netjes te krijgen en vervolgens steeds fijner tot het koper gepolijst is.
 
Leuk project 👍

Wat dat vertinnen betreft heb ik eens n tank met een grote bout voor dakgoten gebruikt, met de vlam kun je dan mooi de temperatuur van de bout zelf regelen, werkte perfect. Ontvetten toen gedaan met koningswater, had ik gehaald bij een radiateur reparateur.
 
Laatst bewerkt:
Nu weet ik ook wat Koningswater is, na je reactie even Google geraadpleegd🧐. Lekker goedje, ontvetten zal zeker wel lukken!

Ik heb ook zo'n bout, werkt ook idd. Ik ben wat aan het experimenteren geweest, met de vlam, met de bout en nu de laatste delen met de föhn op 500 graden. Dat werkt erg schoon moet ik zeggen en bevalt me wel. Maar alle drie de manieren kunnen prima.
 
Leuk detail inderdaad die koperen rand.
Begrijp ik het goed dat je het stalen deel helemaal glad maakt en daarna tesamen met het koper in een blanke lak zet?
 
Leuk detail inderdaad die koperen rand.
Begrijp ik het goed dat je het stalen deel helemaal glad maakt en daarna tesamen met het koper in een blanke lak zet?
Dat ging wel door mijn hoofd, maar ik spuit tegen de koperen rand aan en lak het dan af. Of ik het koper onder de blanke lak zet weet ik nog niet, zat er eigenlijk aan het denken om dat te polijsten en zo te laten.

Wordt even experimenteren en kijken wat het wordt.
 
Weer aan het prutsen geweest. Spatbordje is klaar en gemonteerd. Kleine messing details toegevoegd.
Tank in de primer en eerste lagen lak erover. Nu laten drogen, nat schuren en laatste laklaag. Dan de blanke lak erover en een mat zwarte pinstripe toevoegen.
 

Bijlagen

  • IMG_1961.jpg
    IMG_1961.jpg
    751,3 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1972.jpg
    IMG_1972.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1980.jpg
    IMG_1980.jpg
    1 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1982.jpg
    IMG_1982.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 12
  • IMG_1991.jpg
    IMG_1991.jpg
    980,6 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1992.jpg
    IMG_1992.jpg
    868,8 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1988.jpg
    IMG_1988.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 12
Korte update:

Tank in de blanke lak, tank-cure coating aangebracht en tankdop zwart gespoten. Nu de coating een week laten uitharden.
Oneshot enamel besteld voor de finishing touch en inmiddels is mijn nieuwe benzinekraan ook binnen, die ga ik polijsten *D
Dan monteren, vullen, aantrappen en rijden (en goed afstellen).
 

Bijlagen

  • IMG_2149.jpg
    IMG_2149.jpg
    815,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG_2150.jpg
    IMG_2150.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 9
  • IMG_2151.jpg
    IMG_2151.jpg
    1.017,8 KB · Weergaven: 10
  • IMG_2152.jpg
    IMG_2152.jpg
    986,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_2081.jpg
    IMG_2081.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 10
  • IMG_2105.jpg
    IMG_2105.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 12
Tank ziet er opzich netjes uit,alleen jammer van dat randje tussen de koperen strip en de tank,al begrijp ik de
moeilijkheid omdat netjes te krijgen.
 
Tank ziet er opzich netjes uit,alleen jammer van dat randje tussen de koperen strip en de tank,al begrijp ik de
moeilijkheid omdat netjes te krijgen.
Als ik het zo zou laten heb je zeker gelijk, ware het niet dat ik nog niet klaar ben.. Het randje wordt bijgewerkt, d.w.z. overbodige verf verwijderd, glad gemaakt en tussen het antraciet en koper komt dus een biesje zwarte pinstripe. Zie je er niets van weer. de zwarte tankdop wordt weer voorzien van een klein grijs accentje.
Foto's volgen uiteraard weer.
 
Gisteravond de CB weer in elkaar gezet. Erg tevreden over het eindresultaat tot zover!

Voordat ik begon met de tank had ik na een proefrit de sproeiers een maatje groter geïnstalleerd.
Waarschijnlijk krijgt ie nu teveel want hij pruttelt en stottert. Maar goed, gister niet voldoende tijd gehad om alles na te lopen. Koude start prima, warm stationair trekt hij niet en de stationair schroef staat al bijna volledig ingedraaid. Om een lang verhaal kort te maken, hier moet ik nog mee bezig.

O ja, en ik moet nog poetsen.
 

Bijlagen

  • IMG_2347.jpg
    IMG_2347.jpg
    1 MB · Weergaven: 9
  • IMG_2350.jpg
    IMG_2350.jpg
    1 MB · Weergaven: 8
  • IMG_2352.jpg
    IMG_2352.jpg
    2 MB · Weergaven: 9
  • IMG_2353.jpg
    IMG_2353.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 8
  • IMG_2354.jpg
    IMG_2354.jpg
    2 MB · Weergaven: 9
  • IMG_2355.jpg
    IMG_2355.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 9
  • IMG_2356.jpg
    IMG_2356.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 9
  • IMG_2357.jpg
    IMG_2357.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan Onderaan