cb750k7 blok revisie

Djurre

MF'er
19 sep 2003
121
1
Hoorn
Hallo brikkers,

ik ben sinds een halfjaartje in bezit van een cb750k7. Nu heb ik "for wenig" een 2e halve k7 gekocht. Natuurlijk wil ik als eerste het blok gaan reviseren.
Ik heb het blok niet lopende gehad maar vanaf de buitenkant zag het er redelijk uit. Alle originele schroeven en middenblok niet opengeweest. Nu wil ik het blok gaan reviseren en restaureren. Het moet dus niet alleen goed zijn maar ook mooi!
Wat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de nokkenasketting en spanner versleten zijn. In duitsland op ebay voor 23 euro incl verzendkosten een nieuwe gescoord.
De primaire ketting van de krukas naar versnellingbak was ook versleten. gemeten vanaf de onderkant maar zat op 70 mm. Bij een motorzaak die weg ging setje nieuwe ketting voor de helft gescoord, yeah!. Ze hadden nog een paar blokken liggen en voor 5 euro meteen een gebruikte maar perfect (geen slijtage te zien en geen uitdroging) spanrol gekocht.
Voor de rest zak het blok er super uit, op de schakelvorken geen krasje te ontdekken, tandwielen geen pitting etc, koppelingsplatten nog binnen fabriekstoleranties, koppelingshuis niet ingeslagen, nokkenaslager perfect.
Op alle onderdelen zat alleen bruine aanslag, dus hop in de terpetine en afspoelen die oliedampen NOT! Ik weet niet meer hoe maar ik ben op het idiote idee gekomen om de onderdelen in schoonmaakazijn te gooien (0,49 euro de liter).
Een halfuurtje laten weken, daarna heel snel afspoelen (ivm corrosie) en invetten BLLIIIINKK!!! werkt echt super, zelf op zuiger lost het de koolaanslag helemaal op met wat poesten. blok heeft waarschijnlijk iets van 56000 miles gelopen.

- De carters wil ik kaal halen en vervolgens in de VHT engine paint zetten.
- nokkenas en primaire ketting met rollen vervangen
- nieuwe chromen deksels kopen
- De kruiskopschroeven in het blok zijn nieuw besteld (origineel bij cms)
- De overigen schroeven en moeren heb ik ontvet en ontroest/ontzinkt en laat ik opnieuw verzinken.
- dynamohuis en schakeldeksel opnieuw polijsten en in de blanke lak zetten
- kopdeksel polijsten
- cilinder en cilinderkop laten stralen ( liefst met plastic of ijs anders glasparelen)
- kleppen licht inslijpen indien nodig
- cilinder honen, alles even nameten maar volgens mij valt alles binnen de toleranties
- nieuwe keringen en pakkingen.
- misschien nieuwe drijfstang/krukaslagers als het nodig is.

Vraagjes die ik nog heb (jochemk7?) bij het samenstellen van de middenpakking moet ik daar nog vloeibare pakking tussengooien?
OW volgens mijn heeft honda de dynamo origineel niet hoogglans gepolijst maar heeeeeel fijn gekrast en vervolgens is de blanke lak gedaan, weet iemand waarmee dat hele fijne krassen is gedaan?

Brikse,

Djurre

full
 
8-) ziet er zeer goed uit, wat betreft je pakking van het blok, ik heb 8 jaar geleden mijn blok gereviseerd, en orginele pakkingset gebruikt en nergens vloeibare pakking gebruikt, nooit last gehad van lekkage e.d :)
 
..cilinderkop vlakken of iig laten opmeten evenals de bovenkant van de cilinder ! zeker doen...nieuwe zuigerveren !!altijd als je laat honen... alleen dan kan het opnieuw inlopen op elkaar. laten ombouwen naar loodvrij (betekend wel nwe zittingen en kleppen) en waarom ook niet meteen de klepgeleiders ?? zijn niet zo heel duur, maar kan wel veel invloed hebben..??!!
groet
 
oke vlakken kan ik inkomen en die nieuwe zuigerveren ook wel.
Alleen ombouwen naar loodvrij?? ik dacht dat alle blokken na 1970 al loodvrij konden draaien?. enig idee wat het kost om nieuwe klepgeleiders er in te laten zetten?
 
oke vlakken kan ik inkomen en die nieuwe zuigerveren ook wel.
Alleen ombouwen naar loodvrij?? ik dacht dat alle blokken na 1970 al loodvrij konden draaien?. enig idee wat het kost om nieuwe klepgeleiders er in te laten zetten?
:^

Kun je zonder problemen sans plomb inmieteren! :)
 
Aan de binnenkant van het carter zit ook iets van geel spul. Is dit een coating of ook olieaanslag?
Het ziet er bijna uit als een coating maar ik kan me niet voorstellen waarvoor dit is.
 
Ook dat is een olieaanslag.
Als je het blok toch hebt losliggen zou ik niet op een paar lagerschaaltjes besparen (hoofd- en bigendlagers).
Je vermeld namelijk dat dit blok er al 56K miles op heeft,da's toch snel al een kilometertje of 90K...
Dat betekent dus dat het blok al over de helft van zijn 'normale' revisiekilometerstand (wow! 2x woordwaarde,3x letterwaarde) zit.
Tuurlijk,die lagferschaaltjes zijn niet goedkoop (totaal een euri of 350-400),maar dan is ook dat weer als nieuw!

Ga zo door,het ziet er netjes uit! ;)
 
hmm is ff zitten kijken die lagerschalen kosten 8,20 euro ex btw. 5 setjes krukas en 4 setjes drijfstang is 18 stuks x 10 = 180 euro, valt te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee? ik weet dat op mijn carter codes zijn geslagen, namelijk B B B B C. Nu schijnt op mijn krukas ook iets te zijn geschreven. Enige dat ik op de krukas kan vinden lijken V tjes die erin zijn gekrast, kunnen natuurlijk ook A'tjes zijn .
Iemand ervaring met vervangen van lagerschalen op honda four blokken :?
 
Ja codes op je blok (5 letters) zeggen iets over de maat van je carterhelften. Lagerschalen koop je dus zowel op maat van je carterhelft als op de maat van je krukas. In elk honda wph staat een tabel met welke lagerschalen je dan moet bestellen. Heb ze niet van een 750 dus dat moet je ff aan Jochem vragen.
 
Heb nog wel een vraagje trouwens... Die deksels die je op de foto's hebt liggen (oliefilterhuis etc.) heb je die ook in de azijn gegooid? Zien er uit alsof ze opnieuw gespoten zijn n.l. Ben érg benieuwd....
 
Ha jochem,

nee die deksels heb ik eerst schoongemaakt met terpetine en een borstel om zo alle vettigheid eraf te halen. Daarna gespoten met vht enginepaint (komt bij fourdeel vandaan).
Ik heb in mijn brommerperiode ook wel is blokken gespoten met motip (niet hitte en benzinebestendig en kachellak (wel weer hittebestendig maar niet benzinebestendig).

VHT engine paint is echt super. gewoon spuiten en daarna 20 minuten in de oven op 150 graden. Hierdoor wordt het benzinebestendig. .

Ik heb mijn bovencarter nu ook schoongemaakt en gespoten (past nééét in de oven :)

hmmm. kga zo maar is eten pizza is klaar ;)
 
Ha ha, ik dácht al... Meteen maar een flesje schoonmaakazijn aangeschaft ;) VHT ken ik idd. Kleur lijkt ook érg goed op het origineel. beter dan Motip :r en blijft ook veel beter zitten, trouwens...

Nou nog even op zoek naar een oventje voor m'n eigen bovencarter ;)
 
Heheh als je toch al een blok open hebt liggen....
Ik had een beetje vieze carters, zelfs met de hogedrukspuit kreeg ik die niet goed schoon en aan de binnenkant zat allemaal olieaanslag (beetje goudkleurig).
Ma niet thuis, whappa in de afmachine standje pannen. blingbling!!!!
echt wel een goede tip :)

(die vht moet je trouwens wel verhitten voordat het benzinebestendig wordt.)

Ik heb trouwens allemaal nieuwe kruiskopschroeven binnengekregen van CMSNL echt mooi.

Wat ik tot nu toe heb gedaan;

- alle binnenblokdelen schoongemaakt.
- carters schoongemaakt en gespoten (whhaaaaaauuuwwww!!!als nieuw)
- nieuwe spanrol en primaire kettingen
- nieuwe nokkenasketting.
- nieuwe kruiskopschroeven.

nu nog
- de de overige bouten laten verzinken (zijn al schoon en ontzinkt)
- misschien nieuwe krukas/drijfstanglagers (blok ligt toch open maar is wel weer 200 euro)
- pakkingen en keerringen (75 euro)
- kop en cilinder laten stralen met .... (plastic/ijs/ and/glas/meel?) iemand ervaring?
- kop is helemaal goed, nette zittingen, schroefdraad en geleiders.
- misschien overmaatje cilinders.

Weet iemand hoe ik de cilinders en kop het beste kan afwerken en hoe dit origineel was?
 
Hoeveel speling hebben de klepgeleiders? Na zoveel kilometers is het normaal dat die dingen een beetje ruimte krijgen. Nu je het toch los hebt liggen zou ik die ook vervangen.
 
ik zal ze is even nameten, ik neem van school wel even een metertje mee.

Als de klepgeleiders opnieuwe erin geperst worden moeten deze toch ook opnieuw geruimd worden?
 
- kop en cilinder laten stralen met .... (plastic/ijs/ and/glas/meel?) iemand ervaring?
persoonlijk ben ik een voorstander van meel, zeker voor het alu om weer helemaal mooi te krijgen. Glas vind ik weer iets te scherp, ijs is meer voor vetten en inkt, plastic heb ik nog geen ervaring mee, maar is denk ik net zo goed als meel.
 
Haha, ja das een goeie, is grove aardappelmeel. Samen met water en 8 bar luchtdruk en de natte schoenen aantrekken. Geeft wel een enorme teringzooi met al dat water en meel, maar ideaal voor alu. Water is er om te zorgen dat het meel niet als poeder de lucht in vliegt ipv naar je onderwerp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan