CB750KZ (RC01) verzuipt.

Old 81

MF'er
4 aug 2021
48
2
CB750KZ 1980 (RC01) DOHC
  • Probleemstelling:
  • Motor slaat slecht aan
  • Loopt matig op de choke
  • Draait stationair matig
  • Wil niet op toeren ( boven de 2500) komen.
  • Bougies cilinder 2 en 3 zijn nat en uitlaten blijven lauw ( niet als ie stationair draait, dan heet.)
Vervangen:
  • Inlaatrubbers
  • Carburateurs ultrasoon gereinigd
  • Pakkingen en naalden vervangen
  • Afgesteld incl. vlotters
  • Gesynchroniseerd
  • Rechter bobine vervangen
  • Nieuwe bougies
  • Nieuwe kabels en doppen
  • Vervroeger vervangen
  • Ontsteking afgeflitst
  • compressie gemeten
ik ben door de opties heen. Al lezend op dit en andere fora blijkt wel dat de CB750KZ erg gevoelig is voor valse lucht, en dat dit probleem vaak voorkomt. een echte oplossing lees ik echter nergens. Mijn idee: een echte deskundige moet er mar eens naar kijken. Iemand een adres/tip omgeving Groningen?
 
Dank voor de reacties. Ik heb de bobines al omgeruild en ook vervangen, probleem blijft. Wat zijn oko of oki kastjes? De cri (ontstekings) module?
 
Als de carbs ultrasoon gereinigd zijn, wil het metaal nog wel eens wat ruw worden, door lichte corrosie, met als gevolg dat de vlotternaalden blijven hangen. Oplossing: carbs open maken, vlotternaalden er uit en de boring waar ze in zitten polijsten met zeer fijne metaal polish mbv een wattenstaafje.
 
Ik ga dit weekend even een andere oki van de sloop halen, de accu zit vol, is nieuw en de laadspanning is goed, koolborstels weet ik niet, zal ik ook bekijken. Ik zal nog eens tegen de vlotter kamers tikken om te kijken of dat helpt voor ik de carb er weer af haal. Allemaal eerst bedankt!
 
Let op die vonkversterkers (oki ) je hebt ze met een zwart hoesje om de draden en met een rood hoesje om de draden.
Die zwarte hebben een vulling van bitumen en lopen door de warmte zomaar leeg,je ziet dan wel druppels bituum liggen op bv de achterbrug.
De rode hebben een soort harsvulling en lopen niet leeg.
 
Je zou nog kunnen kijken naar de pulsgevers die achter het deksel bij de vervroeger zitten,omdat je eigenlijk alles al nagekeken hebt is dit nog een optie.
Ik had pasgeleden iemand waarvan de motor ook niet goed liep en door vervanging van die pulsgevers was het opgelost.
Kijk uit met vervroeger daar zit en pinnetje aan de achterkant die nog wel eens door verkeerde montage er af gedraaid wordt,dus altijd met 2 sleutels de of monteren.
 
Je zou nog kunnen kijken naar de pulsgevers die achter het deksel bij de vervroeger zitten,omdat je eigenlijk alles al nagekeken hebt is dit nog een optie.
Ik had pasgeleden iemand waarvan de motor ook niet goed liep en door vervanging van die pulsgevers was het opgelost.
Kijk uit met vervroeger daar zit en pinnetje aan de achterkant die nog wel eens door verkeerde montage er af gedraaid wordt,dus altijd met 2 sleutels de of monteren.
Een maat van mij had ook een slecht lopende motor,het bleek te komen door condens in de olie
daardoor zat er zoveel witte drap bij de pulsgevers dat die niet meer goed werkte.
 
Ik heb de vervroeger in zijn geheel vervangen, de timing was niet goed en dat bleek te komen doordat het stelnokje idd afgebroken was. Wat kan ik aan de plus gevers zien?
ik heb recente olie en olie filter vervangen.
 
Wat je kan kontroleren is op de stekker die van de pulsgevers afkomt de weerstand meten tussen de gele draden cil 1/4 en cil 2/3 die zou 530 ohm +- 50 ohm moeten zijn.
Tevens bv de bougiekappen er af en vonk kontrole door met een schroevendraaier kontakt te maken tussen het stalen stripje op de puls en het rotorhuis,wel kontakt aan zetten :<)
 
Even een update: inmiddels de oki vervangen door twee frisse exemplaren. Het aanslaan gaat daar nu beter van, maar als ie warm wordt dan is het nog steeds muizen. Ik ga dit weekend even de pulsgevers meten.
 
Weer even een update: bobines omgeruild, nu blijft cilinder 1 achter. Vonkt goed maar de uitlaat blijft koud. Ik moet even een multimeter lenen om de pulsgevers te meten.
 
Als er maar 1 cilinder niet meedoet dan kan het niet een pulsgever zijn want dat zijn er maar 2 ,dus 1 voor 2 cilinders,
dus dan zouden 2 cilinders niet goed moeten werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan