CB750KZ (RC01) verzuipt.

Old 81

MF'er
4 aug 2021
48
2
CB750KZ 1980 (RC01) DOHC
  • Probleemstelling:
  • Motor slaat slecht aan
  • Loopt matig op de choke
  • Draait stationair matig
  • Wil niet op toeren ( boven de 2500) komen.
  • Bougies cilinder 2 en 3 zijn nat en uitlaten blijven lauw ( niet als ie stationair draait, dan heet.)
Vervangen:
  • Inlaatrubbers
  • Carburateurs ultrasoon gereinigd
  • Pakkingen en naalden vervangen
  • Afgesteld incl. vlotters
  • Gesynchroniseerd
  • Rechter bobine vervangen
  • Nieuwe bougies
  • Nieuwe kabels en doppen
  • Vervroeger vervangen
  • Ontsteking afgeflitst
  • compressie gemeten
ik ben door de opties heen. Al lezend op dit en andere fora blijkt wel dat de CB750KZ erg gevoelig is voor valse lucht, en dat dit probleem vaak voorkomt. een echte oplossing lees ik echter nergens. Mijn idee: een echte deskundige moet er mar eens naar kijken. Iemand een adres/tip omgeving Groningen?
 
ja, dat snap ik, maar als ik de naalden wissel, dan blijft het probleem in de bewuste cilinder, het verhuist niet mee met de naald. als ik de sproeiers wissel ( van 2 naar 3) dan is het probleem bij 2 opgelost, en 3 doet het ook goed, opeens geven 1 en 4 dan problemen. vandaar dat ik denk aan valse lucht ergens.
Niet toevallig dan ook de benzinetank er af gehaald om dat te doen,zo ja dan zou het ook ergens in de bedrading kunnen zitten,1-4
zit op de zelfde bobine,misschien dat je het dan eerder in de bedrading van de bobines moet zoeken,of misschien een brandstofleiding
die dan geknikt zit.
 
ik zal dat nogmaals checken, maar heb beide bobines al vervangen, gewisseld en voorzien van nieuwe kabelschoentjes, bougiekabels, doppen en bougies ( en alles doorgemeten).
 
ik zal dat nogmaals checken, maar heb beide bobines al vervangen, gewisseld en voorzien van nieuwe kabelschoentjes, bougiekabels, doppen en bougies ( en alles doorgemeten).
Maken die kabelschoentjes wel goed contact,je zal niet de eerste zijn waarbij dat niet zo goed contact maakt als zou moeten.
 
alles gecheckt, bobines nog weer gewisseld. vonkt prima, maar verzuipt op cilinder 1 en 4. 2 loopt nu wel goed. denk dat ik de sproeiers van 3 en 4 maar ga wisselen.
 
Wat wel eens voorkomt is dat er onderling verschil zit in sproeiers van verschillende fabrikanten,daarom
moet je altijd sproeiers monteren van 1 fabrikant,of ze nameten met een sproeier kaliber,dat laatste zou je eigenlijk met iedere
sproeier moeten doen,want mocht er een fabricage fout in zitten dan zie je dat met het oog niet,nou moet ik zeggen
dat ik dat niet meegemaakt heb met originele Mikuni of Keihin sproeiers en ik heb er veel gemonteerd,maar je weet
het nooit zeker als je ze niet meet.
 
Laatst bewerkt:
Even hardop denken: als het een sproeier-probleem zou zijn, dan verhuist het probleem met de sproeiersmee. dat is hier niet het geval. dat maakt een zoekplaatje...
 
Even hardop denken: als het een sproeier-probleem zou zijn, dan verhuist het probleem met de sproeiersmee. dat is hier niet het geval. dat maakt een zoekplaatje...
Ja dat is logisch,waardoor heb je de naalden vervangen,met originele naalden of van een ander merk?,enigste wat ik me voor kan stellen
wat verschil kan veroorzaken is dat misschien de naalden blijven hangen.
 
Laatst bewerkt:
ja, ging ook met een traan in t oog, maar na anderhalf jaar proberen en 1300 euro verder geen enkel meetbaar resultaat zien maakt de beslissing wat eenvoudiger.
iedereen bedankt voor alle adviezen, het meedenken en de tips!
 
Ik had zulke problemen rond het laadsysteem. Alle bedrading meerdere keren doorgemeten en letterlijk alles wat er mee te maken heeft vervangen.
Ook bij zo'n 750kz. Die is toen ook maar verkocht. :/

Erg balen. Maar ja. Shit happens. En weer door. ;)
 
Tja het blijft in dit soort gevallen altijd moeilijk om op afstand er achter te komen wat de oorzaak is,
wat iets simpels kan zijn voor de 1 zoekt een ander zich rot om het te vinden,zo heeft een kennis van me
ooit een cb750f gekocht van iemand die dacht dat hij was vast gelopen,bleek achteraf benzine te zijn die
de cilinders in was gelekt,ff bougies er uit ff doorstarten en verse bougies er in en lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan