CB750KZ (RC01) verzuipt.

Old 81

MF'er
4 aug 2021
48
2
CB750KZ 1980 (RC01) DOHC
  • Probleemstelling:
  • Motor slaat slecht aan
  • Loopt matig op de choke
  • Draait stationair matig
  • Wil niet op toeren ( boven de 2500) komen.
  • Bougies cilinder 2 en 3 zijn nat en uitlaten blijven lauw ( niet als ie stationair draait, dan heet.)
Vervangen:
  • Inlaatrubbers
  • Carburateurs ultrasoon gereinigd
  • Pakkingen en naalden vervangen
  • Afgesteld incl. vlotters
  • Gesynchroniseerd
  • Rechter bobine vervangen
  • Nieuwe bougies
  • Nieuwe kabels en doppen
  • Vervroeger vervangen
  • Ontsteking afgeflitst
  • compressie gemeten
ik ben door de opties heen. Al lezend op dit en andere fora blijkt wel dat de CB750KZ erg gevoelig is voor valse lucht, en dat dit probleem vaak voorkomt. een echte oplossing lees ik echter nergens. Mijn idee: een echte deskundige moet er mar eens naar kijken. Iemand een adres/tip omgeving Groningen?
 
De carbs hebben een open verbinding van de vlotterkamer met de buitenlucht, waardoor vluchtige fracties uit de benzine snel verdampen. zelfs voor de invoering van de e5 was dat al een probleem. Langer dan 2 weken stilstand was vlotterbakken aftappen en met verse benzine met 1 druk op de knop starten.

Ik las dat de zuigers stroef lopen, in mijn herinnering liepen ze best wel soepel. Metaal kan behoorlijk stroef worden van een agressief reinigingsmiddel in de ultrasoon. Even polijsten helpt. Bij mijn cb 550 bleven daardoor de vlotternaalden open staan. Liep op 3 cilinders. Wattenstaafje met stahlfix voor rvs in de boring loste dat probleem op.
 
Dat is wel heel bijzonder,ik heb zat motoren gehad met Denso bougies,nooit gemerkt dat die slechter zouden zijn dan NGK,
niet toevallig een setje imitatie Denso,s gekocht.
Ik kocht altijd mijn onderdelen bij de Suzuki dealer (Roelof Thijs), en zij gaven me toen Denso mee i.p.v. NGK
Ding liep echt beroerd, viel eigenlijk niet eens mee te rijden.

Duurde echt even voor ik door had dat het daar aan lag, kwam er eigenlijk meer bij toeval achter..

Ik had er wel een electronische otsteking op, geen idee of dat wat uit maakt
 
Laatst bewerkt:
Ik kocht altijd mijn onderdelen bij de Suzuki dealer (Roelof Thijs), en zij gaven me toen Denso mee i.p.v. NGK
Ding liep echt beroerd, viel eigenlijk niet eens mee te rijden.

Duurde echt even voor ik door had dat het daar aan lag, kwam er eigenlijk meer bij toeval achter..

Ik had er wel een electronische otsteking op, geen idee of dat wat uit maakt
Zeker oude bougies uit z,n speedway motor meegegeven,of een partijtje van z,n Russische maten gekregen :+
 
Als de compressie in orde is, je vonk hebt op het juiste tijdstip, dan zou de cilinder (die niet nee wil lopen), mee moeten lopen als je remmenreiniger gebruikt. Als dit zo is, dan zit er toch nog een probleem in de brandstofvoorziening (carburateur)
 
Ik dacht dat alleen de 78 modellen een vlotter hadden die je kon verstellen met een beetje buigen aan de messing lip, de latere modellen hadden een volledige kunststof vlotter waar eig niks aan af te stellen is..
Doe eens een doorzichtig slangetje aan je aftappunt van de vlotterbak en bind die naar omhoog, dan kun je het peil uitwendig aflezen.
Omdat dezelfde cilinder (s) nat worden kan het peil van de betreffende carbs wel eens te hoog zijn..🤔
 
Ik dacht dat alleen de 78 modellen een vlotter hadden die je kon verstellen met een beetje buigen aan de messing lip, de latere modellen hadden een volledige kunststof vlotter waar eig niks aan af te stellen is..
Doe eens een doorzichtig slangetje aan je aftappunt van de vlotterbak en bind die naar omhoog, dan kun je het peil uitwendig aflezen.
Omdat dezelfde cilinder (s) nat worden kan het peil van de betreffende carbs wel eens te hoog zijn..🤔
Wat ook nog kan is een lekke vlotter al heb ik dat bij dit soort vlotters nog niet meegemaakt.
 
Weer een update: ik heb nogmaals compressie gemeten. is goed, cilinder 2 is zelfs de beste van de 4.
Ik heb alle vier de vlotterkamers afgetapt, zit overal evenveel benzine in.
Ontsteking nogmaals afgeflitst, staat (nagenoeg) op tijd ( is wat moeilijk te zien want hij loopt dus niet lekker).
Bougie cilinder 2 ( de cilinder die niet goed meeloopt) is droog terwijl die van bijv. cilinder 1 nat en zwart is.
Bougie 2 vonkt trouwens wel mooi.
Als ik dat voor mezelf op een rijtje zet, wat weet ik dan: vonkjes zijn er. en op het goede moment. Brandstof is er ook, maar mogelijk teveel in cilinder 1,3 en 4 ( want zwart en nat) en te weinig in 2.
Wat ik wil proberen: benzine toevoerschroef van 1,3 en 4 een halve slag verder dicht zetten. Goed idee?
 
Weer een update: ik heb nogmaals compressie gemeten. is goed, cilinder 2 is zelfs de beste van de 4.
Ik heb alle vier de vlotterkamers afgetapt, zit overal evenveel benzine in.
Ontsteking nogmaals afgeflitst, staat (nagenoeg) op tijd ( is wat moeilijk te zien want hij loopt dus niet lekker).
Bougie cilinder 2 ( de cilinder die niet goed meeloopt) is droog terwijl die van bijv. cilinder 1 nat en zwart is.
Bougie 2 vonkt trouwens wel mooi.
Als ik dat voor mezelf op een rijtje zet, wat weet ik dan: vonkjes zijn er. en op het goede moment. Brandstof is er ook, maar mogelijk teveel in cilinder 1,3 en 4 ( want zwart en nat) en te weinig in 2.
Wat ik wil proberen: benzine toevoerschroef van 1,3 en 4 een halve slag verder dicht zetten. Goed idee?
Spuit eens remmenreiniger in de inlaat van carburateur 2. Als deze cilinder dan wel meedoet weet je waar het probleem zit
 
ik kan niet eenvoudig in alleen 2 remreiniger spuiten, dan moeten de manchetten los en heb ik teveel lucht ook op 1, 3 en 4.
ik zal eens kijken of ik er via een rietje iets mee kan.
 
ik kan niet eenvoudig in alleen 2 remreiniger spuiten, dan moeten de manchetten los en heb ik teveel lucht ook op 1, 3 en 4.
ik zal eens kijken of ik er via een rietje iets mee kan.
Maakt toch niks uit,het gaat er om of cilinder 2 dan beter mee gaat lopen,als de andere cilinders dat ook
binnenkrijgen geeft niet.
 
snap ik, ik spuit het nu in de algemene luchtinlaat. dat geeft geen merkbaar verschil. ik ga es nadenken over hoe ik kan zien dat cilinder 2 wel brandstof krijgt.
 
snap ik, ik spuit het nu in de algemene luchtinlaat. dat geeft geen merkbaar verschil. ik ga es nadenken over hoe ik kan zien dat cilinder 2 wel brandstof krijgt.
Dat is vrij makkelijk,krijgt een cilinder brandstof maar loopt niet mee dan zou de bougie goed nat moeten zijn.
loopt die cilinder alleen niet mee bij lage toeren of ook bij hoge toeren niet?
 
Tsja, dat is een goeie. als ik gas geef dan reageert ie vlot en brult lekker. stationair is het op 3 en 1/2 cilinder lopen. Wil ik rijden, dan ontbreekt de trekkracht en kan ik alleen licht verhoogd stationair wat rollen in de 1.
 
Tsja, dat is een goeie. als ik gas geef dan reageert ie vlot en brult lekker. stationair is het op 3 en 1/2 cilinder lopen. Wil ik rijden, dan ontbreekt de trekkracht en kan ik alleen licht verhoogd stationair wat rollen in de 1.
Ik zou zeggen probeer eens de mengsel schroef van cilinder 2 in en uit te draaien om te kijken of dat helpt.
 
Oh, ik zie dat ie wel goed loopt als je gas geeft.

Draai de luchtstelschroef van de slecht lopende cilinder er uit, en kijk of die schroef nog een scherpe punt heeft.
Het kan zijn dat die schroef ooit eens te strak is aangedraaid en de punt is afgebroken, en dan kun je stellen wat je wilt, niets veranderd.
Puntje blijft dan achter in het gat
 
Zitten de rubber dopjes NR1 op de tekening wel in de carbs?deze horen in het gat van de stationair sproeier .
honda-cb750f-1980-a-japan-rc04-101-e-18-1_big3IMG01165087_50c3.gif

Het is het dopje links op deze foto,
packing-set_medium16010425601-01_d8b9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Let er ook goed op dat de choke goed terug kan,als je 1 van de klemmen van de inlaat rubbers niet in de juiste positie terug zet kan het zijn dat het choke mechaniek er tegenaan komt en daar door niet goed in z,n rust positie terug kan komen,gevolg is een choke die een beetje
open blijft staan,verder nog een filmpje over een carbs revisie,
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad elk kanaaltje zo goed mogelijk kuisen en controleren,ik ben eens een week zoet geweest om elk kanaaltje schoon
te krijgen met remmenreiniger,perslucht,sproeier ruimers en heel kleine borsteltjes,maar liep daarna in 1 trap na 19jaar
van stilstand in een kippenschuur.
 
Eentje wijkt er af, dus het is toch nog steeds ergens valse lucht, of inderdaad een verstopping.

Of er is iets met die desbetreffende gasschuif.
Dat blijft malen omdat ze verschillende partnummers hebben per paar.
7 en 8.
 
Terug
Bovenaan Onderaan