CB900 blok, zwakke en sterke punten

TheAceOfSpades

MF veteraan
23 aug 2002
1.603
0
Beste brikkers ende klassiekers,

Ik sta op het punt om naar een fiets te gaan kijken met een CB900 blok.. (in een eigenbouwframe) jaartal is nog onbekend.

Kan iemand me vertellen waar ik rekening mee moet houden? wat zijn de zwakke en sterke punten van zo'n blok? wat is een 'veilige' kilometerstand?
 
Kan iemand me vertellen waar ik rekening mee moet houden? wat zijn de zwakke en sterke punten van zo'n blok? wat is een 'veilige' kilometerstand?
Wat bij mij boven komt:
- in 't carter vretende nokkenas kettingen
- losse starter kransen
- irritant gevoelige carbs
- doorgefikte dynamo spoelen


Kilometerstand is niet te achterhalen lijkt me. Ik neem aan dat 'eigenbouw' inhoudt dat er een ander voorwiel en ook andere kilometerteller op zit.
Ik meen dat bij 70duizend kilometer wel een en ander in de buurt van de vervangingsgrens begint te komen wat betreft slijtage.

Als 't blokje goed klinkt en de motor koud goed start zit je redelijk veilig. Blokjes zijn redelijk aan te sleutelen en hebben lekkere portie vermogen.
 
..en de startkoppeling..is ook een euvel bij die blokken. 70.000 lijkt me inderdaad een kilometerstand om af te vragen of er goed :) of slecht :( onderhoud is uitgevoerd
 
OK bedankt! ik heb inmiddels wat meer info:

'Het blok heeft bijna 2 jaar stilgestaan, maar starte direct na het vervangen van de accu. Hij loopt fluisterstil, alleen bij het stationair draaien is ie 'zoekende'...'

Is dit het carburateur probleem?


Ik ga zondag even kijken.
 
OK bedankt! ik heb inmiddels wat meer info:

'Het blok heeft bijna 2 jaar stilgestaan, maar starte direct na het vervangen van de accu. Hij loopt fluisterstil, alleen bij het stationair draaien is ie 'zoekende'...'

Is dit het carburateur probleem?


Ik ga zondag even kijken.

Hoogstwaarschijnlijk wel, carbs. van deze beestjes zijn echt heel erg gevoelig.
De boel is goed reinigen, en :] met die handel :)
 
preventief vervangen zou ik niet doen,wel regelmatig controleren of [het spul]
er nog in zit.
De units waar om de draad een rode ommanteling zit,hebben al een modificatie gekregen.
Als het eruit loopt kun je het spul vervangen door tweecomponentenlijm[epoxyhars]
succes
ron.
 
OK! hij liep als een zonnetje, meteen starten, geen rare geluiden.. gekocht dus!


Mooi opknap project.. bedankt voor de tips!

Hier wat foto's:

purple.jpg

purple1.jpg

purple2.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan