Cb900 Bol D'or Betrouwbaar ? En even voorstelllen

JoJoMan

Die hard MF'er
28 jul 2004
271
1
1
Ik ben nieuw op dit forum en zal me daarom even voorstellen.

Ik ben 32 jaar en motor-herintreder :]
Heb tijdens m'n diensttijd veel gereden op de Guzzi's met zwaailampen... Sinds een half jaar heb ik een Zoekzoeki GS450L van 1986 en dat rijdt op zich wel geinig maar is toch wel een beetje licht (zeker op de Duiste autobahn waar je om je oren gereden wordt)....

Ik ga binnenkort kijken naar een Bol D'or 900 van 1981.
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten, of heeft een Bol typische zwakke plekken ?

Hoe betrouwbaar zijn de Bols met regulier uitgevoerd onderhoud ? Is een goed exemplaar ook direct een betrouwbaar exemplaar :?

Ik zie uit naar jullie reacties :}
 
Kijk eens in dit topic, veel info over Bolletjes :9

Ennuh:

full
 
Thnx, de piccies had ik al een keertje bekeken :P

Er wordt op dit forum ook nog ergens een Zoekzoeki gs850g aangeboden en da's ook wel stoer 8-)

Is er iets van te zeggen hoe de motor zich verhoudt tot zo'n soort motor ?
 
Thnx, de piccies had ik al een keertje bekeken :P

Er wordt op dit forum ook nog ergens een Zoekzoeki gs850g aangeboden en da's ook wel stoer 8-)

Is er iets van te zeggen hoe de motor zich verhoudt tot zo'n soort motor ?
Daarvoor zul je bij de kenners moeten zijn (te vinden in bovenvermeld topic)
Ik weet alleen hoe mijn CB900F zich verhoudt t.o.v. mijn CB750 ratbike...
Heb alleen maar Honda gereden tot nu toe :X :o
 
Ik ben nieuw op dit forum en zal me daarom even voorstellen.

Ik ben 32 jaar en motor-herintreder :]
Heb tijdens m'n diensttijd veel gereden op de Guzzi's met zwaailampen... Sinds een half jaar heb ik een Zoekzoeki GS450L van 1986 en dat rijdt op zich wel geinig maar is toch wel een beetje licht (zeker op de Duiste autobahn waar je om je oren gereden wordt)....

Ik ga binnenkort kijken naar een Bol D'or 900 van 1981.
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten, of heeft een Bol typische zwakke plekken ?

Hoe betrouwbaar zijn de Bols met regulier uitgevoerd onderhoud ? Is een goed exemplaar ook direct een betrouwbaar exemplaar :?

Ik zie uit naar jullie reacties :}
Welkom :]
Bol D'or 900 van 1981 zwakke plekken:
-olieverbruik let op overmatige blauwe rook een goede Bol mag helemaal niet blauw roken.
-rammels-->hij mag op de koppeling(koppeling intrekken moet het meeste weg zijn) en op de primaire ketting rammelen, maar zeker niet meer als gemiddeld op de nokkenas kettingen.
-carbs vervuild-->de motor moet goed opppakken, en als hij goed warm is zo naar het max toerental kunnen lopen, meestal zijn de carbs vervuild door lange stilstand (ik heb van mijn 1100F de carbs 4x eraf moeten halen om ze eindelihjk na 5 jaar stilstand weer goed te hebben)
De dynamo moet goed bijladen, het is makkelijk te checken door de verlichting aan te zetten het toerental te verhogen en te kijken of de verlichting sterker gaat branden (hoofdoorzaak-->spanningsregelaar soms de rotor/stator)
-startmotor:de motor moet vlot zowel warm en koud rondgedraaid kunnen worden door de startmotor (hoofdoorzaak startkoppeling en soms de startmotor)
-OKI blokjes--> deze blokjes zitten onder de buddy herkenbaar aan de zwarte omhulling van de kabels of aan de rode omhulling, de zwarte willen nog wel eens leeg lopen, de rode zijn gemodificeerd.
Verder uiteraard de normale zaken waar je op moet letten als je een motor koopt: banden, ketting,vering, balhoofd, enz enz

Suc6 ;)
 
hoi welkom op mf waar ga je kijken voor de motor weet er ook nog 1 te koop een plaatje om te zien blauw intresse laat ff horen.
hij is van de eerste eigenaar als dat je wat zegt.
 
Thnx voor de reacties :} :} :}

Dit is een exemplaar in Enschede, met kuip, kofferset en sissybar voor de vrouw...
Enschede is wel een eindje weg (vanuit Drenthe bekeken), is bijna de grote boze buitenwereld.

Zie trouwens op dit forum ook nog een exemplaar in Groningen staan, moet daar ook maar eens gaan kwijlen.... eeeh informeren :P

Maakt het trouwens veel verschil of je een 900 hebt of een 750 :?

(sorry, 2e motor hopelijk dus heb er nog niet veel kijk op)
 
Thnx voor de reacties :} :} :}

Dit is een exemplaar in Enschede, met kuip, kofferset en sissybar voor de vrouw...
Enschede is wel een eindje weg (vanuit Drenthe bekeken), is bijna de grote boze buitenwereld.

Zie trouwens op dit forum ook nog een exemplaar in Groningen staan, moet daar ook maar eens gaan kwijlen.... eeeh informeren :P

Maakt het trouwens veel verschil of je een 900 hebt of een 750 :?

(sorry, 2e motor hopelijk dus heb er nog niet veel kijk op)
Een 900 heeft wat meer topvermogen, maar een 750 loopt smeuiger (mooier rond)het beste 900 model is het laatste model de FD uit 1984, maar ik persoonlijk geef de voorkeur aan de 1100 (zie foto)
full

deze heb ik trouwens ook te koop staan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan