CB900 Bol d'Or Caferacer?

Hondazz

MF'er
27 mrt 2008
41
0
Hallo,

Ben een 27-jarige motorliefhebber die al enige tijd vol verwondering dit forum van dichtbij volgt. Nu zou ik graag zelf een motorfiets aanschaffen om wat aan te leren sleutel en om eigenlijk wat om te bouwen naar caferacer. Heb nu een CB900 van 1979 op het oog. Ook al is het niet de meest ideale motorfiets om als basis te gaan gebruiken. Toch denk ik dat er iets moois van te maken is, of zie ik dit verkeerd? Ook vraag ik me dan af of er voor dit model wel wat te vinden is (tank, zitje, spaakwielen, ...) om er een caferacer van te maken is.
Hopelijk kan ik hier ook ooit een topic openen over mijn projectje? Heb er in ieder geval zeer veel zin na het zien van al dat moois hier!

groeten
 
Hallo nieuwe welkom op mf,goed idee cb 900 ombouwen naar caferacer moet kunnen.Hoe het eruit gaat zien hangt natuurlijk van jou eigen inzicht af,maar je hebt al wat tips om eens te kijken en er is nog veel meer te zien,suc6
 
Hallo en welkom, leuk om te zien dat er steeds meer bollers bijkomen!

Op een ander forum kwam ik dit ding tegen, en het blijf maar rondjes rijden in mijn hoofd
:9~ :9 :P
 
hij staat in het topic "slow going on my project" in performance technical
 
vanavond gaan kijken naar de cb900, helaas kregen zowel de verkoper als ikzelf deze niet aan de praat. Hij staat al 6 maanden stil, geprobeerd deze al lopend te starten maar ook dat tevergeefs. Uiteindelijk ook met startkabels niet gelukt. telkens als ik de starter wou indrukken sloeg de stroom uit. Voor de rest zag ie er goed uit. alleen zou ik em toch graag eens horen draaien en een ritje doen alvorens te kopen... Heb alvast een nieuwe afspraak gemaakt met de verkoper!
bedankt voor de reacties en wordt zeker vervolgd!
 
Hallo,

Dan toch de knoop doorgehakt en de cb900 gekocht.
Hopelijk krijg ik em vlug aan de praat.

Alvast beginnen met nieuwe olie, batterij, bougies en de carbs even bekijken.
Hopelijk lukt me dat want heb weinig of geen kennis van motor-techniek.
Toevallig niemand een werkplaatshandboek in de aanbieding?

Bij deze een foto van mijn cb:

6210_123066231654_716431654_2540019_699951_n.jpg


Zou graag wat veranderen naar 'caferacer'-stijl in de mate van het mogelijke.

Zal in ieder geval de wijzigingen regelmatig posten.

Groeten uit België
 
Laatst bewerkt:
Motor draait, startte direct met nieuwe batterij!
toch de voorrem eens nakijken, blijft hangen heb ik de indruk..
 
ziet er netjes uit man! die voorrem zal wel vast zitten na 2 jaar stilstaan, rem moet denk ik open, en remresevoir ook.

met bolletjes kan je veel leuke dingen doen (zie ook mijn topic cb900 bol d'or pimpen), ben nu bezig een turbo onder de bol te monteren

succes!!
 
Hallo,

Dan toch de knoop doorgehakt en de cb900 gekocht.
Hopelijk krijg ik em vlug aan de praat.

Alvast beginnen met nieuwe olie, batterij, bougies en de carbs even bekijken.
Hopelijk lukt me dat want heb weinig of geen kennis van motor-techniek.
Toevallig niemand een werkplaatshandboek in de aanbieding?

Bij deze een foto van mijn cb:

[afbeelding]

Zou graag wat veranderen naar 'caferacer'-stijl in de mate van het mogelijke.

Zal in ieder geval de wijzigingen regelmatig posten.

Groeten uit België

Ik heb wel enkele werkplaatshandboeken in pdf formaat, als je je PB aanzet stuur ik je een linkje.
 
Idd mooie solide basis voor iets moois!
Hier nog een voorbeeldje van meester-caféracerbouwer steve "carpy" carpenter wat mogelijk is met een DOHC.

KLIK

die sound....kippevel :9~

check out zijn site, hij is eigenlijk alleen van de SOHC's, maar zoals je ziet maakt hij wel eens een uitstapje
 
@chrisjemol: wat een schone bol!!!

zowel voor als achterrem blijven hangen. Heb vandaag de achterrem open gedaan, de blokjes zelf zijn ook serieus aan vervanging toe! Morgen alvast blokjes + remolie halen. Zou het probleem dan opgelost zijn of moet er nog iets gebeuren?

Het strippen is alvast begonnen:
cb900001.jpg


Heb wel een vervelend probleempje, ik krijg het achterwiel er niet uit... :$
aan de ene kant zit er een bout die ik gewoon kan losdraaien, maar aan de andere kant van de wielas zit er een ronde bout of zoiets. Die krijg ik niet los:
cb900004.jpg

Iemand enig idee of dit origineel zo was ofdat er aan geprutst is?

greetz
 
Volgens mij is dat om een schroevedraaier oid doorheen te steken zodat je de as er in z'n geheel uit kunt trekken. Met andere woorden: dat ding zit dus vast aan de as. Zo was dat in ieder geval bij m'n xs. Gewoon even met een hamer op de kant tikken waar je de bout van hebt losgedraaid. Dan moet er wel beweging in komen.
 
Laatst bewerkt:
Krijg dit totaal niet los. trekken, draaien, niets helpt. Iemand tips?
 
is je steekas....waar je aan de andere kant dus die moer afgedraaid hebt

geen beweging in te krijgen? voorzichtig met gepast geweld lostikken.

NIET MET EEN HAMER OP DIE AS LOPEN ROSSEN!!!!!!maar even die moer er weer een stukje opdraaienen dan met moer en al naar rechts eruit tikken(desnoods even stukje hout tussen moer en hamerkop)waarom die moer:beter een moerr vernagelen dan het schrofdraad en dus je steekas. is goedkoper ;)

meestal is een paar tikken voldoende om hem los te schrikken.
en anders totaan tikken tot je niet verde kan en adn met een doorslag verder uittikken.
 
Laatst bewerkt:
idd moer erop en daar op rossen, de ronde kant is 1 met je as.
en meestal moet je bij je remmen ook ff je remzuiger kuisen (ff polijsten) en je rubbers ff invetten en alles gangbaar maken (ook je rempomp nakijken inclusief olieretour-gaatje)
mzzl
 
op de andere kant heb je d'r een moer afgedraaid...........ff een dikke kunstof hamer of een blok hout en moker........en de as een paar tikken geven
misschien moet je hem er helemaal uit tikken met een staaf of zo

het is een as met aan 1 kant een moer en aan de andere kant een borst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan