CB900 Electrisch compleet DOOD

Status
Niet open voor verdere reacties.

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Avond heren, ik zit met het volgende, betreffende een Honda CB900 Bol D'Or uit '80

Ik reed vanavond weg van huis, niks aan de hand.
5 minuten later rij ik op een weg, en ineens *POEF* alles uit, lampen, checklampjes ( olie/neutraal ) en motor viel uit.

Ik dat ding naar de kant van de weg geduwd, en aan het zoeken geslagen.
Alle zekeringen ( tenminste, dat denk ik.. op het stuur, en het startrelais ) nagekeken, en in orde bevonden.

Kwam ik een afgebroken draadje ( bruin ) tegen onder bij het contactslot waar het stekkerblok uit komt met 5 draden.

Nu heb ik dat draadje afgestript, en met een beetje vernuftigheid weer op zijn plaats gedaan, zodat ik iig kon zien of ik weer prik had.

Helaas, helemaal niks!

Zoals altijd had ik m'n WPHB bij me, en aan de hand van het schema heb ik de benodigde draden met elkaar doorverbonden, om een defect contactslot uit te sluiten.
Weer niks.
In het WPHB wordt verder ook niet beschreven hoe te werk te gaan met zo'n probleem ( buiten de reguliere dingen als zekeringen checken om )
Ik quote het WPHB:
"Electrisch systeem volledig dood.
Oorzaak: zekering doorgebrand.
Reparatie: Controleer de bedrading en electrische onderdelen alvorens een nieuwe zekering wordt gemonteerd."


Op het stuur zitten alleen maar "lichte" zekeringen, voor verlichting/claxon/etc., en die zijn in orde.

Bij het startrelais zit een dikke zekering ( zo'n plaatje ) maar die is ook in orde.
Én die zekering is voor de startmotor, niet voor het complete elec. circuit, toch?

Er zit prik in de accu, want ik als de accu te leeg was om de startmotor rond te laten gaan, hadden iig het neutraal en het olielampje nog gebrand. Hij doet nu helemaal niets?
Ook werkt de handvatverwarming nog wel op full blast..

Iemand enig idee waar ik nu verder moet zoeken?

Haast is niet geboden, maar ik zou graag morgen naar mijn vriendinnetje in Tilburg willen rijden!


P.S.

Dodemansknop staat natuurlijk in de goede positie, maar ook al zou die verkeerd staan, zou wel alles moeten werken, behalve een vonk.
 
Laatst bewerkt:
Nee, die hoofdzekering zekert ALLES (behalve je startmotor, maar wel weer je startrelais)
Heb je 'm er ook fysiek uitgenomen of enkel bekeken? Je zou de eerste niet zijn waarbij hij ok lijkt, maar in 2 stukken uiteen valt als je 'm los maakt. (helaas uit ervaring)
 
Niet fysiek er uit genomen, schroefjes aangedraait ( voor zover dat kon, hij zat gewoon vast ) en 'm in het midden een porretje gegeven met de schroevendraaier.

Tja, denk je nu, waarom heb je 'm er niet gewoon even uitgehaald?

Omdat ik dus dacht dat die zekering alleen de startmotor zekerde.
Ik onthoud die tip, motor staat nu in de werkplaats bij een vriend, morgenochtend vroeg mee aan de slag! ( ik heb nog wel een paar van die 30A zekeringetjes liggen )

Bedankt voor je antwoord!

Als je ( of iemand anders ) nog meer tips/aanwijzingen hebben, kom maar door!
 
Laatst bewerkt:
Moet haast wel je hoofdzekering wezen , zoals gezegd kan deze fysiek er goed uitzien maar ff doormeten of gewoon een andere erin stoppen en je weet het. Mocht er nog niks doen dan zou ik het contactslot maar eens nakijken .
 
Heren, dank voor het advies!

Eerst een nieuw stekkertje op de draad die gebroken was gesoldeerd,

Toen de accupolen en massaverbinding schoongemaakt, nieuwe hoofdzekering er in gedaan ( ook contacten schoongemaakt ) en voila, hij rijd weer!
 
Oh jawel, maar 1 en 1 is 2.. Ik zal het even verwoorden:

Gecorrodeerde aansluitingen bij hoofdzekering. ( zekering zelf was nog heel )
Afgebroken draad bij het contactslot.
Die draad heeft waarschijnlijk sluiting gemaakt, en nét even het laatste beetje geleiding van de al slechte hoofdzekering weggenomen, waardoor alles dood was.
Draad repareren, hoofdzekeringhouder schoongemaakt en zekering vernieuwd uit voorzorg.
E presto.


Ik snap je reactie ook niet helemaal?

Als ik nou dit probleem had verholpen door "even aan de draadboom te morrelen" had ik jouw reactie begrepen, aldaar dan de oorzaak van het probleem er nog in zit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan