BolletjeBas
MF veteraan
Avond heren, ik zit met het volgende, betreffende een Honda CB900 Bol D'Or uit '80
Ik reed vanavond weg van huis, niks aan de hand.
5 minuten later rij ik op een weg, en ineens *POEF* alles uit, lampen, checklampjes ( olie/neutraal ) en motor viel uit.
Ik dat ding naar de kant van de weg geduwd, en aan het zoeken geslagen.
Alle zekeringen ( tenminste, dat denk ik.. op het stuur, en het startrelais ) nagekeken, en in orde bevonden.
Kwam ik een afgebroken draadje ( bruin ) tegen onder bij het contactslot waar het stekkerblok uit komt met 5 draden.
Nu heb ik dat draadje afgestript, en met een beetje vernuftigheid weer op zijn plaats gedaan, zodat ik iig kon zien of ik weer prik had.
Helaas, helemaal niks!
Zoals altijd had ik m'n WPHB bij me, en aan de hand van het schema heb ik de benodigde draden met elkaar doorverbonden, om een defect contactslot uit te sluiten.
Weer niks.
In het WPHB wordt verder ook niet beschreven hoe te werk te gaan met zo'n probleem ( buiten de reguliere dingen als zekeringen checken om )
Ik quote het WPHB:
"Electrisch systeem volledig dood.
Oorzaak: zekering doorgebrand.
Reparatie: Controleer de bedrading en electrische onderdelen alvorens een nieuwe zekering wordt gemonteerd."
Op het stuur zitten alleen maar "lichte" zekeringen, voor verlichting/claxon/etc., en die zijn in orde.
Bij het startrelais zit een dikke zekering ( zo'n plaatje ) maar die is ook in orde.
Én die zekering is voor de startmotor, niet voor het complete elec. circuit, toch?
Er zit prik in de accu, want ik als de accu te leeg was om de startmotor rond te laten gaan, hadden iig het neutraal en het olielampje nog gebrand. Hij doet nu helemaal niets?
Ook werkt de handvatverwarming nog wel op full blast..
Iemand enig idee waar ik nu verder moet zoeken?
Haast is niet geboden, maar ik zou graag morgen naar mijn vriendinnetje in Tilburg willen rijden!
P.S.
Dodemansknop staat natuurlijk in de goede positie, maar ook al zou die verkeerd staan, zou wel alles moeten werken, behalve een vonk.
Ik reed vanavond weg van huis, niks aan de hand.
5 minuten later rij ik op een weg, en ineens *POEF* alles uit, lampen, checklampjes ( olie/neutraal ) en motor viel uit.
Ik dat ding naar de kant van de weg geduwd, en aan het zoeken geslagen.
Alle zekeringen ( tenminste, dat denk ik.. op het stuur, en het startrelais ) nagekeken, en in orde bevonden.
Kwam ik een afgebroken draadje ( bruin ) tegen onder bij het contactslot waar het stekkerblok uit komt met 5 draden.
Nu heb ik dat draadje afgestript, en met een beetje vernuftigheid weer op zijn plaats gedaan, zodat ik iig kon zien of ik weer prik had.
Helaas, helemaal niks!
Zoals altijd had ik m'n WPHB bij me, en aan de hand van het schema heb ik de benodigde draden met elkaar doorverbonden, om een defect contactslot uit te sluiten.
Weer niks.
In het WPHB wordt verder ook niet beschreven hoe te werk te gaan met zo'n probleem ( buiten de reguliere dingen als zekeringen checken om )
Ik quote het WPHB:
"Electrisch systeem volledig dood.
Oorzaak: zekering doorgebrand.
Reparatie: Controleer de bedrading en electrische onderdelen alvorens een nieuwe zekering wordt gemonteerd."
Op het stuur zitten alleen maar "lichte" zekeringen, voor verlichting/claxon/etc., en die zijn in orde.
Bij het startrelais zit een dikke zekering ( zo'n plaatje ) maar die is ook in orde.
Én die zekering is voor de startmotor, niet voor het complete elec. circuit, toch?
Er zit prik in de accu, want ik als de accu te leeg was om de startmotor rond te laten gaan, hadden iig het neutraal en het olielampje nog gebrand. Hij doet nu helemaal niets?
Ook werkt de handvatverwarming nog wel op full blast..
Iemand enig idee waar ik nu verder moet zoeken?
Haast is niet geboden, maar ik zou graag morgen naar mijn vriendinnetje in Tilburg willen rijden!
P.S.
Dodemansknop staat natuurlijk in de goede positie, maar ook al zou die verkeerd staan, zou wel alles moeten werken, behalve een vonk.
Laatst bewerkt: