cb900f Bol d'or repareren en moderniseren

Hulde voor jullie projecten !

Leuk om jullie verhalen te lezen, en er weer proberen iets van op te steken.
Ik zou echter, zolang je geen serieuze circuit kilometers maakt, mij niet al te druk maken om diverse modificaties.

De Honda CB blokken zijn nou eenmaal niet de beste, als je het vergelijkt met Kawa en Suzuki.
Neem alleen al de ingewikkelde distributie kettingen, met zijn spanners en geleiders...
Ik weet er alles van $$$$$ :Y

Maar.....gewoon goede olie erin, warm rijden, niet boven de 9000/9500 toeren komen en genieten.

full
 
Laatst bewerkt:
Hulde voor jullie projecten !

Leuk om jullie verhalen te lezen, en er weer proberen iets van op te steken.
Ik zou echter, zolang je geen serieuze circuit kilometers maakt, mij niet al te druk maken om diverse modificaties.

De Honda CB blokken zijn nou eenmaal niet de beste, als je het vergelijkt met Kawa en Suzuki.
Neem alleen al de ingewikkelde distributie kettingen, met zijn spanners en geleiders...
Ik weet er alles van $$$$$ :Y

Maar.....gewoon goede olie erin, warm rijden, niet boven de 9000/9500 toeren komen en genieten.

[afbeelding]


Dank en helemaal waar jouw verhaal. Ook jouw topic hield en houd ik goed in de gaten.
Het enige wat ik ook probeer met deze blokken dus is een paar pijn puntjes op een goedkope makkelijke manier iets te verbeteren, zoals gezegd, baat het niet dan schaad het niet.
En dan ben ik de problemen hopelijk gewoon voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook weer aan de beurt, CafeB racer.
Ik zag n awesome uitvoering dat spaanse ding crd.

Krijg ik tenminste de winter om
;-)
 
Even iets nieuws geprobeerd, foto geüpload vanaf telefoon in foto emmer. Daarna een link geplaatst hier op de site, duurt een half uurtje voordat je het snapt maar dan word het nog wel eens wat.

Foto is van volgend klein projectje, r6 startkoppelling voor in de bol. Met wat kleine aanpassingen moet dit pas te maken zijn. Wat minder storingsgevoelig dan de ori rollers van de bol. Ligt in ieder geval klaar voor een poging. Tevens de motor klaar maken voor de winter en alle lassen van de monoshock controleren op scheurtjes, hoop dat ze er niet zijn namelijk.

 
Gistermiddag even tijd over, dus gelijk maar aan de slag.
Moest eerst eens op zoek naar een oude startkrans van een CB, een geluk, deze was snel gevonden.

Hier rechts de startkrans van de R6 en links die van de CB, gelijk de koppeling gepast op de krans van de CB en past alsof hij erop hoort te zitten.



Hier de rechts adapterplaat waar de koppeling op gemonteerd moet worden.



Past er ook weer op zeg maar. Heeft rondom een klein beetje speling, maar dat is beter dan te krap want dan past het niet.



De startkoppeling van de R6 word met 6 boutjes bevestigd ipv die van de CB met 3, dus opnieuw gaatjes aftekenen en boren maar.
Hier de zes gaatjes afgetekend en klaar om te boren, voor de oplettende kijker, het kwam de eerste keer inderdaad niet goed uit dus opnieuw afgetekend.



En na een half uurtje boren zit het geheel alweer in elkaar.



Hier vanaf de andere kant, kan het geheel nog wel een beetje schuiven. Dus eerst even op de startkrans en centreren en dan vast draaien. De startkoppeling centreerd zichzelf wel dus lijkt mij geen probleem, op een ander forum maken ze hier nog een ring tussen koppeling en buitenkant adapterplaat. Maar dat lijkt mij een beetje overbodig.



Nu rest mij alleen nog het geheel monteren en testen maar dit gebeurd later wel, het geheel ligt in ieder geval klaar.
Was makkelijk aan te passen en viel mij dus reuze mee, je moet alleen de gaatjes een beetje serieus behartigen zeg maar.
 
Gistermiddag eens even bezig geweest om de startkoppeling te vervangen en ik moest nog een Amp koppelbusje knijpen om een kroonsteentje te vervangen voor het relais wat de spanning rechtstreeks vanaf de accu op de bobines zet. Hier moet ik alleen nog even een 10 a 15A zekering in doen ipv een 5A.

Maar nu de startkoppeling.
Eerst een stuk schuimrubber over de motor en daarna de motor schuin tegen een stelling aan laten zakken zodat ik het deksel van de ontsteking kant van het blok af kan halen zonder de olie af te tappen. Honda is zo handig geweest om in dit compartiment van het blok ook olie te laten komen terwijl dit totaal geen nut heeft lijkt mij.
Na dit gedaan te hebben kon ik het deksel verwijderen en de originele startkoppeling kwam tevoorschijn.



Eerst de versneller van de krukas afhalen en daarna de startkoppeling er weer op.
Hier zit de R6 startkoppeling op zijn plek.



En uiteindelijk hier de originele startkoppeling met zijn drie rollen, minder aangrijpingsvlak en dus minder effektief.



Tegenover die van de R6, wat een verschil.



En dan als laatste een filmpje van het starten met de nieuwe startkoppeling en relais, niet dat het spectaculair is, maar gewoon omdat het kan.
Nu lijkt hij lastig te starten maar de laatste keer heb ik de motor uit laten vallen met de benzine kraan dicht om de carbs leeg te krijgen en hij moet dus eerst benzine aan zuigen. Hij loopt dus eerst ook op twe a drie poten zoals te horen is.

http://youtu.be/a0v5ynMg70E
 
Laatst bewerkt:
Je bent bedankt :( , laat ik net dat filmpje aan mijn vrouw horen. Zeg ik :raad welke motor dit is?
Zegt ze mmhhh het is een bol maar ik mis de eeeuueeuu _O- .
Nu wil ze ook zo'n startkoppeling -O-



:+

Nice, wordt dus weer klussen *O*
 
Laatst bewerkt:
Je bent bedankt :( , laat ik net dat filmpje aan mijn vrouw horen. Zeg ik :raad welke motor dit is?
Zegt ze mmhhh het is een bol maar ik mis de eeeuueeuu _O- .
Nu wil ze ook zo'n startkoppeling -O-



:+

Nice, wordt dus weer klussen *O*

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Sorry man, maar is een makkelijk klusje.
Simpel zelf te doen, lastigste is R6 startkoppeling zoeken en halen.
Succes ermee, we zien het resultaat tegemoet.

edit, het mooiste is een filmpje voor en na. ben ik vergeten te doen. Dan kunnen we echt het verschil horen en bekijken.
 
Laatst bewerkt:


Volgende project staat daar op de grond. Vanmiddag het voorste eind van de garage ruim gemaakt voor wat voor het volgende project is aangeschaft, morgen is die ruimte alweer opgevuld met........
 
En weg is de ruimte weer.........



Maar er is dan ook weer een uitdaging voor terug gekomen:



Een oliekoeler van '91, heeft op een oor gelegen en vier jaar niet gelopen.
Eerst eens zien of ik hem aan het lopen krijg en dan is de volgende stap om hem in het bol frame zien te krijgen.
 
En weg is de ruimte weer.........

[~[url="http://i749.photobucket.com/albums/xx139/peet3kabo75/diversen/DSC_0010_zps0ujzxtc1.jpg"]afbeelding~][/URL]

Maar er is dan ook weer een uitdaging voor terug gekomen:

[~[url="http://i749.photobucket.com/albums/xx139/peet3kabo75/diversen/DSC_0008_zpske0dhmcu.jpg"]afbeelding~][/URL]

Een oliekoeler van '91, heeft op een oor gelegen en vier jaar niet gelopen.
Eerst eens zien of ik hem aan het lopen krijg en dan is de volgende stap om hem in het bol frame zien te krijgen.

Dat ga ik zeker volgen :Y
 
En weg is de ruimte weer.........

[~[url="http://i749.photobucket.com/albums/xx139/peet3kabo75/diversen/DSC_0010_zps0ujzxtc1.jpg"]afbeelding~][/URL]

Maar er is dan ook weer een uitdaging voor terug gekomen:

[~[url="http://i749.photobucket.com/albums/xx139/peet3kabo75/diversen/DSC_0008_zpske0dhmcu.jpg"]afbeelding~][/URL]

Een oliekoeler van '91, heeft op een oor gelegen en vier jaar niet gelopen.
Eerst eens zien of ik hem aan het lopen krijg en dan is de volgende stap om hem in het bol frame zien te krijgen.
De jongens hier kunnen je met je vragen wel helpen denk ik.
Oldschool GSXR Topic 85-tot-99 #37

Zelf de 750 versie gehad :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat het einde van de schijterietus in zicht is.
Schone olie, filter, bougies en remvloeistof (voor de koppeling) zijn onderweg.
Net als een compressietest setje.

Morgen maar eens proberen om de motor in zicht te krijgen dan dus, maw de tupperware verwijderen.
 
Gistermiddag maar even bezig geweest de tupperware te verwijderen.
Na een uurtje is alles vrij om erbij te kunnen.



Kwam een redelijk goed blokje onder vandaan:





En na even snel er een doekje met remreiniger overheen gehaald te hebben lijkt het verder een heel net blokje te zijn van buiten.





Ook alvast het zwarte goud eruit laten lopen, zodat er binnenkort nieuw goud en filter en bougies in kan.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan