Cbf 1000 stator problemen

ron cbf

MF'er
14 feb 2016
126
36
Tot ergernis is de nieuwe stator van de cbf 1000 na 1500km weer doorgebrand. De kabel bleek doorgesleten/doorgebrand te zijn. De spanningsregelaar gelijk laten doormeten bij motoport en deze bleek nog goed te zijn. Nu heb ik weer een nieuwe gemonteerd en de laadspanning is 14.2V. Maar ik maak mij zorgen om de temperatuur van het deksel waar de stator in gemonteerd is. Deze is na 3 minuten op 3500rpm weer flink warm. Iemand met advies?
 

Bijlagen

  • 20221117_133923.jpg
    20221117_133923.jpg
    146,2 KB · Weergaven: 81
  • 20221117_133934.jpg
    20221117_133934.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 78
  • 20221117_133949.jpg
    20221117_133949.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 80
Flink warm is een beetje subjectief, kan je de temperatuur eens meten? Het is normaal dat de deksel heet zal worden als de motor langer aan staat...
 
2 min op 3000rpm, begin temp 13° eind 43°. De kabels zijn ook warm tot vlak bij de stekker van de spanningsregelaar 16°. Temperatuur lijkt mij te hoog, en kan toch eigenlijk alleen maar komen door frictie van de magneet🤔 gemeten met een infrarood meter.
 
Meet de temperatuur van de nokkenaskettingspanner ook eens na 2 minuten op 3500 tpm. Zou die ook zo warm zijn van de weerstand/frictie van de spanner? Nee joh, het blok wordt in zijn geheel warm en geeft daarmee ook warmte af aan bijvoorbeeld het deksel van de dynamo.
 
Loopt de route van de bedrading wel goed?
Lijkt er meer op dat de kabel is doorgesleten.
Ja de bedrading loopt goed. Er zit een uitsparing in de deksel waar de kabel door moet. Daarna komt er een bescherming plaatje overheen. Deze kan er ook maar op 1 manier op ivm met de uitsparing waar deze in moet vallen.
 
Je kan een spanningsregelaar niet nameten, sorry dat gaat niet. Natuurlijk kan je wel de laadspanning nameten maar toch wil dat niets zeggen. Ik heb al vele accu's zien opfikken met ouderwetse spanningsregelaars. Voor je gigantische kosten gaat doen, koop een nieuwe spanningsregelaar, die kost je ~90 euro (merkloos) en bevatten andere componenten die veel beter zijn om de accu te beschermen of de stroom te begrenzen voor die te hoog oploopt.
Koop ook geen gebruikte, maar direct een nieuwe.

Je kan die hier kopen voor weinig geld en prima garantie: HPI | Horse Power Ignition

Tegenwoordig zijn die dingen gemaakt met veel betere onderdelen, dan fikt de rest er niet meer uit.
 
Vandaag een testrit gemaakt. Dynamo kap 70 graden en koppeling kant 45 graden. Laat spanning gemeten op de accu bij 3500rpm is deze nu 13,6. Het zit dus blijkbaar nog steeds niet goed. En het blijft een raadsel.
 
Wat voor stator? Wat voor reglaar? Wat is de staat van de accu?
Nee hoor maar de deksel aan de andere kant is gewoon koud.
Dat klopt, een dynamo produceert ook een hoop warmte. Een koppeling op zich niet echt, daarom blijft dat deksel ook kouder. Mede omdat de koppeling daar niet aan vast zit en de dynamostator wel aan het dynamodeksel.....
 
Wat voor stator? Wat voor reglaar? Wat is de staat van de accu?

Dat klopt, een dynamo produceert ook een hoop warmte. Een koppeling op zich niet echt, daarom blijft dat deksel ook kouder. Mede omdat de koppeling daar niet aan vast zit en de dynamostator wel aan het dynamodeksel.....
Stator staat in het duits omschreven en gekocht bij motoport.
Regelaar zou goed moeten zijn volgens diode meting.

Staat van de accu is volgens de optimate 4 goed. Ook als ik meet om de paar dagen geen verschil.
 
Regelaar zou goed moeten zijn volgens diode meting.

Staat van de accu is volgens de optimate 4 goed. Ook als ik meet om de paar dagen geen verschil.
diodes zijn maar een klein deeltje van een spanningsregelaar, en op basis daarvan kan je geen oordeel vellen.

optimate test geen batterij, die geeft enkel aan dat er geen stroom meer loopt en dat kan evengoed bij een rotversleten accu
 
Als de kabel is doorgesleten terwijl die wel goed ligt, is het vliegwiel dan iets naar buiten gekomen? De magneet lijkt er wel goed in te zitten (die kwam bij mijn motor namelijk naar buiten en heeft ook de kabels te pakken gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan