Cbf 1000 stator problemen

ron cbf

MF'er
14 feb 2016
127
36
Tot ergernis is de nieuwe stator van de cbf 1000 na 1500km weer doorgebrand. De kabel bleek doorgesleten/doorgebrand te zijn. De spanningsregelaar gelijk laten doormeten bij motoport en deze bleek nog goed te zijn. Nu heb ik weer een nieuwe gemonteerd en de laadspanning is 14.2V. Maar ik maak mij zorgen om de temperatuur van het deksel waar de stator in gemonteerd is. Deze is na 3 minuten op 3500rpm weer flink warm. Iemand met advies?
 

Bijlagen

  • 20221117_133923.jpg
    20221117_133923.jpg
    146,2 KB · Weergaven: 81
  • 20221117_133934.jpg
    20221117_133934.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 78
  • 20221117_133949.jpg
    20221117_133949.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 80
Stator staat in het duits omschreven en gekocht bij motoport.
Regelaar zou goed moeten zijn volgens diode meting.

Staat van de accu is volgens de optimate 4 goed. Ook als ik meet om de paar dagen geen verschil.
Dit zegt dus allemaal helemaal niets.

Het is dus een imitatiestator, de regelaar kan defect zijn en de accu is niet getest.

Zo heb je geen goed randvoorwaarden om een goed advies te krijgen...
 
Accu vol 12,80
Op contact 12,07
Start 11,40
3500rpm 13,7
De gele kabels heb ik nog niet kunnen meten. Aangezien het gas op 3000rpm moet staan heb ik een hand te weinig.
 
Vervang de regulaar door een nieuwe versie met moderne onderdelen.
De kans is heel groot dat daar het probleem zit.
Ouderwetse regulatoren hebben een beperkt regelbereik en kunnen heel vreemd doen als er iets afwijkt.
Meermaals meegemaakt. Waar zelfs een acuu in rook opging (letterlijk) terwijl bij meting alles goed leek.
Alle problemen waren over na het monteren van een nieuwe moderne regulator.
Die dingen zijn niet heel duur en vervangen is altijd een goed idee als het een oude betreft.
Bij bougies wacht je ook niet tot die kapot zijn, die vervang je preventief, wel met een oude regulator doe je dat het best ook.
Maakt niet uit wat je eraan meet, bij problemen aan de accu en laadspanning is dat het eerste wat ik vervang. Meestal zijn de problemen dan opgelost.
 
Vervang de regulaar door een nieuwe versie met moderne onderdelen.
De kans is heel groot dat daar het probleem zit.
Ouderwetse regulatoren hebben een beperkt regelbereik en kunnen heel vreemd doen als er iets afwijkt.
Meermaals meegemaakt. Waar zelfs een acuu in rook opging (letterlijk) terwijl bij meting alles goed leek.
Alle problemen waren over na het monteren van een nieuwe moderne regulator.
Die dingen zijn niet heel duur en vervangen is altijd een goed idee als het een oude betreft.
Bij bougies wacht je ook niet tot die kapot zijn, die vervang je preventief, wel met een oude regulator doe je dat het best ook.
Maakt niet uit wat je eraan meet, bij problemen aan de accu en laadspanning is dat het eerste wat ik vervang. Meestal zijn de problemen dan opgelost.
Nou de prijzen val je van om voor de regulator. Pfff 100 euries plus. 😬 project winter.
 
Mosfet regelaar tweedehands van bijv een 1200gs heb je al voor 6 tientjes. Heb ze hier ook gemonteerd op een vtr1000f. Geloof niet dat het verschil zo groot is dat het niet past met de juiste bijbehorende stekker. 14,4V laadspanning met verbruikers uit.
 
Nou de prijzen val je van om voor de regulator. Pfff 100 euries plus. 😬 project winter.

Neem eens contact op met deze mannen, niet duur en prima service: HPI | Horse Power Ignition

Voor jouw motor: HPI | Horse Power Ignition

Als je daar al van omvalt, dan moet je van de prijs van bougies al helemaal in het ziekenhuis beladen, laat staan de kosten van je verzekering.

Luister pipo, als je constant accu's moet kopen of mensen bellen je te komen halen, wat denk je dat dat kost?
De meeste problemen met starten, accu's, laadstroom, etc....komen van 1 plek, de regulator.

Dat is de eerste die ik vervang, daarna kijken we wel verder, maar meestal is het probleem dan verholpen.

Ik was eens net als jij, veel accu's vervangen, nieuwe stator laten plaatsen......om te eindigen bij....juist de regulator.
Als je meet aan je accu en die meet 12,5V, je start en die is nog steeds rond 12V maar die laad aan amper 13V, dan is je regulator kapot, want hij moet laden aan 14.4V ongeveer. Doe die dat met een nieuwe regulator nog niet, dan is je stator eraan.

Een stator kost heel veel meer en gaat zo snel niet kapot. Oude regulators wel. Maar dit is slechts mijn ervaring.
 
Nee dat is niet zo, want de spanning in rust van een accu ligt zo tussen 13,5 en 13,8V, hij laad dus niet. Laad spanning ligt minimaal op 14V, maar beter 14,4 tot 14,8V. Op 13,7 heb je een probleem, als die al laad dan is het miliamperes in plaats van amperes. Om kort te gaan, je laad niet.


Blijf erbij dat 13,7V bij 3500 toeren te laag is en de accu onvoldoende bijgeladen wordt. Zelf instructieboekje van mijn Honda VFR geeft 14,8V aan.

Spanning op de accu na laadprocedure vd optimate en in rust, vol:

3A3BFDF2-2130-4E69-A753-35C0505685C1.jpeg
 
Nee dat is niet zo, want de spanning in rust van een accu ligt zo tussen 13,5 en 13,8V, hij laad dus niet.
ga je jezelf wat bijleren over accu's door te googelen, of wil je dat ik het doe ?

en @ Swetty : het is niet omdat een sm zegt dat het normaal 14.8V laadspanning moet zijn, dat 13.7V geen laden zou zijn.
pas onder de 13.5V raad ik aan een klant aan het laadsysteem weer op orde te zetten.
 
Laatst bewerkt:
ga je jezelf wat bijleren over accu's door te googelen, of wil je dat ik het doe ?

en @ Sxetty : het is niet omdat een sm zegt dat het normaal 14.8V laadspanning moet zijn, dat 13.7V geen laden zou zijn. zie mijn zin hierboven.
Gaat om richtgetallen maar heb je 13,7V op de accupolen en zet je de verlichting aan dan hou vlgs mij geen ‘vet’ meer over om je accu flink op te laden….lijkt mij.

Ik heb een opnieuw gewikkelde stator van Carmo/Shindengin SR waar 14,5V uitkomt, en die het al jaren goed doet…..nog niet is uitgefikt.… :o
 
Deze Pipo is er wel uit. Met ellende stil staan is erger. Ik had alleen gedacht dat een regelaar goedkoper zou zijn maar dat was een verkeerde gedachten. Ik heb in 23 jaar motorrijden dit probleem nog nooit gehad. Dus een nieuwe regelaar gaat besteld worden. Hopen dat daarna weer alles stabiel is.
En de laadspanning is gemeten met lichten aan. Ik kan deze niet uitzetten tenzij ik de stekkers los haal.
 
Deze Pipo is er wel uit. Met ellende stil staan is erger. Ik had alleen gedacht dat een regelaar goedkoper zou zijn maar dat was een verkeerde gedachten. Ik heb in 23 jaar motorrijden dit probleem nog nooit gehad. Dus een nieuwe regelaar gaat besteld worden. Hopen dat daarna weer alles stabiel is.
En de laadspanning is gemeten met lichten aan. Ik kan deze niet uitzetten tenzij ik de stekkers los haal.
?? Je kan je verlichting toch wel uitzetten? Daarnaast lijkt 13,7 met lichte aan heel prima in orde...
 
ga je jezelf wat bijleren over accu's door te googelen, of wil je dat ik het doe ?

en @ Swetty : het is niet omdat een sm zegt dat het normaal 14.8V laadspanning moet zijn, dat 13.7V geen laden zou zijn.
pas onder de 13.5V raad ik aan een klant aan het laadsysteem weer op orde te zetten.

Je hebt gelijk, sorry, in rust is die inderdaad lager, zo'n 12,8V. Als die stationair draait zonder belasting kan het 13,8 zijn.
Als je gas geeft moet die tussen de 14~14.8V liggen. Als je je motor stilllegt na een rit, dan ligt de spanning nog steeds op 13+V al zal die nog wel wat zakken.
Een laadspanning onder de 14V bij hogere toerentallen is niet normaal, en mijn Honda geeft ook bij stationair over de 14+V aan.

Ik blijf erbij, als je bv 3000 toeren maakt, dan moet de laadspanning echt wel boven 14V liggen.
 
hoe lager de laadspanning, hoe langer het duurt eer een batterij opnieuw vol geladen is, maar zodra de spanning van de alternator/dynamo hoger is dan de accu-spanning wordt deze wel degelijk bijgeladen.

en 1 volle accu-cel van een lood-zuur batterij heeft een spanning is rust van 2.12V, en dan gewoon vermenigvuldigen met het aantal cellen. dus 6 * 2.12 = 12.72V
 
Nou vandaag kwam de nieuwe Spanningsregelaar binnen. Diode meting gedaan maar alleen één meting geeft 518, 520, 516 aan de rest van de 3 blijft de multimeter op 1 staan, wat dus OL inhoud. Precies gemeten volgens de voorschriften van electosport.com. Staat op hun site. Gebeld en er wordt netjes weer een nieuwe besteld. Pfffff😔
 
Nou vandaag kwam de nieuwe Spanningsregelaar binnen. Diode meting gedaan maar alleen één meting geeft 518, 520, 516 aan de rest van de 3 blijft de multimeter op 1 staan, wat dus OL inhoud. Precies gemeten volgens de voorschriften van electosport.com. Staat op hun site. Gebeld en er wordt netjes weer een nieuwe besteld. Pfffff😔

Ik heb geen geweldige (zeg maar slechte) ervaringen met de electrosport stators en regelaars..... waarom geen originele regelaar?

Ik laat bij deze motoren de dynamo opnieuw wikkelen bij Sevior. Dat icm de originele regelaar werkt over het algemeen prima!
 
Terug
Bovenaan Onderaan