CBF 600 of CBF 1000

katje207

MF'er
2 mrt 2007
46
0
Delft
Binnenkort heb ik mijn rijbewijs A. Nu hoor ik regelmatig als ik vertel dat ik een CBF 600 wil gaan kopen neem een 1000 heb je veel langer plezier van! Wie kan mij adviseren?
 
Katje, de belangrijkste die je kan adviseren is... je portemonaie ;) Zowel de cbf600 (heb ik ook nog ff op gereden) als de cbf1000 zijn heerlijke fietsen én je eet letterlijk van alle walletjes mee (sportief, toer, woon/werk).

Ik zou zeggen als je er de tijd ervoor hebt, spit beide topics (cbf600 en cbf1000) eens op je gemakkie door! Te beginnen vanaf deel I, heb je ff een paar weekjes? :+

De vraag of een beginde motorijd(st)er al dan niet op een lichtere fiets moet beginnen heeft reeds talloze malen ter discussie gestaan. De meningen daarover lopen zó uiteen dat het weinig zin heeft dit op het forum te vragen...

Wat ik er wél over wil zeggen is dat je jezelf in alle oprechtheid moet afvragen of je zo volwassen bent dat je de extra pk's die de cbf1000 ten opzichte van een cbf600 te bieden heeft, ook met verstand kunt/zult gebruiken als je begrijpt wat ik bedoel...

Heb je de centjes en ben je niet het type dat zich keer op keer wil en moet bewijzen, dan zou ik zeggen ga direct voor de cbf1000. Daar tegenover staat dan weer dat de cbf600 het voordeel van een vriendelijker prijs heeft terwijl het absoluut óók een fijne fiets is :Y

Een proefritje op zowel een 600 als een 1000 is in ieder geval het minste wat je moet doen. Je zult dan waarschijnlijk opmerken dat het rijtechnisch zo goed als niets scheelt, het gaat er alleen maar om goed met de extra pk's overweg te kunnen.


Ik wens je wijsheid! :W

Oh ja... wanneer je er eentje hebt uitgekozen dan vragen we je met z'n allen om: FOTO'S :Y


Greetz
 
Laatst bewerkt:
Hoi katje,

als die maar Interstellar Black is. Is ook leuk voor je nickname!!!! :+

groeten
 
Kies voor de 1000!
Ik ben 34.000km een tevreden cbf600-rijder geweest. Maar de cbf-1000 is echt nog een klasse beter. Alles wat er in de lovende testen gezegd wordt klopt.
 
ik vraag mij af buiten de aanschafprijs zit er veel verschil in verbruik en onderhouds kosten.

Zit ook wel eens naar een Deuaville 700VT te kijken maar dat is een 2 cilnder en men zegt dat een 4 cilnder anders rijd als een 2 cilnder?
 
ik vraag mij af buiten de aanschafprijs zit er veel verschil in verbruik en onderhouds kosten.

Zit ook wel eens naar een Deuaville 700VT te kijken maar dat is een 2 cilnder en men zegt dat een 4 cilnder anders rijd als een 2 cilnder?


Een Deauville?

Ja, 't is misschien een kwestie van smaak, maar daar zou ik nog niet ..... op gevonden willen worden. Het voordeel van een CBF is dat je zowel kunt toeren, alsook een stuk sportiever kunt rijden. Maar ja, elk wat wils, er zijn er ook genoeg die een CBF niks vinden.
 
Katje, zo'n 5 jaar geleden bezat ik een Honda NTV-650 uit 1994 en daar heb ik met veel plezier op gereden. De Honda NTV-650 is óók een V-twin met cardan aandrijving en is zo'n beetje de voorganger van de Deauville (allernieuwste type Deauville is NT700V)

Op een Deauville (leenmotor welliswaar) heb ik in totaal enkele weken gereden. Zowel de NTV-650 als de Deauville zijn heerlijke probleemloze motoren die vanwege de cardan-aandrijving weinig onderhoud (behalve poetsen dan :+ ) vragen. Persoonlijk vond ik het rijden op de slanke NTV-650 iets leuker (sportiever) dan op de wat logger ogende Deauville.

Een Deauville vergelijken met een CBF1000 :? Dat zou geen eerlijke vergelijking zijn... Niet alleen is het karakter (lees rij en stuurgedrag) van een V-twin anders dan dat van een 4-cylinder, maar óók de krachtbronnen zijn totaal verschillend. Nog een ander niet geheel onbelangrijK aspect: Het benzineverbruik verschilt duidelijk, een NTV of een Deauville is zuiniger in gebruik dan de CBF1000.

Mocht je je zinnen hebben gezet op één van deze beide fietsen, maak dan in ieder geval zoveel mogelijk proefritten op beide types. Pas daarna kun je jezelf voorzichtig een mening vormen.

Nog even iets over de door jou aangehaalde motoren. Niet om je te laten schrikken, maar vergelijk onderstaande specificaties en vooral de (nieuw)prijzen eens?

Deauville NT700V:
Max vermogen: 66 Pk (48,3 Kw) bij 8000 tpm
Max koppel: 66,2 Nm
PGM-F1 brandstof injectie
Versnellingen: 5
Eindoverbrenging: Cardan
Gewicht: 239 kg
Tankinhoud: 19,7 Liter
Nieuwprijs: € 10.490,= (inclusief ABS t.w.v. € 750,=)

Honda CBF1000:
Max vermogen: 98 pk (72 kw) bij 8000 tpm
Max koppel: 97 Nm
PGM-F1 brandstof injectie
Versnellingen: 6
Eindoverbrenging: #530 O-ring ketting
Gewicht: 228 kg
Tankinhoud: 19 Liter
Nieuwprijs inclusief ABS: € 10.190,= (inclusief ABS t.w.v. € 700,=)


Vragen die je jezelf als beginnend motorrijd(st)er moet stellen zij:
1.) Wat is mijn budget?
2.) Wil ik een nieuwe of gebruikte fiets?

Belangrijk! Reserveer éérst geld voor een goede helm alsmede motorkleding voordat je een motor koopt! Dat geldbedrag valt meestal tegen... Laat je tegelijkertijd goed(!) informeren v.w.b. een motorverzekering (er zijn soms belachelijk grote prijsverschillen bij de diverse verzekeraars) :r

Mocht je budget niet al te groot zijn (en dat is dikwijls zo) dan kun je véél beter kiezen voor een gebruikte fiets! Voor een bedrag dat ligt tussen de € 2500,= en € 4.500,= staan talloze prima motorfietsen (zeer zeker een NTV650) te koop... Een 2e hands CBF1000 of Deauville NT700V zul je in die prijsklasse voorlopig niet vinden.

Mocht je besluiten een gebruikte fiets te kopen, neem dan in ieder geval wél iemand mee die verstand van motoren heeft. Doe je dit niet, dan loop je het grote risico van een miskoop. :X

Hopelijk heb je iets aan deze info? ;)
 
Laatst bewerkt:
Als ik rond kijk op marktplaats dan komt een CBF 600 met ABS rond de 5000 euro als aardig in zicht.
ABS is wat ik er wel erg graag op wil hebben. Ik heb namelijk het idee om zomer en winter door te gaan rijden.
En met die gedachte zit ik aan een Deauville NT700V te denken en die zie je al op de 2dehands markt voor 8000 euro. En voor dat geld kun je ook een CBF1000 2de hands kopen.
 
Als ik rond kijk op marktplaats dan komt een CBF 600 met ABS rond de 5000 euro als aardig in zicht.
ABS is wat ik er wel erg graag op wil hebben. Ik heb namelijk het idee om zomer en winter door te gaan rijden.
En met die gedachte zit ik aan een Deauville NT700V te denken en die zie je al op de 2dehands markt voor 8000 euro. En voor dat geld kun je ook een CBF1000 2de hands kopen.

Als je budget rond de 5-6000 eurie is kun je ook eens kijken naar een overjarige bandit 650. In verschillende testen komt deze evengoed uit als CBF. En omdat nu de nieuwe watergekoelde uitkomt zou het eens kunnen dat een nieuwe oliegekoelde voor een laag prijsje de deur uitgaat.
 
o ja een pak en een helm is al te verkrijgen voor 200 euro. Handschoenen en laarzen heb ik al. ik weet gewoon niet welk pak en helm goed is. misschien heeft iemand een idee.
De startset op http://www.onderdelen-struik.com/webshop.html dat lijkt mij wel wat.

Katje

Katje, je hebt kleding en kléding :+ Je wilt toch wel graag wat langer dan 1 seizoen met je pak (of combi) doen? Overigens kun je op je helm beter nooit(!) bezuinigen aangezien dat ding (hopelijk komt het nooit voor) je leven moet redden... :X

Enne... ja, wanneer jouw budget het toelaat :P Natuurlijk valt dan de CBF1000 te prefereren. Maar proefrijden is een goede gewoonte, beter op je eigen gevoel en waarneming afgaan dan op kreten en voorkeuren van anderen!

Greetz :W
 
Als je budget rond de 5-6000 eurie is kun je ook eens kijken naar een overjarige bandit 650. In verschillende testen komt deze evengoed uit als CBF. En omdat nu de nieuwe watergekoelde uitkomt zou het eens kunnen dat een nieuwe oliegekoelde voor een laag prijsje de deur uitgaat.

Hoi Juup. Niets ten nadele van de Suzuki Bandits hoor, maar de enige Bandit die tijdens de talloze tests van de laatste jaren gelijk (minuscuul beter) scoorde dan de CBF was/ is de onlangs nieuw uitgebrachte Bandit 1250 ;) Zie daarvoor de vergelijkingstest Suzuki Bandit 1250 versus Honda CBF1000 in het blad Motoplus nummer 5 (7 - 20 maart j.l. ), dus... zonet verschenen :Y

Qua aantal te behalen punten was het een gelijkspel, maar de testrijders lieten de balans tóch in het voordeel van DIE Bandit uitslaan. :+

Greetz
 
oke een helm moet je leven redden. Maar elke helm is goed gekeurd en heeft een ce keurteken. een PC helm gaat wat kortermee(ongeveer 5 jaar) dan een glasfiberhelm(8jaar) maar dat is de buiten kant weet iemand wat meer te vertelen over de binnen kant van de helm?

en kleding ik heb mij laten vertellen dat ook een jas van 300 euro na een aantal jaen niet meer waterdicht is.
 
Hoi Juup. Niets ten nadele van de Suzuki Bandits hoor, maar de enige Bandit die tijdens de talloze tests van de laatste jaren gelijk (minuscuul beter) scoorde dan de CBF was/ is de onlangs nieuw uitgebrachte Bandit 1250 ;) Zie daarvoor de vergelijkingstest Suzuki Bandit 1250 versus Honda CBF1000 in het blad Motoplus nummer 5 (7 - 20 maart j.l. ), dus... zonet verschenen :Y

Qua aantal te behalen punten was het een gelijkspel, maar de testrijders lieten de balans tóch in het voordeel van DIE Bandit uitslaan. :+

Greetz


Mmm heb hier toch een test liggen waar de CBF600, Fazer en Bandit 650 vergeleken worden en ook hier de CBF en Bandit op de gelijk eindigde en uiteindelijke conclusie was dat de bandit er het beste uitkwam omdat hij een stuk goedkoper was. Maar ik denk toch dat het een heel persoonlijke keuze is of je voor Honda of Suzuki gaat.

Edit: Moto73 nr 5 2005
 
Laatst bewerkt:
Yep, klopt Juupke. Wat de adviezen ook zijn: als motor om lekker te gaan rijden en te wennen aan alles in het wild moet ze zich echt beperken tot de 600 of 650 cc, met ABS (en een normale power-curve).
Hierom zijn én de CBF600Sa of Na én de Bandit (met ABS) prima keuzes. Beiden zijn goed te koop, zowel 2e-hands als nieuw met pakketkortingen.

Een CBF1000 raad ik dus gewoon écht niet aan. Om te beginnen dan, later kan je altijd nog eens opnieuw beslissen. En dan niet eens een afrader omdat het luie motor is, waar je alleen op koppel rijdt, maar wél:
  • gewicht
  • aankoopprijs
  • verbruik
  • verzekeringspremie
  • gewicht

Een Bandit 1200 of 1250 is helemaal belachelijk om met droge ogen te adviseren.
 
:? Maar... wie heeft een Bandit 1250 aangeraden? Ik niet in ieder geval, wél heb ik negatief geantwoord op de melding dat de Bandits door de jaren heen gelijke testresultaten haalden t.o.v. de CBF(en)...

En aan het begin van dit topic (ff terug bladeren) was ik de eerste die een CBF600 voorstelde ;) Mijn reactie om dan toch maar een CBF1000 te nemen was toen TS opperde misschien de Deauville NT700V te nemen, da's pas écht een luie fiets... :z

Maar goed, iedereen zal z'n zegje er wel over hebben dus ik ben héél benieuwd naar meer (of nieuwe) reacties :)
 
Laatst bewerkt:
Yep, klopt Juupke. Wat de adviezen ook zijn: als motor om lekker te gaan rijden en te wennen aan alles in het wild moet ze zich echt beperken tot de 600 of 650 cc, met ABS (en een normale power-curve).
Hierom zijn én de CBF600Sa of Na én de Bandit (met ABS) prima keuzes. Beiden zijn goed te koop, zowel 2e-hands als nieuw met pakketkortingen.

Een CBF1000 raad ik dus gewoon écht niet aan. Om te beginnen dan, later kan je altijd nog eens opnieuw beslissen. En dan niet eens een afrader omdat het luie motor is, waar je alleen op koppel rijdt, maar wél:
  • gewicht
  • aankoopprijs
  • verbruik
  • verzekeringspremie
  • gewicht

Een Bandit 1200 of 1250 is helemaal belachelijk om met droge ogen te adviseren.


Nog ff hierop ingaan. Ik heb een Bandit 600 en 1200 en heb vandaag nog eens met de 600 gereden en daarbij meerdere keren serieus afgevraagd waarom ik de 1200 gekocht heb want met de 600 heb ik vermogen genoeg. Daarna nog even met de 1200 gereden en wist het direct: het koppel :9~ . Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat zo een 600cctje genoeg vermogen heeft om je mee te vermaken zelfs als ervaren rijder.
 
Nog ff hierop ingaan. Ik heb een Bandit 600 en 1200 en heb vandaag nog eens met de 600 gereden en daarbij meerdere keren serieus afgevraagd waarom ik de 1200 gekocht heb want met de 600 heb ik vermogen genoeg. Daarna nog even met de 1200 gereden en wist het direct: het koppel :9~ . Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat zo een 600cctje genoeg vermogen heeft om je mee te vermaken zelfs als ervaren rijder.

Daar ben ik het inderdaad mee eens, maar koppel is toch niet te versmaden? :)
 
@ Juupke
Precies! Spijker op de kop. Je leert prima rijden door veel schakelen en je hebt pret met het lage gewicht en bijbehorende smijtmogelijkheden. Bij beide fietsen kan je kiezen voor ABS. En dat raad ik de topicstarter echt aan.

@ Honducteur
Door in de topic plots een 1250 naar boven te halen ontstaat de indruk dat dat ook wel zou kunnen. Qua vergelijkingen zijn de Bandit en Honda vrijwel steeds bijna gelijk. In de laatste test had de Bandit meer puntjes. Qua prijs scoort de Bandit heel goed. En qua afwerking is Honda in staat gebleken om dichtbij de Suzuki te komen; en die is bij Suzuki traditioneel significant minder. Dat is best wel jammer van Honda.

@ de topicstarter
Persoonlijk vind ik de Honda iets mooier.

@ Honducteur
Je hebt koppelliefhebbers en je hebt hoge toerenliefhebbers (en iets er tussenin). De CBF, de Fazer én de Bandit zijn op zich saaie fietsen. Zonder karakter. Met een beetje jagen in de toeren kan je er nog heel wat van maken. Daarmee kan je zelfs geweldig en zeer wendbaar scheuren. En dat kan vooral goed met de 600's. In het bijzonder trouwens met de Fazer.
Koppelrijden is heerlijk. Maar dan op een Harley, een Dnjepr, een Wildstar etc. Zo'n stampende luchtgekoelde tweepitter waar je de slagen voelt. Vind ik dan.
 
Laatst bewerkt:
@ Honducteur
Door in de topic plots een 1250 naar boven te halen ontstaat de indruk dat dat ook wel zou kunnen. Qua vergelijkingen zijn de Bandit en Honda vrijwel steeds bijna gelijk. In de laatste test had de Bandit meer puntjes.

Dat had te maken met de laatste test uit Motoplus (van deze maand). ;) 'k Had niet het idee dat iemand zou denken dat ik een beginner de Bandit 1250 zou aanraden :N

Misverstand opgehelderd. :+
 
Laatst bewerkt:
stond al eerder in het topic
Katje, je hebt kleding en kléding Je wilt toch wel graag wat langer dan 1 seizoen met je pak (of combi) doen? Overigens kun je op je helm beter nooit(!) bezuinigen aangezien dat ding (hopelijk komt het nooit voor) je leven moet redden...


oke een helm moet je leven redden. Maar elke helm is goed gekeurd en heeft een ce keurteken. een PC helm gaat wat kortermee(ongeveer 5 jaar) dan een glasfiberhelm(8jaar) maar dat is de buiten kant weet iemand wat meer te vertelen over de binnen kant van de helm?

en kleding ik heb mij laten vertellen dat ook een jas van 300 euro na een aantal jaen niet meer waterdicht is.

Katje
 
Tja, over de helm ben ik het met je eens, maar een echt goede jas kan echt wel wat jaartjes mee als je hem netjes behandelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan