CBF 600n met carbs loopt heet en verbruikt veel

Xorbit

Die hard MF'er
18 jun 2006
375
100
Vlierzele
Beste Forummers,

De motor van mijn broer heeft noodgedwongen een maand of 3 stilgestaan nu. Hij startte nog maar het is duidelijk dat hij aan wat werk toe is.

-De motor loopt erg warm (te rijk?)
-Het verbruik lijkt me aan de hoge kant
-Inhouden bij plots volgas geven (carbs spuitmechanisme?)
-Erg voelbare dip in de vermogensafgifte bij volgas en hoge toeren. (Jet verstopt?)
-Lager vermogen

Vreemd gevoel. Je geeft volgas en opeens zakt het vermogen weg om dan weer wat met tegenzin toenemen tot de toerentalbegrenzer.

Ik denk dat het aan de carbs ligt. Of misschien aan de bougies. Kan ik hier zelf iets aan doen? Carb cleaner in de tank kappen? Andere bougies? Laten synchroniseren bij dealer?
 
Een motor loopt niet warm als hij te rijk staat. Een motor loopt juist warm als hij te arm staat. Er is in ieder geval iets mis met het mengsel. Niet te lang mee doorrijden, want je kunt de kleppen verbranden.

Hoog verbruik, samen met een te arme carburatie, kan heel goed komen omdat er benzine door de overflow van de carbs verdwijnt. In het slechtste geval komt er een deel in het blok terecht. Check dus het oliepeil. Als dat te hoog is, dan is er iets mis. Als je aan de oliedop ruikt, dan ruik je ook wel of er benzine in de olie zit. Ruikt altijd wel een klein beetje naar benzine, maar als er benzine in de olie zit, dan ruikt het heel erg naar benzine.

In ieder geval is je conclusie dat het probleem aan de carburateurs ligt de juiste. Onder elke carburateur zit een schroefje om de vlotterbakjes af te tappen. Tap die eens af. Als de benzine die er uit komt bruin is en viezigheid bevat, well, haal dan maar meteen de hele carburateurs uit elkaar om schoon te maken. Ik zou je ook aanraden om dan de tank even schoon te maken.

Andere bougies. Well, als de huidige er zo'n 6 a 7000 km op hebben zitten, dan wordt het wel eens tijd... :)

Synchroniseren zou ik pas doen als de carburateurs gecleaned zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de snelle reactie! :}

Ik kijk even na wat je aangeraden hebt. Een van mijn grootste verlangens is een werkplaats en veel tijd zodat ik het lekker zelf kan doen want ik ben gek van sleutelen. Helaas woon ik bij mijn ouders die niet motorrijder zijn en heb ik voorlopig geen gereedschap/tijd.

Maar binnenkort wel!! *O*
 
Olie gecheckt. Ruikt niet naar benzine maar ziet er wel vervuild uit. Moest zowiezo vervangen worden.

Denk je dat we met andere bougies, olie en misschien wat aan de stelschroeven van de carbs draaien de motor terug goed kunnen laten presteren? Busje carb cleaner?

Helaas kan ik niet veel demonteren wegens gebrek aan werkplaatshandboek.

Motor staat tijdelijk aan de kant vanwege een echtscheiding. En op dit moment is een bezoek aan de dealer die 200euro kost niet zo welkom voor hem...
 
Nou, zomaar aan stelschroeven draaien is een no go, dat moet je dus niet doen. Je hebt geen WPHB nodig om een stel carburateurs eraf te schroeven. Daarna carbs opendraaien en grondig schoonmaken van binnen (inclusief de naalden en sproeiers). Kijk naar de staat van de inlaatrubbers, kijk naar de kleur van de bougies, etc. Het beste is om ze toch ultrasoon te reinigen en daarna af te laten stellen bij de dealer.
 
Motor staat tijdelijk aan de kant vanwege een echtscheiding. En op dit moment is een bezoek aan de dealer die 200euro kost niet zo welkom voor hem...

Tja, dat snap ik.
Andere vraag is of 200 Eurie uitsparen en je motor dankzij broddelwerk naar de Filistijnen rijden dan meer welkom is..... :X
 
Uiteraard heb je gelijk. Als ikzelf met een eenvoudige en niet risicovolle ingreep de motor weer goed krijg is het meegenomen. Maar in alle andere gevallen gaat 'm toch naar de dealer. Na de winter is alles achter de rug, dan kan 'm zeker naar de dealer.

Ik neem geen risico's. Mocht iemand een link hebben voor een betrouwbare site waar ik WPHB kan vinden zou het zeer gewaardeerd worden.
 
Tja, niet rot bedoeld maar: als ik lees dat iemand denkt dat een motor te rijk staat omdat hij warmloopt, dan weet diegene niet héél veel over het onderhoud er van.
Ook een WPH kan je dan niet veel wijzer maken. Je leest er in hoe je onderdelen verwijdert en afstelt, maar heel weinig over de elementaire zaken die je moet weten voor je aan het sleutelen gaat.

Probleem is dat de zaken die jij omschrijft (inzakken bij gas open, dip in vermogen enz.) bv. ook voorkomen bij bevroren carbs. Laat de huidige temperatuur/vochtigheid daar nu bij uitstek geschikt voor zijn....
Ga je dan draaien aan de afstelling zonder te weten wat je doet, dan kun je de afstelling te arm zetten. Dat kan een pák schade opleveren..... maar daar lees je niets over terug in een WPH.

Mijn advies: haal er iemand bij die er écht iets van weet of bijt door de zure appel heen en laat er een (goeie) monteur naar kijken.
 
Ge hebt gelijk. Voor de duidelijkheid. Ik was niet van plan om zo maar aan alles te draaien. Ik neem geen risico's zoals ik al zei. WPHB zou ik leuk vinden om eens in te snuisteren.

Ik weet dat de motor warmer loopt als het mengsel te arm is en dat de kleptemperatuur dan problematisch kan worden. Maar ik kon uiteraard met mijn beperkte kennis het hogere benzineverbruik dan niet duiden en ik ruikte soms een benzinegeur bij het starten. Dus te rijk dan maar? Ik wist het niet. Dus schreef ik maar iets willekeurigs in de openingspost.

Op een dag zou ik graag er veel over leren en zelf leren sleutelen. Niet praktische schoolopleiding en de kosten van goed gereedschap staan dit voorlopig in de weg. Lastig als je niemand kent die sleutelt. Kan ik nooit raad vragen of gaan kijken bij iemand. Ook al zou ik dat willen.

Gelukkige sleutelaars jullie. :W
 
Olie gecheckt. Ruikt niet naar benzine maar ziet er wel vervuild uit. Moest zowiezo vervangen worden.

Denk je dat we met andere bougies, olie en misschien wat aan de stelschroeven van de carbs draaien de motor terug goed kunnen laten presteren?

Andere bougies zullen hem misschien wat beter laten rijden. Ligt er aan hoe slecht ze nu zijn, hoe lang ze al gebruikt zijn.

Olie vervangen, daar zal vooral de versnellingsbak van opknappen. Maar alleen als de olie oud is. Gebruik olie voor MOTORFIETSEN, niet voor auto's. Een motorfiets heeft de koppeling in de olie draaien. Gooi je er auto olie in, dan is dat slecht voor je koppeling. Er zijn nog meer hele goede redenen om geen auto olie in je motorfiets te gooien.

Stelschroeven van de carbs doen alleen wat voor de stationairloop en de loop op lage toeren. Dus veel helpt dat toch niet, en ik zou er van af blijven. Is alleen nodig als de motor aan milieueisen moet voldoen, zoals in California.
 
hier heb ik een wph voor mijn motor vandaan. gratis registreren.
http://www.repairmanualclub.com/motomanuals/

en verder, tja carburateurs verwijderen en schoonmaken is geen rocketscience maar wel handig om de 1e keer er iemand bij te hebben die wel verstand van zaken heeft

Let wel op dat je regel 1 van het sleutelen TEN ALLE TIJDE TOEPAST!

1. Gij zult geen dingen kapot maken die niet al kapot zijn.

Scheelt heel veel tijd en geld als je dingen die nog goed zijn niet kapot maakt.

Er zitten wat fijne dingetjes in een carburateur waar je voorzichtig mee moet zijn (vacuum membramen, gasnaalden, vlotternaalden). Als je die kapot maakt, dan zul je nieuwe moeten bestellen, en de levertijd is niet altijd even kort...

Ook zitten de schroeven van de vlotterbakken van de carburateurs vaak vastgerot. Gebruik de juiste maat schroevendraaier om ze los te maken en je zult weinig problemen tegenkomen. Gebruik je de verkeerde maat, dan zullen de schroeven snel kapot zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor een tientje ofzo eens een slok carburateur/injectors-reiniger bijgeven in de tank, helpt tamelijk vaak als de machine nog niet helemaal is stilgevallen. Baat het niet dan schaadt het niet.
 
Nogmaals bedankt jongens. Aan de carbs zitten was van in het begin een no-go wegens te moeilijk. Wat ik wel kan is

-Olie vervangen (niet moeilijk)
-Oliefilter vervangen (al gedaan, heb ik gereedschap voor)
-Luchtfilter vervangen (niet moeilijk)
-Bougies vervangen (dat is een nieuwe uitdaging)
-Carb cleaner erin

De dealer moet:
-Carbs uit elkaar halen als de problemen met de voorgaande wijzigingen niet zijn opgelost
-Carbs synchroniseren

Bougies vervangen heb ik nog nooit gedaan maar ziet er niet moeilijk uit. Gewoon tank verwijderen en nieuwe insteken? De gereedschapskit komt standaard met een bougiesleutel. Dat zouden ze niet erbij steken als het te moeilijk zou zijn om dat te doen. Als de kleur van de bougie erg tegenvalt laat ik de dealer toch de carbs nakijken. Als ik het niet zie zitten moet die ook maar de bougies vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan