CBF1000: nieuw remblokken en verkleurde remschijven

Frankcbf

Rookie
18 jun 2015
2
0
Hallo,

Zowat een maand geleden heb ik om medische redenen de overstap gemaakt van een sportbike naar een Honda CBF 1000.
Moto is uitgerust met het dual brake systeem, alsook ABS.
Remblokken voor en achter hadden hun beste tijd gehad, dus werd er overeengekomen om deze te vernieuwen. Dit is 3 weken geleden gebeurd.

Goed een week geleden heb ik eens 2x een remproef gedaan, omdat de remcapaciteit toch maar (naar mijn gevoel) ondermaats was. Een keer of van +- 80km/u naar volledige stop.
Toen ik thuiskwam zag ik dat de remschijven verkleurd waren. ??

Eens bij de dealer gaan informeren (met een zeer goede reputatie), maar die kon niet direct iets fout opmerken.
Ik hoor tijdens het rijden wel een constant (irritant) gezoem. Beetje zoals het typisch geluid bij het inknijpen van de remmen bij een dual brake systeem; minder fel maar toch duidelijk hoorbaar. Misschien te wijten aan het feit dat het nieuwe blokken zijn ?

Ik heb vandaag de test gedaan : 5 km met de moto gereden zonder remmen te gebruiken. Zowel vooraan als achteraan blijven de schijven koud. Lijkt met dus niet dat de blokken, of eventueel een zuiger blijft hangen.
Vervolgens een ritje gemaakt, en af en toe eens gestopt om aan de schijven te voelen. Valt me op dat de linkerschijf telkens iets warmer staat dan de rechtse.
Op sommige checkpoints was de schijf achteraan flink warm, terwijl ik amper had geremd. Nu weet ik dat via dat systeem bij gebruik van de voorrem ook achteraan wordt mee geremd, en dat de rijwind meer vat heeft op de voorste. Maar het voelen was na minstens 2-3 km na laatste gebruik van de remmen.

Iemand een idee hoe het komt dat ik dat irritant gezoem blijf horen zonder remmen, net zoals bij gebruik van de remmen ? Ik weet dat er vertraging op zit, maar ik hoor het constant, ook na meerdere kilometers zonder enig remgebruik.
De schijf achteraan blijft soms warm/heet aanvoelen terwijl al even geen remmen zijn gebruikt; soms ook niet.
Tussentijds eens in de remmen gaan resulteert in ferme verkleuring op de schijven, hoofdzakelijk vooraan. Nochtans bij tussentijdse stops voelen die koud aan. Enkel dus de linkerkant hooguit ietsje aan de lauw-warme kant.

Ik heb voorheen al een VFR gehad met hetzelfde systeem, waar ook problemen mee waren, maar die liep constant heet aan. Bij de huidige CBF dus niet.

Graag jullie menig, advies, tips,..
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik de zuigertjes van je remmen eens grondig schoonmaken en eventueel reviseren. Klinkt toch alsof ze niet altijd even goed terug schuiven.
 
Thanks.
Ondertussen heb ik alle remklauwen gereinigd. Bleek hard nodig..

Alle zuigers komen nu vlot tegelijk uit, wat bij begin van de demontage niet het geval was.
Ondertussen ook ontdekt dat deze CBF geen dual combined braking heeft, waar ik van uitging. Blijkt dat enkel met het rempedaal ook een zuiger vooraan wordt meegestuurd.

Blijft nog het irrante gezoem tijdens het rijden. Misschien toch afkomstig van 'nieuwe' remblokken en slijt dit weg binnen x aantal kilometers ..? Lijkt me toch raar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan