CBF500/600 of een CB600F hornet voor een beginner

Basingse

MF'er
21 aug 2018
46
35
Zoetermeer
Hoi!

Afgelopen week geslaagd voor mijn A en wil een naked motor met ABS halen. Vind de CBF500 er ontzettend mooi uitzien met die koplamp. Het was mijn eerste keuze. Toen vond ik de CBF600N en de CB600F Hornet.Het liefste wil ik de looks van de oude CBF500 met de power van de hornet maar dat is niet te vinden. Verschil tussen CBF500 (~€2.895) en CB600F (~€4.290) is €1.395. De hornet is natuurlijk veel krachtiger. Zouden jullie het doen voor dit prijsverschil?

honda-cbf150-2006-3.jpg

02mhorn2007sya-01.jpg
honda-cb-600-f-hornet-abs-1317516_7.jpg


Wat ga ik met de motor doen? Bijna alleen plezierrijden. Ik ben wat ouder (27) en ik vertrouw mezelf wel op een hornet. Het gaat meer om de kosten en het uiterlijk. Ik twijfel erg of ik geen spijt ga hebben van het kiezen van een wat ouder en minder krachtig model zoals de CBF500/600. Het internet staat ook vol met negatief commentaar over de saaiheid van de CBF600. De lokale motorboer vertelde mij dat de CBF500/600 meer een woon werkverkeer machine is en dat de hornet veel meer avontuur heeft (natuurlijk wil hij een dure hornet verkopen aan mij). Aan de andere kant kijk dit filmpje eens van een accelerende CBF500 (en deze). Vraag me dan wel eens af of ik niet overdrijf door een hornet te willen. Ten slotte vind ik de nieuwe instrument panelen van alle hornets ronduit erg lelijk of net acceptabel. Ik zou daarom de hornet kiezen alleen voor zijn kracht en niet zijn pracht en dit vind ik ook jammer. Wat denken jullie?

Bedankt,

Basingse
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een Suzuki Bandit 600N misschien wel de motor is die je zoekt? De looks van de CB500 (ronde koplamp, retro instrumenten), lekker wat koppel, staat zeker niet als saai bekend, en ook nog een goed betaalbaar...
Neem eens een kijkje op het Bandit-Topic voor ervaringen enz. :t
 
Ik heb op beide gereden en het zijn beide prima fietsen,het vermogen van de 500 is verbazingwekkend beter dan
je zou denken,dat gezegd hebbende is de Hornet meer motor en toch een stuk sportiever,ik zou zeggen ga op beide proefrijden,maar
vergeet daarbij ook niet dat er nog meer merken prima fietsen hebben in die klasse.
 
Bedankt allemaal! Heb even gekeken naar de Bandit, de 600 heeft geen ABS maar er zijn ook andere bandieten. Zien er zeer leuk uit maar ik ben erg gevestigd nu in Honda, denk dat ik toch tenminste 1x in mijn leven een model zoals de CB500, CBF500/600 wil hebben gewoon om te kijken wat er nou aan is en of dat negatief advies hier en daar van die motormuizen online wel of niet waar is. Ik hou me meer aan de positieve dingetjes die ik zie over nu bijvoorbeeld de CBF600.

@Psygho77 Dat is juist zo jammer en ook de reden dat ik naked wil. Het heeft te maken met hedonic treadmill etc. Oppassen dat je lifestyle niet inflate en dat je gewent raakt aan luxe.

@RG-gamma, cool dat is goed om te horen. Denk ook wel dat het ok zit met die CBF500 en 600.

Ik heb nu de CBF600 en CB600F op oog bij een bepaalde dealer. Ik ga er gewoon heen en allebei testrijden als hij dat toestaat. Nu nog even kijken hoe dat zit met afleverbeurten en al die ongein. Denk niet dat die dealer waar ik heen ga dat doet, staat niet in de advertentie. Wil zelf liever bekend raken met de handleiding en zowieso alle kleine dingen nalopen zoals olie enzo. Dan als de motor vreemde signalen geeft zal ik hem wel na laten kijken maar dan bij een dealer in de buurt die ik eigenlijk best vertrouw (nette zaak, altijd goed geholpen met kleding, goede service).
 
Als je het instrumenten paneel zo lelijk vind van de Hornet zou je het oudere model hornet kunnen overwegen,ik weet alleen
niet of die ook al met abs leverbaar was,die hebben nog een normaal uitziende tellerpartij,verder zijn ook dat prima motoren.
 
@RG-gamma wikipedia zegt dat elk model van 2003 en later abs kan hebben maar tot nu toe ben ik ze niet tegengekomen. Had wel ideaal geweest zeg. @Psygho77 hmm ben nu na 1.5 week zoeken bijna gereed om iets te kopen, ik ga ook kijken volgende week. Ziet er ook duur uit die MT. Ik zie 5000-6000. Iets te duur voor een eerste motorino. :P
 
@RG-gamma Mijn idee is dat je door fairings als snel lagere snelheden saai begint te vinden, je voel immers een stuk minder wind. Ik wil het liever spannend houden. Daarnaast ga ik de motor alleen gebruiken voor plezier. Die andere twee zien er goed uit, echter heb ik ze goedkoper gevonden. Een steeds terugkerend iets bij deze cbfjes is geen onderhoudsgeschiedenis. Weet niet wat ik er nou van moet denken.
 
@RG-gamma Mijn idee is dat je door fairings als snel lagere snelheden saai begint te vinden, je voel immers een stuk minder wind. Ik wil het liever spannend houden. Daarnaast ga ik de motor alleen gebruiken voor plezier. Die andere twee zien er goed uit, echter heb ik ze goedkoper gevonden. Een steeds terugkerend iets bij deze cbfjes is geen onderhoudsgeschiedenis. Weet niet wat ik er nou van moet denken.
Op langere afstanden ga je een kuip toch wel waarderen,wind is niet erg tot snelheden van zo,n 130 daarboven is een kuip toch wel heel fijn,
zeker als je een keer in een regenbui terecht komt wat in NL niet ondenkbaar is.Je gaat een kuip pas waarderen als je weer eens op een naked stapt
na een motor met kuip gereden te hebben.Dat gezegd hebbende ik heb ook genoeg motoren zonder kuip gereden en dat is prima te doen als je de snelheid
daarop aanpast.
 
Kleine update, het is een CB600F geworden! Bleef twijfels hebben over mijn andere keuzes en zat al een tijd stiekem hornet filmpjes te kijken. De kosten vergeleken met mijn andere opties was niet zo enorm veel meer dat een hornet niet voortdurend aantrekkelijk bleef. Het een en ander onderhandeld, was er slecht in maar toch wat voor elkaar gekregen. Proefritje gedaan. Normaal zeg ik tegen mijn familie en vrienden dat het rijden op een motor voelt als een achtbaan in gaan. De hornet voelde als een dubbele achtbaan! Voor een nieuwe motorrijder zoals ik leek ik bijna een andere dimensie in te gaan zo hard trekt hij op. Bedankt allemaal voor de hulp!! Ik zal een foto posten als ik hem volgende week opgehaald heb!
 
Mooi gefeli,en leer eerst de motor goed kennen voordat je er hard mee gaat rijden anders is de lol gauw over.
;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan