Cbr 1000 F geschikt voor beginnende motor rijder?

colindemo

MF veteraan
27 feb 2008
1.078
0
Marken
Ik ben van plan om binnekort een CBR 1000 F te kopen in plaats van of naast mijn Diversion 600.
Nu is dit natuurlijk wel een behoorlijke overstap qua vermogen.
Is het slim om als beginnende motor rijder ( 2 jaar ) al een motor zoals een CBR 1000 F te kopen?
Of denken jullie dat het slimmer is om een tijdje te blijven rijden op een lichtere motor?
Ik reed de afgelopen jaar wel bijna elke dag het is dus niet zo dat ik helemaal geen ervaring heb, ook ben ik geen klein ventje ofzo ( 1.90 en 88 kilo ) en ik heb wel het vertrouwens dat ik hem qua fysieke kracht aankan.
Ook mijn leeftijd speelt een beetje een rol, ik ben bijna 22 maar ik heb wel een paar keer gelezen dat veel mensen de 1000 F een beetje een oude mannen motor vinden.

Ik hoor graag jullie mening...
 
Als jij al twee jaar rijdt mag een CBR1000 geen probleem zijn.
Zal wel een heel verschil zijn met je Div, zowel qua vermogen als qua stuurkarakter. Geef jezelf de tijd daar ff aan te wennen.
 
Hoeveel heb je al gereden op die diversion? Maakt veel uit lijkt mij. Als je al 100k km gereden hebt heb je zeker wel genoeg ervaring, maar met 500 km niet :+

En waarom 1000F een oude mannen motor? Is de grote broer van de 600F en dat is een fiets waar heel veel mensen op beginnen. Gewoon rijden wat jij wilt. Als iemand zegt dat je geen zwarte schoenen aan mag omdat oude mannen ook zwarte schoenen hebben luister je daar toch ook niet naar?


en een echte ouwe lullen fiets blijft natuurlijk een BMW :+
 
Topictitel is misleidend. Een beginnende motorrijder is iemand die net zijn rijbewijs heeft. Niet iemand die 2 jaar een licht rijbewijs heeft, redelijk wat gereden heeft, en wel door heeft hoe het een/ander werkt.

Gewoon doen, veel plezier ermee!
 
22 jaar en al 2 jaar motorervaring. Concludeer ik daar goed uit dat je diversion 25kw is begrensd?
Als dat zo is, dan is het wel een hele stap van 25kw naar 70kw. Dat zul je zeker ff merken, maar als je niet meteen als een gek er vandoor scheurt moet dat zeker te doen zijn. Kwestie van in het begin even wennen.

Indien je diversion nu niet is begrensd is de overstap alweer een stuk kleiner (45kw -> 70kw)
 
Laatst bewerkt:
Zolang je de eventuele CBR 1000 F maar goed nakijkt/na laat kijken alvorens hem te kopen.
Zodat je niet weer de motor stukje bij beetje moet vernieuwen zoals je div .
 
Ga die machine eens passen / rijden zou ik zeggen.
Wat betreft rij-ervaring zou ik me in deze helemaal geen zorgen meer maken.
:^

Rijdt heerlijk en je kunt de spiegels inklappen.
Handig als je ergens tussendoor wilt waar het net te smal is.

Wel opletten dat de nokkenasketting niet rammelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het even overlegd met de commissie-leden. Mede omdat je je keurig hebt gedragen de afgelopen tijd, zijn we van mening dat we voor deze ene keer wel een uitzondering kunnen maken. Je mag de motor kopen. We wensen je veel geluk.
 

SHIT ik wist dat ik dat niet moest zeggen :+
Maar mijn Div is nu nog STEEDS begrenst, over een klein maandje mag de begrenzing eruit en ik denk dat ik aan het eind van het seizoen dan ga kijken voor de CBR ( als ik dus al bijna een seizoen onbegrenst heb gereden ), veel aanbod weinig vraag aan het eind van het seizoen zou ik zo denken.
 
Laatst bewerkt:
SHIT ik wist dat ik dat niet moest zeggen :+
Maar mijn Div is nu nog STEEDS begrenst, over een klein maandje mag de begrenzing eruit en ik denk dat ik aan het eind van het seizoen dan ga kijken voor de CBR ( als ik dus al bijna een seizoen onbegrenst heb gereden ), veel aanbod weinig vraag aan het eind van het seizoen zou ik zo denken.

Dan heb je 2 jaar begrensd rondgereden en een seizoen onbegrensd op die Diversion?
En je zegt dat je bijna elke dag wel rijdt, dus dan zal een overstap naar een CBR1000F niet een probleem zijn. Zolang je maar niet meteen het gas helemaal opendraait bij je eerste rit op die CBR en je neemt je de tijd om er even aan te wennen gaat het helemaal goed komen.
 
Valt denk ik wel mee hoor ik ben van een cbr 600f naar een cbr 1000rr gegaan! Wat mij het meeste zou bezwaren van de 1000f zijn die kilo s vermogen is wel meer als 600tje maar ook weer niet mega veel 120 pk op achterwiel ong en mijn vriendin heeft 106 awpk op haar cbr 600rr. Als je een oudere 1000f koopt koop er wel eentje met nokkenaskettingspanner die niet in je blok zit zoals de eerste types..... als die versleten was kon je heel het blok eronder vandaan halen.
 
:+ ben het met de rest hier eens :+

jij bent de gene met de teugels in de handen.

Je moet der gewoon rekening mee houden dat de motor een stuk rijker in koppel/vermogen is dan je huidige.

Gewicht zal ook wel stuk meer zijn schat ik zo maar eerste tijd gewoon rustig aandoen en het ding leren kennen en je zal der een fijne fiets aan hebben :W
 
Gewoon doen, rechts zit de gashandle en die werkt net zo als een diversion, je bent alleen overal sneller... dat kan je zelf bepalen. Gewoon kop erbij houden in het begin. Succes en geniet ervan.
 
1000f is wel een lomp ding met dat stalen frame. Dus wees er op bedacht dat je zult moeten werken om hem de bocht om te krijgen. :)
 
Met je vraag geef je eigenlijk al antwoord op de vraag. Je twijfelt over het vermogen / image van de motor. Zolang je twijfelt lijkt het me niet handig om op die motor te gaan zitten, omdat je je dan niet helemaal lekker voelt op de motor. Je geeft zelf aan dat je op een diverson 600 rijdt, misschien eerst een jaartje of zo op een 750 rijden.

Aan de andere kant, ik rij zelf op een gs 500 e 25 kw en ik hoop op een BMW gs 1200 adventure te kunnen rijden zodra ik van mn 25 kw af ben. Ik betwijfel of er een groter verschil mogelijk is :).

Doe waar jij je goed bij voelt, er kan hier een hoop worden gezegt / geadviseerd, maar als jij twijfelt is de kans groot dat de motor je niet bevalt en dat je daarom minder plezier beleeft aan het rijden.
 
Geen enkele motor is niet geschikt om mee te beginnen.
Het is maar net wat jezelf lekker vind rijden en aandurft.
 
Ik wissel regelmatig tussen de Suzukui V-Strom en de Honda VFR. Het rijdt compleet anders maar het enige waar ik "last" van heb is dat je je voeten op een iets andere plaats hebt. Maar dat went echt binnen 2 minuten dus ik zou op z'n minst eens een proefritje gaan maken.
 
Gezeur. Ik rijd ook met 130 pk rond terwijl ik net 2 jaar m'n rbw heb. (ik ben 20 jaar oud) Je moet gewoon je verstand er bij houden en niet overmoeding worden. Kun je dat niet, dan raad ik het je sterk af om zo'n dikke fiets te kopen.
 
Gewoon kopen wat je mooi vind, dat rijden komt wel goed ik ben zelf begonnen op een rf900r is ook geen klein motortje(rij er nog op), moet er wel bij zeggen dat ik wel meer een tour rijder ben en lekker op me gemakkie rij, daar lenen deze motoren zoals de rf900 en de 1000 waar jij het over hebt zich ook prima voor, alles zit in je rechterhand, als je het gas niet openzet gaat ie net zo kalm vooruit als je huidige motor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan