cbr 1000f of fj 1200?

martijnK

Die hard MF'er
16 jan 2007
359
4
Amersfoort
Hallo iedereen,

Ik zoek een sport/toer motor met genoeg vermogen om de wat snellere jongens bij te houden en relaxt mee te kunnen toeren. :]

Verbruik, windbescherming (ben 1.90) en ook onderhoudsvriendelijkheid (wil alles zelf doen) vind ik ook belangrijk.

Nu heb ik geen ruim budget -O- , ongeveer 1500-2000 euro...

Iemand ervaringen met deze motoren? Of misschien een ander goed alternatief? :)

gr Martijn
 
Dit klinkt als dubbeltje én eerste rang ... ook al bedoel je 't wss niet zo _O-
 
Hum.. Volgens mij heb ik wel eens een oude CBR1000F van '87 oid voorbij zien komen rond die prijs, maar veel meer kun je er ook niet voor verwachten denk ik :P. Nou heb ik met beide geen ervaringen, maar als ik 'my old man' moet geloven, rijdt de Honda lekkerder. Nu is dat persoonlijk natuurlijk, dus gewoon proberen :)
 
Ik heb deze (zie foto) gekocht voor minder dan 2000 euro. Nog geen 50.000 km gelopen met alleen een slechte achterband. Verder perfect in orde dus binnen je budget kan het prima. De Honda is iets sportiever dan de Yamaha maar beide hebben een overschot aan pk´s.
De eerste FJ´s kunnen last hebben van een tweede versnelling die eruit schiet.
De Honda heeft eigenlijk maar 1 min punt en dat is dat de nokkenaskettingspanner. Die moet na zo´n 70.000-80.000 km meestal wel vervangen worden.
Verder zijn het allebei motoren die je makkelijk ver over de 100.000 km kunnen gaan.
Ik ben zelf supertevreden over mijn cbr.

Waar je ook nog aan kunt denken is de Suzuki GSX 1100 f. Heb ik ook gehad en is ook wel vergelijkbaar met de FJ en de CBR.

Van de al genoemde zzr 1100 hebben de eerste modellen nogal wat krukasproblemen. Bij de latere modellen is dat probleem er niet meer. Meer weet ik niet van de Kawa.

Succes met je aanschaf....

full
 
Oh ja, ik ben 1.97m en kan er prima op uit de voeten.
Onderhoud zelf doen kan prima je wordt alleen gek van het demonteren en weer monteren van al die kuipdelen. Niet lastig, maar het duurt gewoon effe.
En bij de DCBS versies zoals de mijne is remmen onluchten wat lastiger dan bij gewone remmen.
 
Laatst bewerkt:
VFR750 kan je makkelijk vinden binnen dat budget,

Zeer betrouwbaar(op de spanningsregelaar na.....) En snel zat om de meeste lui bij te houden.
Ik ben zelf ook 1,90 en heb er geen problemen mee gehad, hoewel het '98 model net wat meer ruimte bij die knieën heeft maar die is helaas ook weer tussen de 3000-4000 euro :(
 
Hoi,

Zoals er ook al is gezegd: de CBR is wat sportiever dan de FJ.
De FJ heeft mijn inziens wat te slappe voorveren. Kun je ook fixen door progressieve veren te laten zetten door bijv. Hyperpro. (Of zelf doen) Dan stuurt de FJ aanzienlijk strakker.
Volgende. De FJ heeft niet al te veel grondspeling. Wellicht ook wel te fixen maar heb hier geen ervaring mee.
Anywhee...bovengenoemde geeft al een beetje aan dat de FJ meer toer dan sport is.
Waar wil je het accent leggen? Meer Sport? Of meer Toer? Als je dit weet, weet je ook je beste keuze.
Jouw lengte lijkt mij voor op een FJ geen probleem, ook zijn er diverse verschillende kuipruitjes te verkrijgen. Motorisch, indien goed onderhouden kan er gemakkelijk meer dan een ton op komen. Ik heb geen nare ervaringen met de versnelllingbak, '91 model.
Euuh....wat nog meer? Advies: Ga eens een stukje (proef)rijden op beide.
Succes.
 
Oh ja...qua zelf sleuten...met een beetje verstand / ervaring is het zeer goed te doen. Je kunt overal gemakkelijk bij, kuipdelen zijn makkelijk te (de)/monteren enzo. Je kunt zeer goed en direct bij de bougies en carbs e.d. zonder er eerst een "half blok" voor hoeven te slopen.
Qua budget: 2e hands zijn ze er uiteenlopend van 800 euro tot 3000 euro (laatste bij de dealer). Blijft natuurlijk altijd een gok, je moet maar het geluk hebben dat je een "goede" koopt. Eenmaal een goed exemplaar, dan kun je er nog jaren rijplezier aan beleven.
 
Voldoende aanbod van FJ's binnen jouw budget.

Heb nu zelf zo'n 1,5 jaar een FJ 1200. Bevalt mij super.

Stuurt prima, weinig grondspeling? Heb ik nooit wat van gemerkt.

Verbruik is bij mij goed te doen. (gister getankt na 290 km, ging 16,5 liter in= ~1:17,5)

hoge ruit is er ook wel bij te vinden/krijgen/zit er soms al op

cbr1000f heb ik geen ervaring mee.
 
Ga eens proefrijden op beide motorfietsen en stap ook eens op een vfr 750(zit je wat meer "op"dan "in" dan bij de dikke 1000 en is lichter, veel wendbaarder en gaat als een speer! De Honda cbr1000 en vfr 750 zijn volgens mij in veel opzichten moeilijk te kloppen motoren. Ik heb op beide gereden en ik vind de vfr voor mijn gebruik ideaal. Betrouwbaar, degelijk, snel/sportief en goede zithouding en rijeigenschappen. Kijk ook naar wat je mooi vindt(V-4, V2, 4 in lijn enz.); ik vind de honda's erg mooi, maar dat is persoonlijk; sommige mensen vinden ze er saai uitzien. Ik ben 194 cm lang en rijd op een vfr uit 1995 met nu 63.000 km op de teller; loopt als nieuw, geweldig V4motorkarakter en erg prettige rijkwaliteiten. Vering is bij de wat oudere fietsen wel een aandachtspunt en voor verbetering vatbaar. Daar zou ik, naast onderhoud, rekening mee houden in je budget. Ik heb mijn motor vorig jaar winter gekocht met 53.000 km op de klok, een onderhoudsbeurt gegeven en het balhoofdlager vervangen(je kunt er bijna vanuit gaan dat je dit lager moet vervangen bij een wat oudere Honda; lager kost niet zoveel, dus bij zelf doen vallen kosten allemaal wel mee) . Ondertussen ook de voorwiellagers moeten vervangen(wederom: zelf doen, dan kost het niet veel). Deze winter wil ik met de voorvering aan de gang en komend voorjaar, als het even kan, een nieuwe achterschokdemper. Zo spreid ik de kosten van onderhoud en verbeteren een beetje. Ondertussen gaat mijn vfr als de brandweer en als je een beetje van wanten weet op een tweewieler rij je menige sportfiets helemaal zoek ermee(niet dat het mij daar om gaat, maar wel lekker dat het geheel snel en soepel door bochten wil, heel snel vooruit gaat bij gas geven en ook goed en gedoseerd af te remmen is. Succes en veel plezier met zoeken.
 
rij zelf een vmax... mijn schoonvader een fj en rij daar zelf ook regelmatig op. qua prestaties is het best wel een snelle fiets hoor. is een '93er met idd progressieve voorvork veren. stuurt als een tierelier en wat betreft grondspeling, is het uiteraard geen supersport. maar je kan er zeer zeker wel plat mee door de bocht hoor. en de techniek laat je nooit in de steek. mankeert nooit wat aan. verbruik is wel normaal.

ik zou het wel weten.
 
Je vroeg ook om een alternatief:

RF900R.jpg


Suzuki RF900R, tikkie sportiever dan de fietsen die je noemde. Ook mooier als je het mij vraagt. 135 pk, dus vermogen zat. En ook verkrijgbaar in jou budget.

Dit is een zwaar ondergewaardeerde fiets. Stuurt prima, loopt hard en het blok is bulletproof. De basis is namelijk de 20 pk sterkere 1100. En die lopen ook eigenlijk niet kapot.
 
De RF en de FZR zijn meer sport dan toer; als je meer naar toer wilt kun je ook nog een Kawasaki GTR 1000 overwegen. Dat is echt een toermotor maar met genoeg PK's
 
GTR is ronduit een toerbuffel. Dat heeft niets meer met sportief te maken. De RF is een redelijk sportieve toerfiets die heel allround is in te zetten. Knallen en sukkelen. Zithouding is ook prima langer vol te houden.
 
De RF en de FZR zijn meer sport dan toer; als je meer naar toer wilt kun je ook nog een Kawasaki GTR 1000 overwegen. Dat is echt een toermotor maar met genoeg PK's
De GTR is geen optie, want zoals eerder aangegeven is dit een echte toerbuffel. De RF en FZR zijn echte toer/sport machines. Van de FZR weet ik dat je ook geen flater slaat als je hier hard mee wilt gaan, ook zeer geschikt voor toer.
 
De GTR is geen optie, want zoals eerder aangegeven is dit een echte toerbuffel. De RF en FZR zijn echte toer/sport machines. Van de FZR weet ik dat je ook geen flater slaat als je hier hard mee wilt gaan, ook zeer geschikt voor toer.

Ik zeg toch ook dat het een toerfiets is. Ik geef het alleen maar aan als mogelijkheid. Of het al dan niet een optie is mag hij zelf bepalen.
 
Owww... sorry, ik wist niet dat ik eerst langs jou moest om te kijken welke fiets in welk segment thuishoort. Nogmaals mijn excuses.

Da's een beetje de pot verwijt de ketel.

Los daarvan lijkt me dat TS maar weer eens moet reageren. Hij is tenslotte op zoek naar een motor en er zijn genoeg alternatieven voorbij gekomen en hij mag gelukkig zelf kiezen welke het wordt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan