CBR 1100 loopt slecht tussen de 4K en 7k toeren

MeanYellowBoy

MF veteraan
23 mrt 2015
1.578
797
Vechtdal
Nou, de garagist staat voor een mysterie. Hij staat er al 2 weken, het was standaard ff de carbs reinigen en dan moest t klaar zijn. Ondertussen zijn ze 2x grondig gereinigd, is de ketting van de nokkenas goed gelegd (lag tandje verkeerd), bougies vervangen, andere tank (kraan membraan) en hebben ze er even standaard uitlaten opgelegd. Hij loopt op de rollenbank als een trein. Beste blackbird die ze er ooit hebben gehad qua curve.

Kom je op de weg echter, tussen de 4K en 7k toeren, horten stoten en bokken als een kangaroo. Daaronder en daarboven, trekken als een malle.

Tis geen achterlijke dealert, Ten Kate Nieuwleusen weet over t algemeen wel wat van motoren af.

Wie heeft de gouden tip?
 
Te arm in middengebied (iets met gasnaalden) wat pas merkbaar is op de weg door RAM-air systeem van de blackbird.

Pff ik noem ook maar wat.. zou zo even niet weten wat er verder anders moet zijn op de weg versus op de bank.
Gebruikt hij op de bank een andere benzine toevoer?
 
Ten Kate en Honda’s moet normaal geen probleem zijn lijkt mij...
Inderdaad iets met het ram air systeem wat op de rollerbank niet werkzaam is, maar op de weg natuurlijk wel?
Maar lijkt mij dat ten Kate dat ook snapt...toch?
 
Ten Kate en Honda’s moet normaal geen probleem zijn lijkt mij...
Inderdaad iets met het ram air systeem wat op de rollerbank niet werkzaam is, maar op de weg natuurlijk wel?
Maar lijkt mij dat ten Kate dat ook snapt...toch?
Als het goed is hebben ze daar een blower voor staan om te compenseren,daarnaast heeft een ramair pas effect bij toptoeren en snelheid.
Ik denk eerder dat er met de CDI iets niet in orde is,bv dat de vervroeging niet goed meer werkt.
 
Als het goed is hebben ze daar een blower voor staan om te compenseren,daarnaast heeft een ramair pas effect bij toptoeren en snelheid.
Ik denk eerder dat er met de CDI iets niet in orde is,bv dat de vervroeging niet goed meer werkt.
Klopt, maar een blower compenseert niet voor rijden bij 120km/h. Ik weet niet in welke versnelling hij het probleem krijgt? Misschien was het pas op de snelweg in de 6.

Daarnaast, het móét zitten in een verschil tussen op de bank rijden en op de weg. De motor weet niet of hij op de bank staat of niet.
Als er op de Dyno gewoon dezelfde tank wordt gebruikt kan ik maar 3 dingen verzinnen die anders zijn:
- Iets met rijwind
- Je voorwiel draait
- Monteur verandert iets bij plaatsen van toerental pickup.

Het kan natuurlijk ook dat het probleem ook gewoon op de dyno gebeurt maar er niet genoeg getest is (het is alleen in een bepaalde versnelling, snelheid, warmte, etc).
 
Vergeet ram-air op een carb van een Blackbird want dat hebben ze niet. Maar het zou kunnen dat het iets met rijwind te maken heeft, een carburateur kan over t algemeen slecht tegen een verstoring van de luchtstroming. Het blijft raden misschien zit er ergens een lekkage of wordt er valse lucht getrokken.

Hoe liep de motor voordat ze nokkenas een tand terug zetten? Hoe is de spanner?
Ontstekingsvervroeging misschien?
 
Laatst bewerkt:
Je noemt het plaatsen van originele uitlaten. Grote kans dat er een dynojet kit in zit vanwege de andere uitlaat en daardoor misschien een naald op een andere plek is terug gezet. Ik heb jaren met een foutieve gemonteerde kit gereden en ook daarna was het, bleek later niet optimaal.
Misschien eens informeren bij Tovami in Goes.
 
Nou, de garagist staat voor een mysterie. Hij staat er al 2 weken, het was standaard ff de carbs reinigen en dan moest t klaar zijn. Ondertussen zijn ze 2x grondig gereinigd, is de ketting van de nokkenas goed gelegd (lag tandje verkeerd), bougies vervangen, andere tank (kraan membraan) en hebben ze er even standaard uitlaten opgelegd. Hij loopt op de rollenbank als een trein. Beste blackbird die ze er ooit hebben gehad qua curve.

Kom je op de weg echter, tussen de 4K en 7k toeren, horten stoten en bokken als een kangaroo. Daaronder en daarboven, trekken als een malle.

Tis geen achterlijke dealert, Ten Kate Nieuwleusen weet over t algemeen wel wat van motoren af.

Wie heeft de gouden tip?

@Super Blackbird kom er maar in. Dit is jou specialiteit
 
Klopt, maar een blower compenseert niet voor rijden bij 120km/h. Ik weet niet in welke versnelling hij het probleem krijgt? Misschien was het pas op de snelweg in de 6.

Daarnaast, het móét zitten in een verschil tussen op de bank rijden en op de weg. De motor weet niet of hij op de bank staat of niet.
Als er op de Dyno gewoon dezelfde tank wordt gebruikt kan ik maar 3 dingen verzinnen die anders zijn:
- Iets met rijwind
- Je voorwiel draait
- Monteur verandert iets bij plaatsen van toerental pickup.

Het kan natuurlijk ook dat het probleem ook gewoon op de dyno gebeurt maar er niet genoeg getest is (het is alleen in een bepaalde versnelling, snelheid, warmte, etc).
Ja je maakt er een mooi verhaal van,maar als dat zo zou zijn hebben dynobanken dus geen nut,een motor moet gewoon goed af te stellen zijn
op de bank,dat het ding over zo,n breed gebied niet goed loopt zou ook op de bank te zien moeten zijn.
 
Ja je maakt er een mooi verhaal van,maar als dat zo zou zijn hebben dynobanken dus geen nut,een motor moet gewoon goed af te stellen zijn
op de bank,dat het ding over zo,n breed gebied niet goed loopt zou ook op de bank te zien moeten zijn.
Ik denk dat je mijn bericht verkeerd begrepen hebt. Ik bedoel alleen dat er wel een verschil moet zijn (anders had hij het probleem ook op de bank), en een van die weinige verschillen is rijwind.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je mijn bericht verkeerd begrepen hebt. Ik bedoel alleen dat er wel een verschil moet zijn (anders had hij het probleem ook op de bank), en een van die weinige verschillen is rijwind.
En dus denk ik dat de witte blocking-plates die in de kuip horen te zitten bij een carbie ooit eens verdwenen zijn. En dan krijgt hij dus op snelheid teveel lucht, gaat te arm lopen, en dus horten en stoten.
Nummer 8, 9 en 10 in onderstaand plaatje....
1597505311173.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan