CBR 600 F '98 -> problemen

knobbers

Rookie
29 apr 2010
16
0
Beste moto kenners,

sinds september '09 mijn eerste moto'tje gekocht. Honda CBR 600 F van 1998. Aangezien ik de kleur toch maar niets vond, door iemand laten spuiten in het ZWART METALLIC. Nog wat stickers en LED lampjes aangedaan, splinternieuwe banden laten steken... Kortom, ik was klaar voor de lente/zomer in te gaan met een prachtige motor.

PROBLEEM: dinsdag avond klein toertje gemaakt om banden te testen, volgetankt, een
30tal km's mee gereden. Kom thuis aan mijn poort, ineens valt motor stil.

Probeer hem te starten, lukt niet meer... Maakte een raar tikkend geluid (starter relay / relais). De volgende dag accu opgeladen, inderdaad, deze was bijna plat (wat RAAR is want ik heb er toch een dik half uur mee gereden).

Accu opgeladen => motor START wel, maar vanaf ik gas geef valt hij weer stil... Ik heb er 5meter mee kunnen rijden, maar hij kreeg geen power en viel stil. Daarna nog een aantal keer kunnen starten, maar zelfs met volle gas open gaat hij even in toeren en daarna valt hij weer stil.

Gecheckt:
-accu was net opgeladen
-brandstoftank staat open JA :)
-GEEN diesel getankt of perongeluk suiker in naftbak gedaan
-heb al wel paar 100'den km's gereden dus het is niet dat ik niet kan vertrekken en altijd stilval ofzo...er is wel degelijk een probleem

Oorzaak?:
!!!!!!!GEEN IDEE!!!!!!!!! hulp aub
-kortsluiting?
-accu?
-alternator?
-....


Iemand soms ervaring of informatie? Liefst met de dingen die ik zelf kan checken alvorens naar de garage te gaan... (ben student en let op mijn geld)

ALVAST BEDANKT.

PS ik ben een newbie op dit forum, schiet mij niet dood als hier al vragen over bestaan, heb al rondgekeken maar vond het niet echt....
 
Vacuum slangetje? :P

Iets met in Parijs staan en dat je motor het niet meer doet omdat een slangetje gescheurd is

:)
 
Laatst bewerkt:
Wow thanks voor snelle reacties... En hoe check ik dat juist? Of waar bevind zich dat ergens in de moto? :-p

BEDANKT
 
Sja... euh, accu doormeten volgens mij, dan kun je zien of je spanningsregelaar niet kapot is.
Krijg je 'm helemaaal niet meer aan de praat of af en toe :?
Een motor uit 1998 kan best ouwe slangetjes hebben die iets droog zijn inmiddels(= dus gescheurd)
FF alles nakijken :Y
 
Dat van die slangetjes hebben wij ook gehad namelijk O-) alleen bleek toen uiteindelijk ook de benzinekraan er verkeerd om op te zitten + vol met rotzooi :+

Spanningsregelaar kun je doormeten/door laten meten inderdaad :Y
 
Ik krijg hem gestart als accu is opgeladen. Ik heb er noooooit problemen mee gehad afgelopen half jaar. Startte altijd direct zonder probleem...

Nu start hij wel, maar bij het minste dat ik gas geef valt hij stil. Zowel in neutraal als in eerste versnelling, als ik gewoon eventjes de gas open zet gaat hij zo in toeren, en dan weer niet en dan weer wel en dan valt hij stil. Precies dat hij zo eventjes benzineneemt, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet, en dan valt hij stil. Het geluid dat hij maakte als ik hem 3tal seconden in toeren liet gaan was anders dan normaal.

Dus ja ik denk ook misschien iets aan de slangetjes onder benzinetank? (heb deze zelf losgekoppeld om benzinetank te laten spuiten, maar daarna 170km's mee gereden en nu pas probleem.

Maar zou even goed ook iets met spanningsregelaar zijn / accu? Aangezien de batterij direct leeg was.

Zal straks eens checken, alvast hartelijk bedankt, Annanas!!! ;-)
 
Accu kan kapot zijn gegaan door stilstaan in de winter. Dan houdt ie z'n spanning niet vast. De accu kan ook kapot gaan door een defecte spanningsregelaar. Als je het zelf niet kan even door een deskundige laten meten.
 
Wat idd ook nog kan...
voor je luchtfilter (dus tussen je benzinekraan en luchtfilter in) zit ook nog een klein bakje met een 'spons' achtig filtertje.
Heb nu 2 cbr's gezien waarbij dat compleet vergaan was en de benzine toevoer werd afgesloten.
Lijkt me sterk.. maar toch.
 
@Hakman:
De accu was inderdaad een maand geleden leeg, maar heb hem toen 1x opgeladen en dan 200km's mee gereden zonder probleem.
Ik zal straks mijn ACCU meten en ook de spanningsregelaar. (mijn PA heeft zo'n 'kaske' met 2 pinnekes aan om spanningen te meten enzo, dat is toch goed genoeg éh?)

@Annanas:
Zou ook goed kunnen... Ik zal het straks eens checken!

THANKS !!!!! Ik had echt geen idee wat doen, maar nu heb ik weer wat motivatie!
 
@Hakman:
De accu was inderdaad een maand geleden leeg, maar heb hem toen 1x opgeladen en dan 200km's mee gereden zonder probleem.
Ik zal straks mijn ACCU meten en ook de spanningsregelaar. (mijn PA heeft zo'n 'kaske' met 2 pinnekes aan om spanningen te meten enzo, dat is toch goed genoeg éh?)

@Annanas:
Zou ook goed kunnen... Ik zal het straks eens checken!

THANKS !!!!! Ik had echt geen idee wat doen, maar nu heb ik weer wat motivatie!
Jep!

Enneeeh, youre welcome *O*
 
Misschien nog een stomme vraag, maar hoe exact test je de spanningsregelaar? Ik weet wel waar die zit, maar moet het contact dan aan/af staan of motor draaiend/niet draaiend?

En gewoon zien als ik gas geef dan of er 'stroom' wordt gegeven of niet? En als die NIETS doet is het kapot?

Ik heb eens liggen kijken naar een nieuwe, prijs +/-70-100eur... zijn er geen goedkopere 'witte producten' alternatieven?

Thx
 
Ik heb toevallig deze week nog van iemand gehoord dat een veel voorkomend probleem bij deze motoren de spanningsregelaar is. Mij werd geadviseerd om eentje van yamaha of een ander merk te kopen. Schijnbaar zijn die wat robuuster.

Heb nog even gegoogled naar spanningsregelaar:

2cv.nl : De spanningsregelaar

Gaat niet over een cbr 600 maar is vast wel hetzelfde principe. Hier staat ook hoe je kunt checken of het ding kapot is.

succes!
 
Olie zal ik direct eens checken.

Ik had de spanningen gemeten, alles leek mij normaal. Batterij was wel leeg, dus heb hem opgeladen, alles goed gestoken. Kon starten, zelfs rijden... ik dacht JEUJ alles oké.

Een aantal keer mee gaan rijden (pakt 50km's)

Vandaag terug toertje gaan maken, valt weeral stil...plots, zonder reden!

Ik ga beginnnen wenen denk ik.... ;(
 
Olie gechecked, is nog in orde. Batterij was weeral leeg...

Ik ga gewoon een nieuwe spanningsregelaar kopen. Batterij lijkt mij niet kapot aangezien ik wel kan rijden na het opladen.
Dynamo daar ken ik niets van.

thank you all!! Trouwens, ik moest vandaag motor 2km voortduwen om hem voorlopig even bij mijn lief te zetten, 2 motards kwamen helpen en vroegen wat er scheelde => ♥ thanks
 
Knobbers,, ik weet niet waar je ergens in de buurt woont...

als dit rond Noordholland (amsterdam/zaanstad/purmerend) is dan heb ik wel een adress voor je. mij is hetzelfde overkomen,, en ik rij nu al weer een paar maanden zonder 1 problemo. bij mij was het wel de spannings regelaar, maar ik zou wel evengoed je dynamo kunnen zijn. daarvoor moet je echt goed meten anders zou het een beetje zonde zijn als je een spannings regelaar koopt en het is dan je dynamo.. zonde geld.

(ik heb ook een zwaardere spannings regelaar er op zitten nu, werkt perfect)..

ik hoor je nog.

Groetjes
 
@Rijkers-Honda

Neen ik kom uit het achterlijke land vlak onder Nederland. :-)

Ja ik heb al op vele plaatsen gelezen hoe je het moet lezen maar ik heb enkel de motor aangezet, op een aantal toeren laten draaien (3000rpm) en dan dus dat stekkertje eruit getrokken, vervolgens in de 3 GELE draden onderling (dus eerst links mid / links rechts / rechts mid en alles omgekeerd) maar ik kreeg geen 0.2 OHM, wel een andere waarde maar ik snapte het niet goed. Alleszinds, de waarden veranderden eerst en werden dan constant. Ze waren wel alle 3 hetzelfde (ik denk 0.7 ofzoiets) maar dat kan goed zijn dat ik op die voltmeter weer iets verkeerd heb ingesteld :-).

Als je mij even goed uitlegd hoe ik die voltmeter moet zetten (bij de draaiknop van OHM heb je zo 10 verschillende standen (4 40 400K enzovoorts....).

voltmeter lijkt op deze: http://ebay.prnc.net/Resources/voltmeter-battery-pack1-005-320x332.jpg
enkel 4 gaatjes ipv 3.

Iemand suggesties??

Als blijkt dat dan toch de spanningsregelaar kapot is, wil je hem niet opsturen? Ik heb paypal :-) ?
Zoja wat kost me dat dan?

Uiteraard wil ik eerst zeker zijn hé!
 
Zelf kan ik je niet verder helpen denk ik.. ik dacht woon je nou in de buurt van A'dam,, dan hadden we ff een afspraak gemaakt met het bedrijf die mijn motor ook heeft doorgemeten..

Ik kijk van he weekend wel of ik hem met jou kan doorverbinden via motor-forum.

MVG robbie
 
Terug
Bovenaan Onderaan