Cbr 600 f choke niet nodig

t.i.m.o.n

MF veteraan
13 mrt 2005
2.981
256
Rhenen
Hallo

Ik heb een cbr 600 f uit 98. Erg veel plezier mee, rijdt super goed.
Ik kan mijn motor altijd zonder choke starten. Met choke lijkt hij te verzuipen en valt hij uit, hij gaat dan ook niet hoger in toeren. maar zonder choke is het starten en lopen. Zowel bij koude als warme motor. Hij loopt verder prima en trekt goed door. Verbruik is tussen de 1:14 en 1:17. Bougies moet ik nog checken maar blijkbaar loopt hij stationair te rijk. Luchtfilter is vervangen. Ik zag geen vieze luchtfilter of luchtfilterhuis.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn. Lekkende vlotter of vlotternaald? Er zit geen benzine bij de olie.
Weet ook niet of het perse nodig is om alles open te halen want hij start en loopt heel goed.
 
Je bent zeker niet de enige. Vaak wordt bij deze fietsen het CO (stationairmengsel) wat rijker gezet voor een iets smeuïge loop. Als hij verder geen problemen geeft (stinken, ploffen, veel gebruiken) dan weet ik niet of ik er in zou duiken.

Misschien kun je het in de winter meenemen bij het onderhoud: Carbs loshalen en de af/instellingen controleren en opschrijven.
 
Je bent zeker niet de enige. Vaak wordt bij deze fietsen het CO (stationairmengsel) wat rijker gezet voor een iets smeuïge loop. Als hij verder geen problemen geeft (stinken, ploffen, veel gebruiken) dan weet ik niet of ik er in zou duiken.

Misschien kun je het in de winter meenemen bij het onderhoud: Carbs loshalen en de af/instellingen controleren en opschrijven.
Thanks! Inderdaad misch mooi voor een winterklusje in de schuur
 
Je bent zeker niet de enige. Vaak wordt bij deze fietsen het CO (stationairmengsel) wat rijker gezet voor een iets smeuïge loop. Als hij verder geen problemen geeft (stinken, ploffen, veel gebruiken) dan weet ik niet of ik er in zou duiken.

Misschien kun je het in de winter meenemen bij het onderhoud: Carbs loshalen en de af/instellingen controleren en opschrijven.
Weet jij of je gemakkelijk bij de co schoenen kan? Moeten de cars eraf of alleen het luchtfilterhuis?
 
De CO schroeven zitten tegen de zijkant van de carbs en zul je zeer waarschijnlijk met een lange of haakse schroevendraaier zo kunnen bereiken. Waarschijnlijk enkel de zijkappen.

Normaliter draai je ze in totdat je voelt dat je tegen het afsluitrubber aan zit: Normaliter tel je dan zo'n tweeënhalve slag (360+360+180 graden).

Ik pak straks ff een boek om te kijken of ik het kan verduidelijken.
 
De CO schroeven zitten tegen de zijkant van de carbs en zul je zeer waarschijnlijk met een lange of haakse schroevendraaier zo kunnen bereiken. Waarschijnlijk enkel de zijkappen.

Normaliter draai je ze in totdat je voelt dat je tegen het afsluitrubber aan zit: Normaliter tel je dan zo'n tweeënhalve slag (360+360+180 graden).

Ik pak straks ff een boek om te kijken of ik het kan verduidelijken.

Thanks! Zijn denk ik die schroefjes aan de zijkant\onderkant inderdaad
Daar kan ik wel bijkomen. Heb een lange schroevendraaier ervoor
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230605_225117_Gallery.jpg
    Screenshot_20230605_225117_Gallery.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 40
Dat zijn ze, ja.

Zoals ik zei: Draai ze eerst dicht (niet het rubber pletten) en kijk hoe veel graden ze open stonden. Mocht je niet blij zijn met het resultaat dan kun je in ieder geval nog terug.

Er is trouwens ook een procedure (idle drop procedure) die omschreven staat in het werkplaatshandboek. Hiermee zou je een beter resultaat moeten krijgen dan de groffe basisinstelling.
 


ff testen waarbij de choke wel beter/goed werkt en de motor >1500 toeren loopt. Dan weet je voor de volgende keer waar je de choke op moet zetten. Momenteel zit ik iets op 1/4 bij morgens 10 graden.

Dat zal bij vrieskou meer tot vol open zijn en bij temperaturen van bv 10 graden de choke iets (1/4) open zijn .
Als je morgens vroeg start zonder choke zal je het gas er iets op moeten houden anders dondert het toerental onder de 1000 of slaat deze af.
Het gas erop houden zal pak em beet 15 a 20 seconde wezen en dan zal de CBR al veel beter lopen zonder aan het gas te hoeven blijven hangen.
 
Motor blijft echt extreem goed starten zonder choke. Druk op de knop en gaan.
Viel mij wel op dat bij stilstand en in de neutraal en wanneer ik gas geef tot 10000 toeren (met warme moto r) er is en flinke zwarte rookpluim uit kom. Bij normaal rijden niet.

Dus toch te rijk denk ik.
Verbruik is niet heel veel mee. Zou het dan schadelijk zijn om hiermee door te rijden tot de winter?
Ik denk aan de volgende zaken
Vlotterhoogte niet goed
Vlotternaald niet goed
Vlotter lek
Co schroeven? Maar zou die dan deze symptomen kunnen geven?

Motor loopt verder mooi. Nieuw luchtfilter, zat geen olie of benzine bij en olieverbruik doet die ook niet.
 

Bijlagen

  • 20230508_193427.mp4
    62,2 MB
Motor blijft echt extreem goed starten zonder choke. Druk op de knop en gaan.
Viel mij wel op dat bij stilstand en in de neutraal en wanneer ik gas geef tot 9000 toeren (met warme moto r) er is en flinke zwarte rookpluim uit kom. Bij normaal rijden niet.

Dus toch te rijk denk ik.
Verbruik is niet heel veel mee. Zou het dan schadelijk zijn om hiermee door te rijden tot de winter?
Ik denk aan de volgende zaken
Vlotterhoogte niet goed
Vlotternaald niet goed
Vlotter lek
Co schroeven? Maar zou die dan deze symptomen kunnen geven?

Motor loopt verder mooi. Nieuw luchtfilter, zat geen olie of benzine bij en olieverbruik doet die ook niet.
Niet meer doen, is ook niet nuttig :)

Wat is het verbruik bij rijden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan