CBR 600 F uit 2003, ratelt (NAKS), 8600 km.

Bart82

MF veteraan
7 jun 2006
1.152
25
Hi allen,

Ik heb dus een CBR 600 F uit 2003 met nu 8600 km.
Laatste tijd ratelt hij uit de rechterkant. De NAKS.

Buiten dat me dit wel ERG snel lijkt na 8600 km, wat is verstandig om te doen?
Kan ik hier nog een tijdje mee doorrijden, tot de grote beurt? (nog 3400 km)
Of meteen vervangen?

Is er een NAKS voor de CBR 600 injectie die wel wat beter in elkaar zit??
Ondanks dat het probleem voor CBR'etjes erg bekend is, valt me op dat ik weinig oplossingen kan vinden (behalve een handmatige NAKS, maar daar ben ik niet technisch genoeg voor..)

Zou graag een wat betere NAKS hebben, om niet over 8600 km weer te staan... Of zou dit gewoon pech zijn en houden ze 't gemiddeld toch wel wat langer uit??

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,
Bart
 
In de eerst 20.000 km is mijn NAKS 3x vervangen (CBR600F '05) dus je kunt nog wat verwachten. Daarna heb ik er trouwens nooit meer last van gehad.

Sommigen monteren een NAKS die je handmatig spant. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Wellicht mol je de boel als je te strak spant...
 
In de eerst 20.000 km is mijn NAKS 3x vervangen (CBR600F '05) dus je kunt nog wat verwachten. Daarna heb ik er trouwens nooit meer last van gehad.

Sommigen monteren een NAKS die je handmatig spant. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Wellicht mol je de boel als je te strak spant...

Dat geeft goede hoop, thanks! :+

Maar dat is behoorlijk veel ja...
Heb hem zelf nu bijna 3000 km, dus van daarvoor weet ik niet of hij vervangen is, maar ik ga er vanuit van niet.

Zijn daar nog coulanceregels voor o.i.d. bij Honda, of heb jij gewoon 2 nieuwe "mogen" kopen?
 
Ik dacht dat Honda inmiddels gemodificeerde NAKS-en had.
Ik heb een 'nieuwe' dus waar 2 blauwe stipjes opzitten wat aangaf dat dat de gemodificeerde versie was (zei de dealer). En dus ook langer mee zou moeten gaan.
Zit er nu 3000km op, nog steeds prima. Maar goed, zo'n ding moet dik 20 mee kunnen gaan.

Heb je een met een gele stip of 2 blauwe stippen?
 
Ik dacht dat Honda inmiddels gemodificeerde NAKS-en had.
Ik heb een 'nieuwe' dus waar 2 blauwe stipjes opzitten wat aangaf dat dat de gemodificeerde versie was (zei de dealer). En dus ook langer mee zou moeten gaan.
Zit er nu 3000km op, nog steeds prima. Maar goed, zo'n ding moet dik 20 mee kunnen gaan.

Heb je een met een gele stip of 2 blauwe stippen?

Ik heb geen idee... Heb de motor nog niet open gehad, maar de ratel tussen de 5000-6500 toeren zegt volgens de monteur genoeg over de NAKS. Gezien de levensduur van deze gok ik dat er een gele stip op zal staan.... :X

Zal in ieder geval vragen naar de gemodificeerde naks, als ik hem laat vervangen. Thanks voor de tip!
 
Ik heb geen idee... Heb de motor nog niet open gehad, maar de ratel tussen de 5000-6500 toeren zegt volgens de monteur genoeg over de NAKS. Gezien de levensduur van deze gok ik dat er een gele stip op zal staan.... :X

Zal in ieder geval vragen naar de gemodificeerde naks, als ik hem laat vervangen. Thanks voor de tip!
je naks kun je gewoon makkelijk zien aan de rechterkant achter je frame, kijk anders ff welke kleur die puntjes heeft

overigens heb ik samen met me maatje mijn NAKS vervangen en daar zaten geen puntjes op ;)
 
Hier staat dan een roze op
CCT.jpg


Maar bij mijn oude zat daar een gele. De nieuwe heeft 2 blauwe stipjes. Zitten aan de buitenzijde, en je moet je rechterkap of tank verwijderen om de stipjes te kunnen zien geloof ik.

Om te vervangen hoef je enkel je tank en luchtfilterbak te verwijderen. De rest is beetje priegelwerk maar gaat vast prima lukken.
 
Wederom thanks voor de reacties.

De plaats van de naks had ik idd al gevonden op i-net, evenals de oorzaak: te zwakke veer in de naks.

Zelf vervangen ga ik me niet aan wagen... Schijnt dat de nokkenasketting in precies dezelfde stand moet blijven, omdat er anders dingen fout kunnen gaan. En dat vertrouw ik mezelf niet toe.. hahaha

Ga wel de kuipen e.d. eraf halen, voordat ik naar de garage ga. Scheelt in ieder geval weer wat werk (dus geld..).
 
Maar zou het kwaad kunnen om die NAKS over 3000 km te vervangen, bij de grote beurt?

Of is dit iets wat meteen gerepareerd moet worden/schade aan kan brengen?
 
Wederom thanks voor de reacties.

De plaats van de naks had ik idd al gevonden op i-net, evenals de oorzaak: te zwakke veer in de naks.

Zelf vervangen ga ik me niet aan wagen... Schijnt dat de nokkenasketting in precies dezelfde stand moet blijven, omdat er anders dingen fout kunnen gaan. En dat vertrouw ik mezelf niet toe.. hahaha

Ga wel de kuipen e.d. eraf halen, voordat ik naar de garage ga. Scheelt in ieder geval weer wat werk (dus geld..).


NAKS vervangen is goed zelf te doen :Y
Zijn maar 2 boutjes die je moet losdraaien.
De mijne begon ook te rammelen, maar wel pas na 54.000 km :X
 
NAKS vervangen is goed zelf te doen :Y
Zijn maar 2 boutjes die je moet losdraaien.
De mijne begon ook te rammelen, maar wel pas na 54.000 km :X

Ben zelf niet zo'n durfal met techniek.. Wil daarom ook eigenlijk de naks laten vervangen bij de grote beurt, dan zijn ze er toch mee bezig...
Maar vraag me af of ik nog door zal rijden met dit bijgeluid. Het is behoorlijk hard tussen de 5000-6500 toeren. Stationair hoor ik het niet.
 
In de eerst 20.000 km is mijn NAKS 3x vervangen (CBR600F '05) dus je kunt nog wat verwachten. Daarna heb ik er trouwens nooit meer last van gehad.

Sommigen monteren een NAKS die je handmatig spant. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Wellicht mol je de boel als je te strak spant...

Is dat niet een contradictio in terminis? De NAKS is toch automatische? Als je nokkenasketting hebt die handmatig gespannen dient te worden dan is het toch geen NAKS?

Of zit ik nu verkeerd :?
 
Ben zelf niet zo'n durfal met techniek.. Wil daarom ook eigenlijk de naks laten vervangen bij de grote beurt, dan zijn ze er toch mee bezig...
Maar vraag me af of ik nog door zal rijden met dit bijgeluid. Het is behoorlijk hard tussen de 5000-6500 toeren. Stationair hoor ik het niet.

Omdat het je nokkenas kettingspanner is klinkt het spannend, maar is klusje van niks. Je bent wel kleine handen nodig, of lange vingers. Want het is wel een moeilijk plekje.
Maar je draait de oude eruit. De nieuwe plaats je terug. Eventueel eerst de oude pakkingresten effe wegvegen. Als de nieuwe er dan inzit trek het het borgplaatje er uit en doe je het boutje 8 of 10 (weet het effe niet meer) weer terug en klaar is kees. Meeste werk is je tank, luchtfilterbak en kap er afhalen.

Je hoeft niets op tijd te zetten. Uit voorzorg wel je bak in de vrij zetten. Anders kan je perongeluk je achterwiel verdraaien. Dan heb je dus wel kan dat je ketting over je tandwiel loopt. Maar dan ben je wel heel lomp bezig.
 
Laatst bewerkt:
Dat geeft goede hoop, thanks! :+

Maar dat is behoorlijk veel ja...
Heb hem zelf nu bijna 3000 km, dus van daarvoor weet ik niet of hij vervangen is, maar ik ga er vanuit van niet.

Zijn daar nog coulanceregels voor o.i.d. bij Honda, of heb jij gewoon 2 nieuwe "mogen" kopen?

Van coulanceregels weet ik niets af. Het gebeurde allemaal binnen de garantieperiode, dus kostte het mij niets extra's (behalve wat ergernis dan...)
 
Is dat niet een contradictio in terminis? De NAKS is toch automatische? Als je nokkenasketting hebt die handmatig gespannen dient te worden dan is het toch geen NAKS?

Of zit ik nu verkeerd :?

Tja, taalkundig heb je misschien gelijk. Maar er bestaan bij mijn weten vervangers van de originele spanner (die zelf spant) waarbij je handmatig de spankracht moet instellen...
 
Ik heb geen idee... Heb de motor nog niet open gehad, maar de ratel tussen de 5000-6500 toeren zegt volgens de monteur genoeg over de NAKS. Gezien de levensduur van deze gok ik dat er een gele stip op zal staan.... :X
Weet je wel zeker dat het de naks is? Een ratel tussen de 5K en 6.5K is in mijn ogen geen ratel van een naks, die zal je moeten horen bij stationair toerental en iets hoger.
 
Weet je wel zeker dat het de naks is? Een ratel tussen de 5K en 6.5K is in mijn ogen geen ratel van een naks, die zal je moeten horen bij stationair toerental en iets hoger.

Volgens de monteur is het de NAKS...

Wat zou het anders kunnen zijn dan?
De ratel is ook alleen dan te horen, verder niet...

Gr,
Bart
 
Hmz...

Net nog eens gereden... het ratelen/meeklepperen/resoneren is van 5000 tot 5500 toeren.. Daarna niet meer. Net een bak met knikkers die heel even rammelt...
Vind 't toch maar vaag...
 
Je kan de naks vervangen, kost je dacht ik zo'n 80 Euro met een pakking en is ook niet echt een aanslag voor je portemonnee. De monteur heeft ongetwijfeld meer verstand van de Honda dan ik, maar ik vind het wel een vreemd toerental voor een naks.
 
Een andere monteur dacht in eerste instantie wel een losse uitlaatbocht...
Maar dat heeft hij toen gecontroleerd en daar was niets mis mee...
 
Motor is gisteren naar de motorzaak gebracht, i.v.m. niet vertrouwen.

Komende week op vakantie, daarna ga ik 'm weer ophalen en hoor ik wel wat er loos was..
Post het hier dan ook nog wel even.

Gr,
Bart
 
Zit je blok niet "los" in het frame?

Ooit al een tegengekomen met een motor, Trillingen tussen 5000-6500 rpm.

Kappen eraf, bouten die je blok vasthaken in je frame even aanspannen en probleem was weg :)

Motor komt in resonantie rond dit toerental, dit voel je dan met een los blok :)
 
Is dat niet een contradictio in terminis? De NAKS is toch automatische? Als je nokkenasketting hebt die handmatig gespannen dient te worden dan is het toch geen NAKS?

Of zit ik nu verkeerd :?

Wat een onzin...

Een nokkenaskettingspanner heet zo omdat hij de nokkenasketting op spanning houdt, en of de bediening nou automatisch is door een veer ondersteund met oliedruk, of handmatig maakt niks uit. Dat ding op de achterbrug is toch ook een kettingspanner...
 
Terug
Bovenaan Onderaan