CBR 600 F uit 2003, ratelt (NAKS), 8600 km.

Bart82

MF veteraan
7 jun 2006
1.156
26
Hi allen,

Ik heb dus een CBR 600 F uit 2003 met nu 8600 km.
Laatste tijd ratelt hij uit de rechterkant. De NAKS.

Buiten dat me dit wel ERG snel lijkt na 8600 km, wat is verstandig om te doen?
Kan ik hier nog een tijdje mee doorrijden, tot de grote beurt? (nog 3400 km)
Of meteen vervangen?

Is er een NAKS voor de CBR 600 injectie die wel wat beter in elkaar zit??
Ondanks dat het probleem voor CBR'etjes erg bekend is, valt me op dat ik weinig oplossingen kan vinden (behalve een handmatige NAKS, maar daar ben ik niet technisch genoeg voor..)

Zou graag een wat betere NAKS hebben, om niet over 8600 km weer te staan... Of zou dit gewoon pech zijn en houden ze 't gemiddeld toch wel wat langer uit??

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,
Bart
 
Ik weet voor 99,9% zeker dat het je naks is :Y

Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige cbr, tussen de 5000 en 6000 te ratelen.
Nieuwe naks erin gezet en weg was het!

Je komt er alleen zowat niet bij :X
Maar je ging het laten doen las ik, dus het is een probleem voor de monteur :P

De monteur had 't al eens gedaan.. Een uur en een kwartier schatte hij in...
Ik vind het prima.

Vertrouw ze wel daar :Y
 
Mag ik eens iets heel stoms opperen? Heb je toevallig meerdere sleutels aan een bos, die op de kroonplaat kunnen resoneren.

Mijn bos trilt namelijk ook bij 5-6k als deze op de kroonplaat ligt. Bij de Hornet de NAKS al eens vervangen voor een handmatige. Bij m'n huidige CBR had ik direct eenzelfde geluid rond eenzelfde toerental. Toen viel het me ineens op dat de sleutelbos op de kroonplaat lag en de ratel verdween als ik de sleutels even vast hield. :')
 
Mag ik eens iets heel stoms opperen? Heb je toevallig meerdere sleutels aan een bos, die op de kroonplaat kunnen resoneren.

Mijn bos trilt namelijk ook bij 5-6k als deze op de kroonplaat ligt. Bij de Hornet de NAKS al eens vervangen voor een handmatige. Bij m'n huidige CBR had ik direct eenzelfde geluid rond eenzelfde toerental. Toen viel het me ineens op dat de sleutelbos op de kroonplaat lag en de ratel verdween als ik de sleutels even vast hield. :')

:+

Heb zowel bij auto's en motoren altijd maar één sleutel in 't contact zitten, i.v.m. de zwaarte van hele bossen. Heb al eens een contact na jaren eruit zien komen (niet van mezelf), dus vandaar dat ik dat nooit meer doe... O-)

Maar thanks voor het meedenken :Y
 
NAKS problemen komen bij veel typen Honda voor ! In 1978 al bij een cx 500 een terugroep actie , maar bleef een probleem , Bij een 750 kz dubbelnokker ook vaak geratel , de 1000 Varadero's hebben dit ook . De Honda CBR 600 F uit 98 van de dochter van mijn zuster heeft na een nieuwe ketting en spanner alweer de zelfde problemen na korte tijd ! Als ik zie hoe zo'n spanner werkt , een vijzel op olie druk , en een hulpveertje uit een wekker of kleine koekoeksklok , welk absoluut onder bemeten is en snel breekt . Dan vraag ik mij af dat Honda niet van die ondermaatse type NAKS afstapt !? Heb een oude Honda CB 750 ohc K7 gehad met half automatische spanner , 138000 k.m. nooit problemen met NAKS gehad . Bij mijn YAM bt 1100 met (eenweg) zaagtand profiel spanner ook geen problemen ( 2 kettingen 2 spanners ) Frappant is dat heel veel rijders van de in dit geval CBR 600 r en f hier problemen mee hebben en houden !
 
Terug
Bovenaan Onderaan