CBR 600 F4i - Nokkenaskettingspanner

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Het gaat om (merk, model, bouwjaar, tellerstand): CBR 600 F4i, 2001, +/-45.000km (inclusief 10 a 15 circuitdagen)
Het probleem is (wees zo duidelijk mogelijk): ratel tussen 4500 a 5500 toeren (zowel warm als koud)
Het is ontstaan op/na/tijdens: /
Het volgende is al geprobeerd (wees zo duidelijk mogelijk): /

Ik vermoed dus dat mijn nokkenaskettingspanner naar de filistijnen is.
Ik heb ondertussen al een nieuwe besteld en een werkplaatshandboek gekocht om wat hulp te hebben;

Ik begrijp dat een nieuwe naks geleverd wordt met een "locktool" erin.
Maar volgens het wphb moet ik bij de oude eerste lock-bolt eruit draaien, dan de naks volledig indraaien (ontspannen?) en dan een locktool plaatsen...
marreeuh, ik heb zo geen lock tool?

Mijn vraag is dus:
1. Kan ik gewoon de oud naks verwijderen door deze los te maken (zonder dus de spanner te onstpannen)? of loop ik dan risico iets te beschadigen?
2. Kan ik uit de nieuwe naks de stoppertool uithalen, om deze te gebruiken op de oude, en dan weer te wisselen?
3. Kan ik beter een pannenkoek gaan bakken?

Alvast bedankt, mocht iets niet duidelijk zijn, ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn maar kan altijd aanvullen waar nodig ;-)
 
1: weet niet of het schadelijk is, maar heb het bij mijn cbr ook zonder te ontspannen gedaan en hij loopt nog steeds
2: als je het niet vertrouwd dan doe je het op deze manier, zeker als het zo ook in het wphb staat
3: altijd lekker een pannenkoek 8-)
 
ik heb hem hier toevallig voor mij liggen, het is maar een klein soort sleuteltje van 2,5 cm lang.
Je hebt er geen 2 nodig, als in het kort jouw vraag is ;)
gewoon de stappen in het wphb volgen.
en liefst een keer eerst doorlezen,het betreffende gedeelte, anders krijg je net als een recept ' stop als laatste de kip erbij die je de dag ervoor al gebakken hebt......

sorry offtopic, het ging over pannekoek.
 
ik heb hem hier toevallig voor mij liggen, het is maar een klein soort sleuteltje van 2,5 cm lang.
Je hebt er geen 2 nodig, als in het kort jouw vraag is ;)
gewoon de stappen in het wphb volgen.
en liefst een keer eerst doorlezen,het betreffende gedeelte, anders krijg je net als een recept ' stop als laatste de kip erbij die je de dag ervoor al gebakken hebt......

sorry offtopic, het ging over pannekoek.
Maar ik heb het gelezen, het was mij niet duidelijk dat ik de locktool uit de nieuwe mocht halen om zo de oude er (op de goede manier) uit te halen.
Uit jouw antwoord kan ik afleiden dat ik dus de locktool uit de nieuwe mag halen, om de oude eruit te halen.
Om dan de locktool terug in de nieuwe te steken en die te monteren. ;-)

en kip met pannenkoek... nowp sorry dat kan gewoon niet lekker zijn ;-)

Bedankt alvast :-)
 
Als je hem niet ontspant en hij werkt nog wel, dan staat er behoorlijk wat spanning op de boutjes waarmee hij in de kop/blok zit. Als dat het geval is, kun je het schroefdraad beschadigen. Vaak kun je ook een klein inbusje of popnagel of iets dergelijks gebruiken om hem te blokkeren, maar dat zal je gauw genoeg kunnen zien als je de nieuwe voor je hebt liggen. Uiteraard moet je hem dan eerst handmatig achteruit duwen.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik heb het gelezen, het was mij niet duidelijk dat ik de locktool uit de nieuwe mocht halen om zo de oude er (op de goede manier) uit te halen.
Uit jouw antwoord kan ik afleiden dat ik dus de locktool uit de nieuwe mag halen, om de oude eruit te halen.
Om dan de locktool terug in de nieuwe te steken en die te monteren. ;-)

en kip met pannenkoek... nowp sorry dat kan gewoon niet lekker zijn ;-)

Bedankt alvast :-)

Ik weet eerlijk gezegd niet meer of hij de laatste keer er ingedraaid zat, of gewoon bijgeleverd is.
Ik kan wel zeggen wat ik uit mn hoofd nog weet dat ik het voor de laatste keer deed bij een honda, mijn eigen blackbird, maar
aangezien ik niet zeker weet of het op dezelfde manier gaat verwees ik naar het WPHB.
Het heen en weer draaien kan ook met een kleine schroevendraaier, dus het tooltje is handig om het zelfde te kunnen maar dan ook op spanning te kunnen houden.
Dan heb je weer beiden handen vrij om de 2 inbusbouten (doe ik het toch ;) ) van de spanner aan te kunnen draaien.

doe je een wrap ipv een pannekoek ?

wel een schok hoor, van een cb750 naar een cbr en circuit rijden, 2e jeugd begonnen ? ;)
 
Nog meer net 33, dat is toch nog maar eerste jeugd? Neen?

Alleszins, CB750 staat nog altijd in de garage hoor...
Alsook de CBR voor Circuit
Alsook een GSa voor wat rond te rijden

ik ging er onterecht van uit dat je avatar/gebruiks afbeelding enigzins gerelateerd aan je leeftijd is ;)
Wat betreft mid life crisis :
sowieso interresant intervieuw maar de kijk op midlife crisis vanaf 5:20 ongeveer is wel mooi (vind ik)

Maar ik wil niet offtopic gaan dus ik zal er nog even bij vermelden dat het vervangen bij de Blackbird veel eenvoudiger was , dan ik dacht.
*let op* uit mn hoofd zat ik er vooral mee of het blok op een bepaald moment/timing moest staan bij het vervangen, maar ik heb het gecombineerd met kleppen stellen en dan valt het ontspannen en verwijderen vd NAKS in het proces , het terugplaatsen idem dito .
 
Terug
Bovenaan Onderaan