CBR 600 Nokkenasketting vervangen

Spoen

Rookie
9 aug 2004
10
0
Artip
Hallo, ik ben bezig de nokkenasketting te vervangen van een CBR 600 F uit 1992.

Het probleem is dat ik de merktekens van de nokkenastandwielen niet meer evenwijdig aan de cylinderkop kan krijgen (ze stonden gewoon goed) terwijl de krukas op de T markering staat.

Heeft iemand een goede tip? Alvast bedankt.

Erik
 
De nokkenas krijg je niet meer in de juiste stand gedraait? (Vast ivm je klep-veren die je tuimelaars op de as drukken oid)

Tis bijna altijd een 1:1 overbrenging, dus als je je kruk net zoveel graden verdraait als je nokkenas en je ket erop legt dan zit het vaak wel goed. Altijd eventjes terug draaien en controleren of het echt klopt :)
(Zo kun je ook je markering op de juiste stand brengen, en vervolgens de ket eraf, krukas in goede stand en de ket er definitief erop leggen)
 
Ik wil het wel doen..... wanneer wil je het gedaan hebben?
M'n neefje woont ook in dronten, kan ik daar ook weer es langs(ik kom uit zoetermeer) ik kan dus eigenlijk alleen op zondag....volgende week...

Je kan ook direct naar me mailen.
 
Kan je die nokkenasketting ook gewoon aanspannen? Hij ratelt nu wat dus wilde eerst kijken of ie nog wat strakker kon voordat ik hem laat vervangen (geld is nl. even op :) ). Denk vraag het maar even voordat ik de hele zijkant er weer afhaal.

Gr.

CC
 
sommige monteurs draaien de boutjes waarmee de spanner op je blok zit geschroeft ietsjes los om de spanner een tandje verder te laten schieten maar persoonlijk zou ik dit niet doen aangezien bij het weer vastdraaien de spanner zou kunnen breken.Gewoon de spanner vernieuwen is het beste.
 
Waarom zou de spanner dan breken? Door het losdraaien haal je gewoon de druk er af en maakt het zo mogelijk dat hij een tand verspringt en daardoor de ketting wat strakker drukt.
 
De nokkenas krijg je niet meer in de juiste stand gedraait? (Vast ivm je klep-veren die je tuimelaars op de as drukken oid)

Tis bijna altijd een 1:1 overbrenging, dus als je je kruk net zoveel graden verdraait als je nokkenas en je ket erop legt dan zit het vaak wel goed. Altijd eventjes terug draaien en controleren of het echt klopt :)
(Zo kun je ook je markering op de juiste stand brengen, en vervolgens de ket eraf, krukas in goede stand en de ket er definitief erop leggen)

Ehm, is nog altijt 2:1 verhouding. Een nokkenas draait bij een 4-takt HALVE krukassnelheid.
 
Ja...een mechanische er inzetten :)


Zo'n spanner is in feite een bout die je elke 2000~3000km een beetje indraait om de ketting gespannen te houden. Zoek even op mijn Nick en nokkenasketting ofzo er is het nodige overgeschreven *D

full

De mechanische spanner...dat rode ding ja ;)


nokkenaskettingspanner kaduuk
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan