CBR 600 rr als beginnersmotor

79Bart

MF'er
29 mrt 2004
33
0
Oostende
Hi Guys and Girls,

Zit hier met een dilemma.

M'n schoonbroertje (21j) begint aan z'n motorlessen deze week. Nu heeft hij z'n oog laten vallen op een CBR 600 rr '04.

Alhoewel ik zelf fervent motorfan ben wil ik niemand in de weg staan om z'n droomfiets te kopen maaaaaar in dit geval zit ik toch een beetje te twijfelen. Ben eerder negatief om een 600 rr als opstap motor te gebruiken.

Zelf heb ik nog nooit met een CBR gereden maar me dunkt dat zo'n motor maar op z'n vermogen komt bij een hoog toerental. Maw zenuwachtig rijden?

Waar zit het verschil trouwens tussen de 600 F, FS en RR?

Of word ik nu oud en daardoor overbezorgd O-)

Alvast merci voor reacties.
Groeten,
Bart
 
Ben begonnen met een R1 uit 1999.
Heb vorig jaar mijn A gehaald op 10 september om precies te zijn.
Geen seconde spijt van gehad dat ik een "lichtere" motor had moeten kopen.
Supersport is altijd kicken en gaat altijd hard en heeft altijd veel vermogen.
Of je nou op een 600 stapt of op een 1000.
 
F is meer een sport/tour, FS sport, en de RR supersport.

Qua vermogen e.d. maakt het allemaal niet zoveel uit, zowel PK als Nm.
RR zal iets lichter zijn denk ik, wat extremere houding.

Maar lijkt me op zich geen verkeerde fiets. Als 'ie weet waar 'ie mee bezig is (en niet (geforceerd wordt ) meteen alles eruit te halen).

Waarschijnlijk binnen 3 posts iemand die het tegendeel vindt.

Eigen keus, maar ga laat 'm er eens op rijden. Dan weet je het zo.

Ik kocht mijn CBrR600F zonder het iemand te vragen of dit nou wel een goede beginnersfiets was. Zelf ook een klein beetje nadenken mag ook ;)
 
Kan makkelijk ik ben ook begonnen op mijn 21e met een cbr 600 rr uit 2003. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
 
Mijn eerste motor was een Kawasaki ZX-10R uit 2004.

Iedereen moet lekker kopen wat ie mooi vindt, daarom haal je toch ook je rijbewijs of niet soms?

Je moet alleen met je kop rijden en niet met je rechterhand of met je ballen. Leer de motor kennen ... :)
 
Prima ding om mee te beginnen man. Elke 600 voldoet in mijn ogen als prima beginnersmotor.

Wilt dat ding echt wild worden, moet je hem wel flink in toeren doortrappen om het gek te maken hoor. Het ''gevaarlijke'' koppel onderin is ver te zoeken, dus best vergeving gezind!
 
Ach, als ie zichzelf dood zou willen rijden zou hij aan 125 cc al genoeg hebben.
Idd zoals voorgangers al gezegd hebben. Zolang hij met zijn hoofd rijd zou het niet echt uit mogen maken wat hij koopt. Hoewel wel over het algemeen geld dat je op een lichtere motor sneller beter leert rijden dan op een zware.
En ben het eens met aardappel: zelf nadenken mag ook :Y
Laat hem maar lekker zijn papiertje halen en dan gaan proefrijden. Misschien vind hij het wel helemaal niet lekker rijden zo'n 600RR (Joost mag weten waarom hij dat dan zou vinden, maar goed)
 
in het begin was ik er ook een beetje haperig op. wilde perse beginnen met een racer en zodra ik het erover had op verjaardagen kwamen de bangmakerige oneliners zoals: zo'n ding rijdt als de brandweer en als je een keer gas geeft vliegt ie weg. begon vort te twijfelen ofdat dat wel iets was om op te beginnen.. -O-

allemaal bullshit.

tuurlijk gaat het hard als je flink aan het gassen bent, maar rustig rijden gaat net zo makkelijk. zeker als je nog moet wennen aan zo'n fiets. gewoon steeds net iets verder gaan, zolang je je maar op je gemak voelt.

Het ziet er ook wel snel uit zo'n racer, maar zijn genoeg naked's die er voor het vermogen niet onder doen.
 
Hi Guys and Girls,

Zit hier met een dilemma.

M'n schoonbroertje (21j) begint aan z'n motorlessen deze week. Nu heeft hij z'n oog laten vallen op een CBR 600 rr '04.

Alhoewel ik zelf fervent motorfan ben wil ik niemand in de weg staan om z'n droomfiets te kopen maaaaaar in dit geval zit ik toch een beetje te twijfelen. Ben eerder negatief om een 600 rr als opstap motor te gebruiken.

Zelf heb ik nog nooit met een CBR gereden maar me dunkt dat zo'n motor maar op z'n vermogen komt bij een hoog toerental. Maw zenuwachtig rijden?

Waar zit het verschil trouwens tussen de 600 F, FS en RR?

Of word ik nu oud en daardoor overbezorgd O-)

Alvast merci voor reacties.
Groeten,
Bart

Oud, overbezord en een enorme bemoeial bovendien :+
 
Heel veel :^ :+

Ik heb nu 6 weken m'n rbw, en rijd op een ZX6R(r) uit 2004.. Laten we 't er op houden dat het gelijkwaardig is ;)

En iedereen maakte zich zorgen, en "die motor is veel te snel" "zo'n motor wil niet door de bocht heen" "600cc?! ben je gek?"

Uiteindelijk toch m'n eigen pad gekozen en dat ding gehaald :9 en zoals velen; Nog geen moment spijt er van gehad. Die 600tjes beginnen pas bij 9/10.000 toeren hun berg vermogen af te geven.. dus daar zit nog een heel groot veilig gebied onder. Ik zou juist iedereen aanraden om op zo'n model te beginnen. Het stuurt echt superfijn, en je leert dat ding in bedwang te houden.

Je kan iemand ook op een Honda Shadow, of een andere motor laten beginnen en dan zeggen: Dat is veiliger.. Maar als die na 2 jaar dan toch een CBR600 haalt, heeft ie nog nooit een fatsoenlijke bocht gemaakt :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds vorig jaar mijn rijbewijs. 2 dagen na mijn rijbewijs heb ik mijn CBR 600RR gekocht.

Beginnen erop gaat prima, de power is goed te controleren. Maar na ruim een jaar ben ik er toch op uitgekeken.
 
Ik heb sinds vorig jaar mijn rijbewijs. 2 dagen na mijn rijbewijs heb ik mijn CBR 600RR gekocht.

Beginnen erop gaat prima, de power is goed te controleren. Maar na ruim een jaar ben ik er toch op uitgekeken.


Vanwege de lage koppel onderin voor bochtenwerk? of een andere soort fiets op het oog?
Kan me nauwelijks voorstellen dat je alle power al benut na 1 jaar rijden.
 
Vanwege de lage koppel onderin voor bochtenwerk? of een andere soort fiets op het oog?
Kan me nauwelijks voorstellen dat je alle power al benut na 1 jaar rijden.

Vooral het lage koppel onderin.

Omdat al het vermogen in de hoge toerentallen zit is het juist moeilijk voor mij om 'alle power' te benutten. Denk dat ik met een fiets wat meer linear is qua vermogens afgifte makkerlijker zal zijn om 'alle power' te benutten. Ik heb al proef gereden op een aantal 2 cylinders, en dat is gewoon meer mijn ding.

Ik moet wel zeggen dat de 600RR mes scherp stuurt.
 
ik heb mijn 600rr gekocht zonder dat ik rijbewijs had en zonder een keer op een motor te rijden.
En het is zeker geschikt om er mee te beginnen.
Nu heb ik een 1000 en zoveel verschil is er niet tot 200 met optrekken.
Maar denk dat je met een naked bike, sneller kan leren rijden. Maar het hangt van mens tot mens af, een leert sneller dan een ander.
Ik zou met een 1000 beginnen als ik terug kon kiezen, je hebt tegenwoordig verschillende mappings, dus kun je altijd de vermogen van een 600 benaderen.
Dan spaar je geld uit, om na een tijdje zwaarder te gaan.

Als je begint, leer eerst goed remmen, en begin dan sneller te gaan.
 
Bedankt voor de reacties.

Het deed mij persoonlijk een beetje vreemd dat iemand met 0 motor ervaring op een racefiets springt met +110 PK en volgens de reviews een echte race replica is. (ik moet het Honda toegeven dat vermogen/gewicht verhouding knap is gedaan.) Daarbij is de moto nog niet van dicht bekeken laat staan er mee gereden.

Zat ook met het idee dat een supersport gedesigned is om bochten te nemen met de knie aan de grond , daarbij heeft dat ook geen echt stuur ;-) Uiteraard kun je eens lekker toeren maar ik vermoed dat 'motor' iets anders vraagt. Aan een ander kun je jezelf herkennen. })

Kreeg ook nog een mooie vergelijking te horen.

Je kunt ook een scherpe schaar aan een 4 jarige geven. UIteraard zal hij zeggen dat hij er voorzichtig mee zal zijn. Maar binnen de kortste tijd knipt hij zich in de vingers...

Maar goed, we gaan gewoon eens lekker testrijden op dat ding. Dan zien we wel. :]

Groeten,
Bart
 
Prima ding om mee te beginnen man. Elke 600 voldoet in mijn ogen als prima beginnersmotor.

Wilt dat ding echt wild worden, moet je hem wel flink in toeren doortrappen om het gek te maken hoor. Het ''gevaarlijke'' koppel onderin is ver te zoeken, dus best vergeving gezind!

:^ onder de 6000 toeren doet een 600 supersport niet zoveel en is hij tam, dit komt door de mapping..
Ben zelf begonnen op een R6, geen seconde spijt van gehad :9
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook niet dat je na het behalen van het rijbewijs (waar je veel moeite voor hebt moeten doen) de eerste de beste kans aangrijpt om met je motor vol op het gas een vangrail in te raggen. Neem aan dat je zwager gewoon een verstandig persoon is, die geen onnodige risico's neemt.
Je kan trouwens met elke motor een ongeluk krijgen.....

Naar mijn mening is de 600rr een goede beginnersfiets.
 
lijkt mij ook een goede beginfiets. niet te zwaar qua gewicht. En het maakt niet uit of je op een 250cc of een 1200cc rijdt, als het in je hoofd niet goed zit is alles gevaarlijk.
ben zelf op een yamaha fzx700 begonnen en dat ging perfect.

succes en wens hem veel veilige kilometers toe.
 
cbr600 of rr kan vlgs mij prima als beginnersmotor. Het wordt pas gevaarlijk als je denkt beginner-af te zijn en gaat uitproberen wat je allemaal met zo'n ding kunt. Een oudere fiets met minder stijf frame e.d. begint dan al veel eerder tegen te sputteren en geeft bij lagere snelheden veel meer feedback. Een supersport is natuurlijk eigenlijk gemaakt om mee te racen en dan wil je zoveel mogelijk stabiliteit zodat je in staat bent om zo hard mogelijk over een baan te rijden. Dat betekent dus wel dat je behoorlijk hard kunt gaan voordat de motor begint tegen te sputteren. Als je dichter tegen een grens aan zit heb je veel minder gelegenheid om daarop te reageren en dan speelt ervaring een rol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan