Cbr 600 RR probleem kleppenstellen

Pvergeer

Rookie
16 okt 2021
10
0
Goedemiddag Mf'ers

Ik ben al lang een reguliere lezer op mf, maar heb zelf nog nooit iets geplaatst.

Mijn naam is Paulus, ik ben 25 jaar en rijd momenteel een cbr 600 RR uit 2005. Hiervoor een Vstrom 650 uit '06 een gpx 600 r uit '93 en een gs 500tje uit '05.

Momenteel alleen dus mijn cbr in bezit, van de winter braaf mijn onderhoud gedaan: kleppenstellen.
Bij het demonteren heb ik niet de nokkenas ketting positie gemarkeerd, en bij het monteren ging het dus mis: de nokken willen niet ronddraaien. Bij het demonteren van de nokkenas houders komt er teveel spanning op te staan en ja hoor, er breekt een stukje aluminium af van de houder.. missie van morgen: het stukje terugvinden.
Ondertussen wil ik een nieuw onderdeel bestellen, ik kan online een nokkenas& houders vinden van model 2003-2004 met modelcode pc37. Ik heb het 2005-2006 model, ook code pc37. Mijn vraag dus: is dit onderdeel van de 2004 ook te monteren op mijn 2005 ?
En daarna, wat doe ik verkeerd, dat de nokkenassen niet rond willen draaien?

Hopelijk heeft iemand antwoord voor mij!

Groetjes, paulus

Bijlagen

• 20230809_085134.jpg
    20230809_085134.jpg
    655,8 KB · Weergaven: 0
Het blok van een 2003-2004 en 2005-2006 zijn hetzelfde.
Voor het kleppen stellen hoeft, bij mijn weten toch niets van de nokkenas los? De kleppen van de betreffende cilinder in de juiste positie en meten maar..:?

Dank voor uw reactie, dan ga ik het onderdeel bestellen.
Voor het meten hoefde ik niks los te maken, voor het aanpassen van de shims wel. Afijn, ik had het losgemaakt en toen is het kapot gegaan.
Hoe zorg ik er dan nu voor bij het monteren dat de nokkenas vrij rond kan draaien?

Dank voor uw reactie, dan ga ik het onderdeel bestellen.
Voor het meten hoefde ik niks los te maken, voor het aanpassen van de shims wel. Afijn, ik had het losgemaakt en toen is het kapot gegaan.
Hoe zorg ik er dan nu voor bij het monteren dat de nokkenas vrij rond kan draaien?
Wat is er afgebroken, klinkt als een probleem. Misschien foto,s van de situatie?

Van 1 vd nokkenas houders, is een stukje afgebroken. Zie de foto.

Bijlagen

• Screenshot_20240513_174359_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20240513_174359_WhatsApp.jpg
    160,8 KB · Weergaven: 0
  • Screenshot_20240513_174914_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20240513_174914_WhatsApp.jpg
    167,8 KB · Weergaven: 0
nokkenaskappen altijd gelijkdelijk lossen (alle bouten een beetje per keer, niet 1 voor 1 volledig) en kijken of ze omhoog komen (toch diegene waarvan een klep open staat en dus de nokkenas tegen de brugjes duwt. ze hebben pasbussen zodat ze op de correcte plaats gemonteerd worden en als je ze niet gelijkdelijk lost kunnen ze schuin gaan staan en knellen op de pasbussen.
ook bij vastzetten gelijdelijk alle bouten beetje bij beetje aandraaien.
om alles te monteren : in de service manual staat hoe en wat. zonder moet je aan zoiets niet beginnen

Laatst bewerkt:
Goedemiddag Mf'ers

Ik ben al lang een reguliere lezer op mf, maar heb zelf nog nooit iets geplaatst.

Mijn naam is Paulus, ik ben 25 jaar en rijd momenteel een cbr 600 RR uit 2005. Hiervoor een Vstrom 650 uit '06 een gpx 600 r uit '93 en een gs 500tje uit '05.

Momenteel alleen dus mijn cbr in bezit, van de winter braaf mijn onderhoud gedaan: kleppenstellen.
Bij het demonteren heb ik niet de nokkenas ketting positie gemarkeerd, en bij het monteren ging het dus mis: de nokken willen niet ronddraaien. Bij het demonteren van de nokkenas houders komt er teveel spanning op te staan en ja hoor, er breekt een stukje aluminium af van de houder.. missie van morgen: het stukje terugvinden.
Ondertussen wil ik een nieuw onderdeel bestellen, ik kan online een nokkenas& houders vinden van model 2003-2004 met modelcode pc37. Ik heb het 2005-2006 model, ook code pc37. Mijn vraag dus: is dit onderdeel van de 2004 ook te monteren op mijn 2005 ?
En daarna, wat doe ik verkeerd, dat de nokkenassen niet rond willen draaien?

Hopelijk heeft iemand antwoord voor mij!

Groetjes, paulus
Ik vraag me af of er nu geen zuiger tegen een paar kleppen staat te duwen.
Dit zou betekenen dat je timing niet meer klopt, bemachtig een WPHB en volg de procedure om de timing te controleren/wijzigen.
Als je geforceerd geprobeerd hebt toch de boel te verdraaien is de kans aanwezig dat er al een klep(pen krom gedrukt is.

en in princiepe klopt het dat de nokkenaskapjes bij de kop horen (meestal kan je ze ook niet nieuw los kopen.
maar de jappen hun quality-control is echt wel goed en hun boringen zitten steeds op dezelfde plaats. maw : je kan er gerust eentje van een andere kop op zetten. zelf al gedaan.

nokkenaskappen altijd gelijkdelijk lossen (alle bouten een beetje per keer, niet 1 voor 1 volledig) en kijken of ze omhoog komen (toch diegene waarvan een klep open staat en dus de nokkenas tegen de brugjes duwt. ze hebben pasbussen zodat ze op de correcte plaats gemonteerd worden en als je ze niet gelijkdelijk lost kunnen ze schuin gaan staan en knellen op de pasbussen.
ook bij vastzetten gelijdelijk alle bouten beetje bij beetje aandraaien.
om alles te monteren : in de service manual staat hoe en wat. zonder moet je aan zoiets niet beginnen
Ik heb braaf het manual liggen! Zou zonder ook niet beginnen. Ik heb inderdaad alles beetje voor beetje aangedraaid/losgedraaid op volgorde die aangegeven staat. Bij het demonteren had ik eerst de kleinste houder los moeten maken en dan de twee grotere, dit had ik (jammergenoeg) niet gedaan, waardoor er spanning kwam op de kleinste houder en er een stukje afchipte. Ik snap dat ik de fout heb gemaakt :) nu ben ik alleen op zoek naar de oplossing.

Ik kan me niet voorstellen dat je nokkenaslager los kan krijgen de gaten zijn gezamelijk beboord stop je er iets ande rop dan gaat dat klemmen omdat de boring niet klopt.

Dat is ook waarom alles genummerd is

Ik vraag me af of er nu geen zuiger tegen een paar kleppen staat te duwen.
Dit zou betekenen dat je timing niet meer klopt, bemachtig een WPHB en volg de procedure om de timing te controleren/wijzigen.
Als je geforceerd geprobeerd hebt toch de boel te verdraaien is de kans aanwezig dat er al een klep(pen krom gedrukt is.
Ik vermoed dus ook dat de timing niet meer klopt. Ik had de nokkenas positie met de ketting moeten markeren, maar dit heb ik niet gedaan deze keer. (Rookie mistake)
Ik zal het wph nog eens goed doornemen voor de timing te controleren. Ik heb het draaien niet geforceerd dus ik mag hopen dat er niks verbogen is.

Ik kan me niet voorstellen dat je nokkenaslager los kan krijgen de gaten zijn gezamelijk beboord stop je er iets ande rop dan gaat dat klemmen omdat de boring niet klopt.

Dat is ook waarom alles genummerd is
Bij sommige modellen kun je die kapjes los bestellen (bijvoorbeeld bij mij Africa Twin) een bij sommige modellen weer niet. Geen idee wat dit mee te maken heeft.

en in princiepe klopt het dat de nokkenaskapjes bij de kop horen (meestal kan je ze ook niet nieuw los kopen.
maar de jappen hun quality-control is echt wel goed en hun boringen zitten steeds op dezelfde plaats. maw : je kan er gerust eentje van een andere kop op zetten. zelf al gedaan.
Dit was ook mijn idee. Ik kan idd niet het losse nokkenaskapje vinden. Wel kan ik een 2e hands nokkenas set plus houders krijgen, om dan hier het onderdeel te gebruiken wat ik nodig heb.

Dit was ook mijn idee. Ik kan idd niet het losse nokkenaskapje vinden. Wel kan ik een 2e hands nokkenas set plus houders krijgen, om dan hier het onderdeel te gebruiken wat ik nodig heb.
En dat kan dus niet goed passen omdat het niet bij elkaar hoort. Je kunt het proberen. Nu is het ook stuk.

Of zou het beter zijn een 2e hands cylinderkop te kopen en deze er op te monteren? Of is dit hetzelfde probleem omdat het niet bij elkaar zou passen?

De twee "houders" horen bij een andere cilinderkop, dan kun je net zou goed alleen het kapje vervangen en je eigen nokkenassen houden.
Dus ook de kosten van de nokkenassen besparen.

Goedemiddag allemaal.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de reacties en de imput. Na een uurtje sleutelen vanmiddag het afgebroken stukje aluminium uit mijn blok gevist, dus dat is mooi.
Ik ga sowieso nieuwe pakkingen e.d. moeten bestellen en 2e hands onderdeel. Dan kan ik volgende week maandag alles terug in elkaar zetten.

Dan de originele vraag:
Hoe zorg ik dat de timing goed staat.

Bijlagen

• 17156820889395570403402228362051.jpg
    17156820889395570403402228362051.jpg
    235,1 KB · Weergaven: 0
Goedemiddag allemaal.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de reacties en de imput. Na een uurtje sleutelen vanmiddag het afgebroken stukje aluminium uit mijn blok gevist, dus dat is mooi.
Ik ga sowieso nieuwe pakkingen e.d. moeten bestellen en 2e hands onderdeel. Dan kan ik volgende week maandag alles terug in elkaar zetten.

Dan de originele vraag:
Vanaf pag 9-26 van je manual

Goedemiddag allemaal.

Dan de originele vraag:
iedereen moet leren sleutel , dit vind ik begrijp ik allemaal , niet die vragen die je stelt .
Dat had je vooraf moeten onderzoeken .
Bestel een onderhoudsboek en begin dan. ipv eerst beginnen en dan kapot sleutelen.

of wat vind je er zelf nu van.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan