cbr 600f 92 met nieuwe naks en nieuwe ratel

knakworst12

Die hard MF'er
20 feb 2009
846
0
Steenwijk
Ik heb voor 300 euro mn naks laten vervangen inclusief de spanner. Maar nu hoor ik weer 2 ratels. De ene is mn koppeling waarschijnlijk is het koppelingshuis ingeslagen. de ander ratel is luider en duidelijker hoorbaar vooral wanneer die koud is. Op top snelheid houd de motor in maar voor de rest merk ik er weinig van tijdens het rijden. Ook de koppeling werk nog prima. De motor heeft 54.000 gelopen heeft iemand enige ervaring met wat er eventueel nu weer stuk zou kunnen zijn?
 
naks = spanner he...
Dus neem aan dat je bedoelt dat de nokkenas ketting vervangen is en de spanner?
Vervangen voor een handmatige spanner of een originele?

Verkeerde timing kan idd het geval zijn, maar als je daar 300 euro voor betaalt heb zou ik gewoon naar de zaak teruggaan. Er is ook nog zoiets als garantie op reparaties ;)
 
Ik heb er een orginele spenner in laten zetten. Alleen was de reperatie vorig jaar al gedaan. Ik denk niet dat ik dan nog iets van garantie kan verwachten. Ik ga er maar mee naar ten kate denk. Maar goed die zijn helaas zo duur.....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor 300 euro mn naks laten vervangen inclusief de spanner. Maar nu hoor ik weer 2 ratels. De ene is mn koppeling waarschijnlijk is het koppelingshuis ingeslagen. de ander ratel is luider en duidelijker hoorbaar vooral wanneer die koud is. Op top snelheid houd de motor in maar voor de rest merk ik er weinig van tijdens het rijden. Ook de koppeling werk nog prima. De motor heeft 54.000 gelopen heeft iemand enige ervaring met wat er eventueel nu weer stuk zou kunnen zijn?

even en vraagje ;

wat bedoelt u met : koppelingshuis ingeslagen ?

groet jelmer
 
kan dat geen kwaad dan ? ik bedoel kun je hiermee doorrijden ?
hiervan heb ik nog niet eerder gehoord (dat zou mijn ratel verklaren die ik denk ik uit mijn versnellings bak hoor).
niet elke originele spanner werkt naar behoren, ik heb bij de laatste grote beurt er een handmatige op gekregen en die werkt zeker weten.

succes ermee

groeten Jelmer ( zo heet ik ook)
 
Laatst bewerkt:
inprecipe kan het geen kwaad hoorde ik. Een kapotte kopeling kan de motor niet beschadigen. Tenminste dat is mij verteld. Maar het kan ook zijn mn lagers in de versnellingsbak aan vervanging toe zijn. Ik weet alleen niet hoe lang die mee kunnen weet jij dat toevallig?

gr Jelmer :+
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang gaan de lagers in je versnellingsbak mee, tja das allemaal maar relatief.
Op je vorige topic (naks juni 2009) heb ik ook gereageerd met mijn bevindingen.
Momenteel heeft mijn CBR600F PC25 142.000 km gereden en deze loopt nog steeds als een zonnetje. Heb alleen de complete distributie vervangen, maar dat heb ik je in je vorige topic al geadviseerd..... Geen enkele rammel of ratel hoorbaar!!!
 
Ik doe al het onderhoud zelf, dus ook deze reparatie nam ik voor mijn rekening. Ik was aan onderdelen ongeveer 200 euro kwijt. Dan heb ik het over: nokkenasketting, nokkenasketting geleiders en de naks. Gelijk de boel goed op tijd gezet, kleppen gesteld en de carbs gesynchroniseerd en hij loopt nog steeds als een zonnetje. Geen rare bijgeluiden of iets dergelijks. Verder heb ik aan het blok nog niets hoeven te vervangen (ja op de olie, oliefilter, koelvloeistof en luchtfilter na natuurlijk.....) Zelfs de koppeling niet. Ik gebruik deze motor voor woon-werk verkeer, 100km/dag, 5 dagen in de week en rij hem altijd rustig warm. Trek wel geregeld door in de versnellingen en het hele toerengebied, maar top wel netjes af en ben niet grof in de bediening, ook dat kan al veel schelen.....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog nooit met een koude motor weggereden. En ik kan de motor niet echt op zijn donder geven aangezien de motor tot 25 kw beperkt is. Dus aan mijn bediening zal het denk ik niet liggen. Maar goed ik weet niet hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan...... Ik zal een bellen wat het gaat kosten om de kleppen te laten stellen en de rest en zo. En eum netjes aftoppen wat houd dat in :?
 
Laatst bewerkt:
Met mijn Z750 rijd ik altijd dmv 'aftoppen' (doe ik ook met mijn auto maar dan natuurlijk met een ander toerental).

Versnelling omhoog: Als ik de koppeling inknijp laat ik het toerental ongeveer 1500 toeren zakken, houd het gas daar vast en dan schakel ik op. Dan laat ik de koppeling direct los en zit de motor op het juiste toerental om meteen door te gaan. Dit gaat uiteindelijk allemaal in een fractie van een seconde.

Versnelling omlaag: Bij het inknijpen van de koppeling laat ik het toerental ongeveer 1500 toeren stijgen, houd het gas daar vast en schakelijk omlaag. Dan laat ik de koppeling direct los en zit de motor op het juiste toerental om meteen door te gaan.

Voordeel van aftoppen:
Bij opschakelen = Weinig snelheid verlies, geen schokken tijdens het schakelen, beter voor de koppelingsplaten, met iemand achterop zal je geen last hebben van helmen welke tegen elkaar komen enz.
Bij omlaag schakelen = Sneller je handen vrij om eventueel een bocht goed te nemen, wederom geen schokken tijdens het schakelen en beter voor de koppelingsplaten, geen last met/voor iemand achterop enz.

Nadeel van aftoppen: Eigenlijk niks, alleen is het even wennen.

Heel veel motorrijders draaien de gashendel heel snel en abrubt dicht alvorens op te schakelen, dit levert heel veel onnodige krachten op, niet fijn voor bestuurder en evt. passagier, maar ook niet fijn voor de motor. O.a. de distributie krijgt hier flinke klappen door te verwerken.

Aftoppen wil dus zeggen dat je vlak voor het opschakelen de acceleratie rustig afbouwt en de gashendel dus niet helemaal dicht draait terwijl je feitelijk opschakelt.

Als je bijvoorbeeld flink in toeren doortrekt zonder aftoppen krijg je 12.000 RPM gas helemaal dicht naar 1000 RPM, opschakelen en gelijk gas weer open en op 8000 RPM verder door weer naar 12.000 RPM.

Met aftoppen krijg je 12.000 RPM gas paar mm dicht naar 8000 RPM, opschakelen en gelijk gas weer open en verder door naar 12.000 RPM.

Als ik opschakel zie je mijn rechterhand nauwelijks draaien/bewegen terwijl je bij de "echte" lomperikken de hele arm mee ziet draaien met de gashendel, ook de koplamp schijnt dan eerst naar Jupiter en vervolgens op het wegdek en weer naar Jupiter. Ook wel bekend als rodeo rijders.
Als je aftopt blijft je motorfiets strak in 1 en dezelfde positie en als je het goed in de vingers hebt levert het alleen maar voordelen op!
Dit is in het begin investeren, maar zoveel beter voor bestuurder, passagier en vooral de motor!

Voor zover mij bekend komen eventuele rammeltjes bij deze blokken van of de distributie of de koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan