CBR 900 lijkt niet op alle cilinders te lopen

Dn Lange

Rookie
17 sep 2017
9
0
Beste mensen,

Vandaag lid geworden van het forum en eigenlijk al een vraag. Weet niet of ik hem hier op de goede plek post maar denk dat hier wel de kennis zit die ik nodig heb.

Mocht hij toch ergens anders moeten komen dan hoor ik het graag.

Ik heb een CBR900 RR Fireblade staan uit '93 (SC28 dan volgens mij?)

Deze is van een vriend van mij. Hij leek volgens hem niet helemaal goed te lopen omdat de uitlaatbocht van cilinder 1 en 4 niet warm worden. De bochten van 2 en 3 juist wel weer.
Hij dacht dat het eerst kwam omdat hij de bougiekabels verkeerd had aangesloten op de rechter bobine.

Omdat ik hem verkeerd begrepen heb en dacht dat 2 en 3 niet lekker liepen heb ik me vooral gericht op de linker bobine. Deze heb ik door gemeten (meting was goed) en toen weer aangesloten. Bij het aansluiten ben ik echter vergeten de 2 steek stekkertjes terug te steken waardoor deze bobine niet mee liep. Omdat ik hier pas later achter kwam wel gestart en toen liep de Blade wel gewoon. Nu werden de poorten van 1 en 4 wel "blaren op je vingertoppen" heet. 2 en 3 daar in tegen niet. (wat op zich logisch is omdat de bobine niet aangesloten is)

We hebben nu uit kunnen sluiten dat:

* de bobine's niet goed zijn. (eerste werden 2 en 3 wel warm en na mijn verkeerd aansluiten 1 en 4 ook)
* de bougies niet goed zijn (hebben gewoon vier vonken)

Kan het te maken hebben met hoe de bougiekabels zijn aangesloten op de bobine? (volgens mij krijgen 1 en 4 tegelijk een vonk en 2 en 3 toch ook?)
En hoe horen de steekstekkers op de bobine te zitten?
Ik heb een aansluiting die zwart is en een aansluiting die groen is op de bobine. Kabels zijn of zwart/wit of geel/groen en geel/blauw volgens mij.

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag! Denk zelf nog dat het in het ding kan zitten voor de bobines. Ik weet alleen zo even daar de naam niet meer van.

Ik hoor graag van jullie!
 
Een WPHB van exact het type 92/93 vinden zal niet meevallen.
Dat van 94/95 is wel te vinden en die komt, naar mijn idee, beter overeen dan van een cbr600.
Ze zijn niet zo makkelijk te vinden, maar ze zijn er wel.
 
Honda haynes manual Honda cbr900rr 92 to 99 is het heb hem hier liggen toevallig.

Even foto gemaakt van het ansluitschema.

Als het niet te lezen is kan ik wel een groter formaat sturen per mail of even googlen op haynes manual
full


Misschien zit de blauw witte draad niet helemaal lekker die komt op beide bobines uit.

Je weet in ieder geval dat ze het doen.
 
Laatst bewerkt:
Honda haynes manual Honda cbr900rr 92 to 99 is het heb hem hier liggen toevallig.

Even foto gemaakt van het ansluitschema.

Als het niet te lezen is kan ik wel een groter formaat sturen per mail of even googlen op haynes manual
full


Misschien zit de blauw witte draad niet helemaal lekker die komt op beide bobines uit.

Je weet in ieder geval dat ze het doen.
Honda haynes manual Honda cbr900rr 92 to 99 is het heb hem hier liggen toevallig.

Even foto gemaakt van het ansluitschema.

Als het niet te lezen is kan ik wel een groter formaat sturen per mail of even googlen op haynes manual[afbeelding]

Misschien zit de blauw witte draad niet helemaal lekker die komt op beide bobines uit.

Je weet in ieder geval dat ze het doen.

Ze werken wel gewoon inderdaad. Nadeel van het aansluitschema (waarvoor dank)
Is dat ik niet kan zien op welk steek stekkertje welke draad moet zitten.
Denk nu zelf dat het probleem misschien ligt in de Ignition Control Module.

Puur gebaseerd op het feit dat alles na deze module wel werkt zover ik kan zien.
 
volgens mie staat er om maar een voorbeeld te noemen Blk/Wh bij 1 aansluiting zou dat toevallig een zwart/witte gestreepte draad kunnen zijn :+ etc Y(ellow) = geel Blu(blauw) etc
 
Laatst bewerkt:
Treedt het probleem nu nog op? Uit je OP maak ik op dat nu 1 en 4 weer goed vonken en nadat je de bobine terug aan had gesloten 2 en 3 ook.
Als het probleem er nu niet is, wordt het wat lastiger zoeken lijkt mij.

Het zou ook nog een kabelbreuk kunnen zijn, aangezien er verandering opgetreden is nadat je aan de bobines bezig bent geweest.
 
Vandaag waarschijnlijk de oplossing gevonden. Het pinnetje op de ECU wat was aangesloten op de bobine van 1 en 4 was geoxideerd. Nadat deze schoongemaakt is liep hij al weer een stuk beter.
 
Zou alle stekers ff na lopen op oxidatie en deze inspuiten als ik jouw was de motor is uit 93. Let vooral op de steker onder het zadel die van het laadsysteem. Die wil zeker nog weleens inbranden en dat geeft meer overgang weerstand waardoor de boel nog heter wordt.
Bekijk ook of de bougie kabels/doppen nog ok zijn . (ook ff in het pikdonker kijken of er overslag vonkjes te zien zijn .
 
Laatst bewerkt:
Manual de honda haynes honda cbr900rr 92 a 99 por casualidad lo tengo aquí.

Acabo de tomar una foto del diagrama de cableado.

Si no es legible, puedo enviar un formato más grande por correo electrónico o manual de google haynes
full


Tal vez el cable azul y blanco no esté del todo bien, termina en ambas bobinas de encendido.

Al menos sabes que lo hacen.
Hola! Desde Argentina. Tratando de restaurar cbr 900/93 Buscando manual o diagrama electrico completo. Muy Agradecido si me ayudan a conseguir lo que necesito. Saludos
 
Terug
Bovenaan Onderaan