Cbr 900 snelheidsmeter

Remco1980

MF'er
27 mrt 2014
45
7
Maastricht
Hoi,

Ik heb sinds kort een honda cbr 900 er uit 1998.
Gister onder het rijden viel me op dat de snelheidsmeter het niet meer deed.
De rest van dashboard doet het wel.
Na een rit van een half uur bij een kennis gestopt.
Toen ik daar wou vertrekken startte de motor niet meer, hij probeerde wel te starten maar de accu leek te zwak.
We hebben de motor toen aangeduwd en ik ben naar huis gereden.
Thuis in de laatste bocht viel die in een keer uit toen ik de koppeling introk.
Starte ook niet meer.
Vannacht accu aan de druppellader gehangen, deze geeft vandaag 12,8 volt aan.
Motor startte ook direct.
Echter de laadspanning met iets hogere toeren dan stationair liep op tot bijna 18 volt.

Iemand zei me dat de spanningsregelaar kapot kan zijn.

Nu heb ik niet veel verstand van motoren en elektronica.
Wel de spanningsregelaar gevonden, denk ik.

Kan ik er vanuit gaan dat deze kapot is en een nieuwe bestellen of moet ik meer onderzoek (laten) doen?
En kan het zijn dat de meter het daar door niet deed, of is die door de hoge spanning kapot.
Zekering was in orde van de meter.
 
Ik zou beginnen met de weerstanden te controleren en de (zener)diodes.
Een elco die overlijd door een te hoge spanning heeft meestal het dak helemaal bol staan maar dat is hier niet het geval.
Als je deze wilt uitsluitenmoet je ze eruit halen en doormeten met een capaciteitsmeter.
 
Ik zou beginnen met de weerstanden te controleren en de (zener)diodes.
Een elco die overlijd door een te hoge spanning heeft meestal het dak helemaal bol staan maar dat is hier niet het geval.
Als je deze wilt uitsluitenmoet je ze eruit halen en doormeten met een capaciteitsmeter.

Ik heb alleen een standaard multimeter.
Een eerlijk gezegd geen idee welke dingen dat zijn die je nu noemt die ik moet meten dan hahaha.
En of dat gaat met een multimeter als ze nog op de printplaat zitten
 
Ik zou beginnen met de weerstanden te controleren en de (zener)diodes.
Een elco die overlijd door een te hoge spanning heeft meestal het dak helemaal bol staan maar dat is hier niet het geval.
Als je deze wilt uitsluitenmoet je ze eruit halen en doormeten met een capaciteitsmeter.
Persoonlijk zou ik eerst controleren of de voeding niet in kortsluiting ligt. Weerstanden zijn tamelijk robuust.
 
Persoonlijk zou ik eerst controleren of de voeding niet in kortsluiting ligt. Weerstanden zijn tamelijk robuust.
Welke onderdelen zijn volgens jou de voeding?
Wat is er robuust aan een weerstandje?
18 volt over een 180 ohm weerstand is toch 1,8 watt terwijl die max 1 watt mag hebben.
Waar blijft die bullshit knop?
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Welke onderdelen zijn volgens jou de voeding?

Laatste keer dat ik controleerde heeft elektronica voeding nodig. Deze komt nu wel van buitenaf maar kan toch kortgesloten zijn op deze print? Dat zou ik dus eerst controleren.

Wat is er robuust aan een weerstandje?
18 volt over een 180 ohm weerstand is toch 1,8 watt terwijl die max 1 watt mag hebben.

Dan is de rest ook defect

Waar blijft die bullshit knop?

Ik heb wel veel respect voor je kennis.
 
Laatst bewerkt:
Niks mis mee en nog nauwkeuriger ook,heb een Sigma op meerdere motoren gehad,
nadeel is dat je motor dan niet meer zo hard loopt ;),ik had er 1 op m,n Hayabusa,ori teller op 315,Sigma 285.

Wel leuk als de originele zou werken natuurlijk.
Motor is nog verder mooi origineel.
IMG_20200415_175805583.jpg
 
Welke rest? En waarom?
De IC's op de printplaat. Als je me toelaat om een voorbeeld te nemen met de weerstand van 180R. Die wordt bv gebruikt om een led aan te sturen en geschakeld door het IC. Dus de stroom van 1A (even de diodedrop van de led buiten beschouwing gelaten) moet gesourced of gesinkt worden door de pin van het IC. De transistor is daar niet voor berekend en zal dus doorbranden, veel sneller dan de externe weerstand. Maar ondertussen is het IC toch al defect aangezien hij teveel stroom trekt door zijn voedingspinnen als de spanning te hoog is. Vandaar dat ik dat eerst zou meten. Weerstanden gaan echt wel als laatste defect.
 
De IC's op de printplaat. Als je me toelaat om een voorbeeld te nemen met de weerstand van 180R. Die wordt bv gebruikt om een led aan te sturen en geschakeld door het IC. Dus de stroom van 1A (even de diodedrop van de led buiten beschouwing gelaten) moet gesourced of gesinkt worden door de pin van het IC. De transistor is daar niet voor berekend en zal dus doorbranden, veel sneller dan de externe weerstand. Maar ondertussen is het IC toch al defect aangezien hij teveel stroom trekt door zijn voedingspinnen als de spanning te hoog is. Vandaar dat ik dat eerst zou meten. Weerstanden gaan echt wel als laatste defect.
Je hebt opgezocht wat de maximale spanning voor die ic's is? Hoe hoog mag die dan zijn? Heel je verhaal is een grote hoop bullshit.
Als je niet weet waar je het over hebt houd dan gewoon je mond. Wie wordt er beter van dat gezever van je? Jij zelf?
 
Je hebt opgezocht wat de maximale spanning voor die ic's is? Hoe hoog mag die dan zijn? Heel je verhaal is een grote hoop bullshit.
Als je niet weet waar je het over hebt houd dan gewoon je mond. Wie wordt er beter van dat gezever van je? Jij zelf?
Is dat echt nodig om zo te reageren?

Waar staat jouw 180R en waar dient hij voor?

Nu zie ik ook wel in waarom die steeksleuteltjes toch niet alles zijn. Je verwart me toch niet met B07?
 
Is dat echt nodig om zo te reageren?

Waar staat jouw 180R en waar dient hij voor?

Nu zie ik ook wel in waarom die steeksleuteltjes toch niet alles zijn. Je verwart me toch niet met B07?
Als jij je kletsverhaaltjes hier neer zet acht ik het nodig andere te waarschuwen voor het hoge onzingehalte. Iemand met minder kennis van zaken zou ze voor waarheid kunnen aannemen.
R2 1watt 180 ohm en ik weet niet waarvoor die gebruikt word. Nou kan ik hier een lulverhaal neer gaan pennen waarvoor die dient maar als ik iets niet weet houd ik mijn mond er over en dat is iets wat jij en zeker ook B07 zouden moeten doen. De reden dat ik die weerstand verdenk is omdat die weerstand laag genoeg is om defect te kunnen raken bij 18 volt en omdat hij 1 watt is word deze al stevig belast.
 
Een elco die overlijd door een te hoge spanning heeft meestal het dak helemaal bol staan maar dat is hier niet het geval.
Elke elco heeft bovenop een ingestanst kruis, juist om het bolstaan en exploderen te voorkomen. In onderstaand plaatje zie je in de cirkel één van de vier kruiseinden open staan.
elco.jpg


En dat groen zal het electroliet uit de elco zijn.

Nog even een andere foto bekeken, en de maximum spanning van die elco is 16 V, zie de gele cirkel.

elco-2.jpg


Daarboven slaat de dunne oxidelaag (de isolator tussen de twee elektroden) door en gaat er een grote stroom lopen met als resultaat kokend elektroliet. Daar is dat kruis dan voor dat de damp kan ontsnappen zonder verdere nare gevolgen.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze een afbeelding van een bolstaande elco.
dat groene streepje is ere waarschijnlijk door de fabrikant op gezet als onderscheid.
een lekke elco geeft gele of bruine vloeistof, geen groene.
dat de elco 16 volt is had
elco.png
ik al gezien maar dat wil niet zeggen dat hij bij 18 volt voor een kortere tijd meteen stuk zou gaan. Ik heb er een aantal bewust opgeblazen en daar is toch heel wat meer voor nodig dan 2 volt overspanning. het gaat je ook niet lukken om ze te laten lekken zonder dat ze bol komen staan of exploderen
 
Als jij je kletsverhaaltjes hier neer zet acht ik het nodig andere te waarschuwen voor het hoge onzingehalte. Iemand met minder kennis van zaken zou ze voor waarheid kunnen aannemen.
R2 1watt 180 ohm en ik weet niet waarvoor die gebruikt word. Nou kan ik hier een lulverhaal neer gaan pennen waarvoor die dient maar als ik iets niet weet houd ik mijn mond er over en dat is iets wat jij en zeker ook B07 zouden moeten doen. De reden dat ik die weerstand verdenk is omdat die weerstand laag genoeg is om defect te kunnen raken bij 18 volt en omdat hij 1 watt is word deze al stevig belast.
In de veronderstelling dat hier 18V over staat zonder dat je, zoals je zelf zegt, weet waar hij voor dient kan je dat niet beweren. De pot verwijt de ketel...

Voor TS: dit printje zou ook gebruikt worden in de snelheidsmeter van de Honda accord. Maar pin me er niet op vast.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helaas zelf echt te weinig verstand om zelf de printplaat of componenten ervan te meten .
Misschien morgen eens langs bij een electro zaak hier.
Kijken wat die zeggen.

Die printplaat zit ergens opvast, klein spoeltje en nog iets.
Weet niet of daar nog een probleem in kan zitten ??

IMG_20200419_142032479.jpg
 
In de veronderstelling dat hier 18V over staat zonder dat je, zoals je zelf zegt, weet waar hij voor dient kan je dat niet beweren. De pot verwijt de ketel...

Voor TS: dit printje zou ook gebruikt worden in de snelheidsmeter van de Honda accord. Maar pin me er niet op vast.
Ik veronderstel niet dat daar 18 volt over staat, Ik zeg dat ik hem als eerste verdenk omdat dit een weerstand is die wel eens defect kan raken als er 18 volt over staat. Het heeft met logisch denken en ervaring te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan