CBR blijft op grootlicht staan

929-2000

Rookie
1 jul 2019
24
7
Gisteren een nieuwe motor opgehaald, een 2000 CBR 929. Nu kwam ik er thuis achter dat als ik m op dimlicht zet het grootlicht aanstaat, en dit niet uit gaat als ik op de schakelaar druk.
Is dit zoiets simpels als een schakelaar die blijft hangen of kan er een andere oorzaak zijn? Mvg
 
Check je stuurschakelaar even.

deze heeft een schakelaar om te kiezen tussen grootlicht en dimlicht, maar er zit aan de voorkant ook een knop waarmee je kan seinen (er staat bij “passing”)

wellicht dat deze blijft hangen?
 
@929-2000 , als ik zo snel even opzoek, heeft die een koplamp met maar liefst 3 lampen erin?
3 x een H7 zelfs.
For-00-01-Honda-CBR900RR-CBR929RR-CBR-900-929-RR-Motorcycle-Front-Headlight-Head-Light-Lamp.jpg

KOPLAMP-CBR900RRY1-RE1-Honda-MOTO-900-CBR-2001-CBR900RR1-F__0100.jpg


Indien zo, dan rest de vraag, welke dienen voor het dimlicht, en welke voor het grootlicht?
Ik zou denken, de twee buitenste voor dimlicht, en de middelste voor grootlicht, maar dat kan gewoon mijn gedacht zijn.

Blijven ze altijd alle drie branden?
Want zoals @RR. En @daddyphilipsen al aanhaalden, is het de vraag of de bedrading/aansluitingen nog wel origineel zijn. Grootlicht (al dan niet met een weerstand) gekoppeld aan het dimlicht is een een veelvoudig voorkomende vern**king van het elektrisch systeem bij motoren met assymetrische dubbele koplamp. Dit met de bedoeling van een symetrisch ogende koplamp te hebben, waarbij het zijn effect altijd misloopt omdat de grootlichtbundell altijd verblindend is, ook op halve kracht.

Maar de driedelige koplamp van jou motor is echter symetrisch, (hetzij 2xdim 1x groot, of 1xdim en 2x groot), dan zou ik me toch afvragen waarom ze dat wilden aanpassen, maar je weet maar nooit dat een van de vorige eigenaren de drie lampen aan elkaar gekoppeld heeft.
 
@929-2000 , als ik zo snel even opzoek, heeft die een koplamp met maar liefst 3 lampen erin?
3 x een H7 zelfs.
Bekijk bijlage 1504394
Bekijk bijlage 1504395

Indien zo, dan rest de vraag, welke dienen voor het dimlicht, en welke voor het grootlicht?
Ik zou denken, de twee buitenste voor dimlicht, en de middelste voor grootlicht, maar dat kan gewoon mijn gedacht zijn.

Blijven ze altijd alle drie branden?
Want zoals @RR. En @daddyphilipsen al aanhaalden, is het de vraag of de bedrading/aansluitingen nog wel origineel zijn. Grootlicht (al dan niet met een weerstand) gekoppeld aan het dimlicht is een een veelvoudig voorkomende vern**king van het elektrisch systeem bij motoren met assymetrische dubbele koplamp. Dit met de bedoeling van een symetrisch ogende koplamp te hebben, waarbij het zijn effect altijd misloopt omdat de grootlichtbundell altijd verblindend is, ook op halve kracht.

Maar de driedelige koplamp van jou motor is echter symetrisch, (hetzij 2xdim 1x groot, of 1xdim en 2x groot), dan zou ik me toch afvragen waarom ze dat wilden aanpassen, maar je weet maar nooit dat een van de vorige eigenaren de drie lampen aan elkaar gekoppeld heeft.

Zo uit mijn hoofd is de middelste voor dimlicht, de buitenste voor groot licht
 
Zo uit mijn hoofd is de middelste voor dimlicht, de buitenste voor groot licht
Ja dat kan uiteraard, al zou ik het logischer vinden omgekeerd.
Of beter gezegd, ik zou het liever omgekeerd zien als het mijn motor was.
Aan de buitenkanten een normaal dimlicht, en in het midden een heel goed en sterk grootlicht. Want dat doe je toch uit bij teegenliggers.

Maar goed, ik ben nu vooral benieuwd of @929-2000 het probleem gaat vinden, ik ben benieuwd wat er juist aan scheelt.
 
Ja dat kan uiteraard, al zou ik het logischer vinden omgekeerd.
Of beter gezegd, ik zou het liever omgekeerd zien als het mijn motor was.
Aan de buitenkanten een normaal dimlicht, en in het midden een heel goed en sterk grootlicht. Want dat doe je toch uit bij teegenliggers.

Maar goed, ik ben nu vooral benieuwd of @929-2000 het probleem gaat vinden, ik ben benieuwd wat er juist aan scheelt.

Zijn 3 lampen, waarvan iig de buitenste grootlicht geven.

1e foto is stadslicht, tweede dimlicht (nu dus grootlicht)...
 

Bijlagen

  • 20200525_191413.jpg
    20200525_191413.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 10
  • 20200525_191442.jpg
    20200525_191442.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 9
Dit is m...ik voel m nog wel klikken zeg maar, er gebeurt alleen niks.

Heb ik ook weleens gehad, probeer voorzichtig het vierkante knopje maar eens in te drukken en wat mee te friemelen, en eventueel voorzichtig terug te trekken met een tangetje ofzo.
Als dat niet werk schakelaar even openmaken en de boel reinigen.

(je hebt in ieder geval wel de mooiste kleur van dat model fireblade! ;) )
 
@929-2000 , alvorens het allemaal uitelkaar te slopen werkt het misschien wel om de schakelaar rond de randen een keer goed vol te blaffen met WD40... En dat ik WD40 uit mijn bek kan krijgen wil heel wat zeggen...
maar er zit aan de voorkant ook een knop waarmee je kan seinen (er staat bij “passing”)
wellicht dat deze blijft hangen?
Dan gaat gedimt groot niet uit :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan