Cbr sc28 , na klein beurtje niet meer starten

Daniel0416

MF veteraan
16 dec 2008
1.016
0
Drunen
Mijne heren ,

Ik zit met het volgende probleem.Een kennis van mij rijd een zelfde cbr 900 rr fireblade sc28 uit 1993 als ik.Nu hebben we deze een klein beurtje geven.Olie , bougies en filter.

Nu is dit alles pima gelukt , en wilde wij de motor hierna even warm laten draaien.Dit lukte ook.........zo'n 1,5 minuut.De cbr viel toen uit en was met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.

Al snel had ik gevonden dat het een brandstof probleem is , want als ik direct brandstof in de carbs gooi start hij direct.Ook heb ik zo snel niet mijn eigen motor bij de hand om even te controleren hoe de slangen onder de tank moeten zitten.

Nu zitten er onder de tank 3 slangen.2 dikke en 1 dunne.

1ste dikke slang (van de brandstofpomp) gaat uiteraard op de brandstofkraan
2de dikke slang komt op de losse nippel onder de tank maar komt dan nergens op uit.
3de dunne slang komt ook onder op de tank zo'n 2 cm naast de 2de dikke slang maar ook deze komt tevens nergen opuit.Dus ik vermoed dat hier het probleem zit.

Is er iemand die mij uit kan leggen hoe de brandstofslangen moeten lopen?

Alvast bedankt ,

Mvg ,

Daniel
 
Laatst bewerkt:
hoi,

die dunne moet waarschijnlijk op je brandstofkraan. deze komt van je vacuum af en die zorgt ervoor dat er een membraam open gaat waardoor de brandstof kan lopen vanuit de tank. als deze er niet aan zit zuig je dus ook geen brandstof aan.

vr gr ej huiskamp
 
Zoiets dacht ik ook al , maar zoals ik kon zien zit er maar 1 aansluiting op de brandstofkraan.En onder op tank zitten 2 aansluitingen (1 dikke en 1 dunne) en daar zaten de slangen ook op.Is 1 van deze 2 aansluitingen geen vacuum oid?

ps weet niet of ik een link mag plaatsen maar dit is de kraan die er op zit!

Benzinekraan Honda CBR 900 RR 1992-1993.
 
Laatst bewerkt:
hoi,
nee dat zijn slangen voor ventilatie en voor het overstrom

gr ejen.
weet je zeker dat er aan de zijkant. (als je op de motor zit) aan de rechterkant geen klein aansluitinkje zit. ik heb er een aan de onderkant voor brandstoftoevoer en daar naast een aansluiting voor het vacuum.

dus ja......
 
hoi,
nee dat zijn slangen voor ventilatie en voor het overstrom

gr ejen.
weet je zeker dat er aan de zijkant. (als je op de motor zit) aan de rechterkant geen klein aansluitinkje zit. ik heb er een aan de onderkant voor brandstoftoevoer en daar naast een aansluiting voor het vacuum.

dus ja......

helaas is de sc28 niet uitgevoerd met een vacuum brandstofkraan.Dus ook deze aansluiting heeft hij niet.Er zit wel een mechanische brandstofpomp op.Moet je deze horen draaien met het aanzetten van het contact?
 
helaas is de sc28 niet uitgevoerd met een vacuum brandstofkraan.Dus ook deze aansluiting heeft hij niet.Er zit wel een mechanische brandstofpomp op.Moet je deze horen draaien met het aanzetten van het contact?

Precies. Die ene dikke is voor je brandstof, de andere dikke is de overloop en komt ergens onder je blok uit, en de dunne is ontluchting, die hangt ergens los onder je frame (steek je ergens tussen).

De benzinepomp hoor je een paar seconden klikken als je je contact aanzet terwijl er nog geen benzinedruk is. Let op dat hij een tweede keer korter zal klikken, want dan is er al benzinedruk ;).

Ik gok dat OF je filter vol zit (er zit nog een filter tussen bij de SC28), of de benzinepomp kapot is.

Mogelijk zit er nog een zekering tussen, die zou kapot kunnen zijn. Ik weet niet helemaal zeker of er idd. een zekering tussen zit, maar het is de moeite waard om dat even te checken, niet?
 
"Filter" ..... las ik ....; = brandstoffilter? Typetje met pijl op de buitenkant? Als die pijl verkeerd-om staat, dus in de stroomrichting terug naar de tank wijzend, gaat het fout. Dan niet terug omkeren maar vervangen, zonder herhaling van de fout.
 
Ja, brandstoffilter. De context was brandstof, dus dat was niet moeilijk te raden :).

Er zit zo'n wit 'kindersurprise ei' in je brandfstofleiding, dat is een benzinefilter.

Lijkt me stug dat dat het probleem is. Maar als je hem inderdaad los hebt gehad en verkeerd om er weer op hebt gedaan, denk ik dat je carburateurs nu wel verstopt zitten. :+

Hij kan overigens niet open (heb ik al eens geprobeerd), dus schoonmaken is er niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Met filter doelde ik meer op het olie filter wat vervangen is.Vandaar dat het ook zo raar is omdat ik anders iets van lucht oid in de leiding zou verdenken.Brandstoffilter was niet direct leverbaar bij de locale motorboer.(ofterwijl die waren op)

Maar wat betreft de brandstofpomp , ik hoor daar dus letterlijk 0,0 als ik het contact aan draai.Dus ik verdenk deze toch van het probleem!

Ps op hoeveel volt werkt de brandstofpomp?Want na het meten op de stekker van de pomp geeft deze tijdens het starten zo'n 5/6 volt af!
 
Laatst bewerkt:
Ja, brandstoffilter. De context was brandstof, dus dat was niet moeilijk te raden :).

Er zit zo'n wit 'kindersurprise ei' in je brandfstofleiding, dat is een benzinefilter.

Lijkt me stug dat dat het probleem is. Maar als je hem inderdaad los hebt gehad en verkeerd om er weer op hebt gedaan, denk ik dat je carburateurs nu wel verstopt zitten. :+

Hij kan overigens niet open (heb ik al eens geprobeerd), dus schoonmaken is er niet bij.
Ik bedoel eigenlijk: als die pijl er op staat dan is het papier-achtig inwendig filtermateriaal zodanig naar 1-kant geperforeerd dat het zich bij verkeerd-om aansluiten in zeer korte tijd 80% of erger dichtdrukt.

Natuurlijk wordt het wel allemaal erger/vuiler als je een gebruikt exemplaar verkeerd-om terugzet.
 
nee hoor, hij gaat bij mij pas draaien als je de startknop indrukt, heb dit nagevraagt bij de motorzaak
en dit is normaal,
als ie het niet doet even het deksel eraf en contactpunten schoonschuren/nieuw setje punten kopen
 
Mijne heren ,

Ik zit met het volgende probleem.Een kennis van mij rijd een zelfde cbr 900 rr fireblade sc28 uit 1993 als ik.Nu hebben we deze een klein beurtje geven.Olie , bougies en filter.

Nu is dit alles pima gelukt , en wilde wij de motor hierna even warm laten draaien.Dit lukte ook.........zo'n 1,5 minuut.De cbr viel toen uit en was met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.

Al snel had ik gevonden dat het een brandstof probleem is , want als ik direct brandstof in de carbs gooi start hij direct.Ook heb ik zo snel niet mijn eigen motor bij de hand om even te controleren hoe de slangen onder de tank moeten zitten.

Nu zitten er onder de tank 3 slangen.2 dikke en 1 dunne.

1ste dikke slang (van de brandstofpomp) gaat uiteraard op de brandstofkraan
2de dikke slang komt op de losse nippel onder de tank maar komt dan nergens op uit.
3de dunne slang komt ook onder op de tank zo'n 2 cm naast de 2de dikke slang maar ook deze komt tevens nergen opuit.Dus ik vermoed dat hier het probleem zit.

Is er iemand die mij uit kan leggen hoe de brandstofslangen moeten lopen?

Alvast bedankt ,

Mvg ,

Daniel


1ste dikke slang dit idd aan je brandstofpomp.
2de dikke slag hoor onder op je tank vast te zitten een een ijzeren klem.
3de dunne slangetje is idd voor ontluchting en overloop van benzine.

Check effe dat je brandstofpomp Of dat er geen knik in de slang zit wanneer jij de tank terugplaatst. dat wil ook nog wel is gebeuren. dan loopt de benzine ook niet door.
 
zou heel goed kunne dat er een klein gaatje in je menbraam zit
het dunneslangetje er ff af wel op je kraan zitte late benz slang er af bakkie er onder ,dan kraan ope doen en ff aan vacieum zuige dan kijke of der benziene uit komt
als je er een zuig met je geen lucht binne krijge anders is het stuk
 
hoi,

om het probleem beter te omschrijven zal ik het komplete gebeuren vertellen misschien dat het probleem duidelijker wordt het gaat om mijn fireblade (sc28) .
ik heb mijn blade een kleine beurt gegeven zoals olie + filter en bougies nadat ik dit gedaan had heb ik hem ongeveer 5 min laten lopen om daarna de olie weer te checken ik hoorde een rare tik wat blijkt ik was de bougie kabel van de 4e cilinder vergeten erop te doen , nadat ik alles weer af en opgebouwd heb om deze erop te zetten probeerde ik hem weer te starten om dit lukte voor een tijd van ongeveer 1,5 minuut hij ging steeds moeilijker lopen met gevolg dat ie afsloeg en niks meer deed en daarna ook niet meer aan de gang te krijgen is wel als er brandstof direct in de carb gegooit wordt ,kan dit duiden op de defecte brandstofpomp ? ondanks dat je niks met dit alles te maken krijgt als je een kleine beurt geeft dan kom je helemaal niet bij deze brandstof pomp ! .
kan het te maken hebben met een vonkoverslag die een kortsluiting of te hoge spanning aan het blok heeft gegeven .

als iemand een idee heeft dan vernemen wij dit graag

groeten

olav
 
Komt er straks nog meer info, of is dit het?

Heb je de zekeringen al nagekeken? En gemeten aan de polen van de brandstofpomp? Heb je de pomp al gecheckt?
 
heb je die brandstofpomp nu al gecontroleert ?
is klusje van niks,contact aan, je hand door het frame frummelen,pomp vastpakken,op de startknop drukken.
als je hem voelt tikken doet ie het

ik heb hetzelfde gehad na de winterstop,nieuw setje punten erop en klaar
 
Nou inmiddels is het probleem gevonden , de brandstofpomp is kapot.We hebben de pomp van de mijne overgezet en de motor starte direct.We hebben nog geprobeerd om de contactpuntjes van de pomp schoon te maken , en daardoor starte de motor ook weer direct op de ouwe pomp.Alleen nu springt telkens de zekering er uit.

Als we de stekker los trekken van de pomp dan blijft de zekering zitten , dus die pomp is simpelweg overleden en via mp hebben we een andere gevonden die gemonteerd gaat worden.
In ieder geval bedankt voor alle reacties.

mvg ,

Daniel
 
Nou inmiddels is het probleem gevonden , de brandstofpomp is kapot.We hebben de pomp van de mijne overgezet en de motor starte direct.We hebben nog geprobeerd om de contactpuntjes van de pomp schoon te maken , en daardoor starte de motor ook weer direct op de ouwe pomp.Alleen nu springt telkens de zekering er uit.

Als we de stekker los trekken van de pomp dan blijft de zekering zitten , dus die pomp is simpelweg overleden en via mp hebben we een andere gevonden die gemonteerd gaat worden.
In ieder geval bedankt voor alle reacties.

mvg ,

Daniel

Hatsekidee :)
 
ben je onder het dekseltje aan het "prutsen"geweest ?
waarschijnlijk heb je wat verbogen waardoor je nu kortsluiting veoorzaakt
puntensetje kost tussen de € 22.- en de €32,- lijkt me geodkoper dan een nieuwe pomp
oude pompen draaien meestal ook al een tijdje en zijn mischien na 2 maanden ook weer stuk
 
Terug
Bovenaan Onderaan