CBR valt opeens uit en start niet meer

Fruhling

Die hard MF'er
13 apr 2012
448
70
Veldhoven
Goedemorgen!

Mijn vrouw rijdt een CBR600F uit 1990:
honda_cbr_600_f_1990_10_lgw.jpg


De motor deed het altijd perfect, starten en lopen, tot gisteren... Gisteren viel de motor stil na een halve dag touren. De motor wilde niet meer starten. Met de choke open pruttelde de motor een paar tellen en viel dan weer uit.

-Benzinetank zit vol (met de juiste benzine ;) )
-Olie is op niveau

Voordat ie uitviel was er geen vermogensverlies op 1 of 2 cilinders. Ze vielen allemaal tegelijk uit.

Mijn vermoeden gaat uit naar een verstopte benzineleiding. Maar wellicht dat jullie andere ideeën hebben?
 
Dan zou ik als eerste de benzinepomp eens nakijken.

Weet niet wat de druk moet zijn van de pomp, wist sowieso geen voorbeeld van zo'n oude motor met injectie. Maar als het vergelijkbaar is met huidige systemen dan zal het rond de 3 bar zijn.

Controleren op vonk, wel aanwezig dan: Leidingen nakijken, kraan controleren, als het een vacuüm gestuurde kraan is dan vacuüm nakijken, indien aanwezig brandstoffilter en inhoud tank controleren.

Vonk niet aanwezig op 4 cilinders dan daar verder zoeken.

Met de dodemansknop (of jiffy of koppelingshendel) gaat de startmotor vaak al niet eens rond.
 
Laatst bewerkt:
Hee, dat was mijn eerste motor! :)

Deed de motor nog een paar keer hikken voordat hij ermee ophield? Net als wat er gebeurt zo'n 500 meter nadat je weg bent gereden als je de benzinekraan niet had opengedraaid? Of was het in 1 keer helemaal uit?
 
Nee viel echt in 1x dood.

De motor begon niet te stotteren / bokken. Er was geen vermogenverlies op 1, 2, of 3 cilinders. Alles viel in 1x uit alsof er geen benzine toevoer meer was.

Dodemansknop doormeten is ook een goede tip, want een electra onderbreking geeft hetzelfde effect, met dezelfde symptomen.

@Sanscorp: Overigens kun je bij deze motor wel de startmotor rondgooien totdat de accu leeg is, terwijl de dodemansknop omstaat, maar dat terzijde. Geldt ook voor de zijstandaard.
 
Er zit een brandstofpomp in, waarvan de contactpuntjes in kunnen branden.

De pomp werkt alleen, als de ontsteking werkt. Leiding richting carbs loshalen, in een bakje hangen en vervolgens op de startknop drukken. Als de pomp werkt, moet er benzine uit de leiding stromen. Zo niet puntjes ingebrand. O.a. Roukema verkoopt revisie setjes.
 
Spanningsregelaar lijkt me niet, want als die kapot is zou de accu ook snel overlijden.

Ik heb hem net nog een keer proberen te starten. Startmotor gaat makkelijk rond maar hij slaat niet aan, nog niet bijna.. :')

Die truc met de slangen naar de carbs los halen en in een bakje leggen vind ik een hele goede! Ga ik van het weekend toepassen. Bedankt! :W
 
Ik ben een aantal keer weggereden op mijn good old 600 met de benzinekraan nog dicht. Na een paarhonderd meter veranderde dan het geluid van de motor en had ik heel weinig trekkracht bij accelleratie. Snel de kraan open draaien, want anders sloeg hij af en moest ik een tijdje starten (liefst op de choke om sneller benzine naar de vlotters te zuigen).

Als je motor ineens helemaal dood valt, denk ik aan iets electrisch. Bobine kapot, spanningsregelaar, zoiets. Ik vermoed dat je geen vonk meer hebt op je bougies.
 
Er zit een brandstofpomp in, waarvan de contactpuntjes in kunnen branden.

De pomp werkt alleen, als de ontsteking werkt. Leiding richting carbs loshalen, in een bakje hangen en vervolgens op de startknop drukken. Als de pomp werkt, moet er benzine uit de leiding stromen. Zo niet puntjes ingebrand. O.a. Roukema verkoopt revisie setjes.

Ik zet hier ook mijn geld op. Bij Honda's met brandstofkraan gebeurt dit zo rond de 50-60000 kilometer. Setje er in en je kunt door. Diode over de spoel heen en je bent tot het einde der tijden van het peobleem af.

Het probleem is dat de pomp veel werkt (slijt) als hij even niets aan te zuigen heeft. Zie begin en eind van dit filmpje
 
Ik zet hier ook mijn geld op. Bij Honda's met brandstofkraan gebeurt dit zo rond de 50-60000 kilometer. Setje er in en je kunt door. Diode over de spoel heen en je bent tot het einde der tijden van het peobleem af.

Het probleem is dat de pomp veel werkt (slijt) als hij even niets aan te zuigen heeft. Zie begin en eind van dit filmpje
Mijn PC23 had met ruim een ton nog steeds de originele pomp.

Als de koolborstels defect zijn hoor je dat wel (dat de pomp dus niets doet) als je het contact aanzet met een lege leiding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan