CBR wil afgewogener beoordeling rijexamen

Kofferrek

MF veteraan
Donateur
23 jun 2003
83.252
6
CBR wil afgewogener beoordeling rijexamen

Uitgegeven: 13 maart 2005 09:57
Laatst gewijzigd: 13 maart 2005 11:14

RIJSWIJK - Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wil bij de beoordeling van cursisten, behalve het rij-examen, ook twee eerdere toetsen laten meewegen.
Het bureau heeft een verzoek daartoe ingediend bij minister Peijs (Verkeer). Een woordvoerder van het CBR heeft dat zondag gezegd.

Sapnning
Het CBR noemt het "niet juist" dat leerlingen zich nu in een enkel uur moeten bewijzen. "Er ontstaat toch een zekere spanning als je alles op het laatste moment laat aankomen," aldus de zegsman van het CBR.

Instructeur
Het CBR heeft Peijs toestemming gevraagd om in enkele regio's een proef met het afgewogener examen te doen. Bij de drie testen die de leerling dan ondergaat, zit bij de eerste de instructeur voorin naast de leerling.
Bij de tweede test zit daar de examinator bij op de achterbank. De derde is net als nu met de examinator voorin en de instructeur eventueel op de achterbank.

Schoolonderzoeken
De woordvoerder van het CBR wijst op de middelbare school waar bijvoorbeeld schoolonderzoeken meetellen in het eindcijfer. "Het examen sluit op die manier ook meer aan op de praktijk in middelbare scholen, waar tenslotte toch de meeste leerlingen vandaan komen."
Hoe zwaar de twee testen zullen meetellen, is nog niet bekend. "Dat bekijken we als de minister toestemming heeft gegeven," aldus de woordvoerder.

Vier modules
Het CBR is vorig jaar begonnen met het invoeren van het Rijopleiding In Stappen (RIS). Daarbij wordt het rijden aangeleerd in 39 stappen verdeeld over vier modules. Aan het einde van elke module is er een toets.

Bijna de helft
Van de 2500 leerlingen die vorig jaar zo'n opleiding kregen, behaalde 69,4 procent het examen in een keer. Van alle ruim 477.000 examenkandidaten in 2004 slaagde 47,4 procent.
Met het laten meetellen van de twee toetsen mikt het CBR op een slagingspercentage van 70.
Drie keer examen ... drie keer dokken ... drie keer langere wachttijden ... drie keer kans op zakken B|
 
Denk dat het toch echt om die drie keer dokken gaat, want rijden leer je nou eenmaal niet bij rijles en het rijexamen... maar in de praktijk....

Zou mijns inziens veel nuttiger worden als er aan het behalen van het rijbewijs de eis wordt gesteld dat je er daarna minimaal x duizend kilometer per jaar gebruik van moet maken of dat het anders vervalt.... maar ja, meet dat maar eens eerlijk en fraudebestendig....

We zouden er sowieso eens mee moeten beginnen om in Nederland de kosten van het rijbewijs te koppelen aan dat van alle andere EU landen....
 
klinkt meer dat ze meer geld willen verdienen,maar het verkappen met een mooi verhaaltje,ze hebben een monopoli positie,dus al vragen ze over 5 jaar 4000 euro voor een examen,dan zou je wel moeten,je kan niet om ze heen :(

afw is voor meer concurentie,dus er moeten meer optie's zijn van waar je je examen kan afleggen,dus niet alleen het cbr moet het kunnen,maar janjaap van de hoek moet ook zijn vergunnning er voor kunnen halen,zodat we ook examen kunnen doen bij janjaap,ja toch !!

is leuk mijn vriendin wil ook haar rijbewijs een keer halen,word dalijk echt finacieel onmogelijk gemaakt door die sukkels daar.
 
CBR :r :r :r

M'n broertje is afgelopen donderdag ook nog eens gezakt voor zijn koekblikrijbewijs.

Wát een gaaf plan jongens, straks wordt het gewoon verboden om auto/motor te rijden :(

CBR :j
 
Mijn vrouw wil graag dat ik mijn autorijbewijs ga halen [ik heb alleen mijn motorrijbewijs - ik vind autorijden saai]. Ik heb een half jaar terug als test een uur rondgereden met een instructeur naast me en geen enkele ingreep gehad, maar ik heb zo weinig zin in autorijles... :Z

Maar als ze het steeds uitgebreider en lastiger gaan maken kan ik er misschien toch maar beter aan beginnen, voordat het inderdaad 4000 euro gaat kosten om examen te doen... :(
 
Ik vind dat ze het rijbewijs gewoon op school moeten laten afnemen, net als in de joenaitetsteeds van the verenigde staten van amerika. Dan leren ze tijdens hun schoolperiode ook weer de verkeersregels , en dan net als in b.v. frankrijk, rijbewijs halen is 2 jaar met een A achteroprijden, met de daarbij behorende beperkingen, en met je rijbewijs gewoon op 125 cc motoren rijden.....
wat is daar mis mee. Rijinstructeurs in dienst van de schhool. theorieles laten geven, alles lekker geregeld
 
Terug
Bovenaan Onderaan