Some say: "Red Ones are Faster"
and some say: "They never break down"
All we know it's the Honda CBR1000F!!
Wij komen uit alle uithoeken... vanuit het hoge noorden, het Bourgondische Brabant, het altijd drukke westen, en... Limboland en België mogen ook mee doen
Allemaal hebben we 2 dingen gemeen... we houden van motorrijden en hebben een voorliefde voor de Dikke Duizend.
De verhalen worden gedeeld hier op MF en we zijn alweer beland in het 6e deel van de CBR 1000F Clan, en in dit deel gaan we zwetend en bradend de zomer door, op zoek naar de verkoelende wind van het rijden op de DD, en uiteraard rollend richting de BBQ ..
Geniet, lees mee en laat als mede DD rijder vooral iets in ons topic achter. Een paar belangrijke 'regeltjes' waar we echter niet aan voorbij kunnen/willen gaan:
* Als je hier voor het eerst langskomt en een reaktie wilt plaatsen, stel je eerst ook hier in dit topic voor.
* Houd het leuk en netjes, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de anderen.
* Wil je meedoen aan een volgende M&G? Meld je hier eerst aan als je dat nog niet eerder hebt gedaan, voor je je in het M&G topic stort. Wij zijn niet zo wild van zomaar langskomende typetjes die zich niet eerst netjes voorstellen.
Helly
...beter goed gejat dan slecht verzonnen
Deel 1: Honda CBR1000F rijders verenigt u
Deel 2: Deel 2 van de Honda CBR1000F clan
Deel 3: De Dikke Duizends Draaien Doorrrrrrrrrr
Deel 4: De Dikke Duizend Super Sport Soap
Deel 5: De Dikke Duizends goan veur de zon!!!
Meetings:
Deel 1: Honda CBR 1000F M&G 1
Deel 2: Honda CBR 1000F M&G 2
Deel 3: Honda CBR 1000F M&G 3 Voorjaars Editie 2010
Deel 4: Honda CBR 1000F M&G 4 De NaKS Clinic 2010
Deel 5: Is in aantocht en dat wordt weer 'ouderwets' gezellig
En bij deze willen wij nog even onze dank uitspreken aan onze geweldige TS van het vorige deel: Wet Piston. En dankzij hem delen wij deze leuke link met u... Heb jij ook zo'n zin in....? Hoe krijgen we die ooit weer uit onze dakpan? Ik zie t hem nog zingen bij de BBQ
Het Begin
De Honda CBR1000F (SC21) is in 1987 als superbike op de markt gezet. De 1000F was destijds de snelste productiemotor op de Nederlandse wegen en vlaggenschip van de Honda CBR reeks. De 1000F was één van de eerste motoren die vrijwel geheel ingepakt was in plastic. Niet vanwege de aerodynamica zoals Honda's PR machine dit verkondigde, maar meer omdat kuipdelen een ruwere afwerking van het motorblok toeliet. Ook bestaat het frame uit onvervalst traditioneel staal, hetgeen terug te vinden is in het gewicht van de 1000F. Dit alles had als doel dat de 1000F tegen een schappelijke prijs in de showroom kon worden geplaatst, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn 'voorganger', de VF 1000R.
De Evolutie
In de loop der jaren heeft de 1000F zich steeds meer ontwikkeld tot een echte Grand Turismo. De oer-versie SC21, werd in 1989 geupdated naar de SC24. Meer PK's, een andere stroomlijn, meer kilogrammen en grotere wielen behoorden tot de wijzigingen. In 1992 kreeg de de SC24 nog een update, hij kreeg DCBS en wederom een facelift. In 1999 viel definitief het doek voor de dikke duizend. Hij werd opgevolgd door de 1100XX Super Blackbird.
Rijden
Ondanks het goedmoedige motorkarakter en de geweldige rijeigenschappen is deze geweldenaar niet aan te raden voor beginnende bestuurders. In het licht van hedendaagse supersporters en turbogeblazen automobielen lijkt het vermogen misschien niet zo indrukwekkend. Echter, dit beest sprint nog altijd in een seconde of 10 naar de 200 km/h!
De 1000F stuurt gemakkelijk en zal je niet snel voor verassingen plaatsen. De zitpositie is licht sportief voorover gebogen, al is dit afhankelijk van je lengte. Ook voor de duo passagier is er ruimte en comfort in overvloed.
Bescherming
Wat weersbescherming betreft zijn er motoren die beter scoren. Klachten over turbulentie komen bij alle typen 1000F voor. Een remedie is het monteren van een vervangingsruit, maar de werking ervan is discutabel.
Techniek
Zwakke plekken heeft de Honda CBR niet echt. Het enige punt van aandacht is de beruchte nokkenaskettingspanner (NKS). Het is een oud beestje, dus houdt rekening met slijtage en roestige uitlaten. C'est la vie.
Technische specificaties:
Hij is groot, zwaar en gaat hard genoeg voor een bijzondere eervolle vermelding in een spectaculair SBS6 programma. Meer informatie nodig? Dan verwijs ik je graag naar de OP's van de voorgaande delen!
Bron: Eigen baksel van DJ
Maar zonder een WPH kom je niet zo ver. Werkplaats handboek in het Engels
Uitlaten:
Motad Nexxus (UK), volledig 4-2-1-2. Bochten los verkrijgbaar, voor SC21 en SC24.
Delkevic (UK), bochten 4-2-1-2 en einddempers voor de SC24. **Soundclip**
Vance & Hines (USA) Supersport, volledig 4-2-1 voor alle modellen.
Vance & Hines (USA) SS2-R, volledig 4-2-1. Voor alle modellen. **Soundclip**
Remblokken/Koppelingen:
EBC
Lucas
Vervangingsruiten:
MRA
Kuipen/bodywork/stickers:
Sticker123 Met een beetje Duits kom je er wel
Hofleveranciers:
Consolidated Motor Parts
Cycleshop
David Silver Spares
Japparts (Roukama)
Louis
Motorcycle Superstore
OEM motor parts
Polo
Siccama Sales
Dealers/Reparateurs/Handige Harry's
Ron v/d Plaats Motoren
Ten Kate Motoren
Bartdeleeuw
CBRjonnie
Chase This
Daddy Philipsen
DanoSM
Inmiddels is deze motor van eigenaar veranderd, gelukkig is hij in dit topic gebleven
DirkJan73
Emielvenlo
Erik99
ExploWare
Hans-cbr1000
Herrieman
Jetjock
Jmarsman
Kaydecop
Kermit de Hond
Kimkognito
Largo-74
Liban
V4-Richard
Wet Piston
Inmiddels EX-CBR 1000F rijder(s): (die in ons gezellige topic nog steeds mee blijven tikken)
M-J A.K.A. Gifkikker en onze persoonlijke Grashopper
En natuurlijk de trouwe Co's
Helly70
PrimaVera
Blijke
En uiteraard ook onze eigen CBR1000F Mascotte (al was t maar voor de sleuteltjes)
FleuRR En inmiddels heeft deze dame ook haar eigen CBR1000F aangeschaft!
Eervolle vermeldingen wegens verrichtte diensten voor vorige topics (en inmiddels uit het zicht verdwenen):
rookie_rm
Hans_CBR
Wil jij ook met je glansrijke motor in de OP prijken, stuur dan een berichtje of post wat reakties, zodat jij ook in deel 7 zult verschijnen.
Heb je liever een ge-update versie van je motor (of jezelf), let me know too!
* Is je nummerplaat teveel in beeld? Shop die dan even weg, en pb mij de versie, dan wordt het zsm aangepast.
Disclaimer: Be careful. Everything you say in this topic can & will be used against you!
and some say: "They never break down"
All we know it's the Honda CBR1000F!!
CBR 1000F Clan deel 6:
Zon & Zee en de Dikke Duizends gaan mee!
En we zijn alweer beland bij aflevering VI
Zon & Zee en de Dikke Duizends gaan mee!
En we zijn alweer beland bij aflevering VI
In dit topic gaan we proberen ons dakpan koel te houden door veel te rijden op onze Dikke Duizends. Wat moeten we anders met deze temperaturen Wij komen uit alle uithoeken... vanuit het hoge noorden, het Bourgondische Brabant, het altijd drukke westen, en... Limboland en België mogen ook mee doen
Allemaal hebben we 2 dingen gemeen... we houden van motorrijden en hebben een voorliefde voor de Dikke Duizend.
De verhalen worden gedeeld hier op MF en we zijn alweer beland in het 6e deel van de CBR 1000F Clan, en in dit deel gaan we zwetend en bradend de zomer door, op zoek naar de verkoelende wind van het rijden op de DD, en uiteraard rollend richting de BBQ ..
Geniet, lees mee en laat als mede DD rijder vooral iets in ons topic achter. Een paar belangrijke 'regeltjes' waar we echter niet aan voorbij kunnen/willen gaan:
* Als je hier voor het eerst langskomt en een reaktie wilt plaatsen, stel je eerst ook hier in dit topic voor.
* Houd het leuk en netjes, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de anderen.
* Wil je meedoen aan een volgende M&G? Meld je hier eerst aan als je dat nog niet eerder hebt gedaan, voor je je in het M&G topic stort. Wij zijn niet zo wild van zomaar langskomende typetjes die zich niet eerst netjes voorstellen.
Helly
...beter goed gejat dan slecht verzonnen
Wat er aan vooraf ging
Voor de echte liefhebbers en die-hards staan hier onder de voorgaande afleveringen
Deel 1: Honda CBR1000F rijders verenigt u
Deel 2: Deel 2 van de Honda CBR1000F clan
Deel 3: De Dikke Duizends Draaien Doorrrrrrrrrr
Deel 4: De Dikke Duizend Super Sport Soap
Deel 5: De Dikke Duizends goan veur de zon!!!
Meetings:
Deel 1: Honda CBR 1000F M&G 1
Deel 2: Honda CBR 1000F M&G 2
Deel 3: Honda CBR 1000F M&G 3 Voorjaars Editie 2010
Deel 4: Honda CBR 1000F M&G 4 De NaKS Clinic 2010
Deel 5: Is in aantocht en dat wordt weer 'ouderwets' gezellig
En bij deze willen wij nog even onze dank uitspreken aan onze geweldige TS van het vorige deel: Wet Piston. En dankzij hem delen wij deze leuke link met u... Heb jij ook zo'n zin in....? Hoe krijgen we die ooit weer uit onze dakpan? Ik zie t hem nog zingen bij de BBQ
Wetenswaardigheden over de CBR1000F
Het Begin
De Honda CBR1000F (SC21) is in 1987 als superbike op de markt gezet. De 1000F was destijds de snelste productiemotor op de Nederlandse wegen en vlaggenschip van de Honda CBR reeks. De 1000F was één van de eerste motoren die vrijwel geheel ingepakt was in plastic. Niet vanwege de aerodynamica zoals Honda's PR machine dit verkondigde, maar meer omdat kuipdelen een ruwere afwerking van het motorblok toeliet. Ook bestaat het frame uit onvervalst traditioneel staal, hetgeen terug te vinden is in het gewicht van de 1000F. Dit alles had als doel dat de 1000F tegen een schappelijke prijs in de showroom kon worden geplaatst, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn 'voorganger', de VF 1000R.
De Evolutie
In de loop der jaren heeft de 1000F zich steeds meer ontwikkeld tot een echte Grand Turismo. De oer-versie SC21, werd in 1989 geupdated naar de SC24. Meer PK's, een andere stroomlijn, meer kilogrammen en grotere wielen behoorden tot de wijzigingen. In 1992 kreeg de de SC24 nog een update, hij kreeg DCBS en wederom een facelift. In 1999 viel definitief het doek voor de dikke duizend. Hij werd opgevolgd door de 1100XX Super Blackbird.
Rijden
Ondanks het goedmoedige motorkarakter en de geweldige rijeigenschappen is deze geweldenaar niet aan te raden voor beginnende bestuurders. In het licht van hedendaagse supersporters en turbogeblazen automobielen lijkt het vermogen misschien niet zo indrukwekkend. Echter, dit beest sprint nog altijd in een seconde of 10 naar de 200 km/h!
De 1000F stuurt gemakkelijk en zal je niet snel voor verassingen plaatsen. De zitpositie is licht sportief voorover gebogen, al is dit afhankelijk van je lengte. Ook voor de duo passagier is er ruimte en comfort in overvloed.
Bescherming
Wat weersbescherming betreft zijn er motoren die beter scoren. Klachten over turbulentie komen bij alle typen 1000F voor. Een remedie is het monteren van een vervangingsruit, maar de werking ervan is discutabel.
Techniek
Zwakke plekken heeft de Honda CBR niet echt. Het enige punt van aandacht is de beruchte nokkenaskettingspanner (NKS). Het is een oud beestje, dus houdt rekening met slijtage en roestige uitlaten. C'est la vie.
Technische specificaties:
Hij is groot, zwaar en gaat hard genoeg voor een bijzondere eervolle vermelding in een spectaculair SBS6 programma. Meer informatie nodig? Dan verwijs ik je graag naar de OP's van de voorgaande delen!
Bron: Eigen baksel van DJ
Waar vind ik after-market onderdelen?
Met het verstrijken van de jaren, worden nieuwe onderdelen steeds lastiger te vinden.
Maar zonder een WPH kom je niet zo ver. Werkplaats handboek in het Engels
Uitlaten:
Motad Nexxus (UK), volledig 4-2-1-2. Bochten los verkrijgbaar, voor SC21 en SC24.
Delkevic (UK), bochten 4-2-1-2 en einddempers voor de SC24. **Soundclip**
Vance & Hines (USA) Supersport, volledig 4-2-1 voor alle modellen.
Vance & Hines (USA) SS2-R, volledig 4-2-1. Voor alle modellen. **Soundclip**
Remblokken/Koppelingen:
EBC
Lucas
Vervangingsruiten:
MRA
Kuipen/bodywork/stickers:
Sticker123 Met een beetje Duits kom je er wel
Hofleveranciers:
Consolidated Motor Parts
Cycleshop
David Silver Spares
Japparts (Roukama)
Louis
Motorcycle Superstore
OEM motor parts
Polo
Siccama Sales
Dealers/Reparateurs/Handige Harry's
Ron v/d Plaats Motoren
Ten Kate Motoren
De Hoofdrolspelers in alfabetische volgorde:
en hun opmerkelijke opmerkingen (ja jullie hebben het echt helemaal zelf getikt)
en hun opmerkelijke opmerkingen (ja jullie hebben het echt helemaal zelf getikt)
Bartdeleeuw
Ik meld me aan op pure vrijwillige basis!!!!!!!!!
CBRjonnie
Ik heb vroeger wel eens roerei gemaakt, maar kan het recept ook nergens meer vinden
Chase This
Zo'n duikpak zit toch niet zo lekker over een motorpak... om over die zuurstof tank maar niet te spreken...
Daddy Philipsen
Gewoon gaaaaaaaaaaaaaaaan
DanoSM
Ik heb toch echt ook een gele duizend in mijn garage staan
Inmiddels is deze motor van eigenaar veranderd, gelukkig is hij in dit topic gebleven
DirkJan73
Heb ineens zin in vla....
Emielvenlo
Het gaat mij niet om het lawaai, maar om dat ik bijna van het ding afwaai.
Erik99
Ik zou voor een rooie gaan, die zijn sneller
ExploWare
Ik ben hier om de mascotte te ondersteunen...
Hans-cbr1000
Ik ben het niet, ben nog wakker (en lig niet bij Vera op de bank)
Herrieman
Vanmiddag nieuwe sloffen laten aanmeten...
Jetjock
Een kikje voordat oma weer langskomt
Jmarsman
Geen idee of je er wat aan hebt ... maar wou het toch even zeggen
Kaydecop
Ich bin so schön, ich bin zo toll....
Kermit de Hond
Oh jee, nu moet ik dit toppic blocken voor m'n meissie, anders legt ze de DD aan de ketting...
Kimkognito
Die vrouw van mij kreeg het knopje niet ingedrukt... heb daar dus 6 minuten m'n buik staan inhouden...
Largo-74
Beetje domme vraag misschien, maar ik ben nooit zo handig met dat soort dingen
Liban
Zag Largo in een jurk ff gauw voorbij schuiven met 2 appels????
V4-Richard
Richard, ik verwacht binnenkort een shiny foto van je mooie rooie!Ik ben een gelukkige 1000F rijder en kom lekker sleutelen
Wet Piston
Pff wa ken ik een onzin tiepen zeg...
Inmiddels EX-CBR 1000F rijder(s): (die in ons gezellige topic nog steeds mee blijven tikken)
M-J A.K.A. Gifkikker en onze persoonlijke Grashopper
En natuurlijk de trouwe Co's
Helly70
PrimaVera
Blijke
En uiteraard ook onze eigen CBR1000F Mascotte (al was t maar voor de sleuteltjes)
FleuRR En inmiddels heeft deze dame ook haar eigen CBR1000F aangeschaft!
Eervolle vermeldingen wegens verrichtte diensten voor vorige topics (en inmiddels uit het zicht verdwenen):
rookie_rm
Hans_CBR
Wil jij ook met je glansrijke motor in de OP prijken, stuur dan een berichtje of post wat reakties, zodat jij ook in deel 7 zult verschijnen.
Heb je liever een ge-update versie van je motor (of jezelf), let me know too!
* Is je nummerplaat teveel in beeld? Shop die dan even weg, en pb mij de versie, dan wordt het zsm aangepast.
Disclaimer: Be careful. Everything you say in this topic can & will be used against you!
Laatst bewerkt: