CBR1000RR 04 loopt warm

Sinestro

MF'er
8 nov 2011
53
0
Amstelveen
Beste leden,
Na het kleppen stellen van mijn CBR (enkel 1 uitlaatklep moest worden verruimd) loopt mijn motor warm. Nu met dit warme weer wordt de koelvloeistof op redelijk doorgaande wegen (max 60km/u) met wat stoplichten 108 graden. Dit is hoger als gewoonlijk; normaal 95 graden maximaal. :N
Ik ging zojuist Amsterdam even in en daar wordt de koelvloeistof 125 graden!
dit was voorheen maximaal 112 graden.
De computer grijpt op dit moment in en allemaal lampjes gaan knipperen op het dashboard. :?
De ventilator werkt gewoon zoals altijd, dus dat is het niet.
De thermostaat heb ik niet los gehad noch de waterpomp.
Alleen de radiator is gedemonteerd en dus alle vloeistof eruit gehaald en nieuwe koelvloeistof is geplaatst bij het opbouwen.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn. :/
Zat zelf aan lucht in het systeem te denken of wellicht een defecte thermostaat (wel vreemd, want deze is niet los geweest).
Ik hoor het graag.
 
Beste leden,
Na het kleppen stellen van mijn CBR (enkel 1 uitlaatklep moest worden verruimd) loopt mijn motor warm. Nu met dit warme weer wordt de koelvloeistof op redelijk doorgaande wegen (max 60km/u) met wat stoplichten 108 graden. Dit is hoger als gewoonlijk; normaal 95 graden maximaal. :N
Ik ging zojuist Amsterdam even in en daar wordt de koelvloeistof 125 graden!
dit was voorheen maximaal 112 graden.
De computer grijpt op dit moment in en allemaal lampjes gaan knipperen op het dashboard. :?
De ventilator werkt gewoon zoals altijd, dus dat is het niet.
De thermostaat heb ik niet los gehad noch de waterpomp.
Alleen de radiator is gedemonteerd en dus alle vloeistof eruit gehaald en nieuwe koelvloeistof is geplaatst bij het opbouwen.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn. :/
Zat zelf aan lucht in het systeem te denken of wellicht een defecte thermostaat (wel vreemd, want deze is niet los geweest).
Ik hoor het graag.

Systeem eerst ff goed ontluchten. Ook daarbij ff in de slangen knijpen, zit wellicht nog een bel ergens.
 
@ Fr@ns

Na een aantal weken is de lucht in het systeem wel naar boven gekomen, en heb zojuist de vuldop geopend en het niveau zit nog helemaal bovenin het systeem.
Of een luchtbel is blijven hangen kan ik niet zien.
 
Je zegt wel dat de ventilor werkt zoals normaal. Maar slaat de ventilator niet net iets te laat aan?
(Thermoswitch in de radiator "vervuilt", deze schakelt iets te laat en dan loopt het zaakje te warm)

Het kan een toevallige samenloop wezen, dat na een beurt opeens de Thermoswitch defekt is.
 
Je zegt wel dat de ventilor werkt zoals normaal. Maar slaat de ventilator niet net iets te laat aan?
(Thermoswitch in de radiator "vervuilt", deze schakelt iets te laat en dan loopt het zaakje te warm)

Het kan een toevallige samenloop wezen, dat na een beurt opeens de Thermoswitch defekt is.
Ik heb een digitale weergave van de koelvloeistof temperatuur. De ventilator slaat aan bij 104 graden Celsius. Dat is goed, want dat was altijd al zo.
 
Zit de koelslang die bovenop je motorblok zit (die aan je thermostaat zit) wel goed? Geen knik in?

En een thermostaat kan altijd stuk gaan (daarvoor hoeft hij niet losgehaald te zijn)

Of je thermostaat is stuk of je radiateur zit verstopt lijkt mij.

Ik denk zelf dat er geen lucht meer in zit, aangezien je al een stuk gereden heb en de temp al rond de 125 graden is geweest. Maar alles kan natuurlijk dus je kan ook even een paar keer goed knijpen in de slang die onder aan je radiateur zit (links) misschien dat daar nog wat lucht in blijft hangen.

Als je met koude motor de radiateurdop eraf draait, zit de koelvloeistof dan tot de rand? En hoe vol zit je expansievaatje?
 
Laatst bewerkt:
in het handboek voor mijn sp1 staat precies omschreven hoe het koelsysteem te ontluchten,
probeer er een te downloaden.
wat ik zelf nog wel eens doe is met draaiende motor de motor zoveel mogelijk naar links en naar rechts te kantelen, eventuele bellen die ergens blijven hangen komen zo wel naar boven.
 
Het belangrijkste is denk ik al gezegd.
Ik weet niet hoe de temperatuur sensor van het dashboard werkt. De optie "goede temperatuur, maar foute aflezing" is nog niet genoemd.

Aangezien het sinds het kleppenstellen is, zou ik beginnen met de controle of de koelslangen nergens in de knijp zitten. Onder de benzine tank bijvoorbeeld.
 
Het belangrijkste is denk ik al gezegd.
Ik weet niet hoe de temperatuur sensor van het dashboard werkt. De optie "goede temperatuur, maar foute aflezing" is nog niet genoemd.

Aangezien het sinds het kleppenstellen is, zou ik beginnen met de controle of de koelslangen nergens in de knijp zitten. Onder de benzine tank bijvoorbeeld.
Hoe kan je een digitale teller van een honda CBR1000RR verkeerd lezen? Gewoon nummertjes aflezen.
 
wphb zegt niet veel hierover, afvullen, slangen knijpen, paar minuten laten lopen en een keer of 3 gasgeven , bijvullen indien nodig en klaar.

Bij mijn blade was dat voldoende.

De temperaturen die TS in de openingspost vermeld zijn wat hoger dan bij bij mijn motor, kan natuurlijk een meetafwijking zijn of het koelsysteem was al niet jofel voordat de klepspeling werd gecontroleerd.

Zoals al eerder opgemerkt zou ik zou beginnen om de thermostaat en de doorstroming van de radiateur te controleren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan