CBR1100XX njeuwe remblokken lopen aan

scighera

MF veteraan
21 feb 2008
3.617
25
Hengelo OV
Vandaag de remblokken van het voorwiel van mijn CBR1100XX vervangen. Remblokken waren 40.000 oud (veel snelweg) en door mijn garage vervangen in 2012

Door gezondheid heeft de motor een jaar stil gestaan, toen ikmhem uit de garage rolde voelde en hoorde ik al wat weerstand. (Vors meer dan ik gewend was)

Remklauwen eraf gehaald, zonder remschijven er tussen even de rem aangedrukt, blokken eruit, en toen de zuigers gepoetst met scotchbryde , schoongemaakt, teruggedrukt, blokken met kopervet op achterzijde en op geleidepennen , blokken er in, en alles weer terug.

Rechter remklauw eerst , testen en remt en ontspant. Toen links hetzelfde gebeuren (deze had geluid) 1 Grote zuiger liep inderdaad wat zwaarder.

Toen testrijden, herrie bij de linke schijf (Kan, schijven hebben iets een randje na 90.000km en 3 sets blokken) maar ze werden heet, rechts heet, links nog heter. Ook zonder remmen (4 km gereden met afkoelpauzes) en ik voel ook de weerstand op het wiel.
Bij thuiskomst heb ik de remmenklauwen iets omgedraaid, en een paar tikken met de hand op de zijkant was genoeg om de blokken weer vrij van de schijf te krijgen zodat ik hem over de drempel van de garage kon duwen (slechts 1 kant van de remklauwen heeft zuigers) dus die serie moet zover terugkomen dan beide remblokken vrij komen)

En ik weet hoe het moet voelen , ik heb vorig jaar helaas een set Tokio 6 zuigers gereviseerd , die pikzwart waren, stofringen er half uit etc.
En ik moet zeggen, deze Honda remklauwen zagen er heel netjes uit op wat remstof na (ook geen pekel gezien)

Tegen weer een revisie zie ik op... ook al krijg ik deze heel makkelijk uit elkaar (daar gaan zuigers soepel genoeg voor, De meeste kon ik met de vingers terugdrukken. Maar het is een DCBS systeem, dus een ramp om te ontluchten.

Is het een idee om weer de remzuigers iets naar buiten te persen, en deze dan in te smeren met remvloeistof, zodat stofringen en keerringen weer wat soepeler worden?

Kort samengevat
-nieuwe Remblokken lopen aan, oude deden dit ook al iets
-een jaar niet gereden daarvoor geen merkbare stroefheid
-remschijven iets ingesleten, er is een randje voelbaar
-alles goed schoongemaakt en kopervet op de geleiders (zie fotos)
Revisie zie ik niet zitten wegens DCBS en ontluchten daarvan

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1568484958037.jpg
    FB_IMG_1568484958037.jpg
    81 KB · Weergaven: 10
  • FB_IMG_1568484940432.jpg
    FB_IMG_1568484940432.jpg
    103,9 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Flipper maar gerust die zuigers er maal helemaal uit,er zal best corrosie tussen de seals zitten,die moeten echt superschoon zijn,
dus ook in de hoekjes van rand waar de seals inzitten goed schoonmaken,en de remseals invetten met ATE vet bij montage verder moet het schijfvlak waar de remblokken op remmen
goed vlak zijn en de schijf niet onder de minimum dikte zijn.
 
Ik zou persoonlijk de remmen uit elkaar halen, schoonmaken en als de rubbers er nog goed uitzien deze gewoon hergebruiken. Vooral de zuiger goed schoonmaken (waterproof schuurpapier korrel 1000) en de randjes van de remcilinder goed schoonkrabben. Alles invetten met ATE remmen er en weer in elkaar steken. Kost effe wat tijd, maar aanlopen is daarna verleden tijd
 
Als ik dit zo lees begrijp ik hieruit dat het remsysteem niet meer ververst is. Het valt wel mee hoor om alles goed door te pompen.
Maak alle zuigers goed gangbaar zoals al is gezegd en verdiep je even in het ontluchten. Je voorste remklauw bedient een plunjer zodat er bij remmen een zuiger achter ook mee doet. En vice versa, rem je achter werkt er een zuiger voor mee.
Die hevel wat die plunjer bedient zet je met een grote ty-rap vast en dan spoelen maar, gaat best, wel de goede nippels openen.
😉😋
 
Helaas zegt de uitwendige staat van de remzuigers niets over de hoeveelheid oxidatie achter de stofringen. Wat wel vaak gebeurt is dat de hulpcilinder boven de linker remklauw (lijkt op een achterrempomp) verstopt raakt daar waar normaal gesproken het remvloeistofreservoir op aangesloten wordt. Deze pomp kan je uit elkaar halen en schoonmaken, maar draai niet de borgmoer los van de plunjer waarmee de lengte wordt bepaald, want deze afstelling bepaalt de verdeling in remkracht voor/achter. Deze opnieuw afstellen is een kwestie van een hele lange adem dus bespaar je het gezeur.

Overigens, hier moet toch het remsysteem voor open dus dan kan je ook net zo goed de voorremklauwen uit elkaar halen. Maar vanwege de vele ventielen in dit (volledig mechanische) remdrukverdeelsysteem is het een stuk gevoeliger voor oude remvloeistof.
 
Schuren van remcupjes is not done is mij ooit verteld door een kenner. Polijsten kan maar liever niks aan doen.

Kopervet is ook uit den boze, pak dan keramisch vet en alleen op de glijpennen.

Nieuwe remvloeistof na 7 jaar is idd ook geen slecht plan.

Ook reservoir even goed nakijken, compensatiegaatje wordt hier veel genoemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan