scighera
MF veteraan
Vandaag de remblokken van het voorwiel van mijn CBR1100XX vervangen. Remblokken waren 40.000 oud (veel snelweg) en door mijn garage vervangen in 2012
Door gezondheid heeft de motor een jaar stil gestaan, toen ikmhem uit de garage rolde voelde en hoorde ik al wat weerstand. (Vors meer dan ik gewend was)
Remklauwen eraf gehaald, zonder remschijven er tussen even de rem aangedrukt, blokken eruit, en toen de zuigers gepoetst met scotchbryde , schoongemaakt, teruggedrukt, blokken met kopervet op achterzijde en op geleidepennen , blokken er in, en alles weer terug.
Rechter remklauw eerst , testen en remt en ontspant. Toen links hetzelfde gebeuren (deze had geluid) 1 Grote zuiger liep inderdaad wat zwaarder.
Toen testrijden, herrie bij de linke schijf (Kan, schijven hebben iets een randje na 90.000km en 3 sets blokken) maar ze werden heet, rechts heet, links nog heter. Ook zonder remmen (4 km gereden met afkoelpauzes) en ik voel ook de weerstand op het wiel.
Bij thuiskomst heb ik de remmenklauwen iets omgedraaid, en een paar tikken met de hand op de zijkant was genoeg om de blokken weer vrij van de schijf te krijgen zodat ik hem over de drempel van de garage kon duwen (slechts 1 kant van de remklauwen heeft zuigers) dus die serie moet zover terugkomen dan beide remblokken vrij komen)
En ik weet hoe het moet voelen , ik heb vorig jaar helaas een set Tokio 6 zuigers gereviseerd , die pikzwart waren, stofringen er half uit etc.
En ik moet zeggen, deze Honda remklauwen zagen er heel netjes uit op wat remstof na (ook geen pekel gezien)
Tegen weer een revisie zie ik op... ook al krijg ik deze heel makkelijk uit elkaar (daar gaan zuigers soepel genoeg voor, De meeste kon ik met de vingers terugdrukken. Maar het is een DCBS systeem, dus een ramp om te ontluchten.
Is het een idee om weer de remzuigers iets naar buiten te persen, en deze dan in te smeren met remvloeistof, zodat stofringen en keerringen weer wat soepeler worden?
Kort samengevat
-nieuwe Remblokken lopen aan, oude deden dit ook al iets
-een jaar niet gereden daarvoor geen merkbare stroefheid
-remschijven iets ingesleten, er is een randje voelbaar
-alles goed schoongemaakt en kopervet op de geleiders (zie fotos)
Revisie zie ik niet zitten wegens DCBS en ontluchten daarvan
Alvast bedankt
Door gezondheid heeft de motor een jaar stil gestaan, toen ikmhem uit de garage rolde voelde en hoorde ik al wat weerstand. (Vors meer dan ik gewend was)
Remklauwen eraf gehaald, zonder remschijven er tussen even de rem aangedrukt, blokken eruit, en toen de zuigers gepoetst met scotchbryde , schoongemaakt, teruggedrukt, blokken met kopervet op achterzijde en op geleidepennen , blokken er in, en alles weer terug.
Rechter remklauw eerst , testen en remt en ontspant. Toen links hetzelfde gebeuren (deze had geluid) 1 Grote zuiger liep inderdaad wat zwaarder.
Toen testrijden, herrie bij de linke schijf (Kan, schijven hebben iets een randje na 90.000km en 3 sets blokken) maar ze werden heet, rechts heet, links nog heter. Ook zonder remmen (4 km gereden met afkoelpauzes) en ik voel ook de weerstand op het wiel.
Bij thuiskomst heb ik de remmenklauwen iets omgedraaid, en een paar tikken met de hand op de zijkant was genoeg om de blokken weer vrij van de schijf te krijgen zodat ik hem over de drempel van de garage kon duwen (slechts 1 kant van de remklauwen heeft zuigers) dus die serie moet zover terugkomen dan beide remblokken vrij komen)
En ik weet hoe het moet voelen , ik heb vorig jaar helaas een set Tokio 6 zuigers gereviseerd , die pikzwart waren, stofringen er half uit etc.
En ik moet zeggen, deze Honda remklauwen zagen er heel netjes uit op wat remstof na (ook geen pekel gezien)
Tegen weer een revisie zie ik op... ook al krijg ik deze heel makkelijk uit elkaar (daar gaan zuigers soepel genoeg voor, De meeste kon ik met de vingers terugdrukken. Maar het is een DCBS systeem, dus een ramp om te ontluchten.
Is het een idee om weer de remzuigers iets naar buiten te persen, en deze dan in te smeren met remvloeistof, zodat stofringen en keerringen weer wat soepeler worden?
Kort samengevat
-nieuwe Remblokken lopen aan, oude deden dit ook al iets
-een jaar niet gereden daarvoor geen merkbare stroefheid
-remschijven iets ingesleten, er is een randje voelbaar
-alles goed schoongemaakt en kopervet op de geleiders (zie fotos)
Revisie zie ik niet zitten wegens DCBS en ontluchten daarvan
Alvast bedankt
Bijlagen
Laatst bewerkt: