CBR600 '94 slaat niet aan

jumper123

MF'er
21 apr 2003
48
0
Sittard
Hallo allemaal, Heb even technische suggesties nodig voordat ik mijn hele motor uit elkaar haal. Het volgende is mij overkomen.
Ben afgelopen 30 juli op zolder geweest met mijn cbr600 uit 94. Fietsje is Ten Cate getuned dus alle overtollig shit (incl. Fan, cockpit-unit, balans-assen enz.) zijn niet aanwezig. Motor zet ik op contact met noodschakelaar en enige indicator wat ik in mijn cockpit heb is olielampje en watertemperatuurmeter.
Nu was het 30 juli ontzettend heet (30graden) en de eerste 2 sessies draaide mijn fietsje perfect. Maar de temperatuur van het water stond op het einde van de sessie wel op 120graden (is erg veel natuurlijk maar tijdens de pauzes zakte deze weer naar 95). Toen begon de elende. Wilde mij klaar maken voor 3e sessie, maar de motor sloeg niet aan. Wel op contact, wel olielampje branden, wel de startmotor ronddraaien. Aanduwen geen effect. Overstarten geen effekt. Ben maar naar huis gegaan. 'S avonds nogmaals in garage geprobeerd en daar sloeg hij zonder mokken weer aan,,grrr.............(dat is niet leuk). Zit er op die bike soms een temperatuur beveiliging of zie ik iets anders over het hoofd?
 
Hallo allemaal, Heb even technische suggesties nodig voordat ik mijn hele motor uit elkaar haal. Het volgende is mij overkomen.
Ben afgelopen 30 juli op zolder geweest met mijn cbr600 uit 94. Fietsje is Ten Cate getuned dus alle overtollig shit (incl. Fan, cockpit-unit, balans-assen enz.) zijn niet aanwezig. Motor zet ik op contact met noodschakelaar en enige indicator wat ik in mijn cockpit heb is olielampje en watertemperatuurmeter.
Nu was het 30 juli ontzettend heet (30graden) en de eerste 2 sessies draaide mijn fietsje perfect. Maar de temperatuur van het water stond op het einde van de sessie wel op 120graden (is erg veel natuurlijk maar tijdens de pauzes zakte deze weer naar 95). Toen begon de elende. Wilde mij klaar maken voor 3e sessie, maar de motor sloeg niet aan. Wel op contact, wel olielampje branden, wel de startmotor ronddraaien. Aanduwen geen effect. Overstarten geen effekt. Ben maar naar huis gegaan. 'S avonds nogmaals in garage geprobeerd en daar sloeg hij zonder mokken weer aan,,grrr.............(dat is niet leuk). Zit er op die bike soms een temperatuur beveiliging of zie ik iets anders over het hoofd?

vaporlock in de brandstof :?
 
Vapourlock treedt op wanneer het onder je tank/rondom je blok zo warm is, dat de brandstof in je vlotterkamers of gewoon de benzineleiding kookt. En een carburateur weet geen raad met kokende benzine.

Waar het verder ook aan zou kunnen liggen (maar dat hoeft niet) is de opnemer op je blok. Er zit ergens een sensor op je blok (onder je vliegwiel bijvoorbeeld) die je CDI-unit moet vertellen wanneer de krukas in BDP staat. Het zou kunnen dat dat ding het aan het begeven is. Vaak gebeurt dat wanneer het blok warm is, en de volgende dag doet'ie het weer.

Maar effe later kapt dat ding weer als je blok weer warm is. Totdat hij het helemaal niet meer doet.
 
Ik ben gezien het weer niet bang dat zijn bougies nat waren geworden.

Ik ook niet. Ik wordt alleen bang als mijn koters weer eens bijna uit het raam flikkeren.

ontopic: race bougies en/of getunede blokken zijn gevoeliger als standaard spullen die hufter proof zijn. Met nat bedoel ik natte elektrodes.

Oja, vapourlock treed op tijdens het rijden. Niet als ie al ff stilstaat. Dan settelt alles zich wel weer :)
 
Laatst bewerkt:
Ow? Vapourlock krijg je toch ook de eerste minuten nadat je een heet blok stilzet? Dan worden carbs pas echt goed warm door de overgebleven blok-hitte en geen rijwind of aanblazing.
 
Ow? Vapourlock krijg je toch ook de eerste minuten nadat je een heet blok stilzet? Dan worden carbs pas echt goed warm door de overgebleven blok-hitte en geen rijwind of aanblazing.

Jep, en die benzine verdampt meteen, zodat je daar geen last van hebt. Bovendien zit er een veel langere pauses tussen de sessies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan