CBR600 als eerste motor, goede keuze?

Een CBR600F is zeker een goede beginnersmotor, mits je wel een beetje jezelf kent.
Kijk ook eens op www.cbrclub.nl daar kun je veel info vinden.

Verzekering, neem eens contact op met het knmv.nl die geven ook motorvaardigheids cursussen, geen overboedige luxe met zo'n fiets en niet al te veel ervaring. Zo'n cursus moet je echter pas doen, als je vertrouwd bent met je motor, eerder heeft geen zin.

Succes!
 
Van de sportfietsen is de CBR imho de meest geschikte om op te beginnen. Voldoende vermogen (volgens opgaaf een klein beetje minder dan een Gixx of R6, maar nog altijd ruim >100pk), stuurt makkelijk en toch net een tikje vriendelijker dan bijv. een R6 of Gixxer.

€ 3000,- vind ik heel veel voor de verzekering. Ik was ongeveer € 900,- per jaar kwijt voor mijn casco verzekering bij mijn eerste CBR ('98 er). Dat was inclusief kleding. Ik was toen 25. Probeer het eens bij de MAG of Univé. Die zijn over het algemeen niet zo duur.

Tijd om je even wakker te schudden |( . Motorrijden kan goedkoop zijn maar alleen als je het onderhoud zelf doet, banden koopt bij een een goedkope aanbieder en je het gashandje in bedwang houdt.

Realiteit:
- Sportmotoren hebben vaak banden in "dure maten" Voor een setje banden op een sportmotor ben je gauw € 450 kwijt. Daarnaast gaan banden veel minder lang mee dan op een auto.

- Als je € 450,- voor een setje banden betaald hebt, hoop ik voor je dat je ook lekker gezoend hebt met de betreffende bandenhandelaar, want genaaid ben je iig wel. Voor een CBR moet je bij een specialist als bijv. Sabra rekenen op zo'n € 195,- voor een achterbandje en een € 150,- voor een voorband. Via online winkels als bijv De Bandenman kan het nog goedkoper, maar dan moet je zelf voor de montage zorgen.

Verbruik van mijn CBR ligt rond de 1:13-1:15 maar dat heeft heel veel met je rechterhand te maken. 1:18 Is ook best haalbaar als je je een beetje kunt beheersen. O-)
 
Laatst bewerkt:
Van de sportfietsen is de CBR imho de meest geschikte om op te beginnen. Voldoende vermogen (volgens opgaaf een klein beetje minder dan een Gixx of R6, maar nog altijd ruim >100pk), stuurt makkelijk en toch net een tikje vriendelijker dan bijv. een R6 of Gixxer.

€ 3000,- vind ik heel veel voor de verzekering. Ik was ongeveer € 900,- per jaar kwijt voor mijn casco verzekering bij mijn eerste CBR ('98 er). Dat was inclusief kleding. Ik was toen 25. Probeer het eens bij de MAG of Univé. Die zijn over het algemeen niet zo duur.- Als je € 450,- voor een setje banden betaald hebt, hoop ik voor je dat je ook lekker gezoend hebt met de betreffende bandenhandelaar, want genaaid ben je iig wel. Voor een CBR moet je bij een specialist als bijv. Sabra rekenen op zo'n € 195,- voor een achterbandje en een € 150,- voor een voorband. Via online winkels als bijv De Bandenman kan het nog goedkoper, maar dan moet je zelf voor de montage zorgen.

Verbruik van mijn CBR ligt rond de 1:13-1:15 maar dat heeft heel veel met je rechterhand te maken. 1:18 Is ook best haalbaar als je je een beetje kunt beheersen. O-)

@ Orpheus

Prijs kan variëren.

Tot op heden heb ik gewoon mijn motor ingeruild toen mijn banden op waren. Echter werd dit een beetje dure hobby. :+ Maar voor volgend seizoen zal ik er aan moeten geloven.
Ik dacht dat dit zon beetje de dealerprijzen waren. Nog even nagekeken ik een van de vorig M73. Ik blijk een beetje enthousiast te zijn geweest met de prijzen. Maar € 350 ben je inderdaad zo kwijt. (Dank voor de correctie) En dat blijft een boel geld voor slechts 2 banden. Bij een auto heb je vier banden voor dit geld en dat was mijn punt.

Groet

ELF76
 
cbr als eerste motor is heel goed te doen.het is (zeker de nieuwere lichting)een hele rappe motor maar wel vergevingsgezind.hij zit goed en stuurt ook goed.niets extreem maar zeker geen doetje of tweede rangs 600 omdat hij minder vermogen zou hebben-meer een allemansvriend is of wat dan ook.gewoon een hele fijne fiets voor het normale en het snelle werk.echte aanrader.
groeten:boedhaman
 
Ik ben verzekerd bij WINTERTHUR. Heb een R6 2004 met hotcam en ik heb hem ALL-RISK verzekerd voor 12.000 Euries. Verder heb ik 1 schadevrij jaar en ben ik 23.


PREMIE: 1.090 EURIES per jaar.

( daar moet ik wel bij vertellen dat Winterthur mij 5% extra korting geeft omdat ik bij de politie werk ).

Verder weet ik dat IJZERMAN verzekeringen ook goedkoop is, zo niet goedkoper.
Ik ben bij Winterthur verzekerd omdat hun mijn koekblik dan goedkoop mee wilden verzekeren.

Bij sommige verzekeringsmaatschappijen kijken ze naar het vermogen. Als je onder de 24 bent en je rijd boven de 100 pk, dan krijg je extra hoge premie. Ben je weer ouder dan 24, val je weer buiten die risico-groep. ( bij ZLM bijvoorbeeld ).

Ik betaalde bij ZLM voor mijn eerste motor ( Fazer 600 uit 2003 ) 780 euries ALL RISK. maar die heeft dan ook (maar) 95 pk (wat snel zat is in het begin) en kost 4 rooie minder.

Suc6 met je aankoop ( al eens naar een thundercatje wezen kijken ).
 
8 uur p/dag a 37,50 = 300
300 maal 4 dagen = 1200. Maar daar zitten de examens wel bij in . . . O-)

lijkt me dat met gewoon lessen je duurder uit bent dan ;)

Moet het allemaal nog doen, maar ik ben tot nu toe 112,50 euro verder en mag dus examen doen voor voertuigbeheersing. Komen de kosten van het examen bij 105 euro. Is een totaal van 217,50 euro. Dan heb ik nog bijna 1000 euro de tijd om het examen verkeersdeelneming af te ronden.
Zoals ik al zei, ik moet het zelf nog waarmaken, maar het kan dus echt wel goedkoper.
 
Een cbr600 is (vind ik) een hele fijne motor om mee te beginnen. Ik ben nu bezig de mijne in te ruilen na bijna een jaar of 4. Heb dus een model 2000 en ook wanneer ik flink doorrij wordt het verbruik niet veel minder dan de 1:17 (valt mij ontzettend mee dus).
Probleem van deze motor: nokkenaskettingspanner, maar dat is zonder mega-bedrag vrij simpel te vervangen. Duurste kosten: nieuwe banden!!
 
Ik heb mijn Kawasaki ZX636R voor +/- € 12.000 verzekerd bij FBTO.
Maandpremie is € 93,-. Ik ben wel 25 en kreeg 3 bonusjaren.

Kan geen kwaad om daar eens een offerte aan te vragen. :]

Greetzz
 
Hallo,

Ik ben van plan om ergens volgend jaar mijn motorrijbewijs te halen en Ik heb een aantal vragen die jullie waarschijnlijk kunnen beantwoorden.

Ten eerste heb ik beetje zitten kijken naar verzekeraars en de premies. Viel me op dat all-riskverzekering van een motor ontzettend duur is! dus volledig casco. Maar WA+ of WA verzekeren is gelijk 10x zo goedkoop. Kunnen jullie mij hierover een beetje toelichten?

Ik ben ouder dan 21 en neem aan dat ik direct mijn rijbewijs voor 25kw+ kan halen. Klopt dat? Hoe zit het met rijscholen en snelcursussen, ik hoor soms verhalen van mensen die met 4 dagen lessen direct hun rijbewijs hadden. ???

En als laatst, is een CBR600 een verstandige keuze als eerste motor. Ik wil namelijk heel graag een 4takt en iets wat betrouwbaar is en onder de sport categorie valt. :]

Al vast bedankt :)

Doen !!!

ZXR
 
Ik heb mijn roze papiertje in 2 dagen gehaald.
Eerste dag les van 08.00u tot 17.00u.
Tweede dag les van 08.00 tot 16.30, toen direct exame.

Is mij perfect bevallen, en kostte mij rond de 1000 Euro's.

Grtz.
Narfie
 
Ik heb mijn roze papiertje in 2 dagen gehaald.
Eerste dag les van 08.00u tot 17.00u.
Tweede dag les van 08.00 tot 16.30, toen direct exame.

Is mij perfect bevallen, en kostte mij rond de 1000 Euro's.

Grtz.
Narfie
Maar jij hebt je rbw ws. nog gehaald toen je maar één keer examen hoefde te doen. Nu wordt het wat lastiger aangezien je eerst je voertuigbeheersing examen moet doen en als tweede je verkeerskennis.
 
Maar jij hebt je rbw ws. nog gehaald toen je maar één keer examen hoefde te doen. Nu wordt het wat lastiger aangezien je eerst je voertuigbeheersing examen moet doen en als tweede je verkeerskennis.


Daar heb je gelijk in, maar het moet nog wel in 3 a 4 dagen te doen zijn denk ik.
Op voorwaarde dat je start met je theorie op zak en bv. de tweede dag het eerste deel van het examen haalt.
 
Maar € 350 ben je inderdaad zo kwijt. (Dank voor de correctie) En dat blijft een boel geld voor slechts 2 banden. Bij een auto heb je vier banden voor dit geld en dat was mijn punt.

De banden op mijn auto kosten 157€ / stuk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan