CBR600 als eerste motor, goede keuze?

maximilian

MF'er
24 sep 2004
32
0
Leusden
Hallo,

Ik ben van plan om ergens volgend jaar mijn motorrijbewijs te halen en Ik heb een aantal vragen die jullie waarschijnlijk kunnen beantwoorden.

Ten eerste heb ik beetje zitten kijken naar verzekeraars en de premies. Viel me op dat all-riskverzekering van een motor ontzettend duur is! dus volledig casco. Maar WA+ of WA verzekeren is gelijk 10x zo goedkoop. Kunnen jullie mij hierover een beetje toelichten?

Ik ben ouder dan 21 en neem aan dat ik direct mijn rijbewijs voor 25kw+ kan halen. Klopt dat? Hoe zit het met rijscholen en snelcursussen, ik hoor soms verhalen van mensen die met 4 dagen lessen direct hun rijbewijs hadden. ???

En als laatst, is een CBR600 een verstandige keuze als eerste motor. Ik wil namelijk heel graag een 4takt en iets wat betrouwbaar is en onder de sport categorie valt. :]

Al vast bedankt :)
 
Hallo,


1. Ten eerste heb ik beetje zitten kijken naar verzekeraars en de premies. Viel me op dat all-riskverzekering van een motor ontzettend duur is! dus volledig casco. Maar WA+ of WA verzekeren is gelijk 10x zo goedkoop. Kunnen jullie mij hierover een beetje toelichten?

2. Ik ben ouder dan 21 en neem aan dat ik direct mijn rijbewijs voor 25kw+ kan halen. Klopt dat?

3. En als laatst, is een CBR600 een verstandige keuze als eerste motor. Ik wil namelijk heel graag een 4takt en iets wat betrouwbaar is en onder de sport categorie valt. :]

Al vast bedankt :)

Wat ik niet weet is weggehaald

1. Logisch toch? All risk moeten ze bij elke schuiver weer uitkeren. Wees blij dat je niet in België woont. Mijn advies...moto duurder als 4 à 5000 € (in Nederland heh) dan kan je all risk pakken (alweer in NL)
2. Dat klopt
3. CBR600 is volgens mij een leuke moto om op te starten.
 
Hallo,

Ik ben van plan om ergens volgend jaar mijn motorrijbewijs te halen en Ik heb een aantal vragen die jullie waarschijnlijk kunnen beantwoorden.

Ten eerste heb ik beetje zitten kijken naar verzekeraars en de premies. Viel me op dat all-riskverzekering van een motor ontzettend duur is! dus volledig casco. Maar WA+ of WA verzekeren is gelijk 10x zo goedkoop. Kunnen jullie mij hierover een beetje toelichten?

Ik ben ouder dan 21 en neem aan dat ik direct mijn rijbewijs voor 25kw+ kan halen. Klopt dat? Hoe zit het met rijscholen en snelcursussen, ik hoor soms verhalen van mensen die met 4 dagen lessen direct hun rijbewijs hadden. ???

En als laatst, is een CBR600 een verstandige keuze als eerste motor. Ik wil namelijk heel graag een 4takt en iets wat betrouwbaar is en onder de sport categorie valt. :]

Al vast bedankt :)
ja allrisk is duur (net zoals bij een auto)
ja je kan direct voor "zwaar" gaan.
Bij sommige rijscholen kan je een versnelde rij opleiding doen, afhankelijk van je talent. 4 dagen lijkt mij wat kort, maar er was iig een 10 daagse cursus. Laat je informeren bij een rijschool
ja cbr600 is een goeie beginners motor

verders nog iets? :P
 
Zeer informatief. :P

Alleen is dat verhaal van de verzekering mij niet helemaal duidelijk. Als ik een CBR600 van bj 1999 - 2001 all risk wil verzekering zit ik zo rond de 3000 euro per jaar te kijken terwijl WA+ maar 350 per jaar is? Kan zijn dat ik het fout heb, maar welke bedragen moet ik in gedachte hebben als het om verzekering, wegenbelasting (en onderhoud) gaat, maandelijks.

Ik dacht namelijk altijd dat motor rijden juist goedkoop was. :z

leuk trouwns, GOT smilies hier.
 
Lijkt mij niet dat je met een 4-daagse cursus ook echt kunt motorrijden. Misschien dat je met een 6 min voor het CBR slaagt maar het gaat wel om je eigen veiligheid aaaiiiiiiit!?
 
Als ik een CBR600 van bj 1999 - 2001 all risk wil verzekering zit ik zo rond de 3000 euro per jaar te kijken

Dat klopt niet volgens mij. Want een cbr600 van '99 kan je al voor 4500 op de kop tikken dus ben je gek als je 3000€ aan all risk geeft.

Heb je wel eens bij andere maatschappijen nagevraagd? Want 3000€ is belachelijk.
 
Lijkt mij niet dat je met een 4-daagse cursus ook echt kunt motorrijden. Misschien dat je met een 6 min voor het CBR slaagt maar het gaat wel om je eigen veiligheid aaaiiiiiiit!?

Ja dat leek mij ook, ik las het hier: http://www.mosselman-online.tk/

"Mijn rijbewijs heb ik in 2000 gehaald nadat vrienden van mij al vele jaren motor reden en ik dat toch eigenlijk wel erg leuk vond...dus op een dag naar een rijschool gereden en me aangemeld voor een 3-daagse cursus.....slaagde gelukkig in 1x en 4 dagen later had ik mijn eerste motor gekocht"

 
Zeer informatief. :P

Alleen is dat verhaal van de verzekering mij niet helemaal duidelijk. Als ik een CBR600 van bj 1999 - 2001 all risk wil verzekering zit ik zo rond de 3000 euro per jaar te kijken terwijl WA+ maar 350 per jaar is? Kan zijn dat ik het fout heb, maar welke bedragen moet ik in gedachte hebben als het om verzekering, wegenbelasting (en onderhoud) gaat, maandelijks.

Ik dacht namelijk altijd dat motor rijden juist goedkoop was. :z

leuk trouwns, GOT smilies hier.
3000 euro :X tijd voor een andere verzekeraar :X
moet voor de helft kunnen
Motorrijden goedkoop?? :+
wegenbelasting: €56 per jaar. (da's dan ook het enige wat meevalt :P )
onderhoud: afhankelijk van het aantal km/jaar

Komt nog kleding, helm handschoenen, laarzen bij, en niet te vergeten een paar liter benzine .. .

en dan nog de maandelijkse bijdragen aan het CJIB :P

Duurder dan je denkt dus 8-)
 
Dat klopt niet volgens mij. Want een cbr600 van '99 kan je al voor 4500 op de kop tikken dus ben je gek als je 3000€ aan all risk geeft.

Heb je wel eens bij andere maatschappijen nagevraagd? Want 3000€ is belachelijk.

Zou je mij misschien een goede verzekeringmaatschappij kunnen aanwijzen voor motoren? Mijn auto is bij Centraal beheer verzekerd maar ik geloof niet dat ze motoren ook verzekeren.
 
3000 euro :X tijd voor een andere verzekeraar :X
moet voor de helft kunnen
Motorrijden goedkoop?? :+
wegenbelasting: €56 per jaar. (da's dan ook het enige wat meevalt :P )
onderhoud: afhankelijk van het aantal km/jaar

Komt nog kleding, helm handschoenen, laarzen bij, en niet te vergeten een paar liter benzine .. .

en dan nog de maandelijkse bijdragen aan het CJIB :P

Duurder dan je denkt dus 8-)

Kleding is toch eenmalig. Dus dat valt wel mee. Ik betaal nu tegen de 500 euro per maand voor mijn auto verzekering, wegenbelasting en benzine (tis een alfa :P )

Ik heb ook geen idee hoeveel zo'n 600cc 4takt aan benzine verbruikt, ik dacht eerst niet veel. maar ... :?
 
Ik niet. Ik ben een Belg. Wij Belgen betalen veeeeeeeeeeel meer aan verzekering dan de hollanders. Maar als je de search used op "verzekering" of iets in de lijn dan weet je zo welke te nemen.
 
Zou je mij misschien een goede verzekeringmaatschappij kunnen aanwijzen voor motoren? Mijn auto is bij Centraal beheer verzekerd maar ik geloof niet dat ze motoren ook verzekeren.
jawel doen ze wel, kan zelfs je schadevrije jaren van de auto overnemen op de motor , nog maar eens een goeie offerte vragen . . .
Enne ~Vincent~ in Ned zijn de cbr van 99 wel een tikkie duurder (helaas ;( ) dan €4500 . . ., maar 3 mille allrisk is idd echt belachelijk, ik denk dat je niet meer dan €1000-1200 kwijt hoeft te zijn.
 
Kleding is toch eenmalig. Dus dat valt wel mee. Ik betaal nu tegen de 500 euro per maand voor mijn auto verzekering, wegenbelasting en benzine (tis een alfa :P )

Ik heb ook geen idee hoeveel zo'n 600cc 4takt aan benzine verbruikt, ik dacht eerst niet veel. maar ... :?
voor mijn alfa ;) ben ik minder kwijt: 350 ongeveer. tsja verbruik van de motor zal tussen de 1:15 en 1:20 liggen, afhankelijk van je rijstijl.
Daarentegen: elke 8000 km een beurtje, tel maar uit. Al met al niet echt veel goedkoper dan een auto. . .
 
3000 euro :X tijd voor een andere verzekeraar :X
moet voor de helft kunnen
Motorrijden goedkoop?? :+
wegenbelasting: €56 per jaar. (da's dan ook het enige wat meevalt :P )
onderhoud: afhankelijk van het aantal km/jaar

Komt nog kleding, helm handschoenen, laarzen bij, en niet te vergeten een paar liter benzine .. .

en dan nog de maandelijkse bijdragen aan het CJIB :P

Duurder dan je denkt dus 8-)
Ik vind het allemaal wel meevallen....

Wegenbelasting € 58,- / jaar
Verzekering € 180,- / jaar
Setje banden € 200,- / jaar
Kettingset € 125,- / jaar

Dat is ongeveer 50 euro per maand aan verzekering, belasting en jaarlijks onderhoud. Tel daar wat benzine bij op (een beetje motor zonder injectie haalt de 1:17 wel, een beetje auto daarentegen loopt 1:10) en je rijdt een stuk goedkoper dan met de auto.
 
voor mijn alfa ;) ben ik minder kwijt: 350 ongeveer. tsja verbruik van de motor zal tussen de 1:15 en 1:20 liggen, afhankelijk van je rijstijl.
Daarentegen: elke 8000 km een beurtje, tel maar uit. Al met al niet echt veel goedkoper dan een auto. . .


Wat voor alfa?

1:15 - 1:20 is iig een stuk minder dan de 1:8 - 1:10 dat ik nu rijd. :X
 
Dat gaat over de motor ;) niet over de alfa, want die maakt geen motoren.

Ja snap ik, maar als alfa rijder vraag je dat wel ff aan je mede alfisti. ;)

heb zojuist bij centraal beheer gevraagd en mijn premie per maand voor een CBR600 van bj2000 met een nieuw waarde van 10.000+- euro is 176.- p/maand. netjes toch. All risk.
 
Ja snap ik, maar als alfa rijder vraag je dat wel ff aan je mede alfisti. ;)

heb zojuist bij centraal beheer gevraagd en mijn premie per maand voor een CBR600 van bj2000 met een nieuw waarde van 10.000+- euro is 176.- p/maand. netjes toch. All risk.

Persoonlijk vind ik dit nog belachelijk duur voor een allrisk verzekering.
€2100 per jaar :X
 
Dat met die 4 dagen, zou in principe kunnen. 's Morgens beginnen en aan het einde van de dag stoppen. Dit 4 dagen zit je toch gemiddeld wat ik zag op internet op 1200euro. Ik heb nu 3 lessen gehad voor voertuigbeheersing en mag woensdag examen doen. Dit waren 3 lessen van 37.50 euro en lessen van een uurtje.
Als je volgens mij in staat word geacht om het rijbewijs te kunnen halen in die 4 dagen, kun je beter normaal per les betalen en ben je veel goedkoper uit.
 
Dat met die 4 dagen, zou in principe kunnen. 's Morgens beginnen en aan het einde van de dag stoppen. Dit 4 dagen zit je toch gemiddeld wat ik zag op internet op 1200euro. Ik heb nu 3 lessen gehad voor voertuigbeheersing en mag woensdag examen doen. Dit waren 3 lessen van 37.50 euro en lessen van een uurtje.
Als je volgens mij in staat word geacht om het rijbewijs te kunnen halen in die 4 dagen, kun je beter normaal per les betalen en ben je veel goedkoper uit.
8 uur p/dag a 37,50 = 300
300 maal 4 dagen = 1200. Maar daar zitten de examens wel bij in . . . O-)

lijkt me dat met gewoon lessen je duurder uit bent dan ;)
 
Zeer informatief. :P

Alleen is dat verhaal van de verzekering mij niet helemaal duidelijk. Als ik een CBR600 van bj 1999 - 2001 all risk wil verzekering zit ik zo rond de 3000 euro per jaar te kijken terwijl WA+ maar 350 per jaar is? Kan zijn dat ik het fout heb, maar welke bedragen moet ik in gedachte hebben als het om verzekering, wegenbelasting (en onderhoud) gaat, maandelijks.

Ik dacht namelijk altijd dat motor rijden juist goedkoop was. :z

leuk trouwns, GOT smilies hier.

Tijd om je even wakker te schudden |( . Motorrijden kan goedkoop zijn maar alleen als je het onderhoud zelf doet, banden koopt bij een een goedkope aanbieder en je het gashandje in bedwang houdt.

Realiteit:

- Onderhoud bij de dealer (Zeker voor sportmotoren) is duur want alle kappen moeten vaak van de motor af voor het onderhoud. Daarbij als je veel kilometers gaat maken sta je vaak bij de dealer in verband met het voorgeschreven onderhoudsinterval (Deze is veel korter dan bij auto's)
- Sportmotoren hebben vaak banden in "dure maten" Voor een setje banden op een sportmotor ben je gauw € 450 kwijt. Daarnaast gaan banden veel minder lang mee dan op een auto.
- Brandstofverbruik van een sportmotor is vaak vergelijkbaar met een auto dus zeker niet goedkoper.
- Houdt rekening met een budget voor eventueel onverwachte uitgaven in verband met schades en dergelijke.
- All Risk verzekering is zeker in jouw leeftijdscategorie duur tot zeer duur. Oké € 3.000 is wel erg veel van het goede. Dan kan je beter WA verzekeren en het restant sparen voor een andere motor. (Premie All Risk voor een Soes GSX-R600 uit 2001 is bruto € 1.100 op jaarbasis bij de MAG) Dit is echter nog altijd duurder dan een doorsnee auto.

Daar staat echter wel tegenover dat je een hoop lol beleeft en je lid wordt van het alom bekende motorrijdersgilde *D .

Groet

ELF76
 
m'n eerste was ook CBR600, ideale fiets om mee te beginnen als je geen mietje bent want je moet die bikes echt niet onderschatten kwa vermogen!!
die eerste is me zodanig goed bevallen dat de tweede ook een CBR600 geworden is :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan