CBR600 ( pc19) Slaat niet aan!

nrap

Rookie
17 mei 2008
21
0
Amsterdam
Hallo allemaal!

Ik heb een cbr 600 en tijdens het rijden merkte ik opeens dat hij slecht ging lopen, inhouden. Ik heb het gevoel dat hij op 2 cilinders ging lopen, toen ik stopte sloeg de motor af en nu krijg ik hem niet meer aan de praat. Ik heb de boudiedoppen eraf getrokken en gecontroleerd of er vok is. Ik kon niks zien vonken. Bij cilinder 1 niet en ook niet bij cilinder 4. Nou kan het zijn dat er een bobine defect is want er zitten er 2 op. Maar dan zou hij toch wel aan moeten slaat op 2 cilinders? hij zou dan toch alleen slecht lopen??

Please help!
 
Ik heb het een en ander nogmaals gecontroleerd, maar op alle 4 de cilinders krijg ik geen vonk. Volgens de wphb kan ik de pickup spoel door meten dit heb ik ook gedaan en deze valt mooi tussen de waarde. De zekering is heel, de stop knop op mijn stuur doet het ook goed. Er kunnen toch niet 2 bobines tegelijk stuk gaan?? Ik verdenk mijn ontstekingsunit, weet iemand hoe ik deze moet/kan doormeten? ik heb hem opengemaakt kon niks zien of ruiken. graag advies?
 
kan de accu of spanningsregelaar de oorzaak zijn?? accu is wel leeg maar ik heb er een andere accu bij en hier doet hij het ook niet op. Als mijn motor niet loopt kan ik ook niet zien of mijn spanningsregelaar bijlaad. Toch?
 
Laatst bewerkt:
Begin eens met je accu en spanningsregelaar door te meten

Als de accu leeg is draait de startmotor niet en als de motor niet loopt kun je de laadstroom niet controleren.... |( |( |(
In dit geval draait de startmotor en is er dus ook voldoende stroom om de ontsteking te laten vonken.
Begin eerst maar eens met nieuwe bougies, de CBR is daar erg gevoelig voor en het vonken van de bougies is vaak slecht te zien.
Je kunt daarna verder met meten of de sensor bij de rechter kruktap wel pulsjes geeft, deze bepaalt wanneer er een vonk komt.
Als deze goed werkt kun je op de primaire kant van de bobines meten of daar een signaal aankomt, meet je hier geen pulsen dan is de CDI unit waarschijnlijk kapot.
Meet je wel pulsen dan kun je verder met het doormeten van de bobines, de primaire kant is laagohmig, de secundaire kant hoogohmig, de exacte waarden staan in het werkplaats handboek.
Cilinder 1 en 4 zitten op dezelfde bobine, 2 en 3 zitten op de andere bobine, je zou dus nog bij de 2e cilinder kunnen checken of je hier wel een vonk hebt.
Er moet overigens wel een teken van leven zijn wanneer een van de bobines stuk is.
 
thx...ik verdenk inderdaad ook het cdi unit. Ik heb een andere bougie in de bougiedop gedrukt en zie hier dus geen vonk. Weerstand van de pickup spoelen zijn goed. Ik wil alleen nog even meten of ik puls ( aansturing ) op mijn bobines heb. De primaire weerstand van de bijde bobines zijn goed de secundaire kant zie ik als oneindig...dit is dus eigenlijk niet goed. Maar nogmaals het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat bijde bobines tegelijk tijdens een rit stuk gaan.
Bedankt voor de reacties!
 
Ik heb toch wel of opeens wel vonk op alle 4 de bougies. Ik kon alleen niet zien dat er vonk was omdat de cilinderkop blijkbaar geen goeie massa maakt zag ik de bougie nooit vonken . Als ik de bougie op een ander stuk staal zet dan zag ik wel vonk. Dussssss...ik besloot om maar eens verder te kijken ik heb alleen bijna geen tijd om te sleutelen ben net vader geworden van een kleine jonge! Maar goed, ik ga er dus vanuit dat ik geen brandstof krijg want ik krijg geen 12V op mijn brandstofpomp tijdens het starten. De brandstofpomprelais heeft wel 12V maar schakeld mijn pomp niet als ik de stekker doorverbind dan draait mijn pomp wel. dus ik vermoed dat mijn brandstof relais stuk is.
 
Dit weekend had ik hetzelfde:

ik rij het hele jaar door, vooral op de snelweg met een honda cbr 600f...

maar na een lange rit over een eenbaanswegs achter een vrouw die 50 bleef rijden,
begon mijn motor op de terugweg ook te sputteren...en daarna viel hij ook uit

bij aanlopen deed hij het wel weer, maar als ik mijn licht aandeed of mijn motor onder de 2000 toeren bracht, dan sloeg hij weer af...

dit ligt aan mijn oude accu...ik heb het al een keertje gehad...en na het opladen van mijn accu deed hij het toen weer...dus nu ligt mijn accu weer aan de lader...

gewoon dus je accu opladen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan